Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@05:38:05 GMT

جمال و جلال سعدی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۰۰۳۷

جمال و جلال سعدی

سعدی، ضمیر زنده‌ و معاصری است که بی هیچ مبالغه‌ای، معلّم ملل و روایتگر انسان است. اتابک ارجمند سرزمین زبان فارسی است و برج و بارویی اگر از این سرزمین باقی است، یکی، «جمال» و «جلال» هنر اوست که جز به رعایت انسان و رستگاری‌اش، تکلیفی نداشته است. سعدی، نشانِ نمایان سرزمین ماست که کلمه کلمه‌اش، کتیبه و کلمه کلمه‌اش، کاخ و کلمه کلمه‌اش، تاج و تختی است که به قول فردوسی «از باد و باران گزندی» نخواهد دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارمغان بهداروند شاعر و پژوهشگر          گزند سعدی اما نه باد و باران که آداب و عاداتی است که شکل شریف آموختن را با الهه‌سازی و الوهیت‌بخشی به نوابغ و حفظ موزه‌ای میراث ادبی ترجیح نداده‌اند و با فراتر انگاری و فروتر آفرینی، ترجمان‌ متون و مبلّغ فرهیختگی نبوده‌اند. گزند سعدی نه از باد و باران که از استمرار مصیبت دوگانه‌ «حافظ و سعدی» است. از استمرار قضاوت‌های مسمومی است که «شیخ» را نماد تعمیق تحجّر و توقف نواندیشی، فرض می‌کردند. گزند سعدی نه از باد و باران که از احیای نارس ضرورتی به نام سعدی است که سال‌ها آتش انتفاعش، زیر خاکستر جهل مرکب مدعیانی که سعدی‌ستیزی را فضیلت می‌دانستند، مدفون بوده است. گزند سعدی نه از باد و باران که از غیبت حمیّتی است که در ادامه‌ نوزایی نخبگان این عصر که خردمندانه شرح شریفی از شکوه‌مندی سعدی را رقم‌ زدند، پای از پای برنمی‌دارد. اول اردیبهشت جلالی، «روز سعدی» است و اگر چه به قول گلشیری: «هر روز ما بی‌سخنی از او نمی‌گذرد و زبان ما انگار بی کلام او رنگ و رویی ندارد» اما همین یگانه روز، مجال مبارکی است که با مرور مسئولانه‌ میراث سعدی، نه در پی ترجیح و ترفیع او که به دنبال ترویج آموزه‌هایی باشیم که شرط لازم شهروندی جهان است.  ذکر جمیل سعدی، حتماً بی اشارت به مجاورت او با مردم، مجاهدت او در ادبیات و مداومت او در آرمانخواهی، چیزی کسر خواهد داشت. گفتمان اجتماعی امروز اگر بناست مغلوب افراطی‌گری‌ها و مقهور ستیهندگی‌های ابنای بشر نشود، باید با به اشتراک گذاشتن توان تربیتی سعدی، خواستار جهانی مملو از خیرخواهی و خرد باشد. فراموش نکنیم مسأله‌ ادبیات، مردم‌ است و ابواب «گلستان» و اقوال «بوستان» همه تقبیح رذیلت‌ها و تکریم فضیلت‌هاست. با این همه: گر کسی وصف او ز من پرسد بیدل از بی‌نشان چه گوید باز عاشقان کشتگان معشوقند بر نیاید ز کشتگان آواز

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بهاباد از امدادرسانی نیروهای امدادی با حضور یک تیم ۴ نفره به همراه موتور پمپ و کف‌کش در مناطق و منازل آبگرفتگی در سطح شهرستان بهاباد استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در پی بارش‌های شدید در روستای ده جمال شهرستان بهاباد استان یزد و آبگرفتگی در این مناطق، نیروهای امدادی هلال احمر اقدام به تخلیه آب از منازل متأثر از سیلاب کردند.

کد خبر 747310

دیگر خبرها

  • سیل در روستای ده‌جمال بهاباد
  • تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر
  • معنی جالب ریشه کلمه ورجه وورجه + فیلم
  • تاکتیک ماشاریپوف برای فرار؛ چرا او پاسپورتش را به استقلال تحویل نداد؟
  • ماشاریپوف از ایران فرار کرد!
  • قصیده بهاریه سعدی، جمال‌ستایی شیخ اجل
  • ماشاربپوف بدون هماهنگی با نکونام از ایران رفت!
  • موشک باران سرزمین‌های اشغالی گوشمالی بزرگ برای صهیونیست های غاصب
  • "خدا رحم کرد" ؛ به مفهوم واقعی کلمه! (فیلم)
  • روز زبان چینی 联合国中文日 + پوستر و دانستنی ها