Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:59:55 GMT

ارامنه روسیه یاد سازنده بمب اتم شوروی را گرامی داشتند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۳۷۵۶

ارامنه روسیه یاد سازنده بمب اتم شوروی را گرامی داشتند

مسکو - ایرنا - یکصد و دهمین سالروز تولد سامول کوچاریانتس طراح و سازنده اصلی بمب اتم و ترمودینامیک شوروی توسط ارامنه در مسکو گرامی داشته شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا در مسکو، این مراسم را بنیاد سوریک که یک بنیاد ارمنی است و سرپرستی آن را سوریک نجاریان برعهده دارد، در هتل «ونوکووا ویلج پارک» در حومه مسکو برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم شماری از مقام ها و کارشناسان مرکز اتمی فدرال روسیه (مستقر در شهر ساروف)، وارطان توگانیان سفیر ارمنستان در روسیه و شماری از شخصیت های اجتماعی و فرهنگی روسیه شرکت داشتند.
شرکت کنندگان در این مراسم همچنین هفتاد سال آزمایش نخستین بمب اتمی شوروی سابق که در سال 1949 میلادی در دوره حکومت ژوزف استالین رهبر وقت شوروی صورت گرفت را گرامی داشتند.
«واران توگانیان» سفیر ارمنستان در روسیه در سخنانی گفت که ارامنه در طول 300 سال حضور در روسیه خدمات شایانی به روسیه تزاری، شوروی و حکومت کنونی آن کرده اند.
وی با بیان اینکه ارامنه ملتی سازنده هستند، به خدمات سامول کوچاریانتس به عنوان طراح اصلی و سازنده بمب اتم و بخش هایی از موشک های بالستیک و قاره پیمای روسیه اشاره کرد که با این اقدام سهم بزرگی در ایجاد سپر اتمی شوروی داشت.
سوریک نجاریان سرپرست بنیاد سوریک نیز در این مراسم گفت که من افتخار می کنم که کوچاریانتس سازنده اصلی بمب اتمی همشهری من و از شهر گاوار ارمنستان بوده است.
مقام ها و کارشناسان مرکز فدرال اتمی روسیه نیز در سخنانی به تشریح ابعاد زندگی و کار سامول کوچاریانتس و خدمات وی برای ساخت بمب اتمی و آموزش کارشناسان هسته ای نسل های بعدی روسیه پرداختند.
یکی از مهمان حاضر در این مراسم بدون ذکر نام به ایرنا گفت که بزودی تندیس کوچاریانتس در مرکز فدرال اتمی روسیه در شهر ساروف نصب می شود.
یک کارشناس هسته ای روس که خود را آناتولی واسیلویچ معرفی کرد و بیش از 20 نشان لنین و استالین بر کت خود آویزان کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: من از سازندگان بمب هیدروژنی شوروی هستم.
کارشناس سالخورده روس که تمایلی برای گفت وگو و مصاحبه با خبرنگاران نداشت در برابر اصرار خبرنگار ایرنا گفت: من در آزمایش بمب هیدروژنی شوروی در سال 1953 شرکت داشتم و بمب را در منطقه نووایا زملیا (در مجاورت قطب شمال) پرتاب کردیم.
واسیلویچ سپس کتاب خود را با عنوان «سپر اتمی» به خبرنگار ایرنا نشان داد اما از گفت وگوی بیشتر خودداری کرد.
دیگر کارشناسان هسته ای حاضر در مراسم گرامیداشت سازنده بمب اتمی شوروی چندان اهل گفت وگو نبودند و از مصاحبه خودداری می کردند.
در مراسم گرامیداشت طراح اصلی بمب اتمی شوروی، برخی اعضای خانواده سامول کوچاریانتس ازجمله پسرش گریگور، نوه اش لیوبوف و نبیره اش شرکت داشتند و بخش هایی از زندگی وی را برای حاضران بازگو کردند.
خانم لیوبوف کوچاریانتس نوع دانشمند هسته ای شوروی به خبرنگار ایرنا گفت: ما هیچگاه از فعالیت ها و تحقیقات علمی وی خبر نداشتیم و پدربزرگم در ارتباط با مردم و حتی نزدیک ترین افراد و بستگان بسیار محتاط بود.
وی افزود: برای همه سامول کوچاریانتس یک دانشمند هسته ای بود که توانست بمب اتمی را بسازد اما برای من همیشه پدربزرگی بود که دوستش داشتم و او نیز به من علاقه داشت.
سامول کوچاریانتس روز هفتم ژانویه سال 1909 در شهر نووی بایزیت (گاوار کنونی) ارمنستان به دنیا آمد.
سامول که دو بار قهرمان کار سوسیالیستی (عالی ترین عنوان در شوروی) شده بود و ستاره های طلایی آن را بر سینه داشت و شش نشان لنین و استالین نیز داشت، از خاندان ملوکان قره باغ به حساب می آمد.
وی تحصیلات عالی را در دانشگاه ایروان آغاز کرد اما مسئولین دانشگاه پس از اطلاع از بیوگرافی وی، سامول را اخراج کردند.
سامول کوچاریانتس مجبور به مهاجرت ناخواسته به مسکو در سال 1930 میلادی شد حال آنکه پیشرفت های او نیز با این سفر آغاز شد.
او در سال 1933 از انستیتو انرژی مسکو فارغ التحصیل شد و سپس در همین انستیتو به تدریس پرداخت.
در سال 1945 پس از پیروزی متفقین بر آلمان نازی در یک ماموریت فوق سری به برلین رفت تا بر روی موشک های باقی مانده و طرح هسته ای آلمان کار کند.
وی از سپتامبر سال 1947 در شهر اتمی شوروی به نام «ک.ب.11» یا آرزاماس16که به دلیل سری بودن هیچگاه در نقشه های شوروی نامی از آن برده نمی شد مشغول فعالیت شد.
سامول که در ساخت نخستین بمب اتمی شوروی شرکت کرده بود در سال 1949پس از آزمایش موفق این بمب نشان لنین و جایزه ویژه استالین دریافت کرد.
کوچاریانتس روز چهارم اوت 1993 در شهر ساروف روسیه در سن 84 سالگی درگذشت.
شرکت کنندگان در مراسم بزرگداشت کوچاریانتس گفتند که این دانشمند هسته ای نقش مهمی در ایجاد سپر اتمی شوروی و روسیه داشت و خدمات وی به همراه دیگر دانشمندان هسته ای روسیه باعث شد که امروز روسیه کشوری مستقل باقی بماند و در برابر فشارهای سیاسی خارجی زانو نزند.
در پایان این مراسم به حاضران کتابی به نام «سری ترین کا» اهدا شد که در آن زندگی و اقدامات کوچاریانتس تشریح شده و کتاب با این جمله دانشمند هسته ای که «من افتخار می کنم که سلاح ویژه ای برای دفاع از کشور خود ساختم» آغاز می شود.
اروپام*391*1346*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه بمب اتمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران همسو با سایر کشور‌های جهان گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌ها و ظرفیت تولید برق هسته‌ای برداشته است.

به گزارش تسنیم، محمد اسلامی در جریان بازدید از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر درباره میزان برق هسته‌ای تولیدشده در این نیروگاه اظهار داشت: در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۲ جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی ۱۰۳ میلیون بشکه نفت خام شده است که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از ۸ میلیارد دلار است.

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق هسته‌ای، نیروگاه اتمی بوشهر توانسته است ۴ بار هزینه صرف‌شده بابت احداث خود را تأمین کند.

وی با بیان اینکه تحقق تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از موضوعات مهم و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: این طرح مهم با جدیت در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد و بلوغ هسته‌ای کشور از طریق تولید انرژی و برق هسته‌ای با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم ۱۱ درصدی برق هسته‌ای تولیدشده در نیروگاه‌های اتمی جهان عنوان کرد: در جریان برگزاری بیست و هشتمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل مقرر شد تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت انرژی هسته‌ای برای تولید برق جهانی سه برابر شود که ما نیز گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی کشور خود برداشته‌ایم.

دیگر خبرها

  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • توضیحات کریمی قدوسی درباره توئیت جنجالی خود برای ساخت بمب اتمی در طول یک هفته
  • اولیانوف: سفر گروسی به روسیه در حال برنامه ریزی است 
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین