Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@13:22:44 GMT

دولت برای جبران خسارات سیل از کجا پول بیاورد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۹۶۹۴

دولت برای جبران خسارات سیل از کجا پول بیاورد؟

«جبران خسارت سیل‌زدگان» این جمله‌ای است که نزدیک به یک ماه است ورد زبان مسوولان شده است و هر طرف را که نگاه می‌کنیم، مقامی با مسوولی در برابر دوربین ایستاده است و از لزوم جبران خسارت سیل زدگان می‌گوید.

هرچند همه این جمله به صورت مداوم تکرار می‌شود، اما کمتر کسی است که از چگونگی این جبران سخن به میان بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۵ هزار میلیارد خسارت مبلغ کمی نیست که بتوان آن را از کمک‌های مردمی انتظار داشت یا چشم امیدی به کمک‌های بین‌المللی دوخت. روزی هم که در مجلس بازار گزارش‌ها درباره مناطق سیل زده داغ بود برآورد دستگاه‌ها از خسارات وقوع سیل آنقدر بود که همه انگشت به دهان مانده بودند.

روز گذشته نماینده، ولی فقیه در استان خوزستان در شورای مدیریت بحران استان خوزستان که با حضور رییس قوه قضاییه تشکیل شد، اعلام کرد «بار خسارت ناشی از سیلاب برای دولت سنگین است برای جبران خسارات همه باید تعامل داشته باشند، خسارات باید به صورت عادلانه پرداخت شود به طوری که نه فشاری به دولت وارد شود و نه حقی از مردم تضییع بشود.»

برای پرداخت خسارت سیل زدگان برخی پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی را مطرح کردند. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی اعلام کردند «مطلعید که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است لذا تأکید می‌شود که دولت سریعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تأیید این‌جانب خواهد بود».

البته در کنار راهکار مورد اشاره، برخی نیز پیشنهاد افزایش نرخ سوخت با هدف جبران خسارت سیل‌زدگان را هم مطرح کردند که جای خودش را در بین تصمیم‌گیران حوزه اجرایی و تقنینی کشور باز کرد.

از جابه‌جایی در بودجه عمرانی تا افزایش قیمت حامل‌های انرژی

احمد امیرآبادی فراهانی درباره منابع تامین خسارت سیل به خبرآنلاین گفت: اولین محل تامین می‌تواند از ۵ درصد امکان جابه جایی در ارقام ردیف‌های قانون بودجه باشد که دولت می‌تواند لحاظ کند و مبلغی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از این محل تامین می‌شود.

او ادامه داد: همچنین در بودجه ردیف‌هایی برای شرایط بحرانی داریم برای مثال بنیاد مسکن، وزارت شهرسازی، بهزیستی و... در این زمینه یک ردیف بودجه دارند که می‌توان از این ردیف‌های بودجه نیز استفاده کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره برداشت از صندوق توسعه ملی نیز گفت: در قانون بودجه از منابع صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون دلار به آبخیزداری و همچنین ۱۵۰ میلیون دلار به آب‌رسانی روستایی اختصاص داده شد که دولت می‌تواند از این محل برای جبران خسارت نیز استفاده کند. ما این موارد را به کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم که آن‌ها را بررسی و تمامی منابع را برآورد کنند. اگر چنانچه دولت به این نتیجه رسید که منابع برای جبران خسارت کم است در این صورت دوباره تصمیم می‌گیریم که منابع جدیدی ایجاد کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس درباره احتمال افزایش قیمت سوخت برای ایجاد درآمدی جدید به منظور جبران خسارت گفت: ما یک طرحی را برای رونق اقتصادی در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا تنظیم کرده‌ایم که این موارد را در آن طرح بررسی می‌کنیم. در این طرح بحث افزایش قیمت سوخت در جهت جبران خسارات نیز بحث شده است.

باید به سراغ استفاده از راه‌هایی غیر از برداشت از صندوق توسعه ملی برویم

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس نیز درباره نحوه تامین منابع خسارات سیل به خبرآنلاین گفت: یک پیش بینی مهمی که در راستای تامین مالی جبران خسارت سیل وجود داشت بحث برداشت از صندوق توسعه ملی است، اما باتوجه به پاسخ رهبری به نامه رئیس جمهور که نوشتند «استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است» این پاسخ به این معنا است که فعلا ما اجازه برداشت از صندوق را نداریم بنابراین باید به سراغ استفاده از راه‌ها و امکانات دیگر برویم.

او ادامه داد: یکی از راه‌ها این است که ما در بودجه اجازه برداشت سقف ۲ و نیم میلیارد دلار از صندوق را به دولت داده ایم که می‌توان این اولویت را جابجا کنیم و آن را به سیل زدگان اختصاص دهیم. همچنین ردیف‌هایی برای ستاد بحران، هلال احمر و ... پیش بینی کردیم که اولویت آن ردیف‌ها را می‌توانیم به سیل اختصاص دهیم. یکی دیگر از راه‌هایی که وجود دارد فروش اوراق است که مجلس می‌تواند این اجازه را به دولت بدهد تا برای تامین منابع مالی جهت جبران خسارات سیل اوراق منتشر کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: یک پیشنهاد مهمتری که وجود دارد تغییر در قیمت حامل‌های انرژی است که بخشی از این تغییر قیمت به موضوع سیل و مسئله جبران خسارت می‌تواند اختصاص پیدا کند البته این‌ها مسائلی است که پیشنهاد می‌شود و هنوز درباره آن‌ها کمیسیون مربوطه به هیچ نتیجه قطعی نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است بودجه طرح‌های عمرانی هم به سیل زدگان اختصاص پیدا کند گفت: بودجه‌های عمرانی عدد قابل توجهی ندارد، اما بخشی از این تامین منابع از بودجه طرح‌های عمرانی است.

وکیلی در پاسخ به این سوال که چرا ما در شرایط بحران با بحران تصمیم‌گیری هم مواجه هستیم و یک سردرگمی در این حوزه به چشم می‌خورد؟ گفت: اولین عامل این است که پروتکل‌های حاکم بر مدیریت بحران در کشور ما مشکل دارد، دلیل دوم این است که اساسا افرادی که اطرافمان هستند افرادی متناسب برای شرایط بحرانی نیستند و مسئله سوم این است که ما آدم‌های اهل تدبیر پیش از حادثه نیستیم و تنها به دنبال تدبیر بعد از حادثه می‌گردیم.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: سیل مجلس دهم هیات رئیسه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب ماندگی‌های حوزه سلامت و آموزش در دشتی جبران شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی بحرانی صبح چهارشنبه در نشست با منتخب مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتخابات شهرستان دشتی یکی از کم حاشیه ترین انتخابات‌ها بود.

وی افزود: از دیگر نامزدها که زمینه تشویق و ترغیب مردم را پای صندوق‌های رأی را فراهم آوردند تقدیر می‌شود.

فرماندار دشتی ادامه داد: مشارکت ۷۳ درصدی مردم در پای صندوق‌های رأی نشان ولایتمداری مردم است.

بحرانی بیان کرد: منتخب مردم از جنس مردم و فردی با تجربه و صاحب نظر است که امیدواریم در جهت توسعه شهرستان گام بردارد.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ستاد انتخابات حضور مردم و تشویق آنها در پای صندوق‌های رأی بود.

گمرک دشتی فعال شود

فرماندار دشتی یادآور شد: ۸۰ درصد اعتبارات در سطح ملی است که باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: همه باید با جدیت و کار تلاش جهت رفع مشکلات مردم گام برداریم.

بحرانی گفت: تلاش کردیم پروژه‌هایی که سالیان سال از آرزوهای مردم بود شروع که برخی از آنها تکمیل شد.

وی اضافه کرد: گمرک شهرستان را باید فعال کنیم در حوزه بهداشت و درمان و نوسازی مدارس باید بیش از گذشته کار و تلاش کنیم.

فرماندار دشتی یادآور شد: در سالیان گذشته بخش مرکزی شهرستان به عنوان برخوردار قلمداد کردند که موجب نارضایتی زیادی در بین مردم و به ویژه سرمایه گذاران شده است.

وی همچنین بر ضرورت تقویت زیر ساخت‌های شهرستان تاکید کرد.

کد خبر 6063306

دیگر خبرها

  • تخصیص‌ ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان
  • ۵۰۰۰ میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داده شد
  • بررسی میزان خسارت‌های سیل ۶ فروردین ماه
  • بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد/ آئین‌نامۀ حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات خودرو در حال انجام است
  • عقب ماندگی‌های حوزه سلامت و آموزش در دشتی جبران شود
  • خسارات وارده قطع ۳ هزار اصله نهال در الیمالات نور، جبران شود
  • خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود