Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@03:08:48 GMT

افزایش 118 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۴۵۳۹

افزایش 118 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه 118 سانتی متر افزایش یافته است.

حجت جباری با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: سطح تراز دریاچه ارومیه در 30 فروردین ماه سال جاری، 1271.45متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد بوده که نسبت به ابتدای سالی آبی 98-97 (با تراز  1270/74)، 118 سانتی متر افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نسبت به سطح تراز زمان مشابه در سال گذشته  ، 74سانتی متر و نسبت به حداقل سطح تراز ثبت شده در دریاچه ارومیه ( با تراز   1270.08) در حدود 137 سانیمتر افزایش در سطح تراز دریاچه مشاهده می‌شود که در طی 8 سال گذشته بالاترین تراز ثبت شده برای دریاچه است. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان این‌که بر اساس تصاویر ماهواره ای لندست 8  سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی 98- 97  برابر با 1300 کیلومتر مربع بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از بارش‌های اخیر در سطح حوضه آبریز به استناد جدیدترین تصویر ماهواره‌ای از سطح دریاچه ارومیه (تصاویر ماهواره‌ای لندست 8 مورخ 13 آوریل 2019 (برابر با 24 فروردین 1398)، مساحت عرصه آبی به طور تقریبی با 2100 کیلومتر مربع افزایش به 3400 کیلومتر مربع رسیده است.

جباری افزود: در حال حاضر 63 درصد از عرصه پارک ملی دریاچه ارومیه دارای آب است که نسبت به ابتدای سال آبی 41 درصد افزایش سطح وجود دارد.

وی افزود: میزان افزایش حجم آب دریاچه از  ابتدای سال آبی جاری برابر  2.70 میلیارد مترمکعب و میزان تغییرات نسبت به زمان مشابه در سال گذشته  1.76 میلیارد متر مکعب افزایش است./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۴۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری

استاندار آذربایجان غربی و دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در جلسه کارگروه استانی احیای دریاچه ارومیه که به میزبانی استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آبی در احیای دریاچه ارومیه گفت: اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری دو راهبرد اساسی در نجات دریاچه ارومیه بشمار می‌رود.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به دغدغه‌های دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه و حل مشکلات این دریاچه گفت: در گذشته مدیریت یکپارچه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه وجود نداشت و در تصمیم گیری‌ها از نظرات استان‌های درگیر در احیای دریاچه ارومیه استفاده نمی‌شد و این درحالی است که با تدبیر دولت سیزدهم مسئولیت دبیرخانه کارگروه نجات دریاچه ارومیه به استان آذربایجان‌غربی سپرده شد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تدوین ۲۶ برنامه نرم افزاری و سخت افزاری برای احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهترین برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه که در گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اجرای برنامه‌های نرم افزاری است.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به توسعه ۱۴۰ هزار هکتاری باغات استان و افزایش مصرف آب در سال‌های گذشته اظهار داشت: متاسفانه بجای مدیریت مصرف آب، روند افزایش مصرف آب در باغات استان پیگیری شده بود.

معتمدیان مدیریت منابع آبی استان را یکی از اولویت‌های مهم در احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند در مدیریت منابع آبی حوضه درباچه موثر واقع شود.

وی با اشاره به مصرف ۵۷ درصد از منایع آبی حوزه کشاورزی توسط سه محصول پر آب بر سیب، یونجه و چغندرقند، گفت: تغییر الگوی کشت و جایگزینی باغات گردو و پسته بجای باغات سیب در راستای کاهش مصرف آب و افزایش درآمد کشاورزان در برنامه‌های کاری قرار دارد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مردمی سازی و مشارکت مردم را نیز در اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم دانست و افزود: در همین راستان از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاهیان و صاحب‌نظران استفاده می‌کنیم. 

معتمدیان هچنین با اشاره به تاثیرات نامناسبت خشکی دریاچه ارومیه برای محیط زیست و مردم دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، خواستار افزایش همکاری‌های این دو استان در اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه شد.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به اتمام پروژه‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه گفت: با حمایت ویژه دولت و تامین اعتبارات مورد نیاز تمامی پروژه‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده و در چند ماه آینده دو پروژه باقی مانده کانال انتقال بادین آباد و پروژه انتقال پس آب تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه نیز به اتمام می‌رسد.

معتمدیان با اشاره به رهاسازی حق آبه دریاچه ارومیه از سد‌های آذربایجان‌غربی در آذرماه اظهار داشت: با توجه به افزایش بارندگی‌های اخیر و با عنایت به اهتمام جدی دولت سیزدهم به تامین حق آبه دریاچه ارومیه رهاسازی آب به دریاچه ارومیه زودتر از موعد مقرر صورت گرفت.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز در راستای ایجاد شور و نشاط مردمی از دیگر برنامه‌های کارگروه احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: در همین راستان ۲۴ فرودین ماه سال جدید مسابقات قایقرانی با حضور تیم ملی قایقرانی در بستر دریاچه ارومیه برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتیمتر افزایش یافت
  • افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه | آب این دریاچه چند سانتی متر بالاتر آمده است؟
  • افزایش ۴۷ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری
  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافت
  • افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه
  • خبر خوش درباره دریاچه ارومیه
  • خبر خوش برای دریاچه ارومیه؛ شرایط نسبت به پارسال چه تغییری کرده است؟
  • خبر خوش برای دریاچه ارومیه ؛ شرایط نسبت به پارسال چه تغییری کرده است؟
  • خبری خوش برای دریاچه ارومیه