Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وضعیت قیمت‌های افسارگسیخته کالاها با وابستگی به نوسانات نرخ ارز در بازار سبب سردرگمی تولیدکنندگان و صنعت‌گران کشور شده است. ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر تولید بوده و در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، اظهار داشت: نرخ ارز چندگانه در کشور موجب تنزل سرمایه‌گذاری و شکست جدی سرمایه‌گذاران خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نوسانات ارزی در کنار عدم حمایت از کالای ایرانی و واردات، مثلت مشکلات پیش‌روی تولید ملی است، افزود: اگر هدف دولت این است که دلار را تک‌نرخی کند، با فاصله قیمت اعلام شده با نرخ ارز آزاد، هیچ‌گاه نمی‌تواند به این اهداف مهم دست یابد، با تک نرخی نشدن ارز، دلالان به پول بیشتری دست می‌یابند و نبض بازار را در دست می‌گیرند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه امروز همه‌چیز به نرخ ارز وابسته است، بیان کرد: متاسفانه زمانی که نرخ ارز در بازار افزایش می‌یابد شاهد آن هستیم که این امر حتی بر نرخ لبنیات هم تاثیر می‌گذارد در حالی‌که درآمد مردم ما با ریال است و نه با ارز.

وی کاهش قدرت خرید مردم را عامل منفی دیگر در افزایش قیمت ارز دانست و گفت: اگر هزینه‌ها با درآمدها مطابقت داشته باشد، مشکلی نیست، اما متاسفانه در حال حاضر هزینه‌ها نسبت به درآمد مردم بیشتر است و برای همین مشکل‌ساز می‌شود.

موسوی لارگانی تک‌نرخی شدن نرخ ارز و تعیین قیمت واحد را ضروری دانست و اظهار داشت: چه در خیابان، چه در صرافی و چه در بانک، ارز باید یک قیمت واحد داشته باشد.

وی تک نرخی نبودن ارز را به نفع دلالان دانست و افزود: عده‌ای ارز را در خانه خودشان نگهداری کرده‌اند و یک شبه، تریلیاردر می‌شوند، به هر حال بانک مرکزی و دولت باید با تک نرخی کردن ارز تکلیف فعالان بخش تولید و صنعت را که قبلا بدهی داشته‌اند، روشن کنند.

معمای بازار متشکل ارزی؛ آیا نرخ گذاری لفظی و دلالی به پایان می‌رسد؟توصیه یک نماینده به مردم درباره ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارزتکرار/درخواست عضو کمیسیون اقتصادی از دولت برای کنترل بیشتر بازار ارز و سکه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با وجود اینکه دولت‌ها، شعار دادند که باید ارز تک‌نرخی داشته باشیم تا از یک‌سری رانت‌خواری و جیره‌خواری جلوگیری شود اما تاکنون نه در دولت‌های قبلی و نه در این دولت این موضوع اجرایی نشده است.

وی گفت: در حال‌ حاضر ارز زیادی در اختیار مردم و در خانه‌های آنهاست. حال وقتی دولت نتواند ارز مورد نیاز را تامین کند اینها دو مرتبه به بازار می‌آید و با نرخ بالاتری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بنابراین برای واقعی کردن نرخ ارز ما نخست باید زیرساخت‌ها و زمینه‌های لازم را فراهم کنیم و ارز مورد نیاز تهیه شود تا بتوانیم نرخ واقعی را به‌دست آوریم.

موسوی لارگانی با بیان اینکه نرخ ارز چندگانه در کشور موجب تنزل سرمایه‌گذاری در کشور و شکست جدی سرمایه‌گذاران خواهد شد، اظهار داشت: دولت باید با دقت بیشتری به این مسئله توجه کند، چرا که هنوز تحریم‌های ایران سرجای خودش است.

انتهای پیام/ ز

R41346/P/S6,51/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مختاریانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه دولت با اعلام سیاست خود برای مدیریت بازار برنج در سال جدید، پرداخت مطالبات ارزی سال گذشته و حمایت از ادامه طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی، به تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور کمک می‌کند، گفت: برای باقی ماندن برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف کشور در سفره مردم بخش خصوصی نیازمند همراهی و همکاری دولت است.

وی با بیان اینکه به‌رغم درخواست‌های مکرر برای تشکیل جلسه همچنان وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های اتخاذ شده برای بازار برنج در سال جدید را اعلام نکرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از نیاز بازار کشور به برنج از محل واردات تأمین می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست‌های دولت در سال جدید را اعلام و بخش خصوصی را از بلاتکلیفی در آورد و وضعیت ثبت سفارش برنج را مشخص کند.

مختاریانی با اشاره به مطالبات باقی مانده واردکنندگان از سال گذشته، تاکید کرد: بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریع‌تر در خصوص پرداخت مطالبات ارزی واردکنندگان برنج که از حدود ۸ ماه پیش پرداخت نشده است، اقدام کنند تا آنها سرمایه لازم برای واردات برنج در سال جدید را در اختیار داشته باشند.

وی گفت: تأخیر در پرداخت مطالبات ارزی واردکنندگان برنج و کند یا متوقف شدن ثبت‌سفارش، این پیام را برای دلالان دارد که می‌توانند وارد بازار برنج شده و از شرایط سوءاستفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه سالانه ۳ تا ۳.۵ میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود، ادامه داد: با توجه به بارندگی‌ها پیش‌بینی‌می‌شود امسال میزان تولید برنج رضایت بخش بوده و با واردات یک تا ۱.۲ میلیون تن، نیاز بازار تأمین و به ثبات و تعادل قیمت می‌رسیم.

مختاریانی اظهار کرد: با وجود درخواست‌های مکرر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران برای برگزاری نشست با مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین تکلیف وضعیت واردات برنج در سال جاری، نوع ارز تخصیصی و همچنین تعیین تکلیف مطالبات سال گذشته واردکنندگان بابت برنج‌هایی که ۷ تا ۸ ماه پیش در بازار عرضه شده، همچنان جلسه‌ای تشکیل نشده است.

وی با بیان اینکه بلاتکلیف ماندن ثبت سفارش نیز مشکلی جدی است، تصریح کرد: باید بپذیریم که بخشی از نیاز کشور به برنج باید از محل واردات تأمین شود، اما اردیبهشت ماه فرارسیده و هنوز وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه تعیین تکلیف نکرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با یادآوری مشکلات شالی‌کاران و تولیدکنندگان برنج در سال ۱۴۰۱، توضیح داد: سال گذشته برنج زیادی از محصول سال ۱۴۰۱ روی دست کشاورزان باقی مانده بود و به دلیل افزایش قیمت تا ۱۵۰ هزار تومان بازار با کاهش تقاضا و رکود رو به رو شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در آستانه آغاز فصل کشت و برداشت برنج، این نگرانی وجود داشت که با وجود رکود، آیا کشاورز باز هم به کشت برنج و تولید ادامه خواهد داد.

مختاریانی با یادآوری اتفاقاتی که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته رخ داد، اظهار کرد: با درخواست استانداران استان‌های شمالی و وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوص به کمک شالی‌کاران آمد و با سرمایه خود و عرضه مستقیم برنج در فروشگاه زنجیره‌ای توانست، وضعیت بازار را مدیریت کرده و مانع متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی شود. به این ترتیب هم مصرف‌کننده توانست برنج را با قیمت مناسب خریداری کند و هم از آسیب کشاورزان جلوگیری شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه با توجه به تجربیات سال‌های گذشته پیش از بروز مشکل باید برای مدیریت بازار تدابیر لازم در نظر گرفته شود، گفت: سال گذشته وقتی کشاورزان با مشکلات جدی رو به رو بودند، به صورت مستمر با مدیران وزارت جهاد کشاورزی و استانداران استان‌های شمالی در ارتباط بوده و در جلسات مکرر پیگیر رفع مشکلات کشاورزان شدند.

وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی برای مدیریت بازار برنج دو سال اخیر، گفت: قول و وعده‌هایی برای حمایت از بخش خصوصی داده شد. اختصاص وام برای خریدهای بعدی و تعیین سهمیه واردات متناسب با میزان خرید محصول داخلی از جمله این وعده‌ها بود، اما به محض اینکه مشکلات حل شد، همه وعده‌ها به دست فراموشی سپرده شد و با این شرایط در آینده همکاری بخش خصوصی با اما و اگر رو به رو خواهد بود.

کد خبر 6086251

دیگر خبرها

  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!
  • زیان ۳۵ درصدی پوشاک قاچاق به تولیدکنندگان در بازار شب عید
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • قیمت دلار؛ محور جلسه امروز دولت و مجلس /قالیباف: از دو قوه باید یک حرف شنیده شود
  • شکلات از دسترس خارج شد!
  • قیمت برنج ایرانی سقوط کرد
  • سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان