Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@17:09:51 GMT

پیدا کردن هوئیت ژنتیکی از روی دی‌ان‌ای اقوام

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۲۱۸۰

پیدا کردن هوئیت ژنتیکی از روی دی‌ان‌ای اقوام

ظهور آزمایش‌های مستقیم DNA با خود مشکلاتی از قبیل: چگونگی تفسیر داده‌ها و حفظ حریم خصوصی داده‌های ژنتیک را به همراه آورده است. حتی اگر شما از خود اثری به جای نگذارید با گرفتن DNA از اقوامتان می‌توانند به اطلاعات ژنتیکی شما دست یابند و، حریم خصوصی ژنتیک شما ممکن است در معرض خطر باشد.

برای این که بیشتر درباره این مسئله آگاهی یابید بهتر است با مثال توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ قاتل سریالی حداقل در تجاوز به ۵۱ نفر و کشتن ۱۲ نفر دست داشت. با این که این فرد در چندین صحنه جرم DNA خود را به جای گذاشته بود، اما پلیس نمی‌توانست صاحب آن را پیدا کند. اما پس از این که پلیس از سایت GEDmatch استفاده کرد موضوع طور دیگری رقم خورد. کاربران مختلف می‌توانند در این سایت پروفایل ژنتیکی خود را آپلود کنند و به وسیله بانک اطلاعات آن از شجره نامه خود و کسانی که با آن‌ها DNA مشترک دارند با خبر شوند.

محققان کشف کردند که همچنین آن‌ها می‌توانند از GEDmatch برای جستجوی یک قاتل استفاده کنند. آن‌ها یک پروفایل ژنتیکی تقلبی با DNA که در صحنه جرم پیدا کرده بودند ساختند و کسانی که داده‌های مشابه داشتند را پیدا کردند. البته با این روش در ابتدا خود قاتل را پیدا نکردند بلکه اقوام او را یافتند. پس از آن تحقیقات برای پیدا کردن قاتل بر اساس زمان و مکان و تاریخچه هر کدام از افراد شروع شد. به این روش جستجوی DNA خانوادگی دور برد گفته می‌شود. این مسئله سوال‌های زیادی را درباره اصول اخلاقی، رضایت فرد و این که پلیس و قانون تا چد می‌توانند اطلاعات یک قاتل را پیدا کنند، ایجاد می‌کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و دانش هویت ژنتیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۲۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی پیش از ظهر امروز در بنیاد ایران شناسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پوستر جشنواره با حضور مهدی حیدری دبیر جشنواره و محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایرانشناسی و دبیر شورای سیاستگذاری این رویداد هنری رونمایی شد.

همچنین یک تابلوی نقاشی با محوریت زندگی اقوام ایرانی زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای گریگور یعقوبی خلق شده بود به بنیاد ایرانشناسی اهدا شد.

در ادامه محمدحسین رجبی عنوان کرد: ایرانیان تنها قوم و تمدنی هستند که هرگز سابقه به پرستی نداشته و همواره یکتاپرست بوده اند. ایران در طول تاریخ عظمت خود را حفظ کرده و امروز به برکت انقلاب اسلامی و با نفوذی که در دل‌های مردم دارد حرف اول و اصلی را در منطقه و دل‌های مردم جهان دارد.
وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته؛ هر آنچه به وحدت ملی ما کمک کند و توطئه‌های دشمن در این حوزه را نقش بر آب کند، مورد حمایت بنیاد ایرانشناسی است. جشنواره فیلم اقوام ایرانی هم در همین مسیر قدم بر می‌دارد. وقتی دوستان ما در موسسه فصل هنر درخواست کردند که این رویداد با مشارکت و حمایت بنیاد ایرانشناسی برگزار شود ما هم استقبال کردیم. امیدوارم با برگزاری باشکوه این جشنواره شاهد آغازی باشیم برای حضور هر چه بیشتر سینما در تقویت وحدت ملی مردم شریف ایران.

مهدی حیدری مدیر موسسه فصل هنر و دبیر این جشنواره نیز عنوان کرد: این جشنواره از اردیبهشت ۱۴۰۲ کار خود را با دریافت مجوز از سازمان سینمایی دریافت کرد. قرار بود جشنواره در تبریز برگزار شود، اما بنا به مصلحت‌هایی مقرر شد نخستین دوره در تهران برگزار شود و از سال‌های بعد به صورت گردشی در مناطق مختلف قوم نشین برگزار شود. امیدواریم سال آینده در تبریز برگزار شود.

وی اظهار کرد: امروز جای آقای کمال تبریزی دبیر محترم جشنواره در کنار ما خالی است. قرار بود جشنواره ما در آبان ماه سال گذشته برگزار شود و برنامه ریزی ایشان هم بر همین مبنا بود. ایشان درگیر تولید یک سریال شدند که بخشی از آن هم در خارج از تهران تصویربرداری خواهد شد. با توجه به این مسائل اعلام کردند که کنار جشنواره هستند، اما شاید به عنوان دبیر نتوانند فعال باشند. ما از ایشان و زحماتشان سپاسگزاریم چراکه نام و اعتبار ایشان خیلی کمک کرد که این جشنواره راه خودش را پیدا کند.
در جشنواره ملی اقوام ایرانی شاهد هستیم که برای اولین بار یک رویداد سینمایی با محوریت اقوام رقم می‌خورد. این جشنواره به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست و جشنواره‌ای است از دل مردم و برای مردم.

حیدری گفت: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی از بیست و ششم تا سی ام اردیبهشت ماه در محل بنیاد ایرانشناسی برگزار خواهد شد.

وی افزود: حدود هزار اثر در سه بخش اصلی داستانی، مستند و سینمایی به دفتر دبیرخانه رسید. در بخش سینمایی ۴۰اثر رسید که پس از بررسی هئت انتخاب شانزده اثر به داوری نهایی راه پیدا کردند. در بخش فیلم کوتاه ۴۳۰ اثر به ما رسید که از این تعداد ۶۵ فیلم به مرحله اصلی را پیداکرد. بیش از ۵۲۰ اثر مستندی هم که به دفتر دبیرخانه رسید، ۶۵اثر مستند به بخش اصلی راه پیدا کردند و در نهایت دوازده اثر نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی هم به جشنواره راه پیدا کردند. از سوی دیگر بخش دیگری هم تحت عنوان فیلمنامه به جشنواره اضافه شد که در این بخش۱۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت چهل فیلمنامه وارد بخش مسابقه می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده
  • نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد
  • مهم ترین عوامل کاهش موالید/ از سبک زندگی تا مشکلات ژنتیکی
  • جنایت مرد ایرانی در ترکیه بخاطر کرایه تاکسی
  • پهلوانان نمی‌میرند!
  • کتابی‌درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»
  • اصلاح ژنتیک گیاهان چه ارتباطی با شهرها دارد؟