Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:38:25 GMT

فرودستان تحت فشار بیشتر قرار نگیرند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۰۶۹۹

فرودستان تحت فشار بیشتر قرار نگیرند

تهران- ایرنا- وضعیت اقتصادی ایران در یک سال اخیر باعث شده تا اقشار فرودست بیشترین فشار را از ناحیه تورم احساس کنند. در این زمینه فرشاد مومنی رییس موسسه مطالعاتی دین و اقتصاد، می‌گوید: تاکنون فرودستان ایران همدلی، همراهی، تحمل و بردباری خارق‌العاده‌ای را در مقابل تورم به خرج داده‌اند، بنابراین حقشان تشدید فشارها بر آنها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «فرودستان تحت فشار بیشتر قرار نگیرند، عمران خان فردا در ایران، خواب آشفته تحریم نفتی، ناکامی امنیتی سیا، روحانیت مبارز محور اصولگرایان می‌شود؟ و ویترین مغازه ها در اختیار کالای ایرانی» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**فرودستان تحت فشار بیشتر قرار نگیرند
روزنامه «آرمان» در گزارشی با درج عنوان «فرودستان تحت فشار بیشتر قرار نگیرند» نوشت: اصول اولیه اقتصاد نشان می‌دهد که بروز تورم،‌ آن هم در سطح ارقامی حدود 30 درصد ارزش دارایی سرمایه‌داران را چند برابر می‌کند و قدرت خرید اقشار فرودست جامعه را به حداقل می‌رساند. اکنون نیز با توجه به اتفاقاتی که در اقتصاد ایران رخ داده، این اقشار هستند که بیشترین فشار را از ناحیه تورم احساس می‌کنند. در این زمینه فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعاتی دین و اقتصاد، می‌گوید: به همه‌ ارکان تصمیم‌گیری کشور و به ویژه سران محترم قوا توصیه‌ اکید می‌کنم تا زمانی که می‌خواهند یک سیاست تورم‌زای جدید را امضا کنند به هوش باشند و به عواقب شکنندگی‌آور آن بسیار جدی‌تر توجه داشته باشند. تاکنون فرودستان ایران همدلی، همراهی، تحمل و بردباری خارق‌العاده‌ای را در مقابل تورم به خرج داده‌اند، بنابراین حقشان تشدید فشارها بر آنها نیست. نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته با شعار مبارزه با رانت و فساد و تاکید بر افزایش درآمدهای دولت در مقابل ادامه تامین کالاهای اساسی از طریق ارز 4200 تومانی ایستادند. اکنون نیز با شروع سال جدید همچنان حرف و حدیث در این باره ادامه دارند. در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین این کالاها از طریق ارز دولتی خبر می‌دهد، اما درعمل به نظر می‌رسد این کالاها به سمت ارز نیمایی می‌روند و بدین شیوه انتظارات جدیدی برای موج دیگری از تورم به وجود آمده است.

**عمران خان فردا در ایران
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «عمران خان فردا در ایران» می نویسد: عمران خان، نخست وزیر پاکستان فردا با هدف گسترش روابط تهران و اسلام آباد به ایران سفر می‌کند. نخست وزیر پاکستان ابتدا وارد مشهد شده و بعد از زیارت بارگاه امام رضا (ع) برای دیدارهای دیپلماتیک خود عازم تهران می‌شود. او روز گذشته در دیداری که با مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان داشت، تأکید کرد که این کشور اهمیت فراوانی برای همسایگانش بویژه ایران که علائق و اشتراکات فراوانی با پاکستان دارند، قائل است.عمران خان با حائز اهمیت دانستن سفر خود به تهران، نسبت به گسترش و تعمیق روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد. تأکید نخست وزیر پاکستان برای گسترش رابطه با تهران در حالی که او بر مهیا شدن شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور و ادامه روابط مبتنی بر احترام و صراحت تأکید دارد، می‌تواند نشان دهنده آن باشد که پاکستان سعی دارد با میانه روی در بحبوحه تحولات منطقه بر تصویر مطلوب رابطه همسایگی مهر تایید بزند. رابطه ایران با پاکستان به دلیل وجود تحریم‌ها و جبر ناشی از سیاست فشار و بحران آفرینی برخی بازیگران منطقه‌ای از جمله عربستان در موقعیت متفاوتی قرار گرفته است.

**خواب آشفته تحریم نفتی
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «خواب آشفته تحریم نفتی» نوشت: تنها دو هفته تا پایان مهلت معافیت از تحریم خرید نفت ایران زمان باقی است و ترامپ مجددا بر سر دوراهی افزایش فشارها بر ایران یا افزایش قیمت نفت قرار گرفته است. افزایش قیمت نفت ممکن است هزینه‌های بسیاری به‌خصوص در انتخابات پیش‌رو برای ترامپ داشته باشد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه‎های سالانه حمل‌و‌نقل در این کشور منجر خواهد شد. بنابراین رشد بیش از 20 دلاری قیمت نفت از ابتدای سال‌جاری میلادی به معنای افزایش بیش از 100 میلیارد دلاری هزینه‌های حمل‌و‌نقل برای شهروندان آمریکایی است. در این میان به غیر از تحریم‌های نفتی ایران، مسائل دیگری در بازار نفت دخیل هستند که می‌توانند قیمت‌ها را در مسیر افزایشی یا کاهشی قرار دهند. افزایش تنش‌ها در لیبی، تحریم‌های نفتی ونزوئلا، توافق تجاری چین و آمریکا و تغییر قوانین حمل‌و‌نقل دریایی عواملی هستند که می‌توانند موجب افزایش قیمت نفت شوند و شانس تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را بیشتر کنند. در مقابل عواملی چون کاهش رشد اقتصاد جهانی، احتمال لغو توافق نفتی اوپک و متحدانش و افزایش تولید نفت شیل عواملی هستند که می‎توانند قیمت‌ها را کاهش دهند و احتمال افزایش فشارها بر ایران را بیشتر کنند.

**ناکامی امنیتی سیا
روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «ناکامی امنیتی سیا» می نویسد: همزمان با اذعان رئیس سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) به صرف «زمان، پول و خلاقیت بیشتر» در مقابله با ایران و روسیه و «تمرکز بیشتر» بر «دولت-ملت های رقیب آمریکا» به جای «داعش و القاعده»، وزیر اطلاعات از برخورد سربازان گمنام امام زمان(عج) با «114 تیم تکفیری، 116 تیم مرتبط با منافقین و 44 تیم ضد انقلاب» طی یک سال اخیر خبرداد. موضوعی که به روشنی نشان می دهد «سیا» با وجود تلاش برای تغییر رویکرد علیه ایران بازهم مقابل دستگاه های امنیتی کشورمان ناکام مانده است؛ به خصوص این که وزیر اطلاعات از شناسایی290 جاسوس سیا در کشورهای مختلف نیز خبرداد. به گزارش صدای آمریکا، جینا هاسپل، رئیس سازمان «سی‌آی‌ای» پنج شنبه، 29 فروردین در سخنرانی خود در دانشگاه آبرن در ایالت آلاباما از اختصاص منابع بیشتر در امور مرتبط با ایران و روسیه خبر داد: «پس از سال‌ها تاخیر به دلیل معقول تاکید بر مبارزه با تروریسم پس از یازدهم سپتامبر، سرمایه گذاری ما (بر امور) روسیه و ایران تقویت شده است.»

**روحانیت مبارز محور اصولگرایان می‌شود؟
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «روحانیت مبارز محور اصولگرایان می‌شود؟» آورد: آنها در آستانه هر انتخابات به جامعه روحانیت رجوع می‌کنند؛ اما این رجوع در حد یک تعارف و احترام از سر ادب باقی می‌ماند و سازوکار اصلی و چینش انتخاباتی را یک جماعت دیگر در قالب یک جبهه و شورا انجام می‌دهند. جامعه روحانیت مبارز برای جریان اصولگرایی این روزها بدل به یک نوستالژی شده که دیگر توان احیای نقش گذشته خودش را ندارد؛ اگرچه به‌شدت مایل است که همچنان نقش محوری و اصلی را در جریان اصولگرایی به‌ویژه بزنگاه انتخابات بازی کند؛ اما در عمل سال‌هاست که از این نقش باز‌مانده است. حالا خبر رسیده که دوباره چهره‌ها و جریان‌هایی از اصولگرایان به دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز رفته‌اند. آنها یک بار دیگر هم در بهمن چنین دیداری داشته‌اند.حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو این جامعه، گفته که این نشست را با هدف تحکیم وحدت راهبردی میان جناح‌های اصولگرا چندین بار برگزار کرده است. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرده که جامعه روحانیت مبارز می‌تواند نقش مهم و محوری در اتحاد و ائتلاف میان جریان‌های اصولگرایی داشته باشد. شرط موفقیت اصولگرایان در اتحاد و انسجام حزبی است؛ بنابراین جامعه روحانیت مبارز از احزاب اصولگرا درخواست می‌کند پیوندشان را تقویت و استوار کنند.

**ویترین مغازه ها در اختیار کالای ایرانی
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «ویترین مغازه ها در اختیار کالای ایرانی» نوشت: در بازار‌ها که سرک می‌کشی دیگر آن رنگ و تنوع کالا‌های خارجی را در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها یا حتی داروخانه‌ها نمی‌بینی، بلکه کالا‌های ایرانی را می‌بینی که با بسته‌بندی‌های جدید و زیبا چیده شده‌اند. بازار کفش هم همین وضع است، کالا‌های باکیفیتی را با قیمت‌های متعارف (در قیاس با برند‌های خارجی) می‌بینی که تا پیش از این کمتر در قفسه‌ها دیده می‌شد، اما آیا این وضعیت تهدیدی برای اقتصاد است یا فرصت؟ آیا با ایده‌های ظاهری مانند تفکیک دو وزارتخانه و حذف چهار صفر می‌توان رونق تولید ایجاد کرد؟اگرچه کاهش واردات کالای لوکس و رجعت به کالای ایرانی چندان به مذاق «برندبازان» خوش نیامده است، اما می‌تواند نویدبخش تولیدکنندگان داخلی باشد و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند و با یک نظارت منصفانه شرایط سخت تحریم را هم برای مردم آسان‌تر کند.

پژوهشم9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و اقتصادي 31فروردين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۰۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

بلومبرگ با ابراز "بازار نفت در زمان حاضر شدیداً به هرگونه کاهش عرضه حساس است."، نوشت: دولت آمریکا از ترس افزایش قیمت نفت تحریم‌های جدید کنگره علیه نفت ایران را اجرا نخواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، لایحه‌ای که جو بایدن را مجبور کرده است تحریم‌ها علیه نفت خام ایران را افزایش دهد در این هفته به قانون تبدیل می‌شود، اما انتظار نمی‌رود رئیس جمهور آمریکا به این زودی‌ها از قدرت‌های جدید خود استفاده کند.

این تحریم‌ها در پایان هفته گذشته از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به‌تلافی پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی ارائه شد. این نمایندگان به‌روی کاغذ متعهد شده‌اند دامنه تحریم‌های صادرات نفت خام ایران را با گسترش آن به بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی دخیل در تجارت نفت این کشور، بیشتر کنند.

اما تحلیلگران بازار نفت عقیده دارند بایدن تمایلی به هر اقدامی که باعث افزایش قیمت نفت خام یا بنزین شود ندارد. برخی متخصصان می‌گویند بایدن احتمالاً ‌معافیت‌هایی برای این تحریم‌ها در نظر می‌گیرد و آنها را به‌طور قطعی اجرایی نخواهد کرد.

وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازیمذاکرات بغداد و اربیل برای ازسرگیری صادرات نفت شمال

این شرایط تا حدی مشابه وضعیتی است که دولت بایدن با روسیه و حمله این کشور به اوکراین داشت، کاخ سفید تحریم‌هایی علیه روسیه وضع و تلاش کرده است درآمد این کشور را محدود کند، اما از طرف دیگر اجازه ادامه صادرات نفت این کشور را هم داد تا عرضه جهانی مختل نشود و تورم بیش از پیش افزایش پیدا نکند. این ملاحظات در سالی لحاظ می‌شود که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است. آمریکا حتی اجازه ادامه صادرات نفت ونزوئلا را با وجود تمدید تحریم‌ها علیه این کشور داده است. بسیاری عقیده دارند تاجران نفت اهمیتی به این تحریم‌های جدید نمی‌دهند چون مطمئنند دولت بایدن معافیت‌هایی برای ادامه صادرات نفت ایران معرفی می‌کند مثل کاری که با نفت روسیه انجام داد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز در مورد این تحریم‌ها اظهارنظری نکرده است. دولت در حال بررسی این قانون است ولی انتظار نمی‌رود تأثیر چندانی بر بازار نفت تا قبل از پاییز داشته باشد.

بازار نفت در زمان حاضر شدیداً به هرگونه کاهش عرضه حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل از 92 دلار در هر بشکه گذشت، یعنی بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته و این افزایش قیمت در بحبوحه تقاضای بالای جهانی و ادامه طرح کاهش تولید اوپک و متحدانش صورت گرفت.

تحریم‌های جدید نقل و انتقال مالی بین مؤسسات مالی چین و ایران را جهت خرید نفت این کشور شامل خواهد شد و هدف آن تمام بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی است که در حمل‌ونقل و فرآوری نفت خام ایران مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/43+

دیگر خبرها

  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • نتانیاهو: در روز‌های آینده فشار نظامی بر حماس بیشتر می‌شود