Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه- سیدجواد میری *: ایران آرام آرام به پایان قرن ۱۴ شمسی نزدیک می‌گردد. دو انقلاب بزرگ را از سر گذرانده است و تجربه عظیمی نیز از انقلاب اکتبر روسیه که منجر به ایجاد امپراطوری شوروی گردید را نیز در حافظه تاریخی خویش دارد. انقلاب روسیه بسیاری از نیروهای مترقی و پرشور ایرانی را درگیر خود نمود که هم در روسیه نقش آفرین بودند و هم در کسوت نیروهای چپ در صحنه سیاست ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در این یکصد سال سه فرم گوناگون از حکومت را تجربه کرده است: واپسین نفس‌های سلطنت قاجار و سپس تأسیس سلسله پهلوی و سرآخر تشکیل نظام جمهوری اسلامی که در طی چهل سال در سطح جهانی به انحاء گوناگون سرنوشت ایران در قرن پانزدهم خورشیدی را تحت تأثیر میراث خویش قرار خواهد داد.

در این یکصد سال ایران جنگ‌های بیشماری را تجربه کرده است که در بیشتر آنها نقش قربانی را داشته است ولی در جنگ هشت ساله، جنگ تحمیلی توانست این حس ملی را به ایرانیان اعطا کند که آنها هم می‌توانند سوژه باشند و استراتژی دیگران را برهم زنند و مانند دو جنگ گلستان و ترکمنچای یا معاهده آخال - و اشغال سرزمین‌های ایران توسط انگلستان و الحاق آنکه منجر به پیدایش کشورهای گوناگونی در شبه قاره و … - دست بسته نیستند. اما اکنون با تحولات بنیادینی که در تمدن بشری بر روی کره زمین رخ داده است و جهانی شدن تجربه "بشر عصر فضا" ایران و ایرانی در قرن پانزدهم با چالشهای دیگری روبروست که شباهت کمی به آغاز ورود ایران به سده چهاردهم دارد. به عبارت دیگر، ایران و مردم ایران باید جهانی بیاندیشند و محلی دست به کنش برنند ولی این امری ساده نیست. زیرا این نیازمند فهم دقیق از ساحت جهان در قرن ۲۱ است و اینکه رابطه پیچیده قدرت و ساختار نظام جهانی و رابطه نیروها در ساحت جهان چیست و ایران در این میانه چگونه باید آینده خویش را طراحی کند.

بخش عظیمی از ایرانیان در بیرون از مرزهای سیاسی ایران در این چند دهه زیسته اند و بسیاری از آنها تجربه‌های گرانسنگی در حوزه‌های گوناگون دارند و از آن مهمتر «بینش جهانی» را درونی کرده اند و این گوهر گرانبهایی است که جایش در فهم سیاسی نیروهای داخل ایران اصلاً به آن توجه نمی‌شود و من به عنوان یک دانشگاهی شهادت می‌دهم که حتی نظام آکادمیک در ایران هم التفاتی به این «بینش جهانی» ندارد و این خسران بزرگی برای ایران ۱۵۰۰ خواهد بود. حال در این میانه باید از تمامی رویکردها و تاملات و اندیشه‌ها و دغدغه‌ها که با ایران و آینده ایران و فهم منطق تحولات تاریخی ایران و جایگاه ایران در جهان پرتلاطم قرن ۲۱ استفاده کرد تا بتوان یک استراتژی جامع برای جامعه ایرانی پی ریخت.

در این یکصد سال اغلب تلاش‌های آوانگاردهای ایرانی و متفکران در این سرزمین معطوف به تحول در امر سیاسی بوده است و هر کدام هم که به قدرت رسیده اند تلاش کرده اند امر اجتماعی را کنترل کنند ولی وقت آن رسیده است که جامعه را دریابیم و تحول اجتماعی را مورد تأمل قرار دهیم و از قِبّلِ آن امر سیاسی را متحول کنیم. برای رسیدن به چنین فهمی ما نیازمند درک وضع خویش در سه سطح ملی و منطقه‌ای و جهانی هستیم و مبتنی بر برآیند این سه ساحت باید مطالعات خویش را سامان دهیم و جامعه ایرانی را نقطه ثقل کنش‌های جمعی خویش قرار دهیم. به سخن دیگر، جامعه ایرانی مهم است و نه مفاهیم انتزاعی که به سادگی زندگی روزمره را به اسارت خویش می‌کشد و رفاه جامعه ایرانی را بازیچه آرمان‌های دست نایافتنی خویش قرار می‌دهد.

من نمی گویم مانند بسیاری که «ایران را دوست بدارید» بل می گویم تلاش کنید جامعه ایرانی را دوست بدارید تا در آن فقر زدوده شود و عدالت جای بی عدالتی را بگیرد و شکاف‌های طبقاتی کمر مردم جامعه ایرانی را نشکند و این مستلزم داشتن نگاهی دیگر به ایران است که امر اجتماعی را جایگزین امر سیاسی یا امر رمانتیک و فریبنده می‌کند و در این نگاه ایرانیان فرد فردشان مهم می‌گردند و آینده شأن دغدغه همگان می‌گردد.

*عضو هیئت علمی (دانشیار) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کد خبر 4595486

منبع: مهر

کلیدواژه: سید جواد میری ایران انقلاب اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۲۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به قلب سریلانکا

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در دومین مقصد از سفر به کشورهای غرب و جنوب آسیا، به دعوت رئیس جمهور سریلانکا وارد این کشور شد. این اولین سفر رئیس جمهور ایران به سریلانکا از سال ۱۳۸۷ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در دومین مقصد از سفر به کشورهای غرب و جنوب آسیا، به دعوت رئیس جمهور سریلانکا وارد این کشور شد. این اولین سفر رئیس جمهور ایران به سریلانکا از سال ۱۳۸۷ است.

رئیس جمهور کشورمان در بدو ورود مورد استقبال رسمی نخست‌وزیر سریلانکا قرار گرفت و در نخستین گام این سفر، ابَرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» که به همت متخصصان ایرانی ساخته شده است، با حضور آیت‌الله رئیسی به صورت رسمی افتتاح شد؛ پروژه‌هایی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران شناخته می‌شوند. ایران در گذشته در پروژه‌های دفاعی با سریلانکا همکاری کرده و در حال حاضر نیز در صدور خدمات فنی و مهندسی (پروژه انتقال آب و تولید برق) به سریلانکا کمک می‌کند. صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران و اجرای چنین پروژه عظیمی که ۵۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است، در شرایطی صورت گرفت که آمریکا و غرب، مدعی تحریم اقتصاد ایران هستند.

ابر پروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است؛ پروژه‌ای که فرایند ساخت، نظارت و مشاوره آن کاملاً از سوی شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی دولت سریلانکا تأمین شده است.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم، بهره‌برداری از این ابر پروژه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست و گفت: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب، نماد تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند.

آیت‌الله رئیسی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.

رئیس جمهور سریلانکا هم در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار کرد: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید. «رانیل ویکرمسینگه» با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید.

مقامات عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، ۵ سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند. «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» اسنادی است که از سوی مقامات دو کشور و با حضور آیت‌الله رئیسی و رانیل ویکرماسینگه امضا شد.

لازم به ذکر است که اقتصاد سریلانکا عمدتاً بر بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنایع سبک استوار است. چای، پوشاک، کائوچو، محصولات حاصل از نارگیل، سنگ‌های قیمتی و جواهرآلات از اقلام عمده صادراتی این کشور به شمار می‌آید. واردات عمده سریلانکا شامل نفت، کالاهای مصرفی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، مواد غذایی و خودرو می‌شود.

این کشور، اقتصادی ترکیبی را داراست که در آن بخش خصوصی و دولتی در فرآیند تولید نقش دارند. یکی از صنایع در حال رشد و توسعه در این کشور صنعت گردشگری است. درآمد این کشور از محل گردشگری در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل توجه و تقریباً دو برابری را تجربه کرده بود.

سریلانکا با پیش بینی افزایش گردشگران ایرانی در این کشور، مجوز پروازهای ماهان ایر بین دو کشور را صادر کرده است. در سال ۲۰۲۲، ایران در بین کشورهایی که بیشترین ورود گردشگر بین‌المللی به سریلانکا را داشتند، رتبه ۲۷ را به خود اختصاص داد و رشد قابل توجهی را نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کرد. تا ژوئن ۲۰۲۳، سریلانکا پذیرای ۵۹۷۳ گردشگر ایرانی بود.

روابط دیپلماتیک بین ایران و سریلانکا از سال ۱۹۶۱ از طریق سفارت این کشور در اسلام‌آباد پاکستان شروع شد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ سفارت سریلانکا در تهران افتتاح شد. تهران نمایندگی خود را در سال ۱۹۷۵ در کلمبو باز کرد.

سریلانکا و ایران در سازمان ملل متحد و آژانس‌های وابسته به آن همکاری نزدیکی داشته‌اند و در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک حمایت متقابل ارائه کرده‌اند. هر دو کشور اعضای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)، جنبش عدم تعهد (NAM) و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند (IORA) هستند.

کد خبر 747717

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • سفر به قلب سریلانکا
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • پروژه خط ۱۴ اینچ تبریز _ ارومیه در آستانه بهره‌برداری