Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@16:44:26 GMT

خطر در کمین لوزالمعده

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۹۴۴۸

خطر در کمین لوزالمعده

 تقریبا همه با سرطان معده و روده آشنا هستند، اما کمتر درباره سرطان لوزالمعده یا همان پانکراس آگاهی دارند در حالی‌که مرگ و میر این سرطان بالاست. البته پس از آن که در سال ۲۰۰۴ میلادی بیماری استیو جابز سرطان لوزالمعده تشخیص داده شد، این بیماری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

بد نیست بدانید لوزالمعده (پانکراس) متشکل از سه قسمت سر، تنه و دم است و پشت معده و جلوی ستون فقرات قرار گرفته و دو وظیفه مهم دارد؛ ترشح هورمون‌هایی مثل انسولین و گلوکاگون برای تنظیم سطح گلوکز خون و ترشح شیره‌های گوارشی حاوی آنزیم‌های هضم‌کننده پروتئین‌ها و چربی‌ها برای کمک به هضم غذا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فراموش نکنید علت دقیق بروز سرطان لوزالمعده هنوز شناخته شده نیست، اما به طور کلی افرادی که در معرض عوامل خطرزای خاصی قرار دارند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان لوزالمعده مبتلا شوند. به عنوان مثال مصرف سیگار، افزایش سن و جنسیت از عوامل موثر در ابتلا به این بیماری هستند طوری که مردان بیش از زنان دچار سرطان پانکراس می‌شوند.

علائم سرطان پانکراس

کاهش وزن و خارش ازجمله علائم ابتلا به سرطان پانکراس است. گاهی اوقات دم پانکراس، سرطانی می‌شود. در این حالت بیمار دچار زردی نمی‌شود و درد شدیدی را تجربه می‌کند که مدت‌ها ادامه می‌یابد، اما برخی مواقع سلول‌های سرطانی در سر پانکراس رشد می‌کنند. در این شرایط بیماری فرد با زردی و احساس درد همراه می‌شود.

خطر در کمین لوزالمعده

دو نوع بیماری در پانکراس به وجود می‌آید. بخشی از عوارض، التهابی‌اند که به آن پانکراتیت گویند و بخش دیگری از بیماری‌های پانکراس ناشی از ایجاد تومور سرطانی در این عضو هستند. عمده‌ترین علت ابتلا به این بیماری در خارج از ایران، مصرف الکل و در داخل ایران سنگ‌های صفراوی است.

همچنین گاهی اوقات سنگ‌های صفراوی وارد مجاری صفراوی می‌شوند یا سنگ در انتهای مجاری صفراوی گیر می‌کند و باعث بسته شدن مجرای پانکراس می‌شود. در نتیجه بیمار احساس درد می‌کند طوری که درد به کمر او سرایت کرده و بیمار برای کاهش درد به جلو خم می‌شود.

این بیماران معمولا در قسمت فوقانی شکم احساس درد می‌کنند و ممکن است تهوع داشته باشند و استفراغ کنند. چاقی، مصرف برخی دارو‌ها و مواد مخدر نیز در ابتلا به پانکراتیت حاد موثر هستند. گاهی اوقات پانکراتیت حاد، خفیف است.

در این شرایط ابتلا به این بیماری نگران‌کننده نیست، اما گاهی اوقات پانکراتیت حاد، شدید است و ابتلا به این نوع از بیماری می‌تواند به مرگ بیمار بینجامد. مصرف دارو‌های ادرارآور، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند سولفامیت‌ها، دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن، برخی ویروس‌ها مانند ویروس اوریون، بعضی عفونت‌های باکتریایی، انگل‌ها و زهر عقرب و مار ازجمله عوامل ایجادکننده پانکراتیت حاد هستند.

از پیشگیری تا درمان

افراد برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پانکراس باید از مصرف خودسرانه دارو‌ها بپرهیزند و در صورتی که زمینه ژنتیک ابتلا به این بیماری را دارند، زیر نظر پزشک قرار گیرند و تناسب اندام داشته باشند.

همچنین افراد مختلف به‌ویژه میانسالان و کهنسالان نباید هر نوع زردی را نشانه ابتلا به بیماری هپاتیت بدانند، چون ممکن است زردی، علامتی از ابتلا به سرطان پانکراس باشد. علاوه بر آن، هر دردی در ناحیه معده را درد معده تلقی نکنند. در پایان تاکید می‌کنم پیشگیری مهم‌تر از درمان است.


منبع: جام جم

منبع: پارسینه

کلیدواژه: لوزالمعده سرطان پانکراس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق جدید نشانگر آن است که یک ماده شیمیایی که هنگام تجزیه قند در بدن تولید می‌شود، ممکن است در ایجاد سرطان نقش داشته باشد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: اینکه آیا شکر سرطان را «تغذیه» می‌کند یا خیر؟ برای دهه‌ها موضوع بحث میان کارشناسان و دانشمندان سلامت بوده است. به عنوان مثال، برخی می‌گویند چاقی ناشی از رژیم غذایی ناسالم با قند بالا، عاملی است که خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد، در حالی که سایر محققان گفته‌اند که شکر، مستقل از چاقی، خطر ابتلا سرطان را از طریق فعال شدن التهاب، گلوکز و مسیرهای متابولیک لیپیدها افزایش می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور در تحقیقی جدید به بررسی عمیق‌تر ارتباط احتمالی بین مصرف رژیم غذایی نامناسب و خطر ابتلا به سرطان پرداختند. آن‌ها در نتایج تحقیقات خود دریافتند که یک ماده شیمیایی که هنگام تجزیه قند در بدن تولید می‌شود ممکن است باعث نقص در «دی ان ای» و افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول زمان شود. یافته‌های محققان این مطالعه در نشریه (Cell) منتشر شده است.

در بخش اول این تحقیقات، دانشمندان افرادی را که جهش در ژن BRCA۲ (ژنی که خطر ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان را در افراد افزایش می دهد) را به ارث برده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش هلت نیوز، آن‌ها کشف کردند که سلول‌های افراد دارای ژن معیوب BRCA۲ به اثرات «متیل گلیوکسال» یک محصول جانبی گلیکولیز ( فرآیند متابولیکی که گلوکز را به انرژی برای سلول‌ها تبدیل می‌کند) حساس هستند. محققان همچنین دریافتند که متیل گلیوکسال می‌تواند باعث ایجاد نقص و عیب در DNA شود که می تواند نشانه‌های اولیه ابتلا به سرطان باشد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که حتی افرادی که جهش ژن BRCA۲ را ندارند، از جمله افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت، می‌توانند سطوح بالایی از متیل گلیوکسال داشته باشند.

پروفسور آشوک ونکیتارامان، دانشمند ارشد این مطالعه، در بیانیه ای مطبوعاتی توضیح داد: تحقیقات ما نشان می‌دهد که بیماران با سطوح بالای متیل گلیوکسال ممکن است خطر سرطان بیشتری داشته باشند. متیل گلیوکسال را می‌توان به راحتی با آزمایش خون تشخیص داد. علاوه بر این، سطوح بالای متیل گلیوکسال را معمولً می توان با داروها کنترل کرد. رژیم غذایی مناسب، یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از شروع سرطان است.

علاوه بر نقص در DNA، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال می تواند به طور موقت ژن‌های خاص پیشگیری کننده از سرطان را غیرفعال کند. این تیم می گوید این یافته نشان می دهد که مصرف یک رژیم غذایی نامناسب یا داشتن دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث غیرفعال شدن مکرر این ژن‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول زمان شود.

از آنجایی که این مطالعه از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام شده است، دانشمندان می‌گویند که یافته‌های آن‌ها باید روی جوندگان نیز آزمایش شود و در مطالعات بالینی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. با این حال، نتایج نشان می‌دهد که چگونه انتخاب‌های غذایی، مانند مصرف رژیم غذایی سرشار از قند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دکتر لی رن کنگ، نویسنده اول این مطالعه از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: ما مطالعه را با هدف درک عواملی که خطر ابتلا به سرطان را در خانواده‌های مستعد ابتلا به این بیماری افزایش می دهد، آغاز کردیم، اما در نهایت به کشف یک عامل عمیق تر پرداختیم. مکانیسمی که یک مسیر مصرف انرژی ضروری را به ابتلا به سرطان مرتبط می‌کند، این یافته‌ها آگاهی را در مورد تأثیر رژیم غذایی و کنترل وزن در مدیریت خطرات سرطان افزایش می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895776

دیگر خبرها

  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • این بیماری در کمین کسانی که زبانشان تلخ می‌شود
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • سه دلیلی که نشان می‌دهد در معرض ابتلا به بیماری کبدی هستید