Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:03:02 GMT

فعالیت مدارس خارج از کشور قدمت 135 ساله دارد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۶۰۸

فعالیت مدارس خارج از کشور قدمت 135 ساله دارد

تهران- ایرنا- رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت این مدارس سابقه طولانی دارد، گفت: 135 سال پیش اولین مدرسه ایرانی در استانبول تاسیس شد و تا قبل از انقلاب 9 مدرسه دایر بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از برنامه پرسشگر، «غلامرضا کریمی» که با موضوع چالش‌های مدارس خارج از کشور سخن می گفت، افزود: مدارس ایرانی بعد از پیروزی انقلاب گسترش بیشتری پیدا کرد و اکنون در 55 کشور و 85 شهر، 112 مدرسه فعال داریم که 13 هزار و 650 دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه 682 معلم حدود 700 نیروی محلی در مدارس خارج از کشور مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: به ازای هر کشور یک نوع مدرسه خاص داریم و تنوع مدارس زیاد است. هر کشوری قواعدی برای تاسیس مدرسه دارد که از آنها تبعیت می کنیم، البته زبان رسمی آموزش در مدارس ما فارسی است.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس بین الملل با زبان انگیسی هم داریم و در برخی مدارس دو تا سه درس به زبان کشور میزبان تدریس می‌شود.
کریمی افزود: بودجه این مرکز در سال 95، 110 میلیارد تومان، در سال 96، 118 میلیارد تومان، سال گذشته 170 میلیارد تومان بوده که امسال این مبلغ به 207 میلیارد تومان رسیده است که در صورت تقسیم این رقم به تعداد دانش آموزان، سرانه هر دانش آموز 15 میلیون تومان می‌شود.
وی با بیان اینکه مدرسه ای با زیر 5 دانش آموز تشکیل نمی شود، گفت: مدارس ایرانی برای تحصیل کارگزاران نظام در آن کشور دایر می شود و ناچاریم با دانش آموز کم هم مدرسه دایر کنیم به همین دلیل برخی مدارس با 6 دانش آموز اداره می شوند و در برخی مدارس نیز تعداد دانش آموزان به 450 نفر می رسد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره حقوق دریافتی معلمان خارج از کشور اظهار داشت: از مجموع معلمان خارج از کشور 276 نفر حقوق ارزی و 214 تبعه فرهنگی و 114 تبعه غیرفرهنگی حقوق ریالی دریافت می کنند و میانگین حقوق 276 معلم اعزامی ارز بگیر 4 تا 6 هزار یورو در ماه است.
کریمی ادامه داد: تداوم و حفظ فعالیت مدارس خارج از کشور مورد تاکید نظام و رهبری است و با وجود چالش های ارزی، به سمت بستن مدارس نرفتیم اما روش های هزینه بر را کاهش داده ایم به گونه ای که امسال تعداد نیروی ارز بگیر به 150 نفر می رسد.
وی با بیان اینکه معلمان خارج از کشور معوقات انباشته ای از سال های قبل دارند، گفت: به عنوان مثال چند ماه حق مسکن سال 96 و سال 95 پرداخت نشده است و با افزایش قیمت ارز با چالش های بسیاری روبرو شدیم ضمن اینکه از بودجه 170 میلیارد تومانی این مرکز در سال گذشته 68 میلیارد تخصیص پیدا نکرد به همین خاطر تنها موفق به پرداخت فوق العاده ارزی معلمان تا 6 ماه شدیم.
کریمی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور نیز با اشاره به اینکه در مدرسه ای که 12 دانش آموز دارد، انتظار وجود معلم برای همه رشته ها امکان پذیر نیست، توضیح داد: 80 مدرسه زیر 40 دانش آموز با یک نیرو و به صورت چندپایه اداره می‌شود و در حال آماده سازی و ارتقای آموزش برخط به ویژه برای مقاطع بالاتر تحصیلی هستیم اما برای دوره ابتدایی تاکید ما حضور معلم در کلاس درس است.
وی در پاسخ به اینکه آیا همه کشورهای جهان مدارسی به این سبک در نقاط دیگر دنیا دارند؟ نیز اظهار داشت: انگلستان 300 هزار، فرانسه 200 هزار، آمریکا 400 هزار دانش آموز خارجی دارد و کشورهای هند و پاکستان نیز تمرکزشان در 5 یا 6 کشور برای آموزش به زبان خودشان است اما هیچ یک از این کشورها به اندازه ایران تاکید برای دایر کردن مدارس ندارند. رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام مدارس بین الملل به منظور دایر کردن مدارسی به زبان انگلیسی و عربی تهیه شده و به زودی برای بررسی و تصویب در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می گیرد، بر این مساله هم تاکید کرد که امسال هیچ یک از مدارس خارج از کشور تعطیل نمی‌شود.
کریمی با بیان این مطلب که اگر نظام مدارس بین الملل 10 سال پیش آماده و اجرا شده بود امروز تعداد دانش آموزان ما در مدارس خارج از کشور بیشتر بود، یادآورشد: ایران با توجه به ارزش هایی که دارد باید مدارسش در خارج از کشور گسترش یابد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه با شرایط ایده آل فعالیت مدارس ایرانی در خارج از کشور فاصله داریم، گفت: با بازدید از مدارس چند کشور، مشکلات و کمبودهای مدارس ایرانی را از نزدیک لمس کرده ام و مواردی وجود دارد که باید بیشتر بررسی شود.
«قاسم احمدی لاشکی» تصریح کرد: مدرسه ای در یک کشورهفت تا هشت دانش آموز و در جایی دیگر 2 هزار دانش آموز دارد و باید دید آیا وجود این مدارس در همه جا نیاز است یا خیر؟ به عنوان مثال در تانزانیا مدرسه ما 18 دانش آموز دارد.
وی ادامه داد: در بررسی ها مشخص شد که پرداختی ها به مدارس متفاوت است به عنوان نمونه در ترکیه که رایزنی ها فعال تر است 5 ماه حقوق دریافت کرده اند اما در جای دیگر این دریافتی ها کمتر است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال بیشترین تغییرات را در بودجه مدارس خارج از کشور داشتیم، گفت: نباید مدارس خارج از کشور تعطیل شوند.
احمدی لاشکی در واکنش به اظهارات رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه دو میلیون و 900 هزار بی سواد در کشور داریم، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این آمار مربوط به گروه سنی 6 تا 19 سال است. هرچند غالبا آمارهای ما در کشور مشکل دارد و دارای اختلاف است و باید آن را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به این مطلب که آیا با این آمار بی سوادان و مشکلات می توان برای افراد در جای دیگر هزینه کرد؟ اظهار داشت: دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی هستند که حتی اگر بهترین معلمان آموزش دیده برای تدریس به این مدارس بروند باز هم امکان تسلط به همه پایه ها و رشته ها برای آنان وجود ندارد به همین دلیل باید آموزش از طریق فضای مجازی تقویت شود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآورشد: آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد و آمارها بین 4 تا 8 میلیون نفر متغیر است و حتی اگر آمار 4 میلیون نفری را در نظر بگیریم، باید حداقل 500 هزار دانش آموز داشته باشیم و مشخص است که بسیاری از این افراد در مدارس خارجی تحصیل می کنند و نه در مدارس ایرانی زیرا فضای فیزیک مدارس ما در خارج از کشور قوی نیست.
احمدی لاشکی افزود: مجلس برای کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور وارد عمل شده است و نمایندگان در حال بررسی در زمینه ارزشیابی تحصیلی، موارد مالی، مدارس تطبیقی و نظارت بر حساب ها هستند و لازم است مدارس خارج از کشور تقویت شود اما باید مدارس بزرگ از مدارس کوچک آسیب زا جدا شود.

