کمبود اسناد تاریخی برای ثبت قلعه رودخان/ کشفیات باستانشناسی به کمک ثبت جهانی قلعه رودخان میآیند
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۰۱۲۱
به گزارش خبرنگار ایلنا، میراث جهانی یونسکو نام عهدنامهای بینالمللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، هستند. بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، میتوانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تاکنون ۲۳ اثر ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده که شامل ۲۲ اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است. ازجمله میراث فرهنگی ایران که در فهرست یونسکو ثبت شدهاند میتوان به چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان و... اشاره کرد. دراین میان به گفته محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور)، ۵۵ پرونده از میراث فرهنگی کشور در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو وجود دارد .
از جمله مکانهایی که در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار گرفتهاند میتوان به طاق بستان، دماوند، شهر تاریخی ماسوله، چشمانداز فرهنگی الموت، پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده ارسباران، کوه سبلان، هگمتانه، مسجد کبود و … اشاره کرد. البته به گفته مسئولان میراث فرهنگی، در سال ۲۰۱۹ پرونده جنگلهای هیرکانی و در کنار آن ثبت جهانی ماسوله به یونسکو پیشنهاد شده که ثبت آن منوط به رفع موانع موجود است.
به غیر از مکانهای یاد شده، قلعه رودخان یکی دیگر از بناهای تاریخی ایران است که مسئولان معتقد هستند شانس ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو زیاد است و اکنون در حال تکمیل پرونده ثبت جهانی هستند.
شهرود امیرانتخابی (مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان) در این خصوص به ایلنا گفت: با توجه به موقعیت منحصر به فرد قلعه رودخان، پرونده ثبت جهانی این بنای تاریخی در حال تکمیل است و ظرفیتهای قلعه رودخان به اندازهایست که اگر برای ثبت جهانی آن اقدام شود قطعاً زودتر از ماسوله در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت خواهد شد.
او ادامه داد: قلعه رودخان به واسطه موقعیت خاصی که دارد هیچ ساخت و سازی در اطراف آن انجام نشده و محدودیتهایی که برای ثبت جهانی بناهای تاریخی به واسطه ساخت و سازهای غیرمجاز وجود دارد، درخصوص قلعه رودخان مطرح نیست.
به گفته مدیرکل میراث و گردشگری گیلان، یکی از مشکلاتی که در خصوص ثبت جهانی قلعه رودخان مطرح است این است که، اسناد و مدارک کافی که به لحاظ تاریخی بتواند در یک کتاب یا کتیبه خاص به قدمت این بنا اشاره داشته باشد پیدا نشده است.
انتخابی یادآور شد: از آنجایی که قلعه رودخان یک قلعه نظامی مخفی بود از این رو در کتابهای تاریخی نقل قول خاصی درباره این قلعه نشده است. تنها سند تاریخی که داریم کتیبهایست که در سردر یکی از درهای قلعه رودخان وجود داشت و اکنون در موزه رشت نگهداری میشود. این کتیبه متعلق به ۴۰۰ سال پیش است که توسط یکی از والیهای رشت نوشته شده است و در آن به این نکته اشاره شده که در آن تاریخ این قلعه توسط آن والی رشت مرمت شده است.
او تصریح کرد: ما به دنبال کشف اسنادی هستیم که هویت قلعه رودخان را به صدها سال قبل بازگرداند. اگر هم نتوانیم به چنین اسنادی دست پیدا کنیم کشفیاتی که در این قلعه توسط باستانشناسان انجام شده، میتواند قدمت قلعهرودخان را نشان دهد. این کشفیات باستانشناسی که اکنون در موزه رشت نگهداری میشود، میتواند ما را در تکمیل پرونده ثبت جهانی قلعه رودخان یاری کند.
او خاطرنشان کرد: امسال مستندات پرونده ثبت جهانی قلعه رودخان آماده و برای سال ۲۰۲۰ ارائه خواهد شد. درعین حال قسمت شرقی قلعه رودخان مرمت شده و آماده بازگشایی است و در اردیبهشت ماه همزمان با روز میراث فرهنگی با حضور استاندار گیلان افتتاح خواهد شد.
قلعهرودخان عظیمترین دژ نظامی و حکومتی گیلان و یکی از معتبرترین و مهمترین سازههای تاریخی استان است. قلعهرودخان دارای سازهای آجری است که در فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات شهرستان فومن قرار گرفته است. طول دیوارهای این قلعه ۱۵۰۰متر است. این قلعه در ادوار مختلف به نامهای دژ رودخان، قلعه حسامی، هزار پله، سکسار، سگسال و... خوانده شده است.
قلعهرودخان حدوداً دارای هزار پله است و به این علت به هزار پله معروف است. قلعهرودخان در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴با شماره ۱۵۴۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی کشور به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث و گردشگری گیلان همچنین از مرمت و آغاز بهرهبرداری از خانه منجمباشی در لنگرود خبر داد و گفت: این بنا به مناسبت روز بناها و محوطههای تاریخی افتتاح شد.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: یونسکو گیلان باستانشناسی میراث جهانی یونسکو مرمت قلعه رودخان ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۰۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی عصر روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
یکی از سخنرانان این مراسم اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی بود که به دلیل عدم حضور در جلسه ویدئوی کوتاهی برای این نکوداشت تهیه کرده بود و در بخشی از این مراسم پخش شد.
دادبه گفت: من اندکی فلسفه میدانم، او برای شنیدن پیام مام وطن بسیار آمادهتر از کسانی است که با فلسفه آشنایی ندارند. من با آنکه شیفته شعر هستم اما میگویم بی فلسفه هرگز نمیتوان زیست و در هیچ زمینهای کاری جدید انجام داد.
وی افزود: آشنایی من با ملاصالحی بسیار کهن است و مام میهن ما در بسیاری از دورانها دلش خونین بود و فرزندانش دل خونین او را التیام دادهاند. یکی از این فرزندان حکمتالله ملاصالحی است.
استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی سپس ادامه داد: آن همه کوشش برای توضیح تاریخ ایران برای تبیین این معناست که بگوئیم، فلسفه هنر برای چیست و چگونه به امروزمان مدد میرساند. به نظر من تخت جمشید، خرد مجسم ایرانی است. روح حکمت ایرانی در تخت جمشید حاضر است. پیام مام میهن به نیکی از سوی حکمتالله ملاصالحی شنیده شده است و او به مدد فلسفه باستانشناسی را تبیین میکند.
دیندار آزاده و با کرامت
محمد رضا زعیم حسینی عضو انجمن علمی باستان شناسی که اجرای این مراسم را هم به عهده داشت در بخش پایانی مراسم گفت: بنده نزدیک به سه دهه است که در فضای غیرآکادمیک با آقای ملاصالحی معاشرت دارم. ایشان آن گونه زیسته که میاندیشد و آنگونه میاندیشد که زیسته است. متأسفانه در فضای دانشگاهی ما خیلی از دانشگاهیها به حقیقت متعهد نیستند بلکه به نظریهها و روشهایشان متعهد هستند. آقای ملاصالحی کسی است که به حقیقت متعهد است وکمتر دانشگاهی ای این چنین است. علاوه بر این نگاه جامع ایشان به ایران خیلی مهم است. از این جهت که نگاه ایشان به ایران یک ویژگی هولوگرامیکی دارد به این معنا که ایران منهای یک اپسیلون، ایران نیست.
وی افزود: کلام آقای ملاصالحی فریاد رسای همه ایران دوستان در برابر حماقتهایی است که میخواهند ایران را از پا در بیاورند. صدای ایشان فریاد رسای انسان ایرانی برای شرافتمندانه زیستن است. حکمت الله ملاصالحی یک دیندار همراه با آزادی، عدالت و کرامت است.
احساس شرم و علو را توأمان دارم
اما آخرین سخنران این مراسم حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن بود. وی در سال ۱۳۹۴ چهارمین نشان دکتر عزتالله نگهبان را دریافت کرد.
ملاصالحی در پایان این مراسم ضمن تشکر از حاضرین و سخنرانان گفت: هیچ وقت اندازه الان خجالت نکشیده بودم. من بسیار شرمم شد چون مهترانی در مجلس درباره منِ کهتر سخن گفتند و صفت نیک خودشان را به من نسبت دادند. من حتی در حد یک دانشجوی کوچک هم نیستم. از خانم آموزگار که در محضرشان طلبگی کردم بسیار تشکر میکنم. همچنین از آقای دادبه که از دوران دانش آموزی استاد من بودند تشکر میکنم، از ایشان هم بسیار چیزها آموختم. صدای آقای صدوقی سها را برای اولین بار در رادیو فرهنگ شنیدم و همیشه دوست داشتم ایشان را ببینم و بعد از دیدارمان از ایشان هم بسیار آموختم. همچنین از آقای رحمتی قرآن و عرفان بسیار و از آقای بهشتی که یک ذهن ریاضی و هندسی دارند بسیار آموختم. بنده بارها خواستم که این مراسم برگزار نشود اما آقای زعیم قبول نکردند و زعامت جلسه را به عهده گرفتند.
وی افزود: حس و کششی در لایههای زیرین هستی ما به سوی دوست داشتن و دوست داشته شدن است که هر بار خیزش میکند در درون ما چنان حس سروری ایجاد میشود که فکر میکنیم معنای واقعی زندگی همان لحظه است. بنده زمانی که در یونان درس میخواندم متوجه شدم که در فلسفه و حکمت این حس چقدر وسیع است. بنابراین بنده علیرغم همه خجالتی که کشیدم احساس علّو هم میکنم.
این باستانشناس پیشکسوت در ادامه به موضوع فلسفه هنر و مقوله زیبای شناسی پرداخت و گفت: زیبایی شناسی مقولات زیادی دارد اما زیبایی و جلال دو عنصر اصلی آن هستند. زیبایی یعنی تناسب میان ماده و صورت با معنا و جلال یعنی تقابل میان صورت و معنا. متأسفانه ما نام معماران تخت جمشید را نمیدانیم اما میدانیم که یکی از شاهکارهای معماری ایران است. چون هر دو مقوله زیبایی، جلال را یکجا دارد. این ظرافت در معماری بارگاه امام رضا هم دیده میشود.علاوه بر اینکه، این تقابل و تناسب در موسیقی ایرانی هم وجود دارد.
ملاصالحی بیان کرد: حالا اگر از این منظر به محفلی که امشب برایم برگزار شد نگاه کنیم بهتر میتوانید متوجه احساس شرم، علّو و شعف بنده شوید.
در پایان این مراسم با حضور همسر ملاصالحی و پیشکسوتان حوزه باستان شناسی، جوایز و یادگاریهایی از طرف خانه اندیشمندان علوم انسانی و سایر مراکز و انجمنهای علمی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند به حکمت الله ملاصالحی اهدا شد.
کد خبر 6087873 سارا فرجی