Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مشکلاتی که کشور و به خصوص استان کرمان با آن مواجه است؛کاهش بارندگی ها و استقرار خشکسالی است که نهایتا منجر به عدم رشد پوشش گیاهی، کاهش سطح سفره های زیرزمینی و گرد و غبار میشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان گفت:مساحت حوزه های آبخیز استان کرمان حدود ده و نیم میلیون هکتار است زمانی که بارش ها شروع می شوند یک جریانی به صورت روان آب و سیلاب راه می افتد و اگر این جریان ها به صورت صحیح مدیریت شوند می توان با آن سفره های آب های زیر زمینی را تامین و پوشش گیاهی را احیا کرد و از سیلابی شدن آب جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حوزه ی شمال استان حدود ۱۱درصد عملیات آبخیز داری صورت گرفته است افزود : عملیات های آبخیزداری در قالب احداث ۷ هزارو ۴۱۲ سازه های مختلف آبخیزداری در شمال استان کرمان صورت گرفته است با توجه به اینکه حدود ۸۹ درصد از عملیات آبخیزداری در شمال استان صورت نگرفته است اما با همین درصد کم هم توانسته ایم دستاورد های مهمی را در بارش های یک ماه اخیر به دست آوریم .

رجبی زاده در خصوص بارندگیهای یک ماه اخیر در استان اظهار داشت :در استان کرمان میانگین بارندگی های اتفاق افتاده حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب حجم بارش ها است که از این میزان حدود ۳٫۶ میلیارد متر مکعب تبدیل به روان اب میشود که سیل اتفاق میافتد .

وی با اشاره به اهمیت حوزه های آبخیز داری در کنترل سیلاب در بارندگی های اخیر افزود:با استفاده از این حوزه توانسته ایم از سرعت زیاد آب جلوگیری کنیم و اجازه دهیم آب در بستر طبیعی خود با سرعت کمتر حرکت کند که نتیجه آن امکان نفوذ آب به سفره های آب زیرزمینی و احیا پوشش گیاهی است که از این ۳٫۶ملیاردمترمکعب روان آب حدود ۲۹۰ میلیون متر مکعب را مدیریت کنیم .

مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه افزود :در سال زارعی ۹۷-۹۸باتوجه به بارندگی های اخیر بیش از ۱۳۰ میلی متر بارندگی داشته ایم که حدود ۲۶۸ میلیون متر مکعب آن مدیریت شد ه است که حاصل آن در یک ماه اخیرنفوذ ۱۶۰ میلیون مترمکعب نفوذ آب به سفره های آب زیر زمینی است.

رجبی زاده در پایان عنوان کرد: تنها راه مدیریت آب و جلو گیری آن از سیلابی شدن آب سازه های آبخیزداری هستند که ما امید داریم که با تامین اعتبارات مربوطه بتوانیم در یک دورهی زمانی مرغوب اقدامات باقی مانده در این حوزه را انجام دهیم .

 

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۴۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد 

رضا محمودی نسب در جلسه آموزشی تحت عنوان فرزند ایمن و والد آگاه گفت : شهرستان زرند در مواجهه گسترده با انواع اختلالات و آسیب های اجتماعی روبرو بوده است که  در سایه تلاش خیران و تشکل های مردم نهاد فعال در این حوزه و همراهی و همکاری مسئولان و مدیران استانی و محلی، مواجهات تخصصی و کارآمدی را در این شهرستان با این معظلات شاهد بوده ایم که نتایج قابل قبول و در خوری را در پی داشته است.

 وی  افزود : برگزاری جلسات آموزشی تحت عنوان فرزند ایمن و والد آگاه  در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه آگاه سازی و ارتقای مهارت های زندگی فردی و اجتماعی تاثیر به سزایی در کنترل و بهبود وضعیت خواهد داشت و با نهادینه شدن این آموزش ها و با توجه به استقبال خوب و پرشور جامعه هدف و خانواده ها از این دوره های آموزشی، بی تردید در آینده ای نزدیک شاهد اثرات مثبت قابل قبولی در سطح جامعه خواهیم بود.

همچنین کمال الدین مودب،کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد زرند، زرند را از پیشرو ترین شهرستان های استان کرمان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد: با تداوم این همکاری ها و افزایش دوره های آموزشی مرتبط، شاهد رشد و تثبیت این دستاورد ارزنده در سطح شهرستان زرند باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان
  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب
  • سیراب شدن کویر کرمان در بهار
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • بارش های اخیر مشکل آب سیستان و بلوچستان را مرتفع کرد
  • زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد