Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اسبق دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درسی‌امین دوره همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: برخلاف اینکه در عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب یک تعداد خاضی مسئول شناخته می‌شوند، عمده مردم و خصوصا جوانان مسئول عملی شدن آن هستند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو،‌ علی باقری کنی معاون اسبق دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دومین روز از سی‌امین دوره همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با عنوان «جوان پیشرو در مسیر تمدن‌سازی»، گفت: فهم دقیق و درست مفاد بیانیه­‌ی گام دوم، پیش­شرط هرگونه دریافت و برداشت صحیح از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این ­رو باید از تفاسیر سطحی پرهیز نمود و تلاش کرد تا ژرف­واژه­های آن در بستر واقعیت، حقیقت­ های افتخارآمیز انقلاب اسلامی در گام اول را بازنمایی کرده و چشم ­انداز امیدبخش جمهوری اسلامی در گام دوم را پدیدار سازد.

معاون اسبق دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اضافه کرد: بیانیه گام دوم برای وضعیت فعلی ماست، قطعاً به آینده هم نگاه دارد اما نباید مستلزم این باشد که نگاه به حال حاضر نداشته باشیم باید خودمان را طرف صحبت بیانیه بدانیم؛ برخی‌ خودشان را طرف صحبت قرار ندادند و در عملی کردن این بیانیه دیگران را مسئول می‌دانند در واقع همه ما مسئول هستیم. در زمان جنگ کسی نگفت وظیفه فلان گروه است که به جبهه برود حتی بسیاری از نوجوانان که کسی از آن‌ها انتظار هم نداشت به میدان رفتند.

این فعال سیاسی اشاره کرد: برای درک درست­ تر مطالبات رهبری از جوانان در بیانیه‌­ی گام دوم، فهم دقیق تفاوت میان چهار مفهوم مسئولیت­ پذیری، مسئولیت­ گیری، مسئولیت­ دهی و شرایط احراز مسئولیت بسیار اهمیت دارد. البته روشن است که میان مسئولیت ­پذیری و مسئولیت­ گیری تفاوت زیادی است. برای مثال یک مادر مسئولیت صیانت از فرزند خود را می­پذیرد و در قبال هرگونه صدمه­ی احتمالی به فرزندش، از خود سلب مسئولیت نکرده و عوامل دیگر را مسبب آن صدمه معرفی نمی­کند و همواره در پی افزایش حوزه­ی مسئولیت خود در قبال فرزند و حداقل ­سازی خدشه به آن هستند. در حالی که در کشور کارگزارانی وجود دارند که برای مسئولیت­ گیری از هیچ تلاشی حتی انجام برخی اقدام­ های غیرقانونی و غیراخلاقی فرو گذار نمی­کنند و در رقابت­ های انتخاباتی نیز فقط گرفتن مسئولیت مدنظر آنها بوده و درباره­ی قابلیت­ های خود برای پذیرش مسئولیت کمترین تأملی هم نمی­کنند، اما همین افراد هنگام پذیرش مسئولیت­ غایب بوده و حتی افراد و چیزهای دیگر را مسئول بروز مشکلات و ناکامی ­های حوزه ­های تحت مسئولیت خود معرفی می­کنند.»

باقری افزود: مسئولیت‌پذیری باید همیشه وجود داشته باشد مثلاً مادر مسئولیت فرزندان را برعهده دارد و از همه کارهای خود برای تربیت فرزندش می‌گذرد برای این‌که یک شخصی مسئولیت دولتی بگیرد هر کاری انجام می‌دهد اما بعد از رسیدن به مسئولیت گاهی دیده شده که خود را کنار می‌کشد ودیگران را مقصر می‌داند و برای هر اتفاق توجیه می‌آورد همچنین کسی که می‌خواهد مسئولیت برعهده بگیرد باید شرایط آن مسئولیت را احراز کرده باشد.

وی اشاره کرد: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب بیش از سی محور در مورد مسئولیت‌پذیری جوانان صحبت کردند همچنین در این بیانیه رسالت جوان سرفصل اصلی بحث جوانان است؛ شناختن ایران اسلامی بزرگ، نزدیک کردن انقلاب اسلامی به یک آرمان بزرگ، برداشتن گام بزرگ دوم، شناختن الگوی کامل نظام پیشرفت اسلامی نیز ازجمله وظایفی است که برعهده جوانان گذاشته شده است.

باقری اعلام داشت: مسئولیت جوانان از نگاه رهبر معظم انقلاب خیز برداشتن به سوی آینده، اجرای عدالت، زیر بار مسئولیت رفتن در همه عرصه‌های سیاسی، دین، اخلاق و معنویت به همراه فعال‌سازی ظرفیت‌های کم‌نظیر کشور، ناکام‌سازی دشمن کینه‌توز از جهادعلمی و تلاش برای رفع شکاف طبقاتی بیان شده است.

وی افزود: هدف اصلی جوانان انقلابی و تشکل­ های انقلابی به­ ویژه دانشگاهی باید ترویج روحیه‌­ی مسئولیت ­پذیری جوانان به­ جای مسئولیت گیری باشد، چراکه اگر این امر محقق شود، هیچ مانع و رادع مدیریتی، سازمانی و حتی قانونی هم نمی­تواند در برابر عزم و اراده­ی جوانان برای ساختن ایران اسلامی بزرگ تردید ایجاد نموده و هیچ مانعی نمی­تواند جهاد بزرگ جوانان برای نزدیک­ کردن انقلاب اسلامی به آرمان بزرگش را که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، دچار توقف و حتی وقفه نماید؛ بنابراین، تشکل‌های دانشجویی ضمن این که مانند گذشته همه­ی تلاش خود را برای مسئولیت­ پذیری فعال جهت بدهند، بیش از پیش برای تبیین و نیز جاانداختن ویژگی ­ها و شاخص ­های مفهوم مسئولیت ­پذیری جوانان در محیط دانشگاه به طور عام و در سطح افکار عمومی به طور عام تلاش و اقدام نمایند و اجاز ندهند مسیر پیگیری انجام رسالت­ های بزرگ و حقیقی جوانان در گام دوم با سست­ اندیشی برخی و یا منفعت­ طلبی برخی دیگر دچار انحراف شود.

باقری اضافه کرد: از نگاه رهبری عرصه‌هایی که جوانان می‌توانند در آن فعالیت کنند شامل میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بین‌الملل، دین، اخلاق و معنویت است.

وی اظهار کرد: به‌‌عنوان جوان انقلابی نباید متوقع باشیم بلکه باید توانمندی خود را نشان دهیم شهید خرازی، باکری و امثال این شهدا را کسی جز توانمندی‌هایشان، فرمانده جنگ نکرد؛ بنابراین جوانان باید بر توانمندی‌های خودشان تمرکز کنند و خودشان را در عمل اثبات کنند؛ در این بین بار مسئولیت تشکل‌های دانشجویی بیشتر است و باید بتوانند اول خودشان این مسئولیت را درک کرده و سپس افراد دیگر را متوجه این مسئولیت خطیر کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیانیه گام دوم انقلاب مطالبات رهبری دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۸۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی به محیط داخل دانشگاه کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌های مختلف و تعامل با دانشجویان همکاری کنند.

زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی محیط داخل دانشگاه را کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌ها و تعامل با دانشجویان و جذب دانشجویان مختلف همکاری کنند.


وی افزود: همچنین تشکل‌های اسلامی تعامل و ارتباط خود را با سایر تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های اسلامی، کانون های علمی و فرهنگی همچنین کمک به پر کردن اوقات فراغت دانشجویان را داشته باشند.


وزیر علوم اضافه کرد: ۸۵ ساعت از اوقات فراغت دانشجویان در داخل دانشگاه می‌گذرد و باید برای این زمان برنامه داشته باشیم و همچنین بسیج دانشجویی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه و خوابگاه‌ها داشته باشد.


وی ادامه داد: رهبر انقلاب از بسیج دانشجویی انتظار دارد که اولین نقش خودش را در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در داخل دانشگاه رقم بزند و تعامل چهره به چهره با دانشجویان داشته باشد؛ و محیط داخل دانشگاه را یک محیط زیبایی که فکر زیبای بسیج و بسیجی درآن باشد، داشته باشیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • رئیسی مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرد
  • فیلم/ رئیسی: روحیه انقلابی و دین مداری مردم لاهور و پاکستان ستودنی است
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • اردوی مهارتی دانش آموزان در آباده
  • پیروی جوانان از سیره شهدا، رمز اعتلای کشور است
  • آیت‌الله علم‌الهدی: پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است
  • پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است