Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@08:38:47 GMT

شفافیت و صداقت راه حل اصلاح‌طلبان برای انتخابات

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۱۵۷

شفافیت و صداقت راه حل اصلاح‌طلبان برای انتخابات

تهران- ایرنا- اصلاح‌طلبان باید شفاف، صریح و منطقی با مردم سخن بگویند، اشتباهات و ضعف‌های عملکردی خود را بپذیرند و درصدد جبران آن برآیند. مسلما اگر مردم این شفافیت و صداقت را از سوی اصلاح‌طلبان ببینند و دلایلی که موجب عدم موفقیت و کامیابی اصلاح‌طلبان بوده را متوجه شوند بازهم اعتماد و امید خود را به اصلاح‌طلبان باز خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید حسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در سرمقاله ای در روزنامه آرمان، نوشته است: هر چند برای اظهار نظر درباره انتخابات مجلس در سال جاری بسیار زود است، اما اصلاح‌طلبان و سایر جریانات سیاسی رویکرد‌های خود را به سمت‌وسوی عملگرایی ببرند و به نوعی با عمل خود نشان دهند که در راستای منافع ملت و کشور چگونه عملکردی از خود برجای می‌گذارند. چرا که اساسا مردم بیش از گفتاردرمانی و بیان ایده‌های مطلوب از زبان فعالان سیاسی عملگرا هستند و کارنامه عملی جریانات سیاسی را رصد می‌کنند. لذا در این راستا اصلاح‌طلبان برای حضور هرچه بهتر باید وارد صحنه شوند و عملا به مردم نشان دهند که چه برنامه‌هایی برای انتخابات آینده دارند و درصورت پیروزی چگونه عمل خواهند کرد. گرچه نباید از این مساله نیز بگذریم که اصلاح‌طلبان نسبت به گروه‌های دیگر با برنامه‌تر و دلسوز‌تر هستند.

درست است که بر اساس رفتارهایی که در دولت اصلاحات دیده‌ شد و بعدا نیز در صحبت‌های وی نمود پیدا کرد، مردم به جریان اصلاحات اطمینان پیدا کردند، اما آنچه که مسلم است اصلاح‌طلبان باید نوعی بازنگری درونی در خود داشته باشند و ببینند که در این دوره‌ای که مردم به آنها رأی دادند، در نهادهای انتخابی چه کردند. سخن نابجایی نیست که بگوییم مردم در انتخابات قصد شرکت نداشتند و برای حضور اصلاح‌طلبان در صحنه حاضر شدند به پای صندوق‌های رأی بیایند و به آنها رأی دهند.

لذا همین مردم اکنون برای حضور مجدد در انتخابات عمل می‌خواهند و منتظرند که اگر حرکتی بر محوریت منافع و مطالبات خود از سوی اصلاح‌طلبان مشاهده نکنند، نگاه دیگری داشته باشند و شاید در آن صورت دیگر اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را پشت سر نداشته باشند. البته نسبت به برخی رفتارها و عملکردهای اصلاح‌طلبان در برخی جاها گلایه و انتقاد وجود دارد که باید این مسائل و کاستی‌ها هرچه سریع‌تر حل شود. به‌خصوص اینکه تمام کارهای دولت که چندان هم موفق نبوده به طریقی از طرف رقبا و مخالفان و دلواپسان به نام اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود. لذا اصلاح‌طلبان باید با عملکرد مناسب خود در این فاصله چند ماه مانده به انتخابات نشان دهند که اگر دولت نیز ضعفی دارد، نشان از بدی عملکرد مدیران است و این مساله ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد؛ چرا که آنها صرفا جریان حامی دولت بوده و هستند و در مسائل اجرایی هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌اند.

اصلاح‌طلبان باید شفاف، صریح و منطقی با مردم سخن بگویند، اشتباهات و ضعف‌های عملکردی خود را بپذیرند و درصدد جبران آن برآیند. مسلما اگر مردم این شفافیت و صداقت را از سوی اصلاح‌طلبان ببینند و دلایلی که موجب عدم موفقیت و کامیابی اصلاح‌طلبان بوده را متوجه شوند بازهم اعتماد و امید خود را به اصلاح‌طلبان باز خواهند یافت. البته سخن رئیس دولت اصلاحات نیز که پیش از سال جدید در دیدار جمعی از فراکسیون امید مبنی بر ایجاد تحولی عظیم از سوی دولت برای ایجاد رضایتمندی در میان مردم کاملا درست است. چرا که به جرأت می‌توان گفت عملکرد دولت در شرایط فعلی در ناامیدی و عدم اعتماد جامعه نسبت به اصلاح‌طلبان نقش بسزایی داشته است. لذا دولت باید در این فاصله تا انتخابات با انجام کارهایی مثبت، به خصوص در حوزه اقتصادی، زمینه‌های بازیابی اقبال عمومی خود و بازگشت سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را فراهم آورد.

*منبع: روزنامه آرمان،1398،1،31
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودها، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولاتی مهمی را به خود دید که قصد داریم، نگاهی بر تحولات سیاسی آبان ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در این مجموعه گردآوری شود.

 

دولت لیست انتخاباتی نمی‌دهد
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با ابراز رضایت از تعامل مجلس یازدهم با دولت، گفت: دولت در انتخابات مجلس، وارد مصادیق نشده و لیست نمی‌دهد.سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه دولت لیستی برای انتخابات نخواهد داشت، اظهار کرد: دولت تابع رای مردم است ولی شاخص‌ها و معیارهای مدنظر خود را بیان می کند.وی همچنین تاکید کرد: ما نمی‌گوییم مجلس انقلابی‌تر شکل بگیرد  بلکه دنبال معیارهایی هستیم که امام خمینی (ره) و رهبری در مورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند.

 

«پرویز فتاح» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام شد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی مهندس سید پرویز فتاح را به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب و از خدمات با ارزش محمد مخبر تشکر کردند.

 

«حسین دهقان» رئیس بنیاد مستضعفان شد
در پی انتصاب پرویز فتاح به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حسین دهقان را به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند.

 

علیرضا منادی سفیدان از مردم عذرخواهی کرد
نماینده مردم آذر شهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به ویدئوی منتشر شده از جلسه‌ای در دفتر او در فضای مجازی، با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام ضمن عذرخواهی از مردم به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

 

مهدی خزعلی درباره خواهرش شفاف‌سازی کرد
مهدی خزعلی مدیر انتشارات حیان و فعال سیاسی و از فرزندان مرحوم ابوالقاسم خزعلی (نماینده ادوار مجلس خبرگان رهبری) با انتشار یادداشتی در صفحات شخصی خود در فضای مجازی به ارائه توضیحاتی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی وی نسبت به خواهرش کبری خزعلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان پرداخت.

متن یادداشت مهدی خزعلی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با حمد یکتای بی همتا و درود به رسول اکرم محمد مصطفی (ص) و عرض ادب به محضر بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، با بررسی‌های صورت گرفته و توضیحات مطرح شده در جلسه دادرسی مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۸، مسائل مطروحه در مصاحبه‌های اینجانب در مورد شخص خانم کبری (مریم) خزعلی برایم مسجل شد که ایشان هیچ رانت و سوء استفاده مالی و غیره نداشته اند. مراتب جهت تنویر افکار منتشر می شود. البته از نظر علمی نیاز به توضیح نیست که مشارالیها از نخبگان علمی و دین مدار و انقلابی است.»

 

مخالف «جبهه اصلاحات» هستیم
دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه مخالف تهیه لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دوازدهم هستم، گفت: ممکن است حزب کارگزاران با جریان نزدیک به روحانی و لاریجانی ائتلاف کند.رسول منتجب‌نیا با انتقاد از جبهه اصلاحات، اظهار کرد: من مخالف جبهه اصلاحات هستم چون یک نفر که پیش از این مسئولیتی را داشته در کنار حزبی قرار می‌دهند که شاید هزاران عضو دارد. این تصمیم برخلاف تحزب و روح اصلاح‌طلبی است.

 

پاسخ دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت به سخنان سرلشکر صفوی
احسان صالحی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«جهت استحضار سردار عزیز و پر افتخار، منابع ارزی مسدودی که با پیگیری‌های این دولت آزاد شد، غالبا صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و این یعنی نفع آن مستقیما سر سفره مردم است.طرح‌های متعدد همچون ۱۰برابر کردن یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک هم با هدف کاهش اثر تورم بر سفره اجرا شده است.»

سرلشکر یحیی صفوی در سخنانی با بیان اینکه انسجام ملی و استحکام قدرت درون‌زا با حل مشکلات اقتصادی مردم و جدی‌گرفتن رضایت آنان از وضعیت کشور ممکن می‌شود، تصریح کرده بود: از طلب‌های چند میلیارد دلاری که وصول می‌کنیم، یک میلیارد دلارش را هم به سفره‌ها و یخچال‌های مردم برسانیم.

 

دیدار «رئیسی» و «بن سلمان»
در حاشیه اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه در «ریاض»، عصر شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ سید ابراهیم رئیسی و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.رئیسی در بدو ورود به ریاض هم با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

نادران دوباره به تحصن نشست
الیاس نادران که در جلسه علنی صبح 21 آبان مجلس در انتقاد به نحوه اداره مجلس و عدم رسیدگی به درخواست استعفایش تحص کرده بود و با وساطت مجتبی ذوالنور به تحصن خود پایان داده بود، بار دیگر مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس به تحصن نشست.ظاهرا الیاس نادران با وعده به جریان افتادن استعفایش به تحصن خود پایان داده بود.با آغاز جلسه علنی نوبت عصر مجلس، بار دیگر الیاس نادران در مقابل جایگاه هیات رییسه مجلس به تحصن نشست.

 

خداحافظی آیت‌الله جنتی از مجلس خبرگان
رئیس مجلس خبرگان رهبری در انتخابات دوره ششم این مجلس شرکت نکرد.محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که درست است که آیت‌الله جنتی در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام نکردند؟ گفت:« بله. تعداد ۶۵ نفر از نمایندگان کنونی مجلس خبرگان رهبری را خدمتشان بودیم یعنی ثبت نام کردند، اما ایشان تشریف نداشت.»

 

مخالفت مجلس با استعفای نادران
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی تقاضای استعفای الیاس نادران در جلسه غیرعلنی سه شنبه 30 آبان گفت: بیش از ۹۰ درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای آقای نادران مخالفت کردند و ما در ادامه راه نیز در خدمت ایشان خواهیم بود.

 

احمد کریمی اصفهانی درگذشت
احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار پس از یک دوره بیماری  درگذشت.

دیگر خبرها

  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق پس از ۱۰ سال
  • مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند
  • مجلس دوازدهم شبیه به مجلس نهم خواهد بود
  • جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی با لیستی مستقل در دور دوم انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد