Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:24:55 GMT

گرانی کنتورها، هوشمندسازی چاهها را با مشکل مواجه کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۹۹۸۵

گرانی کنتورها، هوشمندسازی چاهها را با مشکل مواجه کرد

اصفهان- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: گرانی کنتورهای حجمی و دستگاه های اندازه گیری برداشت آب های زیرزمینی، بویژه در یکسال اخیر چالش اصلی هوشمندسازی چاه ها به شمار می رود.

حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : نصب دستگاه های هوشمند برای اندازه گیری مصرف چاه های مجاز و نصب کنتورهای حجمی یکی از راهبردهای مدیریت مصرف آب و رفع چالش کم آبی کشور و به ویژه در این استان مورد تاکید کارشناسان و مسئولان امور آب قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه این تجهیزات توانایی سنجش میزان برداشت از چاه ها و سفره آب های زیرزمینی را به صورت هوشمند دارد، اضافه کرد: با توجه به گرانی های یکسال اخیر، هر کنتور حجمی بیش از 120 میلیون ریال قیمت دارد و برای بسیاری از کشاورزان بویژه در اصفهان که با کاهش شدید کشت و درآمدزایی روبه رو بودند، چندان راحت نیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان رسیدن به انضباط در برداشت ها را اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: بر همین اساس جلساتی با مسوولان ذیربط برگزار شده تا تمهیداتی اندیشیده شود و روند هوشمندسازی چاه ها متوقف و یا کند نشود.
ساسانی با اشاره به اهمیت جلوگیری از چاه های جدید و پلمب چاه های غیرمجاز قبلی، اظهارداشت: این موضوع به مشارکت و همکاری جدی نهادها و سازمان های مرتبط بویژه دستگاه قضایی نیاز دارد.
وی به بارش های چشمگیر سال آبی جاری اشاره و اضافه کرد : بیش از یک دهه خشکسالی بر مرکز ایران و بخصوص استان اصفهان حکمفرما بوده و یک سال ترسالی نمی تواند کمبود سابق را جبران کند.
معاون آب منطقه ای با تاکید بر ضرورت صرفه جویی به عنوان اولویت امور، تصریح کرد: مصرف بهینه آب موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشید و این امر در تمامی بخش های شهری، روستایی، کشاورزی و صنعتی اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا، منابع آب زیرزمینی یکی از منـابع مهم کشور است و حفظ آن از وظایف وزارت نیرو است، ولی انجام این وظیفه عزم ملی در سطح حاکمیت را می‌ طلبد.
از طرفی پراکنش منابع مذکور شامل چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات در کشور، خشکسالی‌ و تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت، افزایش نیاز به آب و سیاست‌های ناکارآمد توسعه و اشتغال بدون انجام مطالعات آمایش سرزمین باعث سوق اشتغال به سمت استفاده از منابع آب زیرزمینی، افزایش فشار بر منابع مذکور و وضعیت نامتعادل کنونی در آبخوان ‌های کشور شده است.
برغم اعمال محدودیت‌ توسط وزارت نیرو برای بهره ‌برداری از منابع زیرزمینی در بسیاری از محدوده‌های مطالعاتی کشور اعم از پیاده سازی نظام تخصیص آب از سال 1380 و ممنوع کردن حدود 388 محدوده مطالعاتی کشور، رشد فزاینده حفر چاه‌های غیرمجاز در دهه اخیر رخ داده، بطوری که بر اساس آمار برداری سراسری دور دوم منابع آب در سال 88 لغایت 90، تعداد چاه‌ های غیرمجاز کشور بالغ بر 320 هزار حلقه چاه با حجم تخلیه بیش از هفت میلیارد مترمکعب بوده است.
وجود بیش 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور که 16 هزار حلقه آن در استان اصفهان شناسایی شده، راه توزیع عادلانه این مایه حیات را با مشکل جدی مواجه کرده است.
استان اصفهان با پس از آذربایجان‌ غربی و تهران در رده سوم دارندگان بیشترین چاه غیرمجاز در کشور است، همچنین استان فارس با 14 هزار حلقه، استان ‌های البرز و آذربایجان شرقی هر کدام با 6هزار، خراسان رضوی با چهار هزار و 200 حلقه، همدان با چهار هزار حلقه و خوزستان با سه هزار و 500 حلقه در ادامه فهرست استان ‌های دارای تعداد بیشترین چاه‌ غیرمجاز هستند.
بنا به اظهارات اواخر سال گذشته مسوولان امر بر اساس شاخص های بلند مدت 53.4 درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید است.
بر اساس همین شاخص 98.1 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی هیدرولوژیک(آب شناسی) است، 5.5 درصد مساحت خفیف، 33.2 درصد متوسط و 6 درصد خشکسالی بسیار شدید است.
سرانه مصرف آب آشامیدنی در استان اصفهان 154 لیتر بر ثانیه است، تعداد مشترکان فعال آب در این منطقه، یک میلیون و 125 هزار و 899 مشترک و تعداد انشعاب خانگی یک میلیون و 14 هزار و 811 عدد است.
6020/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد چاهها كنتورها هوشمندسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۹۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

خبرگزاری فارس نوشت: فرماندهی انتظامی کشور اطلاعیه شماره چهار خود در خصوص "طرحِ نور" (عفاف و حجاب) را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:در زمان و زمانه‌ای که جریان‌هایِ رسانه‌ایِ بَدخواهِ ملتِ ایران به دنبال اختلاف افکنی و دوقطبی سازیِ جامعه با اجرایِ "طرحِ نور" بودند؛ مردمِ عزیز و نخبگانِ فهیم با اِدراکی قابلِ ستایش در کنارِ پلیسِ قرار گرفتند تا شأن، حریم، حرمت و کرامتِ بانویِ ایرانی حفظ شود.

برای آنکه افکارعمومی و مراکز تصمیم‌گیر، شناختِ بیشتری از دلایلِ فراجا در اهمیت اجرای طرح نور داشته باشند، طیِ روز‌های آینده چند پرونده مهم از باندهایِ تبهکارِ سازمان یافته که در سطح بین‌المللی و داخل کشور اقدامات مجرمانه در زمینه فساد و فحشا، تجارتِ جنسی، * و... داشته‌اند منتشر خواهد شد. 

در پیوند با موضوعِ پیش گفته؛ گزارش‌هایِ میدانی و اخذِ نظراتِ مردمی در کنارِ حمایت‌هایِ روسای محترمِ جمهور و قوه قضائیه، صداوسیما و برخی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه وجماعات و سایرِ نهادهایِ مسئول نشان دهندهِ شناختِ مطلوب از نبض‌سنجیِ اجتماعیِ فراجا در اجرایِ "طرح نور" است. همچنین بررسی‌ها و مشاهداتِ عینیِ روزانه در شهر‌ها نشان دهنده‌یِ حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌مان است.

پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده سازی برای موضوعاتِ هنجاری و ارزشی نیست و به شهروندانِ عزیز این نوید را می‌دهیم که در نهایت "طرح نور" به سمتِ هوشمندسازی پیش خواهد رفت. این مهم زمانی بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که نهادهایِ متولیِ کار که وظیفه مستقیم در اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب دارند، عملکرد قابل قبول و درخور توجهی داشته باشند.

در پایان قدردانِ کارکنانِ سخت‌کوش و پُرتلاشی هستیم که چنین خالصانه و مُشفقانه به ارتقای ارزش‌های اجتماعی یاری می‌رسانند و انتظار داریم تا با همّتِ مسئولینِ محترم و انجام بموقع وظایف دستگاه‌های مسئول روندِ هوشمندسازی نیز، پُرشتاب‌تر به سرانجامِ مطلوب و موردِ رضایتِ مردم برسد.

tags # گشت ارشاد سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۵ دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان
  • سیلاب به زیرساخت‌های آب شهرستان زیرکوه خسارت وارد کرد
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود
  • چهار محور در استان مسدود است
  • خاندوزی چند هفته قبل از وزیر شدن: شش ماهه مشکل گرانی‌ها حل می‌شود
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است