Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@07:57:21 GMT

دیدگاه روسیه نسبت به اقدام آمریکا علیه سپاه چیست!؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۴۸۶۱

دیدگاه روسیه نسبت به اقدام آمریکا علیه سپاه چیست!؟

قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی خارجی از سوی آمریکا، واکنش های زیادی را در سراسر جهان به دنبال داشت و مقامات بسیاری از کشورها نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، یکی از بازیگرانی که به نظر می رسد برخلاف تصور واکنش محکمی به این اقدام آمریک نشان نداد، روسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه، وبگاه آمریکایی المانیتور در مطلبی به قلم Julia Sveshnikova به این موضوع پرداخته و نوشته است:

تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) از سوی ایالات متحده به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی»، آخرین تلاش دولت دونالد ترامپ برای اعمال فشار سیاسی بر ایران است. مسکو، که با تهران در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه متحد شده است، این اقدام آمریکا را محکوم کرده است - با این حال می تواند مزایای غیر منتظره ای برای مسکو به همراه داشته باشد.

در سال های اخیر، روسیه و ایران در مبارزه با نیروهای ضد دولتی در سوریه شراکت داشته اند، اما همانطور که فاز نظامی فروکش می کرد، روابط میان مسکو و تهران رشد کرده است. به این ترتیب، روسیه ابتکارات تحت هدایت آمریکا که مربوط به ایران است را با دقت زیاد سنجش و ارزیابی می کند. 

رجب صفروف، مدیر مرکز مطالعات مدرن ایران در مسکو، نوشت: «مسکو در پی تعهد و مشارکت سازنده با تهران در مورد سوریه و فراتر از آن بوده است. در واقع، طی پنج سال گذشته، روسیه به طور جدی در سوریه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که اکنون به عنوان یک سازمان تروریستی تعیین شده است، فعالیت کرده است.

خط اصلی انتقاد روسیه از تصمیم آمریکا بر این واقعیت تمرکز دارد که واشنگتن در حال سوق دادن خاورمیانه در یک وضعیت آنارشیک بسیار وخیم است. روس ها به صورت مشابهی از چنین منطقی نیز در ماجرای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی از سوی ترامپ استفاده کرده اند.

با این حال و جالب آنکه، روس ها هرگز به صورت رسمی هیچ اشاره ای به دسیسه اسرائیل در تروریستی اعلام کردن سپاه نکرده اند. مسکو به شدت نسبت به حساسیت های اسرائیل آگاه است و برای جلوگیری از خصومت با اسرائیل، تنها به صورت مستقیم موضع آمریکا را هدف قرار می دهد.

روسیه بر این باور است که مسیر مقابله با ایران مخرب و کوته نظرانه است. در همین زمینه، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که ایجاد یک معماری امنیتی پایدار در منطقه بدون مشارکت ایران غیرممکن است؛ همانطور که نقش قابل توجهی در ایجاد ثبات در عراق، سوریه و افغانستان دارد.

با وجود تمامی نگرانی ها از سوی مسکو، روسیه در نهایت منافعی را از این تصمیم ترامپ علیه سپاه برای خود پیدا خواهد کرد و به نظر می رسد مسکو آزادی عمل بیشتری به مسکو در دو بعد سیاسی و نظامی اعطا خواهد کرد.

این تصمیم محدودیت ها و گرفتاری های عمده ای برای ارتش، سرویس اطلاعاتی و دیپلمات های ایالات متحده در منطقه در پی خواهد شد. از این به بعد، مقامات آمریکایی نمی توانند با همتایان خود در عراق، سوریه یا لبنان مذاکره کنند، اگر آن ها با سپاه پاسداران در ارتباط باشند. 

از سوی دیگر، افزایش فشار آمريکا بر ايران باعث می شود که تهران وابستگی بيشتری به دشمنان ژئوپوليتيک آمريكا -یعنی چين و روسيه، داشته باشد.

بنابراین این اقدام حداقل سه دلالت اصلی دارد:

نخست: استدلال روسیه در برابر سیاست های آمریکا علیه ایران تقویت می شود. در شمار فزاینده ای از ابتکارت ضد ایرانی آمریکا، واشنگتن صرفا در پی حمایت از اسرائیل است. حتی اگر متحدان اروپایی از آن پیروی کنند، اکثر آن ها در جستجوی روزنه و راه میانبری برای برقراری ارتباط با تهران هستند و در نهایت احساس همترازی بیشتری با  دستورکارهای روسیه نسبت به آمریکا نشان خواهند داد.

دوم:این مسئله موضع مسکو به عنوان یک میانجی بی طرف را تقویت خواهد کرد و نسبت به دیگران مسکو احتمالا یک میانجی مناسبی برای طرفین به حساب خواهد آمد. به این دلیل که مسکو برخلاف ترامپ، صرفا تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار نمی دهد و با همه طرف ها روابط موازی خود را حفظ کرده است.

سوم: روسیه با قرار گرفتن سپاه در لیست گروه های تروریستی خارجی می تواند اهرم لازم برای جلوگیری از عملیات های نظامی ایران در نواحی معینی از سوریه را به دست آورد و یا در مورد برخی پروژه ها و صنایعی که از سوی ایران اجرا می شوند روس ها می توانند ادعا کنند که تصمیم ترامپ ممکن است این پروژه ها را با عوارض امنیتی و سیاسی مواجه سازد و از این طریق خود مدیریت آن ها را برعهده گیرند. در واقع، با توجه به اینکه سپاه نقش عمده ای در فرایند بازسازی سوریه در دوران پسا جنگ برعهده دارد، تصمیم ترامپ می تواند از نفوذ سپاه در اقتصاد سوریه کم کند و زمینه را برای نقش آفرینی و نفوذ بیشتر مسکو فراهم آورد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: روسیه ایران سپاه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۴۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه آمریکا به چین با چاشنی هشدار و تهدید/ واشنگتن نگران رابطه تسلیحاتی پکن و مسکو است

به گزارش جماران، آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه ایالات متحده دوباره به چین سفر می کند اما این بار با دستور کار هشدار درباره کمک های نظامی چین به روسیه در میانه جنگ اوکراین. به گزارش رسانه ها، آنتونی بلینکن این هفته با هشدار به چین برای محدود کردن پشتیبانی فنی خود از ارتش روسیه راهی پکن خواهد شد. سفر سه روزه بلینکن که از چهارشنبه آغاز می شود، پس از تصویب بسته کمکی 61 میلیارد دلاری به اوکراین توسط مجلس نمایندگان آمریکا و در بحبوحه نگرانی پایتخت های غربی مبنی بر افزایش کمک چین به مسکو برای ساخت سخت افزارهای نظامی صورت می گیرد.

یک مقام وزارت امور خارجه پیش از سفر بلینکن به خبرنگاران گفت: «ما آماده ایم در مواقعی که لازم بدانیم علیه شرکت هایی که به شدت امنیت را در اوکراین و اروپا تضعیف می کنند، اقداماتی انجام دهیم. ما تمایل خود را برای انجام این کار در مورد شرکت‌هایی از تعدادی از کشورها، نه فقط چین، نشان داده‌ایم.»

از چندی پیش گزارش هایی منتشر شده مبنی بر اینکه چین همه چیز را از وسایل نقلیه گرفته تا جلیقه‌های ضد گلوله به روسیه برای استفاده در جنگ خود علیه اوکراین می‌فرستد. استدلال چین در ارسال برخی تجهیزات این است که این کالاها  دارای کاربرد دوگانه هم  غیرنظامی و هم نظامی هستند.

به گزارش رسانه ها، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روز جمعه درباره جزئیات سفر بلینکن به چین به خبرنگاران گفت: بلینکن روز جمعه با همتایان خود از گروه هفت درباره نگرانی در مورد انتقال طیف وسیعی از مواد و اجزای تسلیحاتی با کاربرد دوگانه که روسیه برای پیشبرد تولید نظامی خود از آنها استفاده می کند، از شرکت های تجاری در چین صحبت کرده است. این نگرانی وجود دارد که روسیه از طریق حمایت چین تا حد زیادی پایگاه صنعتی دفاعی خود را بازسازی کرده است. این موضوع  نه تنها در میدان نبرد در اوکراین تأثیر دارد بلکه به اعتقاد ما، تهدید بزرگ‌تری برای امنیت گسترده‌تر اروپا است.

مقامات ایالات متحده در این ماه گزارش داده اند که چین همچنین قطعات و ریزتراشه های مورد استفاده برای تولید پهپاد، موشک های کروز و خودروهای زرهی را به روسیه ارسال می کند.

به گفته این مقام آمریکایی، وزیر خارجه و  دیگر دیپلمات‌های آمریکایی این نگرانی‌ها را به چین ابراز خواهند کرد. مشخص نیست که آیا بلینکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار خواهد کرد یا خیر.  به گفته وزارت امور خارجه، سفر بلینکن تا جمعه ادامه دارد و قرار است شانگهای و پکن را نیز شامل شود.

در نشست وزرای خارجه گروه ۷ در اواخر هفته گذشته در ایتالیا، دیپلمات‌های ارشد غرب هشدار مشترکی به ایران دادند که اگر مشخص شود که موشک‌های بالستیک و فناوری نظامی مرتبط به روسیه ارسال می‌کند، با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد. بلینکن در سخنانی پس از نشست جی 7 گفت که چین کمک کننده اصلی به روسیه در حوزه تسلیحاتی است. او در این باره گفته بود: «ما می بینیم که چین در حال استفاده از ماشین آلات، نیمه هادی ها و سایر موارد استفاده دوگانه است که به روسیه در بازسازی پایگاه صنعتی دفاعی کمک کرده است.»

 

دیگر خبرها

  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین با چاشنی هشدار و تهدید/ واشنگتن نگران رابطه تسلیحاتی پکن و مسکو است
  • مسکو: جنگ ترکیبی با روسیه به قیمت تحقیر آمریکا تمام می‌شود
  • بلینکن با موضع تهدید به چین می‌رود
  • تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین
  • رسانه عبری: تل‌آویو نگران گام بعدی مسکو است
  • تحلیل حادثه اصفهان در روزنامه‌های آمریکایی و انگلیس