Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:05:25 GMT

سایه سنگین تقابل جدی آمریکا- روسیه بر سر ونزوئلا

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۳۳۸۴

سایه سنگین تقابل جدی آمریکا- روسیه بر سر ونزوئلا

تهران - ایرنا - موضوع ونزوئلا این روزها در حالی منجر به تشدید تنش ها و جنگ لفظی میان آمریکا و روسیه شده که به نظر نمی رسد واشنگتن و مسکو در این مسیر پرمُخاطره به دنبال عقب نشینی از مواضع خود باشند؛ چشم انداز خطرناکی که ممکن است منجر به تقابل جدی میان واشنگتن - مسکو شود.

به گزارش ایرنا، روسیه و آمریکا در حالی همچنان بر مواضع شان در قبال ونزوئلا پافشاری می کنند که به نظر نمی رسد هیچ کدام از طرفین حاضر به عقب نشینی از این مواضع شان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند احتمال تقابل نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا در این بُرهه زمانی بر ونزوئلا بسیار اندک است اما حداقل در این مقطع زمانی موضع گیری های مقامات دو کشور نشان می دهد که جنگ لفظی میان طرفین به اوج خود رسیده است.
اخیرا « کرایگ فالر » رئیس نیروی دریایی فرماندهی جنوبی آمریکا اعلام کرد که این کشور آماده اقدام در مورد ونزوئلاست.
در پی این موضع گیری فالر، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به سیاست های واشنگتن در ونزوئلا هشدار داد و گفت: کاخ سفید اعلام کرده که آماده حمله نظامی در ونزوئلاست و یکی از دلایل آن جلوگیری از نفوذ روسیه در این کشور منطقه آمریکای لاتین است.
وی افزود: بار دیگر تاکید می کنم که تمامی اقدامات روسیه در ونزوئلا در راستای قوانین دولت کاراکاس بوده است. آشکار است که ارتش آمریکا با پروراندن مسئله گزینه نظامی به دنبال تکرار تجربیات ناگوار گذشته خود است.
در جدیدترین تحول در مورد تنش آمریکا- روسیه بر سر ونزوئلا، واشنگتن از کشورها خواسته مانع از عبور هواپیماهای روسی عازم ونزوئلا در حریم هوایی خود شوند.
واشنگتن به شدت نگران است روسیه با اعزام هواپیماهای خود به همراه محموله های کمک و همچنین نیروی نظامی به تثبیت دولت مادورو در کاراکاس کمک کند.
از زمان تشدید تنش های سیاسی در ونزوئلا، دولت آمریکا تلاش کرده تا از این فرصت در راستای منافع خود استفاده کند. دولت ترامپ به این نتیجه رسیده که با توجه به حضور گسترده چین و روسیه در آمریکای لاتین، نباید دیگر از این منطقه به عنوان حیات خلوت یاد کند. مقامات آمریکایی قطعا نفوذ روسیه و چین را در کشورهای آمریکای لاتین امری پرمخاصره می بینند و در این راستا همواره تلاش کرده اند شرایط ژوپلتیک امریکای لاتین را به نفع خود پیش ببرند.
دولت ترامپ در مسیر احیای جای پای خود در آمریکای لاتین نه تنها دولت قانونی رونزوئلا را تحت فشار گذاشته بلکه از این طریق به دنبال فشار آوردن به دیگر کشورهای چپ گرای این منطقه است. مشاوران ترامپ به ویژه جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا تلاش می کنند در مسیر فشارها به ونزوئلا یکسری کشورهای دیگر امریکای لاتین از جمله کوبا را نیز هدف قرار دهند.
این نشان می دهد کاخ سفید راهبرد جدی را برای نفوذ دوباره در آمریکای لاتین در دستور کار قرار داده است.
روسیه اعلام کرده که آمریکا پس از هدف قرار دادن ونزوئلا به دنبال هدف قرار دادن کشورهایی همچون کوبا و نیکاراگوئه است. در این میان دولت ترامپ هدف دیگری را در آمریکای لاتین در پیش گرفته که همراه کردن کشورهای بیشتری در امریکای لاتین برای پیشبرد اهداف واشنگتن در این منطقه است.
« دلسی رودریگز» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا به تازگی گفت که جامعه جهانی و نهادی بین المللی بدانند که یک طرح جنایتکارانه از سوی آمریکا برای حمله نظامی به ونزوئلا در جریان بوده است.
این موضع گیری دولت کاراکاس نشان می دهد که دولت ترامپ به دنبال ایجاد هرج و مرج در ونزوئلا و به دنبال آن در کل آمریکای لاتین برای به دست آوردن منابع غنی این منطقه و همچنین جلوگیری از نفوذ گسترده روسیه و چین است.
به همان اندازه که مسئله حضور روسیه و چین در آمریکای لاتین برای دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین امریکا اهمیت زیادی نداشت، به همان اندازه برای دولت ترامپ جدی بوده است و به نظر می رسد واشنگن در این مسیر در نهایت دست به هر اقدامی از جمله اقدام نظامی بزند.
« ولادیمیر زامسکی » سفیر روسیه در ونزوئلا نیز روز گذشته در مصاحبه ای آمریکا را به احیای ' دکترین مونرو' برای رسیدن به اهداف در آمریکای لاتین متهم کرد.( Monroe Doctorine) یک دکترین سیاسی آمریکایی بود که در 2 دسامبر 1823 توسط « جیمز مونرو » رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام شد. این دکترین مخالف استعمار یا دخالت قدرت های اروپایی در کشورهای تازه استقلال یافتهٔ قاره آمریکا بود. بر اساس این دکترین، دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت که از دخالت در جنگ‌های بین قدرت‌های اروپایی و مستعمرات آن‌ها خودداری، و وقوع جنگ یا فعالیت استعماری در قاره آمریکا را به عنوان حرکتی خصمانه تلقی کند.
وی گفت که مشاوران ترامپ تلاش می کنند با این دکترین، مداخله نظامی در ونزوئلا و به دنبال آن در کل آمریکای لاتین را توجیه پذیر جلوه دهند. این دیپلمات روسی همچنین افزود که رویکرد جان بولتون و برخی از قانونگذاران جمهوری خواهان از جمله « مارک روبیو » در قبال ونزوئلا خطرناک است.
همزمان با تشدید فشارهای دولت ترامپ به دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به طور جدی از دولت کاراکاس حمایت می کند. در این میان مادورو حمایت های چین را در مقابله با تحریم های شدید واشنگتن ارزشمند و موثر می داند. تداوم این حمایت های مسکو و پکن از مادورو آمریکا را به شدت نگران کرده و به همین دلیل واشنگتن عرصه تقابل با روسیه و چین را در قبال ونزوئلا در پیش گرفته است.
هرچند این تقابل در این مقطع زمانی حداقل به صورت لفظی تشدید شده اما به نظر می رسد چشم انداز خوبی را نمی توان در این مسیر متصور شد. بسیاری از کارشناسان به دولت ترامپ هشدار داده اند که اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا نه تنها منجر به وخامت اوضاع در کل آمریکای لاتین خواهد شد بلکه به طور اجتناب ناپذیری منجر به تقابل نظامی با روسیه خواهد شد که حتی اگر در یک سطح کم نیز رخ دهد، پیامدهای جبران ناپذیری به همراه دارد.
گزارش از: اطهر اینانلو
اروپام**9234** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: «مستشاران نظامی» بیشتری به اوکراین اعزام می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی اعزام مستشاران نظامی بیشتری به سفارت خود در کی‌یف است.

پاتریک رایدر در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت: هم‌زمان با تغییر شرایط امنیتی، در طول این درگیری وزارت دفاع آمریکا حضور ما در داخل کشور (اوکراین) را بررسی و تنظیم کرده است. در حال حاضر، ما در حال بررسی اعزام چند مشاور دیگر برای تقویت دفتر همکاری دفاعی (ODC) در سفارت هستیم.

وی مدعی شد که این دفتر علی‌رغم اینکه منحصراً متشکل از نیروهای وزارت دفاع است، بیشتر مأموریت‌های پشتیبانی مشاوره‌ای و غیرجنگی را انجام می‌دهد.

پولیتیکو به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی افزود که تعداد مشاوران نظامی آمریکایی که قرار است به اوکراین اعزام شوند، نزدیک به ۶۰ نفر هستند.

به گفته این مقامات آمریکایی، این مشاوران نظامی حمایت‌های پشتیبانی انجام می‌دهند و بر تسلیحاتی که واشنگتن به کی‌یف ارسال می‌کند، نظارت دارند و همچنین با ارتش اوکراین در نحوه محافظت از این تسلیحات همکاری می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه پیش از این اعلام کرده بود که «آمریکا روزبه‌روز بیشتر در این جنگ (اوکراین) درگیری می‌شود. مشارکت و دخالت آنها بیشتر می‌شود و این موضوعی روشن است. بسیاری تمایل دارند که بگویند آمریکا در این جنگ مشارکت مستقیم ندارد، اما ما معتقدیم که این گونه نیست.

آز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) آمریکا و کشورهای غربی به منظور توقف پیشروی‌های ارتش روسیه، در حال ارائه کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف هستند. مسکو مدام نسبت به تداوم این کمک‌های نظامی به اوکراین هشدار می‌دهد و دراین‌باره تأکید می‌کند که این نوع کمک‌ها منجر به تشدید تنش‌ها و درگیری می‌شود.

کد خبر 6083929

دیگر خبرها

  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • فایننشال‌تایمز: ۶۱ میلیارد آمریکا، جنگ اوکراین را متوقف نمی‌کند
  • کمک آمریکا به اوکراین باعث طولانی شدن و افزایش تلفات جنگ می‌شود
  • تدارکات نظامی آمریکا برای اوکراین از سر گرفته خواهد شد
  • اعلام طرح آمریکا برای اعزام مشاوران نظامی به اوکراین
  • آمریکا: نگران کمک نظامی چین به روسیه هستیم
  • بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا
  • «مادورو» آمریکا را به نقض تعهد خود برای لغو تحریم‌ها متهم کرد
  • آمریکا: «مستشاران نظامی» بیشتری به اوکراین اعزام می‌کنیم