Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، « مولتیپل اسکلروزیس » (MS) توانایی سلول های عصبی برای انتقال سیگنال ها به سراسر بدن را مختل می کنند. این بیماری می تواند عملکرد حرکتی و حتی حسی بسیاری از بیماران را مختل کند. دلیل این امر تخریب پوشش لیپوپروتئینی پیرامون آکسون های عصبی است که نقش یک عایق را برای هدایت جریان الکتریکی بازی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه، اغلب بیماران مبتلا به MS دوره طولانی بهبودی را تجربه می کنند و در این بازه می توانند راه بروند و کیفیت زندگی شان تا حد زیادی بهبود بخشند اما آنچه نگران کننده است این که اغلب بیماران در نهایت به شکل پیشرونده بیماری مبتلا شده و علایم بیماری در آن ها رفته رفته بدتر می شود. در مطالعه ای جدید دانشمندان به دنبال درمانی برای MS‌ بوده اند.

در گذشته بررسی ها نشان داده بود که سلول های بنیادی مغزی افراد مبتلا به شکل پیشرونده MS مانع از بلوغ « اولیگودندروسیت »های میلین ساز می شوند. به عقیده آن ها این امر دلیل عدم بهبودی بیماران در شکل پیشرونده MS‌ بود اما در مطالعه ای جدید کروکر و همکارانش گزارش کرده اند که سلول های بنیادی مغزی در بیماران مبتلا به اشکال پیشرونده MS به طور زودرس پیر می شوند. آن ها نشان دادند که با پیر شدن زود هنگام این سلول های بنیادی، برهمکنش آن ها با اولیگودندروسیت ها هم تحت تاثیر قرار می گیرد و موجب بیان ژن های مختلفی به وسیله آن ها می شود زیرا تولید میلین در این اولیگودندروسیت ها مختل می شود. بررسی بیشتر نشان داد که بیان این ژن ها تحت تاثیر پروتئینی به نام HMGB1 قرار دارد و سطح بالای این پروتئین در سلول های بنیادی مغزی موجب بلوغ زودرس اولیگودندروسیت ها می شود. گویا هدف قرار دادن سلول های بنیادی مغزی با راپامایسین به بلوغ صحیح اولیگودندروسیت ها کمک می کند. راپامایسین دارویی است که در سرکوب سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد و پیش از این موثر بودن آن در MS ثابت شده است.

محققین گام بعدی را مطالعه سلول های بنیادی مغزی در شکل عود کننده-بهبود یابنده MS عنوان کرده اند و سعی خواهند کرد تغییرات مربوط به پیری را در این سلول ها بررسی کنند.

انتهای پیام/

169 / 159 سلول های بنیادی مغزی بیماران مبتلا به MS جریان الکتریکی بلوغ زودرس سیستم ایمنی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سلول های بنیادی مغزی بیماران مبتلا به MS جریان الکتریکی بلوغ زودرس سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو

پهپاد‌های مجهز به سلول‌های خورشیدی از نور خورشید برای شارژ مجدد در حال پرواز استفاده می‌کنند.

به نقل از ان‌ای، دریافت خودکار انرژی برای حفظ عملکرد مستقل سیستم‌های قدرتی برای مدت زمان طولانی، هم در زمین و هم در فضا ضروری است. این نیاز در ماموریت‌های عملیاتی به ویژه در موقعیت‌های دور یا غیرقابل پیش‌بینی تقویت می‌شود.

اکنون به لطف فناوری جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه یوهانس کپلر لینز (JKU) توسعه یافته است، چنین تلاش‌هایی به زودی ممکن می‌شود.

راه حل آنها ابداع و توسعه یک سلول خورشیدی بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است که تولید انرژی خودکفا و طولانی مدت را امکانپذیر می‌کند.

سلول‌های خورشیدی شِبه دو بعدی پروسکایت با درجه پایداری نسبتاً بالا و توان خروجی تا ۴۴ وات بر گرم، عملکرد پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند.

کریستوف پوتز یکی از سرپرستان این پژوهش در بیانیه‌ای گفت: فتوولتائیک‌های سبک، سازگار و بسیار کارآمد، کلید توسعه نسل بعدی سیستم‌های انرژی خودکفا هستند.

منابع انرژی متعارف مانند سوخت‌های فسیلی، باتری‌ها و سایر تکنیک‌های تولید انرژی تجدیدناپذیر، اشکالاتی دارند. به عنوان مثال، آنها اغلب دارای حجم بیش از حد هستند، نیاز به کابل یا شارژ ثابت دارند، تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست دارند یا چگالی توان نامناسبی دارند.

حالا پژوهشگران با هدف یافتن جایگزین‌ها به ماده جدیدی به نام «پروسکایت» روی آورده اند که آنها را قادر می‌سازد سلول‌های خورشیدی فشرده و انعطاف‌پذیر ایجاد کنند.

سلول‌های خورشیدی پروسکایت در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته عالی هستند و انرژی خورشیدی ارزان‌تر و با راندمان بالا را ارائه می‌دهند. روش‌های تولید ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر آنها مانند پوشش چرخشی و چاپ جوهرافشان، آنها را در برابر سلول‌های سیلیکونی معمولی متمایز می‌کند.

به گفته این تیم، ماژول سلول خورشیدی منعطف و فوق سبک که ۲۰ برابر نازک‌تر از تار موی انسان است، می‌تواند وسایل الکترونیکی مختلف را در هر جایی که نور موجود باشد، تامین کند.

ضخامت سلول‌های خورشیدی شبه ۲ بعدی پروسکایت با بازده ۲۰.۱ درصد و انعطاف‌پذیری عالی کمتر از ۲.۵ میکرومتر است. مهمتر از همه، آنها به لطف چگالی توان پیشرفته ۴۴ وات بر گرمی از سایر فناوری‌های سلول خورشیدی متمایز هستند.

دستیابی به سلول‌های خورشیدی قابل اطمینان و بسیار پایدار با نسبت توان به وزن برتر، به تعادل ظریفی نیاز دارد. این تعادل نیازمند نفوذپذیری کم در برابر گاز و رطوبت، همراه با انعطاف پذیری بالاست. این باید در حالی انجام شود که از بستر‌های پلاستیکی شفاف ادغام شده با مواد فتوولتائیک قوی استفاده شود.

پژوهشگران ادعا می‌کنند که یک رویکرد دو مرحله‌ای به طور قابل توجهی پایداری عملیاتی این سلول‌ها را بهبود بخشیده است. در ابتدا، یک لایه اکسید آلومینیوم شفاف روی لایه نازک اعمال می‌شود و به دنبال آن بهینه‌سازی دقیق مواد سلول خورشیدی انجام می‌شود.

پژوهشگران این سلول‌های خورشیدی فوق‌العاده سبک را در یک پهپاد کوادکوپتر تجاری به اندازه کف دست نصب کردند تا قابلیت‌های فناوری نوآورانه خود را به نمایش بگذارند.

بیست و چهار سلول از این نوع که به شکلی زیبا در ساختار پهپاد گنجانده شدند، تنها یک چهارصدم جرم کلی آن را تشکیل دادند. به همین دلیل این پهپاد توانست به راحتی به طور مستقل کار کند و چرخه‌های متوالی شارژ، پرواز و شارژ مجدد را تکمیل کند.

این کار‌ها بدون شارژ مجدد کابلی انجام شد و کارایی و طول عمر سلول‌های خورشیدی را ثابت کرد.

این تیم ادعا می‌کند که این تکنیک جدید می‌تواند در نقشه‌برداری در مقیاس بزرگ، تولید انرژی خورشیدی در فضا، ماموریت‌های جستجو و نجات و اکتشاف منظومه شمسی استفاده شود.

پوتز می‌گوید: سلول‌های خورشیدی بسیار نازک و سبک وزن نه تنها پتانسیل عظیمی برای متحول کردن روش تولید انرژی در صنعت هوافضا دارند، بلکه طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها شامل لوازم الکترونیکی پوشیدنی و اینترنت اشیا نیز برای آنها وجود دارد.

همانطور که بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) نشان داد، پژوهشگران بر اهمیت پرواز خودکفا با انرژی خورشیدی تأکید می‌کنند. این بالگرد به عنوان اولین هوانوردی که با موفقیت از زمین به سیاره دیگری رفت و در آنجا به پرواز درآمد، در تاریخ ثبت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • اعضای بدن بانوی ایثارگر اردبیلی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو
  • ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون