Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@16:59:58 GMT

سیستان و بلوچستان سیراب شد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۵۱۳

سیستان و بلوچستان سیراب شد

زاهدان- ایرنا- معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی اخیر جدول تغییرات بارش سال زراعی این استان را که 20 میلی متر کسری داشت، جبران کرد و این استان حتی بیشتر از شرایط نرمال بارش دریافت کرده است.

دوست محمد کلیم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از فعالیت این سامانه تنها بارش های 2 استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان کمتر از نرمال بود اما این استان که حدود 20 میلی متر کسری بارش داشت ضمن جبران کسری ها، بیشتر از شرایط نرمال بارش دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: به طور کلی میزان بارش های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی ( اول مهرتا 26 فروردین) نسبت به سال گذشته جهش فوق العاده ای داشته و به طور مشخص بیش از 400 درصد رشد کرده این در حالیست که تمام بارش های دریافتی استان در 12 ماه سال زراعی گذشته 29 میلی متر بود اما تا امروز حدود 106 میلی متر باران باریده است.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به ویژگی های سامانه بارشی اخیر از نظر شدت و مساحت تحت تاثیر، گفت: یکی از ویژگی های اقلیمی استان بارش های بهاره آنست که امری طبیعی در آب و هوای منطقه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه شدت بارندگی اخیر قابل توجه بوده است، افزود: در برخی نقاط شمالی سیستان و بلوچستان میزان بارش ها در حدود 10 تا 15 سال اخیر بی سابقه بوده اما برخی سالها میزان بارش ها در شهرهای این استان بیش از این مقدار نیز بوده است.
کلیم ادامه داد: برای نمونه مجموع بارش های فروردین سال 1388در نیکشهر به بیش از 110میلی متر رسید که 75 میلی متر آن مربوط به یک روز بود اما مجموع بارندگی فروردین امسال این شهر حدود 64 میلی متر است.

**بارندگی زابل در 14 سال اخیر بی سابقه بود
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در برخی نقاط شمال این استان به صورت موردی بارش ها کم سابقه بود برای مثال زابل سنگین ترین بارش خود در حدود 14 سال اخیر را تجربه کرد.
وی با بیان اینکه سامانه بارشی روزهای اخیر به لحاظ وسعت تحت تأثیر یا همان گستره فعالیت نیز شرایط طبیعی داشت، افزود: به طور معمول بارش های زمستان و فروردین ماه نه تنها یک استان بلکه چندین استان را تحت تأثیر قرار می دهد.
کلیم تصریح کرد: نیکشهر در اوج فعالیت این سامانه با دریافت 52 میلی متر باران؛ سومین شهر پرباران کشور شد.
وی با اشاره به اینکه به طور کلی در این سامانه از حدود 150 ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی سیستان و بلوچستان گزارش بارندگی دریافت شده است، گفت: بارندگی های 80 ایستگاه 20 میلی متر و بیشتر، 50 ایستگاه 30 میلی متر و بیشتر و 15 ایستگاه بیش از 50 میلی متر بوده است.

**بارش های فروردین و اسفند ناجی سیستان و بلوچستان شد
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع بارش های فروردین و اسفند امسال منجی استان شد زیرا تا قبل از اسفند تنها 35 میلی متر باران باریده بود اما بارش های این دو ماه میانگین کسری بارش های منطقه را تا حد قابل قبولی پوشش داد.
وی ادامه داد: نکته ای که در این میان وجود دارد بارش های سنگین تأثیر زیادی در جبران کسری آب‌های زیر زمینی ندارد زیرا این بارش ها در محدوده زمانی بسیار کوتاهی رخ می دهد که بخش زیادی از آن جذب سفره های آب زیرزمینی نمی شود.
کلیم گفت: به طور کلی نیاز سیستان و بلوچستان به فعالیت این سامانه ها جدی بود چراکه چندین سال است استان با کم بارشی انباشته و خشکسالی های پی در پی مواجه است.
وی ادامه داد: با این وجود نمی توان انتظار داشت تمام خشکسالی های اخیر با فعالیت یک سامانه بارشی خاتمه یابد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت خاطر نشان کرد: در مجموع این استان همچنان با درجات مختلفی با خشکسالی درگیر است.
9908**3213

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي هواشناسي جبران كسري بارش سيستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری

به گزارش «تابناک» به نقل از آخرین خبر، از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه قره‌سو و گرگان با متوسط بارش ۳۹.۱ میلی‌متر و بیشینه بارش ۸۵ میلی‌متر و کویر درانجیر با مقدار میانگین ۲۵.۳ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۲۱.۶ میلی‌متر و هراز و قره‌سو با مقدار میانگین ۳۹.۷ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۸۶.۷ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور هستند.

از میان استان‌های کشور، استان‌های گلستان، مازندران و یزد با بارش تجمعی معادل ۷۵-۵۰ میلی‌متر در هفته جاری پر بارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

دیگر خبرها

  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • ثبت ۷ میلی متر بارش باران در بوئین زهرا
  • اعلام پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • تداوم رگبارهای بهاری همراه با وزش باد در استان