** بعید است زمان کنکور کارشناسی به تعویق افتد
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری عنوان کرد: در این رابطه دوشنبه دوم اردیبهشت ماه جلسه ای با حضور رئیس سازمان سنجش و مرکز پژوهش ها در دفتر لاریجانی رئیس مجلس برگزار می شود.
احمدی لاشکی افزود: در استان های سیل زده وضعیت خوب نبود و زمان برگزاری کنکور ارشد و آزمون دستیاری پزشکی عقب افتاد اما برای کنکور کارشناسی سازمان سنجش اعلام کرده که شرایط مهیا نیست و اگر این آزمون به تعویق افتد امکان دارد نیم سال اول نتوانند پذیرش دانشجو داشته باشند.
وی ادامه داد: تا این لحظه بعید است کنکور کارشناسی عقب بیافتد و داوطلبان طبق برنامه زمانی باید برای روزهای 13 و14 تیر آماده شوند.
وی درباره استخدام حق التدریس ها نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش وعده داده و آن را به سازمان امور استخدامی فرستاده تا حق التدریس ها که کدشناسه دارند تعیین تکلیف شوند. این افراد نیاز به شرکت در آزمون ندارند و باید روانه دانشگاه فرهنگیان شوند و نهضتی ها هم باید در آزمونی که آموزش و پرورش برگزار می‌کند، شرکت کنند.
علمی**1883**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش مدارس خارج از كشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مهدی نویدادهم درباره همایش مدرسه‌یاری در استان سیستان و بلوچستان گفت: مدرسه فقط ساختمان نیست. محل زیست‌بوم برای تربیت فرزندان این سرزمین است و ما به همراه اعضای سازمان نوسازی با یک هدف در این راستا گام برمی‌داریم.

وی درباره مدرسه‌یاری اظهار کرد: استفاده از ظرفیت خیرین علاوه بر ساخت مدرسه در بحث مدرسه‌یاری (نرم‌افزاری، کیفیت آموزشی و ...) می‌تواند تاثیر به‌سزایی در عدالت آموزشی در کشور داشته باشد.

رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری گفت‌: در استان سیستان و بلوچستان کارگروهی ویِژه در جامعه خیرین مدرسه‌ساز راه‌اندازی شده تا در بحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزشی اقداماتی انجام شود. خیرین متعددی در این استان فعالیت می‌کنند و متاسفانه آمار در بحث ترک تحصیل، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، میانگین پایین نمرات پایانی سال و ... در این استان چشمگیر است که در تلاشیم در این همایش با دعوت از خیرین گامی موثر در جهت رفع این مشکلات برداریم.

حمیدرضا خان‌محمدی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور هم در ادامه این جلسه اظهار کرد: پیام آقا در سال جدید برگرفته از موضوع مدرسه‌سازی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نوسازی، ارگانی صد درصد مردمی است ادامه داد: ۶۰ درصد پروژ‌های در حال ساخت با مشارکت مردم است. 

‌معاون برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور هم در ادامه گفت: در جشنواره بیست‌و‌پنجم خیرین مدرسه‌ساز کشور، میزان تعهدات خیرین رشد چشمگیری داشته به طوریکه با تلاش خیرین و مدیران نوسازی خیرین مبلغی بالغ بر ۱۱ هزار و چهار صد میلیارد تومان را تعهد کردند.

علیرضا راشکی ادامه داد‌: جشنواره بیست‌و‌ششم با شعار خیرین مدرسه‌ساز پیشران ایران قوی با قدرت و تلاش مضاعف آغاز خواهد شد که با اهداف استفاده از ظرفیت نیرو‌های مردمی در توسعه و تکمیل پروژها، توسعه عدالت تربیتی و آموزشی در سایه همدلی، جذب مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و صنایع، کمک به ساخت مدرسه به عنوان کانون تربیت و .. پیش خواهد رفت.

وی به اهم اقدامات انجام شده در‌خصوص جشنوار‌ها و زمان‌بندی آن اشاره کرد و گفت‌: وضعیت تعهدات خیرین به‌ازای هر دانش‌آموز ۹ میلیون ریال است که این رقم در استان سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، هرمزگان در گام نخست قرار دارد.

راشکی گفت‌: در برخی استان‌ها به‌ازای هر ۲۸۰ دانش‌آموز یک کلاس جدید در حال ساخت است که این رقم در استان تهران به اعضای هر یک هزار و پانصد و شصت دانش آموز یک کلاس ساخته می‌شود.

کاظم قلم‌چی هم در ادامه این نشست اظهار کرد: آقای شاه حسینی در یک جلسه دستور دادند که یک مدرسه در سیستان‌وبلوچستان به نام مرحوم دکتر حافظی بنا شود که این مدرسه در چهار محال و بختیاری ساخته شده که خواهش می‌کنم زمان افتتاح آن هرچه زودتر اعلام شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۷۵۰ کلاس درس توسط بنیاد علمی و آموزشی قلم‌چی هوشمند‌سازی شد که امسال این رقم می‌بایست به ۱۰۰۰ مدرسه برسد.

اکبر ابراهیمی نماینده وزیر آموزش و پرورش در جامعه خیرین مدرسه‌ساز، اما اظهار کرد: خدا را شاکرم که در جمع انسان‌هایی هستم که دغدغه آنها کمک به نیاز‌های دانش‌آموزان کشور است.

وی با تاکید بر اینکه، هدف ما تکمیل مدارس نیمه‌کاره و برچیده شدن مدارس کانکسی که فاقد سرویس بهداشتی هستند است بیان کرد: ۲۶۸ مدرسه کانکسی در سال گذشته برچیده و ۳۸ مدرسه نیمه تمام تکمیل شده و امسال هم درنظر داریم بیش از ۱۰۰ مدرسه نیمه تمام را تکمیل کنیم.

ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور که به دلیل کسالت نتوانسته بود در جلسه حضور یابد به صورت تلفنی با اعضای هیات مدیره و مدیران نوسازی صحبت کرد. وی گفت‌: سال گذشته با مشارکت خیرین و حمایت سازمان نوسازی مدارس میزان مشارکت‌های مردمی ۱۲ هزار میلیارد بود و امیدواریم با تعامل بتوانیم امسال این رقم را به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسانیم. 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه اظهار داشت‌: طبق آمار موجود مبلغی بالغ بر یازده هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم پروژه‌های نیمه‌تمام خیرین را تکمیل کنیم.

در ادامه این نشست مدیران نوسازی استان‌ها نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص برگزاری جشنوار‌ها مطرح کردند.

دیگر خبرها

  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • واکنش آموزش و پرورش گیلان در پی انتشار یک گزارش
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • اداره کل آموزش و پرورش گیلان برای تبیین افکار عمومی پاسخ داد