Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@03:40:27 GMT

رونق اقتصادي در روستاي هدف گردشگري « مرور» ميبد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۲۷۷

رونق اقتصادي در روستاي هدف گردشگري « مرور» ميبد

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - در آستانه 15 شعبان سالروز ميلاد امام مهدي ( عج) متولد سال 255 هجري قمري، اعضاي يک گروه فرهنگي ميبد، ديروز جمعه به عنوان يک تشکل مردمي نهاد در سي امين سفر روستايي خود « مرور(marvar)» را به عنوان يکي از مناطق هدف گردشگري برگزيد و سفري چهار ساعته به روستا انجام دادند.

به گزارش ايرنا ، اين روستاي زيبا و ديدني در 21 کيلومتري ميبد و در انتهاي جاده خاکي و در کوه هاي غرب اين شهر قرار دارد که هر سال به ويژه در ايام نوروز و تابستان پذيراي مردم محلي و گردشگران ساير نقاط استان يزد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدير گروه فرهنگي، مذهبي و اجتماعي هلال غم ميبد در حاشيه اين سفر به ايرنا گفت: سفرهاي روستايي اين تشکل از سال 1393 به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) با سفر به روستاي « هفتهر» در نزديکي شهر ندوشن شروع شد.
وي اضافه کرد: بعد از آن به مناسبت هاي مختلفي مانند شهادت امام جواد (ع) در « اشنيز» ، شهادت موسي بن جعفر (ع) در « درين» و ... سفرهاي به روستاهاي اطراف برگزار کرديم.
مهدي دهقاني افزود: هزينه هاي سفر از جمله کرايه حمل و نقل را مردم و هزينه هاي پذيرايي نيز از سوي خيرين و شوراي روستاها تامين و پرداخت شد.
وي با اشاره به ديگر فعاليت هاي اين تشکل مردمي مانند چاپ نشريه هلال غم به مناسبت حلول ماه محرم و با هدف بيان سنت هاي عزاداري در محلات مختلف، ساخت فيلم با موضوع محرم ، آموزش مداحي و... هدف از سفرهاي روستايي را که با همکاري حدود 40 نفر و نيز با ثبت نام 500 تا 2 هزار نفر نفر انجام مي شود آشنايي مردم با روستاهاي هدف گردشگري و رونق بخشيدن به آن و نيز معرفي مداحان، هنرمندان و تعزيه خوانان شهر بيان کرد.
به گفته معتمد مرور، 6 خانوار ساکن دائمي روستا هستند و در فصل تابستان جمعيت 40 نفري به حدود 400 نفر مي رسد.
جليل فلاح افزود: در روستا علاوه بر يک واحد بومگردي، رستوران سنتي ، باغ ، فروشگاه و يک واحد پرورش بز نژاد « سانن» ، يک واحد پرورش مرغ و نيز يک کلني زنبور عسل و ... وجود دارد که مردم از اين طريق هزينه هاي زندگي خود را تامين مي کنند.
به گفته مدير بومگردي روستاي مرور، فعاليت هاي اين واحد از اواسط سال 94 شروع شد و پس از بازسازي خانه قديمي آبا و اجدادي به احترام يکي از بانوان روستا که بزرگ فاميل هست به عمه رباب نامگذاري شد.
به گفته ابوالفضل طاهرنيا، در اين بومگردي به عنوان جاذبه تاريخي، طبيعي، فرهنگي و حتي اجتماعي از ميهمانان با غداهاي سنتي مانند اشکنه ، کالجوش، قرمه و ... پذيرايي مي شود و با داشتن امکانات رفاهي اقامتي و پذيرايي براي چند ساعته و چند روزه ويژه مسافرين و گردشگراني است که مي خواهند از روستاهاي اطراف و شهرهاي استان يزد بازديد کند.
طاهرنيا ظرفيت بومگردي را که داراي محيطي سنتي، دلنشين و اتاق هايي با سقف ضربي و نمادهاي يک زندگي سنتي است به صورت استاندارد 25 نفر عنوان کرد و افزود: گاهي با وسايل و امکانات بهداشتي و رفاهي موجود پذيراي حدود 40 نفر هم بوديم.
آوازهاي عمه رباب که تمام عمر خود را به چوپاني در روستاي مرور سپري کرد و به دليل نگهداري از مادر پير بيمارش هرگز ازدواج نکرد، و از وقتي که به ياد دارد، او را عمه صدا کردند زينت بخش و نوازش دهنده روح مسافران در اين واحد که محل اقامت وي نيز مي باشد ، است.
** پرورش بز سانن، مرغداري و زنبورداري
همچنين مدير واحد پرورش بز سانن، مرغداري و زنبورداري روستاي مرور ميبد در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت : از کودکي علاقه خاصي به دامداري و پرورش مرغ و زنبور عسل داشت و علاقه اش باعث شد که آن را به عنوان حرفه انتخاب کند.
جمال اکبري پور، اين واحدهاي توليدي را که با کمک فرزندانش تا دوره کارشناسي ارشد تحصيل کرد، اداره مي کند که در بدو امر دامداري را به عنوان شغل دوم انتخاب کرد.
وي در ادامه به صورت تخصصي با 2 هزار جوجه کار خود را شروع کرد و مجوز يک واحدمرغداري به ظرفيت 15 هزار را اخذ کرد و در حال حاضر قادر به پرورش 18 هزار جوجه در هر دوره است.
وي در کنار مرغداري، پرورش زنبور عسل و بز سانن را ادامه داد و پرورش اين حيوان را از سال 91 با سه راس بزغاله ماده و يک بز نر شروع کرد و با تکثير آنها به رونق اين واحد زير نظر مديريت جهاد کشاورزي ميبد پرداخت.
وي تعداد کندوهاي زنبور عسل خود را نيز در حال حاضر 20 کلني عنوان کرد .
اکبري پور با سرمايه اي اندک و به مرور زمان با ساخت فضا و مهيا کردن امکانات واحدهاي تحت مديريت خود را توسعه داد و درصدد است در صورت حمايت مسئولا همچنان کارش را توسعه دهد.
محمدرضا فرزند آقاي اکبري پور که فوق ليسانس رشته معماري است، به دليل علاقه زياد ، حرفه پدر را انتخاب کرد، از جمله مشکلات حوزه فعاليت خود را گراني و کميابي سويا ، به صرفه نبودن سود حاصل از کار با وجود خطر ريسکي که دارد در صورت تلفات دام و مرغ ها عنوان کرد.
اين فعال صنعت مرغداري، از فعاليت دلالان به عنوان يک چالش در اين حوزه ياد کرد و يادآور شد: درآمد واسطه ها بيش از توليد کننده است و نظارت بيشتر بر شغل دامداري و مرغداري ضرروي است.
فرزند ديگر اکبري پور که تا مقطع ديپلم تحصيل کرد، با تاييد اظهارات برادرش گفت: سالانه مي توان در هر واحد مرعداري، 6 دوره جوجه ريزي کرد، اما به دليل مشکلات يادشده، دوره جوجه ريزي کمتر شده است.
وي ادامه داد: رونق فعاليت هاي اقتصادي، مهاجران روستايي را تشويق به بازگشت به زادگاه و ماندن مي کند.
به گفته وي با حمايت مسئولان مي توان با کاهش هزينه ها مواد اوليه دامداري و مرغداري را فراهم کرد، راه روستا را آسفالت کرد و به دليل خاکي بودن جاده حمل مصالح و مواد غذايي به روستا را تسهيل کرد.
وي اضافه کرد: جاده روستا خاکي است، رانندگان کمتر حاضر به حمل بار هستند و در صورت حمايت مسئولان مي توان روستاها را آباد و اشتغال زايي کرد.
شهرستان ميبد حدود 25 روستا و آبادي داراي سکنه در بخش هاي مرکزي، بفروئيه و ندوشن است.
اين شهرستان چهار روستاي هدف گردشگري مرور، مزرعه کلانتر،
ندوشن و بنستان دارد.
مرکز شهرستان 104هزار نفري ميبد در 50 کيلومتري شمال غرب شهر يزد مرکز اين استان قرار دارد.
9934/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه دو روستای بم مسدود شد

صادق دادالله پور معاون عمرانی فرماندار بم گفت : با ورود سامانه بارشی به شرق استان شهرستان بم راه دو روستا در اثر ریزش کوه مسدود شد  .
 

وی افزود: راه دو روستا کوهستانی  کشیت و  آمیس شهرستان بم در اثر بارش باران و ریزش کوه مسدود شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رونق اقتصادی در روز بازارها با مشارکت مردمی
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • جشن بزرگ کارگری در میبد
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟
  • تدوین پرونده هشت روستا از کشور برای ارسال به سازمان جهانی گردشگری
  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش
  • فعالیت‌های انبارداری منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزایش خواهد یافت
  • مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود