Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - روزنامه 'نیویورک تایمز' در مقاله ای از بی توجهی دولت فرانسه به خواسته های معترضان در رفع تبعیض اجتماعی و ایجاد استانداردهای زندگی انتقاد کرده و خودداری پاریس در تامین مالی مطالبات مردم ناراضی و خشمگین را زیر سئوال برده است.

این روزنامه آمریکایی روز گذشته (جمعه) در گزارشی به آتش سوزی در کلیسای نوتردام و ابعاد آن از منظر دموکراسی در فرانسه پرداخته و آن را نشانه بدی با توجه به درگیری های چند وقت گذشته در این کشور در نتیجه نارضایتی گروهی از مخالفان موسوم به جلیقه زردها ارزیابی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش به نقل «جورج دابی» مورخ فرانسوی آمده است: یکی از مشخصات یک رویداد تاریخی این است که موجی از تفاسیری را ایجاد می کند که برخی ناگفته ها را نمایان می سازد. آتشی که هفته گذشته کلیسای نوتردام را فراگرفت یک رویداد تاریخی در عصر ما محسوب می شود.
در این نوشتار به قلم «مایکل فوسل» فیلسوف و «اتینن اُولین» جامعه شناس عنوان شده که آتش سوزی در این کلیسا یک نشانه بد برای افت جایگاه فرانسه بوده و به گفته یک نویسنده دیگر نیویورک تایمز، نشانه تزلزل و سستی دموکراسی و تمدن غرب بوده است.
«گِرتا تانبرگ» فعال محیط زیست به اعضای پارلمان اروپا گفت: نوتردام بازسازی خواهد شد و از قانونگذاران خواست همچون نوتردام، زمین را نجات دهند.
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه درباره این آتش سوزی گفت، «آنچه که ما در پاریس مشاهده کردیم، ظرفیت ما برای متحد شدن و بسیج قوا برای غلبه بر این حادثه است».
وی وعده داد که این کلیسای سوخته را در مدت پنج سال بازسازی کند.
نویسندگان این مقاله افزودند: اما فرانسه از ماه ها پیش در آتش می سوزد. از ماه نوامبر جلیقه زردها در خیابان های این کشور علیه افزایش بی عدالتی و کاهش استانداردهای زندگی اعتراض کرده اند و مدعی هستند که دموکراسی فرانسه به اندازه کافی یک دموکراسی نیابتی نیست.
در دموکراسی نماینده یا نیابتی تصمیمات مربوط به جامعه، نه بدست اعضای آن، بلکه توسط افراد ویژه‌ای که مردم برگزیده‌اند، گرفته می‌شود.
بنای مشهور تاریخی فرانسه عصر دوشنبه درست زمانی که انتظار می رفت مکرون در یک نطق تلویزیونی درباره پیشنهادهای دولت خود برای خاموش کردن آتش خشم اجتماعی سخنرانی کند، در آتش سوخت.
سخنرانی او به تعویق افتاد و برای ساعاتی مرکز تاریخی فرانسه کانون توجهات شد.
نویسندگان این مقاله از درز اطلاعات اندک درباره اصلاحات پیشنهادی دولت مکرون انتقاد کرده و نوشتند: دشوار می توان تصور کرد که این اصلاحات تاثیر مورد انتظار دولت را در کاستن از خشم مردم داشته باشد.
از دیدگاه آنها همچنان ابهاماتی درباره توجه به خواسته های کلیدی مخالفان از جمله مالیات بر درآمد اقشار ثروتمند و مشارکت بیشتر دموکراتیک وجود دارد و این امر نشان می دهد که دولت فرانسه تمایلی برای فشار بر ثروتمندان ندارد و در مقابل خواسته های معترضان برای برقراری عدالت مالی مقاومت خواهد کرد.
این گزارش افزود: در حالیکه دولت از خالی بودن خزانه گله دارد، پول زیادی برای بازسازی کلیسا سرازیر شد.
ظرف چند ساعت «فرانسوا هانری پینو» میلیاردر فرانسوی 100 میلیون یورو برای بازسازی نوتردام پیشنهاد داد.
«برنار آرنو» تاجر و کارآفرین و صاحب برند کالای لوکس «ال وی ام اچ» 200 میلیون یورو پیشنهاد داد و در مدت کمتر از دو روز وعده بازسازی کلیسا با سرمایه حدود 850 میلیون یورو داده شد.
این هدایا یک مساله شخصی نیست بلکه به هزینه کشور تمام می شود.
از نگاه جلیقه زردها این افراد خیرخواه فقط کسری از ثروت هنگفت خود را که به دلیل خودداری از پرداخت مالیات جمع آوری کرده اند، می بخشند؛ مالیاتی که باید صرف تامین مالی خدمات اولیه می شد. این در حالیست که هدایای پیشنهادی آنها که برای ساخت میراث ملی فرانسه اختصاص یافته عمدتا می تواند از معافیت مالیاتی هنگفتی به میزان بالای 90 درصد برخوردار شود. این طرحی است که این هفته قرار است در پارلمان تصویب شود.
بسیاری از سازمان های دولتی نیز با اختصاص مبالغی از بودجه ی تحت فشار کشور، پیشنهادهایی را برای بازسازی کلیسا داده اند.
روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش نتیجه گرفت: تعجیل در بازسازی نوتردام با همه نیات مثبت آن، نشان می دهد که دولت در کمک به مردمی که می گویند زندگی شان را جهانی شدن و نئولیبرالیسم ویران کرده است، کُند عمل می کند.
نخبگان فرانسوی به بهانه نجات کلیسای نوتردام از 'ویکتور هوگو' نویسنده کتاب 'گوژپشت نوتردام' نقل قول می کنند اما آنها ظاهرا فراموش کرده اند که او همچنین نویسنده کتاب دیگری تحت عنوان «بینوایان» است.
این یک نشانه غم انگیز و خطرناک است و همچنان لازم است که آتش دیگری که به مراتب گسترده تر است (آتش خشم عمومی) خاموش شود.
اروپام ** 9158 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فرانسه نوتردام خشم عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنعانی به بازداشت و سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ناصر کنعانی با انتشار تصاویری از بازداشت و سرکوب دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس این کشور به خاطر حمایت از مردم فلسطین، عنوان کرد: اخبار منتشر شده درباره سرکوب گسترده و بازداشت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس این کشور به خاطر حمایت از مردم فلسطین، نقض خشونت آمیز حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که باعث ابراز نگرانی افکار عمومی در سراسر جهان شده است.

وی در این خصوص عنوان کرده است: ضروری است که دولت آمریکا ضمن پایبندی به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر، آزادی بیان و برگزاری تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها را تضمین کرده و به مطالبات قانونی و حقوق آنها احترام بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نقش حمایتی و اصلی دولت آمریکا در نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی با ایجاد جو خفقان و ساکت کردن معترضان، پاک نخواهد شد.

دانشگاه‌های ییل، کلمبیا و تعداد دیگری از دانشگاه‌های آمریکا در روز‌های اخیر شاهد برگزاری اعتراضات در مخالفت با جنگ غزه بوده است. در همین زمینه نیز پلیس نیویورک از دستگیری بیش از ۱۳۰ نفر در پی تظاهرات در محوطه دانشگاه نیویورک خبر داد.

در همین خصوص اداره پلیس نیویورک اعلام کرد که ۱۳۳ نفر به صورت شبانه دستگیر شده و بعد از صدور احضاریه دادگاه، آزاد شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • واکنش کنعانی به بازداشت و سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • جریمه انتقاد از جنایات جنگی در کشور مدعی مهد دموکراسی!
  • پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد
  • نماینده ارشد پارلمان فرانسه به دلیل انتقاد از اسراییل احضار شد
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست
  • نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد