Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@01:19:57 GMT

چرا بی دلیل عصبانی می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۳۹۹۲

چرا بی دلیل عصبانی می‌شویم؟

زمانی که ما به عصبانیت و استرس فکر می‌کنیم، ذهن مان به سمت مسایلی، چون روابط عاطفی، مسایل کاری، مالی و غیره... می‌افتد. اگر شما هم گاهی بدون هیچ دلیلی عصبی می‌شوید و زود از کوره در می‌روید، به مواردی که در ادامه برایتان آورده ایم، دقت کنید. شاید یکی از موارد گفته شده، دلیل عصبانیت شما باشد.

دور بودن از طبیعت

شاید این مورد برایتان کمی عجیب باشد، اما تماشای گیاهان و طبیعت، به آدم روحیه و انرژی مثبت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو زمانی که ما به مدت طولانی گل و گیاهی را در اطرافمان نمی‌بینیم، کمی عصبی و زودرنج می‌شویم. در بسیاری از بیمارستان ها، پزشکان برای تسریع بهبودی بیماران شان از گل و گیاه استفاده می‌کنند. تماشای گیاهان توسط بیماران، نه تنها حال روحی آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه استرس شان را نیز کاهش می‌دهد. از این رو اگر احساس می‌کنید که در طول روز استرس دارید، کمی از وقت تان را صرف گلکاری یا باغبانی کنید.

نشستن طولانی مدت

احتمالا شما فکر می‌کنید که پس از یک روز سخت کاری، نشستن روی مبل به مدت طولانی، شما را ریلکس و آرام خواهد کرد، اما واقعیت چیز دیگری ست. تحقیقات نشان داده که نشستن طولانی مدت حتی استرس را نیز تشدید می‌کند که در نهایت منجر به عصبانیت زود هنگام می‌شود؛ بنابراین پس از این که از سر کار به خانه آمدید، پس از کمی استراحت، بلند شوید و به فعالیت‌هایی که دوست دارید مانند پیاده روی، ورزش یا نقاشی و آشپزی... بپردازید. مطمئن باشید که نشستن طولانی مدت هیچ کمکی به حال جسمی و روحی تان نخواهد کرد.

دور بودن از نور طبیعی

نور و تاریکی تاثیر زیادی در روحیه ما خواهند داشت. مطالعات ثابت کرده که نور طبیعی می‌تواند در ما حس خوب و مثبتی را بوجود آورد. به عنوان مثال هرچه خانه‌ها کوچک‌تر و تاریک‌تر باشند، تنش‌های خانوادگی نیز افزایش می‌یابد. از این رو بهتر است که حتما ساعتی از روز را به بیرون از خانه بروید و از نور طبیعی استفاده کنید یا این که اگر در خانه هستید، پرده‌ها را کنار بکشید تا روشنی خانه، انرژی مثبت را به شما منتقل کند.

فضای کثیف و بهم ریخته

تحقیقات نشان داده، خانم‌هایی که در خانه‌های بهم ریخته و کثیف زندگی می‌کنند، سطح استرس بیشتری را نسبت به خانم‌هایی که به تمیزی خانه شان اهمیت می‌دهند، تجربه می‌کنند. دلیل اش هم این است، زمانی که ما خانه مان را بهم ریخته می‌بینیم، تمیز کردن آن مثل باری روی دوش مان سنگینی می‌کند. در واقع ما در ذهن مان مدام به کار‌های ناتمامی که در مقابل چشم مان است، فکر می‌کنیم و نمی‌توانیم تمرکز لازم را برای دیگر کار‌ها به دست آوریم. همین موضوع استرس فرد را افزایش می‌دهد. اما اگر خانه شما تمیز و مرتب باشد، دیگر همچین تصویری در ذهن تان ایجاد نمی‌شود. در واقع محیط می‌تواند تاثیر زیادی روی حالت روحی ما داشته باشد.

خوردن هله هوله

ما برای این که خوشحال شویم، به سوپر می‌رویم و خوراکی‌های خوشمزه‌ای که دوست داریم را برمی داریم و می‌خوریم، اما در حقیقت خوردن زیاد هل هولی نه تنها ما را خوشحال نمی‌کند، بلکه منجر به تندخویی و عصبی شدن نیز می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید جدا از جسم سالم، اعصاب آرامی هم داشته باشید، اسنک‌های سالم مانند میوه و سبزیجات را جایگزین هله هوله‌هایی که هیچ ارزش غذایی ندارند، کنید.

حذف وعده‌های غذایی

گاهی ما وقت کافی برای درست کردن یا حتی غذا خوردن نداریم، اما همین مورد می‌تواند روی اعصاب ما تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال اگر شما صبحانه نخورید، سطح قند خون تان کاهش می‌یابد که نتیجه منفی روی اعصاب شما خواهد داشت. حتی نخوردن دیگر وعده‌های غذایی و نرسیدن مواد لازم بدن مانند ویتامین ب. منجر به تندخویی می‌شود. افرادی که به یک باره رژیم غذایی می‌گیرند و موادی، چون مرغ، گوشت، آجیل، سبزیجات و میوه را از فهرست غذایی شان حذف می‌کنند، به مرور احساس افسردگی، ناراحتی و تندخویی را در خود احساس خواهند کرد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، چون اینستاگرام و فیسبوک اگر چه سرگرم کننده هستند، اما اعتیاد به آن‌ها پس از مدتی تند خویی و افسردگی می‌آورد. تحقیقات نشان داده مردم در شبکه‌های اجتماعی به طور ناخودآگاه خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد استرس در آن‌ها می‌شود. شما در این فضا مدام عکس‌های دوستان تان را می‌بینید که به مسافرت می‌روند، در میهمانی‌ها شرکت می‌کنند و با شریک زندگی شان زندگی عاشقانه‌ای دارند.. شاید فکر کنید که تماشای آن‌ها برایتان جالب است، اما در ناخودآگاهتان احساس عصبی، سرخوردگی و افسردگی خواهید کرد.

منبع: برترین‌ها

منبع: پارسینه

کلیدواژه: استرس کنترل خشم شبکه های اجتماعی کنترل اعصاب افسردگی زندگی مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان

ارسطو موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی می‌دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته‌اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده‌است. ولی از آنجا که همه ویژگی‌های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحه? سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می‌دانند.

همه‌ی ما در زندگی تجربه ی شنیدن موسیقی را داریم و خیلی از اوقات هم ازش لذت بردیم. اما آیا می دانستید که موسیقی مخصوصا آهنگ شاد جدید علاوه بر سرگرم کردن ما، می‌تواند فایده های روانی بسیار زیادی هم برای ما داشته باشد و باعث سلامت بیشتر و عملکرد بهتر روان و ذهن ما بشود؟ در ادامه راجع به این فواید صحبت می کنیم و در نتیجه با دانستن این موارد از “موسیقی” این ابزار خوب و در دسترس بهتر، بیشتر و آگاهانه تر کمک بگیریم و استفاده کنیم.

در چندین سال پیش باستان شناس ها در حفاری یک غار در جنوب آلمان، یه فلوت را کشف کردن که از استخوان بال کرکس ساخته شده بود. این فلوت قدیمی ترین ساز شناخته شده روی زمین نام گرفت و نشان داد که بیشتر از چهل هزار ساله که انسان ها ساز می نوازند. گرچه هنوز مطمئن نیستیم که آدم ها از چه زمانی شروع به گوش دادن به موسیقی کردن، اما دانشمندان در مورد این که موسیقی چه مزایایی دارد تحقیقاتی انجام داده اند.

احتمالا شما هم تجربیاتی از این دست داشته اید  که بعد از دانلود آهنگ و گوش دادن به آن  انگیزه گرفتید یا کلا غمگین شده اید  و … . پس شما هم به این موضوع واقفین که موسیقی می‌تواند چه تاثیراتی روی روح و روان و خلق وخوی ما بذاره.

این تاثیرات می‌تواند خیلی قوی و موثر باشد و باعث شکل گیری موسیقی درمانی در روان شناسی شده است که از آن برای ارتقای سلامت عاطفی، مقابله با استرس و افزایش بهزیستی روانی استفاده می کنند.

تاثیر موسیقی بر یادگیری فرد

تحقیقات نشان می دهد که وقتی یه موسیقی در پس زمینه پخش می‌شود و شنونده مشغول و متمرکز روی فعالیت های خودش است، عملکرد ذهنی و شناختی افراد بهتر می‌شود. یک پژوهش در این زمینه نشان داده که اگه موسیقی از نوع شاد باشد باعث می‌شود که سرعت پردازش افراد از حالت عادی بیشتر بشود و موسیقی ملایم هم می‌تواند باعث بهتر شدن حافظه شود.

تاثیر موسیقی بر تقویت سیستم ایمنی بدن

طبیعتا استرس را نمی توان  حذف کرد اما ما توانایی مدیریت استرس و سازگاری با عوامل استرس زا  را داریم . موسیقی می تواند  در این فرایند بسیار تاثیرگذار باشد. در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شده است ، سه گروه شرکت کننده را با یک عامل استرس زا رو به رو کردند و بعد از آنها تست سنجش استرس گرفته شده. تفاوت سه گروه هم در این بود که برای یه گروه موسیقی آرامش بخش پخش کردند، و یک گروه به صدای موج آب و برای یک گروه هم هیچ صدای خاصی پخش نشد. نتایج نشان داد که کسانی که به موسیقی آرامش بخش گوش داده اند، خیلی سریع تر توانستند اثرات استرسی که تجربه کرده بودند ررا از بین ببرند. حتما بارها شنیده اید که استرس می توناد باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود . بنابراین اگه بتوانیم استرس رو مدیریت کنیم، نهایتا سیستم ایمنی قوی تری هم خواهیم داشت. موسیقی می‌تواند یکی از عواملی باشد که در این مسیر به ما کمک بساری بکند .

تاثیر موسیقی بر میزان خستگی

در سال 2015 محققان دانشگاه شانگهای یه پژوهشی انجام دادن و فهمیدن که موسیقی شاد و آرامش بخش باعث می‌شود افراد کمتر خسته بشوند و استقامت عضلانیشون را موقع انجام یک کار تکراری بالا ببرند. این تحقیق روی افرادی که در پروسه ی درمان سرطان بودند هم انجام شد و دیدن که جلسات موسیقی درمانی خستگیشون رو کاهش داده است.

تاثیر موسیقی بر کاهش مصرف غذا

یکی از جالبترین اثرات روانی موسیقی این است که یک ابزار مفید برای کاهش وزن است. اگه این روزا بسیار تلاش می کنید که وزنتان را کم کنید، گوش دادن به موسیقی ملایم و کم کردن نور می‌تواند در رسیدن به این هدف کمک کند. طبق یک پژوهش، میزان غذای افراد در رستوران های کم نور با پخش موسیقی ملایم، کمتر از افراد در رستوران های دیگر می باشد.

دلیل این موضوع این است که موسیقی ملایم و نور کم باعث ایجاد یک محیط آرامش بخش ، و آدم ها آرامتر هستند و آهسته تر غذا می‌خورند. درنتیجه حواسشون هست که چه موقع احساس سیری می‌کنند و زودتر دست از غذا می‌کشند. و این می تواند ایده ی خوبی باشد و بتوان از این شیوه در منزل هم استفاده کرد.

تاثیر موسیقی بر کاهش اضطراب

منابع معتبر نشان می دهد که افرادی که بعد سکته مغزی در حال گذراندن دوره توان بخشی بودن، بعد از یک ساعت گوش دادن به موسیقی آرامش بیشتری را تجربه کردن. به خصوص موسیقی که با صداهای طبیعت ترکیب شود می‌تواند خیلی در کاهش اضطراب موثر باشد.

تاثیر موسیقی بر بهبود حافظه

خیلی از دانش آموزان، دوست دارن موقع مطالعه به موسیقی گوش بدهند. اما آیا این کار مفید است؟ این درست است که موسیقی می‌تواند کمک کننده باشد اما به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع موسیقی، میزان لذت شنونده از آن، سطح آشنایی شنونده با موسیقی و … . در یک تحقیق، دانش آموزانی که تسلط و آشنایی زیادی با موسیقی نداشتند، وقتی به یک موسیقی شاد گوش دادن، توانستند درس رو بهتر یاد بگیرند، احتمالا به این دلیل که احساسات مثبت در اون‌ها برانگیخته شده ؛ در عین حال که تداخلی با اطلاعات در حافظه خود پیدا نکرده اند.

سخن نهایی

خلاصه اینکه موسیقی در کنار خاصیت الهام‌بخشی و سرگرم کننده ای که دارد، اثرات روانی قدرتمندی هم دارد که می‌تواند به سلامت و تندرستی ذهنی و روانی شما کمک کند. پس از این به بعد به موسیقی فقط به عنوان یه سرگرمی صرف نگاه نکنید و حواستان به بقیه‌ی مزایای آن نیز باشد . موسیقی را آگاهانه در زندگی روزمره‌تون بگنجانید تا شادی، انگیزه و آرامش بیشتری رو تجربه کنید ، و به راحتی با جستجو در گوگل از سایت های دانلود آهنگی مانند بهتا موزیک و ... به آرشیو کاملی از آهنگ های شاد و آرامش بخش دست پیدا کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید، اما عمرتان را زیاد می‌کنند
  • می‌خواستند تعطیل شویم اما ۸۴۰۰ کارخانه احیا کردیم
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • به روز رسانی جدید واتس‌اپ کاربران را عصبانی می‌کند
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • ورزش می تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند
  • از رویا به کابوس: ژاوی هم اخراج شد! (عکس)
  • تبعات سنگین قهر نبی کیتا: خداحافظ بوندس‌لیگا!‏
  • جدایی کلوپ استرس قهرمانی را بیشتر کرده است
  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان