Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@16:04:39 GMT

جا زدن پروژه افتتاح شده به جای بازآفرینی شهری

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۹۶۸۶

جا زدن پروژه افتتاح شده به جای بازآفرینی شهری

یک روزنامه حامی دولت از عدم استقبال توسعه‌گران از طرح مسکن امید موسوم به طرح بازآفرینی شهری خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

جهان صنعت نوشت: دولت به تازگی از طرح مسکن امید در منطقه ۱۸ تهران رونمایی کرد؛ طرحی که با همکاری شهرداری تهران در مقیاس کوچک به بهره‌برداری رسیده تا الگوی بازسازی بافت فرسوده تهران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسکن امید به عنوان خروجی اولین پروژه از طرحی کلان‌تر که در مقیاس ملی به دنبال بازآفرینی شهری است، افتتاح شده است. یک سال پیش حسن روحانی، رئیس جمهور با اعلام برنامه دولت برای احیای ۱۳۳۴ محله فرسوده طی پنج سال در کشور گفته بود قرار است با ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده را توسعه دهیم.

بیشتر بخوانید:

مسکن امید چه تفاوتی با مسکن مهر دارد؟ ابتکار سال ۹۱ قالیباف به نام حناچی و روحانی تمام شد +سند


پیش از این پروژه‌های سیروس و تختی به عنوان طرح‌های مرجع بازآفرینی شهری معرفی شده بودند و آغاز عملیات ساخت آنها نیز تبلیغات گسترده‌ای را از سوی دولت به دنبال داشت اما به یکباره در ابتدای سال ۹۸ اولین خروجی طرح «مسکن امید» با افتتاح پروژه «بهاران شرقی» معرفی شد. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد چنین پروژه‌ای ابتدا در مناطق اعلام شده برای بازسازی در قالب طرح بازآفرینی شهری هم نبوده است و دولت تنها با افتتاح یکی از پروژه‌های قبلی شهرداری تهران این طرح را در ادامه بازآفرینی شهری جا زده است.


این در حالی است که پروژه بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم استقبال توسعه‌گران تقریباً در رکود رفته است. به گفته ناظران با وجود اینکه امتیازات خوبی برای مشارکت بخش خصوصی در این طرح در نظر گرفته شده اما عواملی مانند «انتظارات تورمی» و «عدم بازدهی مناسب» مانع حضور توسعه‌گران شده است. با این وجود طرح بازآفرینی شهری در محله سیروس از همان ابتدا هم با عدم استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده بود و دولت مجبور شد برای شروع به کار این پروژه یکی از زیرمجموعه‌های بانک مسکن را وارد کند که شرکت هم پس از کلنگ‌زنی پروژه اعلام انصراف کرد.


حالا دولت پروژه مسکونی کوچک مقیاس (۳۲۴ واحدی) (در منطقه ۱۸ تهران را با عنوان پروژه بهاران شرقی به عنوان نخستین پروژه نوسازی بافت فرسوده افتتاح کرده است تا سنگینی شکست طرح بازآفرینی شهری را از دوش خود بردارد. این در حالی است که پس از کشمکش‌ها و حواشی زیادی که عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی با رئیس دولت و اکبر ترکان داشت دست کم طرح بازآفرینی شهری به نتیجه برسد چرا که یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف آخوندی با دولت بر سر برنامه‌های بازآفرینی شهری و انتصاب اکبر ترکان به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور بافت فرسوده بود؛ انتصابی که مانند انتصاب مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، یکی از مبهم‌ترین عناوین شغلی موجود در دولت را به وجود آورد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل بازآفرینی شهری دولت شورای شهر تهران شهرداری تهران مسکن امید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۹۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، قزوینیان گفت: پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی در بخش خودمالکی ۵۵ درصد، بازآفرینی شهری ۳۴ درصد و در بخش روستایی ۹۲ درصد برآورد شده است.

وی افزود: در بخش مسکن حمایتی برش دو ساله استان ۱۳ هزار و ۵۳۱ واحد مسکونی، در بخش خودمالکی ۶هزار و ۱۴ واحد، بازآفرینی شهری ۴ هزار و ۵۱۰ واحد و در بخش مسکن روستایی نیز  ۱۰ هزار واحد مسکونی است.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان در ادامه با بیان اینکه تاکنون برای اجرای پروژه‌های حمایتی مسکن ۲۷۱ هکتار زمین (به صورت اجاره ۹۹ ساله) تأمین شده و برای مابقی متقاضیان واجد شرایط نیز در مرحله تأمین و الحاق اراضی مدنظر است، ادامه داد: برنامه چهارساله استان زنجان در طرح نهضت ملی مسکن ۶۸ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی است که از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۱۲ واحد شهری و ۲۰ هزار واحد نیز مسکن روستایی می باشد.

قزوینیان گفت: برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت تأمین اراضی برای ۲۱ هزار متقاضی واجد شرایط طرح مذکور در دست اقدام است و در سال جدید با جدیت پیگیر تأمین زمین هستیم.

دیگر خبرها

  • افتتاح ۲۷ پروژه در منطقه ۲ همزمان با یکصد و هفدهمین پویش امید و افتخار
  • بازآفرینی ۵۰۰۰ مترمربع از میدان ساعت تبریز
  • اجرای ۳۰ پروژه بازآفرینی شهری در شهرکرد
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • سرنوشت بلدیه تهران | آیا این بنا امسال افتتاح می شود؟
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت
  • پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان
  • ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد
  • ساخت نهضت ملی مسکن بدون آورده متقاضیان
  • برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان