Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان با مهندسی معکوس سلول‌های سرطانی مغز سرنخ‌هایی برای درمان این بیماری خطرناک پیدا کردند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، گلیوبلاستوما یکی از مخرب‌ترین انواع سرطان‌ها به شمار می‌رود که پزشکان گزینه‌های درمانی محدودی برای آن دارند. این نوع سرطان همچنین اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در کودکان و جوانان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان دانشگاه‌های تورنتو، یک بیمارستان کودکان و دانشگاه کالگری با همکاری هم در تازه‌ترین فعالیت خود سلول‌های بنیادی سرطان مغز را ژن به ژن به طور معکوس طراحی کرده‌اند و از این طریق توانسته‌اند راه‌های جدیدی برای این نوع سرطان سخت پیدا کنند.
آن‌ها در آزمایش‌های خود به روش‌های متعددی برای درمان گلیوبلاستوما پیدا کرده‌اند که برخی از آن‌ها واقعا شگفتی‌آورند. سلول‌های بنیادی گلیوبلاستوما مقاوم به درمان هستند و به همین دلیل این تومور‌ها به درمان سخت واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین برای درمان بیماران باید راه تازه‌ای پیدا می‌کردند. محققان دریافتند که سلول‌های گلیوبلاستومای بالغ به آن دسته از ژن‌های مشابهی وابسته هستند که برای رشد مغزی در نوزادان و کودکان لازمند.   پیدایش فناوری CRISPR-Cas۹ از طریق غربالگری ژنوم، روش تازه و قدرتمندی را برای کشف بیولوژی سرطان در اختیار دانشمندان قرار داد. آن‌ها با جمع‌آوری سلول بنیادین گلیوبلاستومای گرفته شده از ۱۰ بیمار، از سلول CRISPR برای تشخیص ژن‌های دخیل در ایجاد سلول‌های بنیادین سرطانی استفاده کردند که برای حفظ و رشد سلول‌ها و نیز پیشرفت رشد تومور‌ها ضروری‌اند.   سلول‌های بنیادین سرطانی رشد تومور‌ها و پیشرفت بیماری را تقویت می‌کند. به منظور هدف قرار دادن این سلول‌ها به طور مؤثر، دیدی جامع نسبت به ژن‌هایی که رشد برنامه‌ها را کنترل می‌کنند، حیاتی است. اگر بتوان دریافت کدام ژن‌ها برای بقا و تکثیر ضروری هستند، می‌توان راهی برای حمله به این ژن‌ها یا مسدود کردن آن‌ها و توقف رشد تومور یافت.   محققان با مطالعه ۲۰ هزار ژن از ۱۰ نمونه انسانی، آسیب‌پذیری‌های ژنتیکی متعددی را یافتند و اطلاعاتی را به‌دست آوردند که به درمان گلیوبلاستوما کمک می‌کند. آن‌ها ژن DOT۱L را در تحقیقات خود یافتند که برای مقاومت تومور در هفت تومور از ۱۰ تومور گلیوبلاستوما لازم است. محققان دریافتند که مسدود کردن این پروتئین در نوع خاصی از سرطان مغز رشد تومور را کاهش می‌دهد و منجر به ماندگاری طولانی‌تر آن می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: درمان کشنده ترین سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۹۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: برای سکوهای اینترنتی تحویل دارو کد رهگیری صادر می‌شود

بهرام عین الهی افزود: از آنجایی که مردم انتظار دارند خدمات را بصورت غیرحضوری دریافت کنند، برای اینکه داروها را درب منزل و به روز تحویل بگیرند سکوهای اینترنتی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در واقع سکوهای اینترنتی از چگونگی دارو خبر دار نمی شوند کد رهگیری به آن‌ها داده می شود دارو را در داروخانه دریافت می کنند و در اختیار بیمار قرار می دهند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: البته بیماران در این زمینه مختار بوده و می توانند دارو را نیز بصورت حضوری از داروخانه تحویل بگیرند.

عین اللهی گفت: این کار بصورت آزمایشی در برخی مناطق انجام می شود و در صورت رضایتمندی سراسری خواهد بود.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه درمان کودکان زیر هفت سال بصورت رایگان در مراکز درمانی دولتی کار بنیادی بوده که در هیئت دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است، گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف و پذیرفته نشدن کودکان به سامانه ۱۹۰ زنگ بزنند چرا که همه موظف به اجرا هستند بچه ها اگر خوب درمان شوند تا ۷۰ سال عمر می کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • وزیر بهداشت: برای سکوهای اینترنتی تحویل دارو کد رهگیری صادر می‌شود
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها