Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:54:00 GMT

مناطق همجوار فارس و هرمزگان برای مقابله با ملخ سمپاشی شد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۳۸۷۰

مناطق همجوار فارس و هرمزگان برای مقابله با ملخ سمپاشی شد

شیراز- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: مناطق مرزی استان های فارس و هرمزگان برای مقابله با ملخ صحرایی سمپاشی شد تا از ورود ملخ به استان فارس جلوگیری شود.

احمد رضا صالحی شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات سمپاشی هوایی برای مبارزه با ملخ صحرایی در اراضی به وسعت 400 هکتار شهرستان داراب امروز شنبه آغاز شد و با توجه به حجم و وسعت منطقه پراکنش این ملخ ها به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: با توجه به این که کانون هجوم ملخ های صحرایی از مرزهای دریایی جنوب کشور به منطقه طاشکویه هرمزگان بوده و این منطقه، هم مرز شهرستان داراب فارس است، سمپاشی منطقه طاشکویه نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: به درخواست مسئولان استان هرمزگان و دستور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، هواپیمای سمپاش پس از سمپاشی مرز داراب و استان هرمزگان، روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه، منطقه طاشکویه را برای مبارزه با آفت ملخ و جلوگیری از ورود آن به استان فارس، سمپاشی خواهد کرد.
وی ادامه داد: با هدف پیشگیری از آسیب های ناشی از سمپاشی برای جانداران و احشام، پیش از این به کشاورزان و دامداران و زنبورداران منطقه های پابرکه و دشت کنار اعلام شده است که از حضور در منطقه سمپاشی به مدت یک هفته خودداری کنند.
صالحی گفت: با توجه به وسعت هجوم این آفت کشاورزی، همه کارشناسان و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان داراب در آماده باش کامل قرار دارند.
وی افزود: همچنین جلسه شورای کشاورزی شهرستان داراب با حضور همه اعضا در فرمانداری این شهرستان برگزار و راهکارهای عملیاتی پایش و کنترل شیمیایی آفت خطرناک ملخ بررسی و تکالیف دستگاه ها و نهادها در این راستا مشخص شد.
پیش از این، سازمان جهادکشاورزی استان فارس روز جمعه سی ام فروردین ماه جاری در اطلاعیه ای با اعلام هشدار جدی به کشاورزان، دامپروران و زنبورداران فعال در این استان درباره خطر هجوم ملخ از مرزهای دریایی جنوب کشور، راهکارهای کاهش آسیب ناشی از این آفت را اعلام کرد.
در این اطلاعیه از کشاورزان، دامداران و زنبورداران استان فارس خواسته شده است که علاوه بر سرکشی روزانه به مزارع و باغات، به مراتع و علف زارهای مجاور نیز سرکشی کنند و به محض مشاهده آفت به مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود در اسرع وقت اطلاع دهند.
این سازمان ضمن تاکید بر لزوم آماده به کار بودن امکانات و لوازم مورد نیاز سمپاشی از جمله تراکتورها و سمپاش ها از بهره برداران بخش کشاورزی خواسته است که هرگونه عملیات سمپاشی علیه آفت را فقط با کسب نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام دهند.
سازمان جهاد کشاورزی فارس افزوده است که در صورت نیاز به سمپاشی، سموم مناسب مورد نیاز را تامین می کند.
این سازمان با اشاره به خطرات ناشی از سم پاشی برای جانداران تاکید کرده است که قبل از انجام عملیات سم پاشی، دام و احشام و کندوهای زنبورعسل از منطقه جابجا و از باز نگه داشتن درب کندوهای عسل و چرای دام در مراتع و علفزارهای سم پاشی شده حداقل به مدت یک هفته خودداری شود.
پیش از این، حمید دبیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفته بود: دو شهرستان داراب و لامرد فارس با این آفت کشاورزی مواجه هستند؛ البته هفته قبل در بیش از هشت شهرستان فارس در محیط های شهری ملخ صحرایی(دریایی) مشاهده شد اما میزان ملخ ها در این شهرستان ها به گونه ای نبود که نیاز به مبارزه باشد با این حال اقدامات لازم در این مکان ها صورت گرفت.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند.
شهرستان داراب در 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع است.
9877/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي داراب مبارزه با آفات ملخ دريايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت: پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول زراعی را در این شهرستان داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، جبار ولی‌پور امروز _ پنجشنبه سی‌ام فروردین _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان گیلانغرب یکی از قطب‌های تولید محصولات زراعی در استان است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۰ هزار تن کلزا، گندم و جو از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۳۶ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت انواع محصولات زراعی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود به طور تقریبی ۷۶ هزار تن گندم و جو از این مزارع برداشت شود.

ولی‌پور با اشاره به رشد قابل توجه سطح زیر کشت محصول کلزا، گفت: ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود به طور تقریبی یک‌هزار و ۳۰۰ تن محصول از این اراضی استحصال شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۴ سیلوی فعال و مرکز خرید در دهستان حومه، گواور، حیدریه و حیدریه شهرستان آماده تحویل محصول گندم، جو و کلزا است.

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب ادامه داد: عملیات برداشت غلات توسط ۷۰ دستگاه کمباین بومی و ۸۰ دستگاه کمباین مهاجر انجام می‌شود.

کد خبر 745681

دیگر خبرها

  • غرق شدن یک کودک ۱۰ ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس
  • بارش شدید باران و آب‌گرفتگی سبب فوت کودک دارابی شد
  • فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب
  • خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • قطعی برق در برخی شهرستان‌های هرمزگان به علت سیلاب