Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ سیدزهیر مسیلینی (دکترای فلسفه و کلام اسلامی و مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی (ص) العالمیه گرگان) طی امروز 31 فروردین (20 آوریل) در این نشست به سخنرانی درباره امام زمان (عج) می‌پردازد.

وی در این باره توضیح داد: اصل جریان مهدویت در میان امت اسلامی مورد قبول است که انکار آن را می‌توان برابر با کفر و تکذیب پیامبر اسلام (ص) برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیلینی افزود: کسانی که این اصل مهم را منکر می‌شوند یا مورد تردید و شک قرار می‌دهند، در پس پرده این رویکرد،‌ جریان سیاسی و استعماری را دنبال می‌کنند.

اعتقادی برای همه مذاهب اسلامی

این اندیشمند تونسی اظهار کرد: اعتقاد به ظهور امام مهدی در آخرالزمان یکی از اعتقادات مسلم و قطعی همه پیروان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی است و به مذهب خاصی اختصاص ندارد.

وی گفت: اصل مهدویت در میان همه مذاهب اسلامی مشترک است و حتی وهابی‌ها نیز که معمولاً در بسیاری از مسائل اعتقادی با عموم مسلمانان مخالفت دارند، در مسئله مهدویت موافق نظر سایر مردم مسلمان هستند و حتی کتابی را در پاسخ به کسانی که منکر مهدی موعود هستند نوشته و با این کار به آنها اعتراض کرده‌اند.

مسیلینی ادامه داد: در کتاب «رساله عالمان معروف حجاز» آمده است که فقط ابن خلدون است که خواسته احادیث مربوط به مهدی (عج) را با حدیثی بی‌اساس و معجول که می‌گوید «لا مهدی الا عیسی» مورد ایراد قرار دهد.

اصل مسلم

وی گفت: ابن عبدالمزمن در این باره نوشته است که اعتقاد به ظهور مهدی موعود بر هر مسلمانی واجب است و این جزئی از عقاید اهل سنت به شمار می‌رود و غیر از افراد نادان و بی‌خبر و بدعت‌گذار آن را انکار نمی‌کند.

این اندیشمند به بخش دوم سخنرانی که امروز ایراد می‌کند با عنوان منکرین مهدویت پرداخت و اظهار کرد: قاطبه امت اسلامی مسئله مهدویت و ظهور منجی در آخرالزمان را یک اصل مسلم می‌دانند و روایات بسیاری در این زمینه نقل شده و کتاب‌های متعددی به صورت مستقل درباره مهدی موعود و ویژگی‌های ایشان تدوین کرده‌اند.

مسیلینی درباره منکرین مسئله مهدویت به حسن بصری،‌ امام بخاری، حافظ بن حبان، ابن خلدون، محمد رشیدرضا،‌ گلد زیهر و دوایت م. دونالدسن اشاره و اظهار کرد: اشتراکات شیعه و سنی در موضوع مهدویت محور سوم سخنرانی من را به خود اختصاص می‌دهد.

قربانی نکردن اشتراکات

وی همچنین از موارد اختلافی در این رابطه یاد و اظهار کرد: آنچه که در موضوع مهدویت بین شیعه و سنی مشترک است،‌ بیش از اختلافات است؛ بر این اساس سزاوار نیست که به خاطر دو یا سه مسئله،‌ اختلافات پررنگ شود و اشتراکات را قربانی آنها کنیم.

وی گفت: بزرگترین دلیل بر اثبات مهدویت در دین اسلام، وجود احادیث، روایات و آثاری است که تعداد آنها به ده‌ها مورد می‌رسد و همه آنها به غیر از احادیث ضعیف و موضوعی که وارد شده‌اند، صحیح و متقن هستند.

مسیلینی همچنین تاکید کرد: آراء و نظرات منکران مهدویت فقط در حد شبهات باقی مانده و هرگز به اثبات نرسیده است و وجود ده‌ها کتاب و نوشته در تأیید این اعتقادات از علمای این امت،‌ دلیل قاطعی بر وجود اعتقاد به مهدویت در میان اهل تسنن است.

گفتنی است، این نشست که ساعت 11:30 در نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه گرگان برگزار می‌شود.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا بین الملل قرآن ایکنا مهدویت امام زمان سخنرانی اعتقاد سخنرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و روسای استان‌ها برگزار شد.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصا شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار (ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت (ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فراز‌های این زیارت را به متن جامعه ببریم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی و ... دارد که می‌تواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد. 

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های اجرایی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت باید توسط کانون‌های دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقه‌مند هم می‌توانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحد‌های دانشگاهی قرار بگیرد. 

دکتر طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاه‌ها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنواره‌های موضوعی هر استان حضور خواهند داشت. 

جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی ترویج فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هرساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود. 

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت انجام شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نشست‌های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقاء برنامه‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور
  • تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد
  • تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد /سردار جعفری: اظهارات آقای فضائلی صحت دارد /با مأمور خطا کرده برخورد شده است
  • تذکر رهبر انقلاب به درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد /سردار جعفری: اظهارات آقای فضائلی صحت دارد /با مأمور خطا کرده برخورد شده است
  • تذکر رهبر انقلاب به مسئولان اجرایی درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد/ سردار جعفری: اظهارات آقای فضائلی صحت دارد /با مأمور خطا کرده برخورد شده است
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است