Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ناامیدی و تأسف خود را نسبت به فروپاشی نشست برنامه‌ریزی شده میان طالبان و گروهی از شرکت‌کنندگان افغان در قطر ابراز کرد؛ شکستی که بیانگر برخی اختلافات عمیق بوده که تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ افغانستان را متزلزل می‌سازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک هیأت ۲۵۰ نفره از سیاستمداران و اشخاص جامعه مدنی افغانستان قرار بود در دوحه با مقامات طالبان دیدار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این رویداد روز پنج‌شنبه در بحبوحه بحث و جدل‌ها نسبت به وضعیت و ابعاد این گروه به صورت ناگهانی لغو شد؛ گروهی که شامل برخی از مقامات دولت کابل که به عنوان یک فرد عادی در این هیأت حضور داشتند، می‌شد.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در صفحه توئیتر خود نوشت: من از به تعویق افتادن ابتکار عمل نشست بین‌ افغانی در قطر ناامید شدم. من از تمامی طرفین می‌خواهم تا این فرصت را غنیمت شمرده و با توافق با لیست شرکت‌کنندگان که از جانب تمامی اقشار مختلف افغانستان هستند، همه چیز را به روال عادی بازگردانند.

یکی از مقامات ارشد غربی فروپاشی این نشست پیش از آغاز را یک "شکست مفتضحانه" توصیف کرد که باعث تشدید تنش‌ها و لطمه وارد شدن به اقدامات در راستای برگزاری مذاکرات رسمی صلح می‌شود.

خلیل‌زاد یکسری نشست با نمایندگان طالبان برگزار کرده، اما این گروه شبه‌نظامی تاکنون از مذاکره با دولت کابل که تحت حمایت غرب است امتناع کرده است چرا که آن را به عنوان یک دولت دست‌نشانده رد می‌کند.

نشست دوحه قصد داشت تا زمینه را برای مذاکرات آتی احتمالی آماده سازد و این کار را با ایجاد آشنایی در بین مقامات طالبان و نمایندگان دولت افغانستان انجام می‌داد.

دفتر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان مقامات قطری را مقصر لغو این نشست دانسته و گفت: آنها فهرستی از شرکت‌کنندگان را ارائه کردند که متفاوت با فهرست ارائه شده از سوی کابل بود واین به معنای بی‌احترامی به خواست ملی افغانهاست.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه نخست‌وزیر قطر؛ پایان میانجیگری دوحه در جنگ غزه؟

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر نسبت به وضعیت فعلی تلاش‌های میانجیگرانه بین‌المللی به رهبری دوحه برای کمک به دستیابی به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در غزه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، آل ثانی که وزیر خارجه قطر نیز هست، از سوء استفاده برخی از دست اندرکاران از تلاش‌های قطر برای دستاورد‌های «سیاسی محدود» و تضعیف تلاش‌های این کشور توسط سیاستمدارانی که در این مذاکرات به دنبال کسب امتیاز هستند، ابراز نگرانی کرده و گفت که این امر دولت قطر را ملزم به انجام یک ارزیابی جامع می‌کند.

وی بر حساسیت مذاکرات جاری و بر چالش‌های پیش روی پر کردن شکاف‌ها بین طرف‌های درگیر تأکید کرد.

این مقام قطری همچنین به تناقض بین تضمین‌های خصوصی و اظهارات عمومی طرف‌های درگیر اشاره کرد و چنین اقداماتی را غیرمولد توصیف کرد.

در حالی که نخست‌وزیر قطر به نام کسی اشاره نکرد، این اظهارات پس از موضع «استنی هویر» نماینده دموکرات آمریکا در روز دوشنبه صورت گرفت که گفته بود اگر قطر بر حماس فشار نیاورد تا به توافقی برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس موقت دست یابد، ایالات متحده باید در روابط خود با قطر تجدید نظر کند.

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۲۵ هزار جلد پاسپورت در فاریاب
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن
  • گلایه نخست‌وزیر قطر؛ پایان میانجیگری دوحه در جنگ غزه؟
  • نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان
  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • طالبان گزارش افغانستان اینترنشنال را تکذیب کرد
  • گزارش افغانستان اینترنشنال باز هم جعلی درآمد