Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:00:06 GMT

بخش خصوصی را در اقتصاد مقاومتی پررنگ ببینیم

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۵۱۲۴

بخش خصوصی را در اقتصاد مقاومتی پررنگ ببینیم

استاندار کرمانشاه گفت: باید نقش بخش خصوصی و بانک‌ها را در اقتصاد مقاومتی پررنگ ببینیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ بازوند در جلسه اقتصاد مقاومتی که امروز( ۳۱ فروردین) برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به رونق تولید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال جدید، اظهار کرد: رونق تولید گام موثری برای تحقق پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید در توسعه و اقتصاد استان اثربخش باشد، تاکید کرد: نباید دستگاه‌ها برنامه‌های معمول خود را به عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تلقی کنند.

استاندار کرمانشاه در ادامه  با اشاره به ۲۰ محور اساسی که از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید احصا شده، عنوان کرد: این ۲۰ محور را به دستگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا ظرف ۱۰ روز آینده پروژه‌های اقتصاد مقاومتی  خود را بر اساس این محورها دوباره ارائه دهند.

بازوند یکی از مهمترین این محورها را استفاده از ظرفیت واحدهای نیمه راکد در بخش صنعت و کشاورزی  دانست و افزود: باید واحدهایی که به ظرفیت نرسیده‌اند شناسایی و فعال سازی شوند و البته در کنار آن بتوانیم بنگاه‌های اقتصادی راکد را نیز احیا کنیم .

وی موضوع دیگر را احیا بنگاه‌های اقتصادی که در تملک بانک‌ها قرار دارند دانست و اظهار کرد: به علاوه باید وابستگی به خارج از کشور را در بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی کاهش دهیم و تلاش کنیم زنجیره ارزش را در این بنگاه‌ها تکمیل کنیم.

استاندار کرمانشاه بر لزوم حذف واسطه‌ها و دلالان در حوزه تولید خصوصا تولیدات بخش کشاورزی هم تاکید کرد.

بازوند همچنین بر لزوم فراهم شدن زیرساخت ها برای پای کار آمدن بخش خصوصی در پروژه‌های کلان استان تاکید کرد و ادامه داد: وقتی که صحبت از واگذاری پروژه‌های کلان چند هزار میلیاردی مانند آزادراه کرمانشاه_همدان_ حمیل و یا بندر خشک به بخش خصوصی می‌شود، باید ابتدا ببینیم زیرساخت‌ها برای پای کار آمدن بخش خصوصی فراهم است یا نه.

بازوند تصریح کرد: دستگاه‌ها موظفند در هر حوزه‌ای که وظیفه دارند زیر ساخت‌ها را برای اینکه بخش خصوصی بتواند به راحتی پای کار بیاید فراهم کنند.

استاندار کرمانشاه یکی از موارد دیگری که بر اساس گفته‌های مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه شود را شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: اگر می‌خواهیم جهشی در اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد باید به شرکت‌های دانش بنیان اتکا کنیم.

وی رونق صادرات را از دیگر محورهای مورد مهم اقتصاد مقاومتی دانست و یادآور شد:  ما بازار خوب عراق را در کنار خود داریم و نباید فرصت این بازار را از دست بدهیم.

وی با انتقاد از اینکه گاه شاهد صادرات کالاهای بی‌کیفیت به عراق هستیم، افزود: این امر باعث می شود بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم و دستگاه‌های مربوطه و بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی باید حتما این موضوع را کنترل کنند.

وی همچنین خواستار همکاری بیشتر اتاق بازرگانی برای ورود به بازار عراق و برقراری ارتباط بیشتر بین تجار دو طرف شد.

بازوند یکی از مهم‌ترین موارد دیگر را رفع قوانین مزاحم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باید نقش پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بر کاهش اثرات تحریم‌ها نیز مشخص شود، افزوده : به علاوه باید ببینیم پروژه‌هایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی تعریف می‌کنیم چه تاثیری در افزایش تولید ناخالص داخلی استان خواهد گذاشت.

بازوند همچنین بر لزوم مقابله با فساد اداری در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و ادامه داد: این فساد اداری گاهی به منزله به تاخیر انداختن کار سرمایه‌گذاران و کارشکنی در امور آنها است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید با محوریت بخش خصوصی و سرمایه‌های خود مردم باشد، عنوان کرد: بخش خصوصی باید نقدینگی که در جامعه وجود دارد را جمع‌آوری کرده و آن را به سمت تولید سوق دهد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ورود حجم زیادی از نقدینگی به برخی از  سرمایه‌گذاری‌های نادرست مانند گلیم و گبه و یا لیزینگ خودرو نشان می‌دهد که سرمایه زیادی در دست مردم است، عنوان کرد: فقط باید به مردم اطمینان دهیم سرمایه‌گذاری آنان سودآور خواهد بود.

استاندار کرمانشاه در ادامه یکی از مهمترین پروژه‌هایی که می تواند در اقتصاد مقاومتی استان نقش داشته باشد را سامانه گرمسیری اعلام کرد و گفت: امسال بخش‌هایی از این سامانه به بهره برداری می رسد و از مزایای آن بهره مند خواهیم شد.

فرصت‌سوزی در صادرات سهمیه سوخت را نمی‌پذیریم

 بازوند در ادامه انتقادی هم از عدم اجرای سهمیه صادرات سوخت توسط تعاونی‌های مرزنشینان استان داشت و خاطرنشان کرد: کم کاری برخی از دستگاه‌ها از جمله شرکت پخش فرآورده های نفتی در این زمین مشهود است.

وی از این فرصت سوزی  انتقاد کرد و ادامه داد: عدم اجرای صادرات سهمیه سوخت مرزنشینان کرمانشاه نشان می‌دهد مدیران مربوطه  ریسک‌پذیری نکرده‌اند.

استاندار کرمانشاه نتیجه این امر را از دست رفتن فرصت قانونی صادرات سوخت از یکسو و قاچاق سوخت از سوی دیگر دانست و گفت: متاسفانه شرایط آنقدر برای افرادی که می خواهند در این زمینه پای کار بیایند سخت گرفته شده که متقاضی چندانی وارد نمی‌شود.

وی وجود موانع قانونی پیش روی اجرای این طرح را پذیرفتنی ندانست و تاکید کرد: اگر قانونی در این زمینه وجود دارد برای استان‌های دیگر هم هست، اما آنها به خوبی از این طرح بهره مند شدند.

 استاندار کرمانشاه همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت سد داریان برای پرورش ماهی در قفس نیز تاکید کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بخش خصوصي كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۵۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرز خسروی فعال‌تر می شود

محمد طیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در نشست با اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، با بیان اینکه دانشگاه، حوزه علمیه و مجموعه‌های مهارتی و دانشی باید سهم بیشتر و اثرگذارتری در اداره استان داشته باشند، گفت : هرچه میزان ورود این مجموعه‌ها به حوزه مسائل استان بیشتر باشد، آثار بهتری روی زندگی مردم کرمانشاه خواهد داشت. 

وی افزود: ما در استان کرمانشاه با انباشتی از مشکلات همچون تورم، بیکاری، مشکلات فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و... مواجه هستیم که انتظار می‌رود جامعه دانشگاهی در حل این مشکلات سهیم باشند. 

وی با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌توان با استفاده از آنها بر مشکلات غلبه کرد، گفت: یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است که برای استفاده از این ظرفیت باید زیرساخت‌های ارتباطی مناسبت در حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای داشته باشیم. 

صحرایی خاطرنشان کرد: حدود دو سال پیش زمانی که به استان آمدم، فرودگاه کرمانشاه به عنوان یک زیرساخت ارتباطی مهم از وضعیت نابسامانی رنج می‌برد و با وجود اینکه تا چند سال قبل می‌شد تنها با ۸۰ میلیارد تومان آن را بهسازی کرد، اما این اتفاق نیفتاده بود و شرایط آن بحدی بغرنج شده بود که مجبور شدیم آن را از اساس شخم بزنیم و دوباره احداث کنیم. 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۵۰ میلیارد تومان صرف بهسازی فرودگاه کرمانشاه شده، گفت: امیدواریم اوایل تابستان فرودگاه کرمانشاه دوباره زیر بار برود. 

استاندار کرمانشاه به افتتاح نمایشی راه آهن کرمانشاه در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه راه آهن کرمانشاه را به صورت ناقص افتتاح کرده‌اند، امکان افزایش سرعت آن وجود ندارد. به این معنا که ایمنی لازم را برای سرعت بالای ۶۰ کیلومتر ندارد. 

به گفته این مسئول، رفع نواقص راه آهن کرمانشاه هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. 

صحرایی عنوان کرد: در بحث راه‌های جاده‌ای نیز سال گذشته به برکت اربعین توانستیم اعتبارات خوبی را برای این حوزه بگیریم و حدود ۲۸۰ کیلومتر از راه‌های استان را بهسازی کنیم. همچنین از همین محل از ۱۹ نقطه حادثه خیز جاده‌ای در استان ۱۰ نقطه رفع خطر شد و مقرر شده که ۹ نقطه حادثه خیز دیگر تا شهریور ماه رفع خطر شود. 

وی در پاسخ به انتقاد دانشجویی مبنی بر برچیده شدن دانشکده فرهنگ و هنر در کرمانشاه، گفت: در این زمینه شخصا پیگیری‌هایی داشته و مقرر شده که دانشکده هنر در دانشگاه آزاد و رشته‌های میراث فرهنگی و گردشگری هم در دانشگاه رازی راه اندازی شود. 

استاندار کرمانشاه در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد حواشی و اختلافات موجود در شورای شهر و شهرداری نیز گفت: باتوجه به مشکلاتی که شورای شهر داشت، نشستی را با اعضای شورا برگزار کرده و فرصت سه ماهه‌ای پیش رویشان قرار دادیم که در حال حاضر به روز‌های پایانی این فرصت نزدیک شده‌ایم و احتمالا طی یکی دو هفته آینده نشست دیگری را با آنها خواهیم داشت و یک جمع بندی صورت می‌گیرد. 

وی تاکید کرد: متاسفانه این حواشی باعث شده تا بودجه شهرداری کرمانشاه هنوز تصویب نشود و این نارسایی‌ها در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود. 

صحرایی با اشاره به آمار بالای ساخت و ساز‌های غیرقانونی و ناایمن در شهر کرمانشاه، عنوان کرد: این آمار‌ها قابل قبول نیست و باید کاهش پیدا کند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • مرز خسروی فعال‌تر می شود
  • دولت پرسپولیس و استقلال را قسطی فروخت!
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات