Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان با بیان اینکه 4 هزار و 300 شرکت دانش بنیان شناسایی و ثبت شده اند گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این شرکت ها برنامه های حمایتی با هدف توانمندسازی صادرات دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سیدمحمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبردرباره موانع و مشکلات گفت: بنیان فعالیت این شرکت ها بر دانش و فناوری است و دارایی ها مبتنی بر ساختمان، حساب بانکی ماشین آلات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: ساز و کارهای قانونی و نهادی در کشور متناسب با اقتصاد سنتی شکل گرفته که باید بتوانیم بخش های اقتصاد کشور و ضوابط را به گونه ای تغییر دهیم که شرکت های دانش بنیاد رشد کنند و به بازار ورود کنند که معاونت علمی ریاست جمهوری در 10 سال گذشته عمده تمرکز را بر شناسایی شرکت های دانش بنیان قرار داده است. زیست بوم فعالیت این شرکت ها از مقررارت گمرکی تا استاندارد و بازارهای مشتری یابی قرار دارد که با بسیج همه ارکان کشور مشکلات این شرکت ها کمتر خواهد شد.

از ابتدای جنگ به دلیل تحریم ها مجموعه هایی برای رفع نیاز جنگ شکل گرفت و هسته های مهندسی جنگ و جهاد را داشتیم. در 15 سال گذشته این شرکت ها در حوزه های مختلف فناوری واقتصادی کشور وارد شدند.

 رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان گفت: در کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان بیش از 4300 شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف شناسایی شده اند و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه هایی برای حمایت از این شرکت ها داشته است.

صاحبکار خراسانی افزود: سال 92 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در مجلس تصویب شد و در طول این 5 سال 4300 هسته و تیم دانشی که کار ویژه ای در سطح کشور انجام می دهند بعد از ارزیابی های دقیق و سخت تایید و ثبت شده اند.
 او درباره تجاری سازی و بازار داخلی نیز گفت: بازار مهمترین مسئله شرکت های دانش بنیان است لذا به شرکت ها تاکید شده که متناسب با نیاز بازار خوبی را شناسایی کنند و تحقیقات خود را انجام دهند تا به محصول برسند.
او در ادامه افزود: حداکثر استفاده از بازار داخل، ابزار تعرفه ای، تعامل با بخش های دولتی و بازار از مهمترین ابزار تجاری سازی و توسعه بازار در این زمینه است. با تشویق دانشگاه ها می توان از تجهیزات آزمایشگاهی تولید داخل استفاده کرد. تخصیص منابع مالی ارزان قیمت نیز می تواند مشتری داخلی را ترغیب کند تا به یک بازار منسجم دست پیدا کنیم.

صاحبکار گفت: یکی از سیاست های تشویقی ما ترغیب اعضای هیئت علمی برای ورود به عرصه شرکت های دانش بنیان است که البته در فرایند ارزیابی سیاست ها کاملا شفاف است.

او درباره بودجه شرکت های دانش بنیان نیز گفت: مشکل کمبود بودجه همیشه در کشور بوده است اما تمرکز بر زیست بوم شرکت های دانش بنیان و با سرمایه گذاری بیشتر و بهتردر شرکت های دانش بنیان بسیاری از آسیب ها نیز کاسته می شود که از دولت و مجلس انتظار می رود منابع بیشتری در حمایت از شرکت های دانش بنیان تخصیص داده شود.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان درباره صادرات و رفع موانع تولید گفت: 2 دسته کشورهای هدف هستند یکی کشورهای همسایه هستند که باید بتوانیم صادرات را سالانه 20 درصد افزایش دهیم. در کشورهای شرق و جنوب آسیا و چین و هند نیز عمده تعامل معاونت ریاست جمهوری در این کشورها هدف گذاری شده است.

صاحبکار خراسانی افزود: شرکت های مدیریت و صادرات، تولید کننده نیستند بلکه تاجرانی هستند که کالاهای شرکت های دانش بنیان را به کشورهای هدف می رسانند که صادر کنندگان حرفه ای هستند. دسته دوم نیز پایگاه های صادراتی هستند که در کشورهای هدف ایجاد می شود که با هدف توانمندسازی صادرات انجام می شود.

برنامه های گمرک، مالیات، تامین اجتماعی، استاندارد و سربازی در چندسال گذشته شکل گرفته گه باید با قوت هرچه بیشتر دنبال شود تا اثر خود را در فضای واقعی را نشان دهد. او افزود: بازار سازی، بی اثر کردن تحریم ها و تولید اقلام راهبردی کلیدی از اهداف ما در سال 98 است تا در حوزه های مهم از جمله دارو و تجهیزات پزشکی به مسیر استقلال اقتصادی در کشور برسیم.
 سیدعباس شاهمرادی زواره مدیر شرکت دانش بنیان در ارتباط تلفنی گفت: موفقیت یک شرکت دانش بنیان یعنی موفق شدن شرکت  در تجاری سازی محصول و پیداکردن جایگاه در بازار است که در راستای توسعه بازار داخل و خارج می توان از این شرکت ها حمایت کرد.  او افزود: در راستای توسعه داخلی در چندسال اخیر کارهای خوبی انجام شده است به طور مثال نمایشگاه ساخت داخل که تاکنون 6 دوره برگزار شده به تقویت بنیه شرکت های دانش بنیان کمک کرده و به شناسایی بیشتر و بهتر شرکت ها کمک کرده است.
شاهمرادی درباره نقاط ضعف گفت: بودجه تخصیصی برای حمایت از این تعداد شرکت و مراکز تحقیقاتی جوابگو نیست چراکه با حمایت از شرکت های دانش بنیان فناوری های جدید رشد می کنند و از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود و به  اشتغالزایی کمک می شود.

مشکل دیگر  نیز این است که مسئولان تصمیم گیر که جایگاه کلیدی دارند نیز در شرکت ها سهام دارند و سعی می کنند با امکانات خود رقبا را از صحنه خارج کنند که این یکی از مشکلاتی است که موجب دلسردی نخبگان می شود.

او گفت: با توجه به اهمیت صادرات، اگر صادرات شرکت های دانش بنیان فعال نشود به بن بست خواهیم رسید بنابراین با شروع از کشورهای مستعد همسایه مثل عراق که منابع خوبی دارد می توانیم به جایگاه خوبی برسیم همچنین با همفکری لازم و تعامل می توانیم نقطه نظرات شرکت ها را منتقل کنیم.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان ضرورت ها رفع موانع توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۸۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: در کارگروه توسعه صادرات استان با موضوع بررسی فرصت‌ها، موانع و راهکار‌های توسعه روابط اقتصادی با آفریقا با تبیین اهمیت و جایگاه آفریقا در سیاست خارجی ایران، این قاره را سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های ایرانی و به‌ویژه یزدی توصیف کرد. 


محمد علی شاه حسینی افزود: ظرفیت بازار آفریقا را می‌توان به‌عنوان بازاری بکر و پراهمیت شمرد که با رفع موانع زیر ساختی و لجستیکی، معرفی ظرفیت‌ها و نزدیک‌شدن تجار یزدی و آفریقا و تسهیلات تبادل مالی و حضور مؤثر در بازار‌های هدف و اراده تجار و دولت‌ها می‌تواند جهش روابط تجاری یزد و آفریقا را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: توسعه بازرگانی و صادرات، بهره‌گیری از معادن پرارزش این قاره و همچنین زمین‌های کشاورزی حاصلخیز جزو منافع اقتصادی ارتباط با کشور‌های آفریقایی است و از سوی دیگر هم می‌توانیم با حضور در این کشور‌ها اقتصاد استان و حتی کشور را تقویت کنیم.

این نشست با هدف تبادل نظر و هم‌افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی برای رونق بخشیدن هر چه بیشتر به روابط اقتصادی ایران با کشور‌های آفریقایی و کمک به افزایش صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به این قاره انجام شد.

دیگر خبرها

  • استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی