Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:05:43 GMT

مهار ملخ‌ها در جنوب، حشره‌ای که طوفان به پا می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۵۷۷۸

مهار ملخ‌ها در جنوب، حشره‌ای که طوفان به پا می‌کند

استانها -ایرنا- چند استان جنوبی کشور تحت ‌تاثیر کوچ بزرگ ملخ‌ها قرار گرفته‌اند و سازمان حفظ نباتات این حمله را سنگین‌ترین حمله ملخی در40 سال گذشته توصیف می‌کند که در صورت تداوم می تواند امنیت غذایی را نیز مختل کند ولی به گفته مسولین تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده و با مبارزه با این آفت تلاش می شود در سریع ترین زمان برنامه های مقابله و مهار آنها به اجرا درآید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، ملخ های صحرایی که تعداد آنها به میلیون ها نمونه می رسد، حضور ترسناکی در برخی استان های جنوبی نظیر بوشهر، هرمزگان، سیستان وبلوچستان، خوزستان، کرمان و شیراز که برخی از آنها منبع تامین نیازهای کشاورزی و باغی کشور در این ایام (اواخر زمستان و اوایل بهار) محسوب می شوند، داشتند.
این حشره بعد ازطی هزاران کیلومتر از عربستان به خلیج ‌فارس و سپس ایران رسیدند، حضور و هجوم ترسناک آنها درجنوب کشور برخی از این مناطق و مزارع را از جمله در هرمزگان به لوکیشن مناسبی برای ساخت فیلم های هیجان‌انگیز از رویارویی انسان با ملخ‌ها تبدیل کرده است شبیه فیلم‌های هالیوودی که می‌شود در آن نبردهای تخیلی با حشره‌های عجیب و غریب ‌زمینی و فضایی‌ را تماشا کرد.
اما این لوکیشن هیجان‌انگیز سینمایی می‌تواند دردسرهایی بزرگ برای کشاورزان و باغداران و حتی دامپرورانی ایجاد کند که زحمتشان یک شبه با خیل عظیم این جهنده‌های کوچک به باد می‌رود، نخستین گزارش‌ها در این باره از استان هرمزگان بود استانی که بنا بر اعلام سازمان حفظ نباتات کشور با بیشترین تراکم و در برخی مناطق آلوده با تراکمی در حدود 500 ملخ در هر متر‌ مربع مورد حمله قرار گرفت و به فاصله اندکی، اما دیده شدن ملخ‌ها در سیستان بلوچستان ،کرمان ،بوشهر، خوزستان و در مناطقی از فارس هم مخابره شد.
بر اساس اعلام مسئولان، برای مبارزه و جلوگیری از بروز خسارت جدی به مزارع کشاورزی ناشی از شیوع این آفت، نیاز به حداقل بیش از120 میلیارد ریال نقدینگی است که از ستاد مدیریت بحران درخواست شده است در صورت تامین این رقم می توان با این میهمان ناخوانده مبارزه ای اساسی داشت و از گسترش آن جلوگیری کرد.
سازمان خوارو بار کشاورزی ملل متحد(فائو) نیز در گزارش خود آورده است:برخی ازگروه‌های ملخ صحرایی به سمت عربستان حرکت کرده و درماه مارس درآنجا تخم‌ گذاری کردند،سپس به سمت جنوب غرب آسیا حرکت کرده و گروه‌های بزرگتر تشکیل داده و گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
همچنین ملخ صحرایی می تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کیلومتر برساعت پرواز کند.
به گفته «محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در 38 هزار هکتار از اراضی 6 استان جنوبی کشور اجرایی شد.
وی با بیان این که هجوم این تعداد ملخ به زمین‌های کشاورزی در 40 سال گذشته بی سابقه بوده است ، افزود: 200 هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند که تاکنون در 38 هزار هکتار مبارزه جدی انجام شده و خطر از بین رفته است.
وی بااشاره به اینکه این آفات بسیار خطرناک است و اگر کنترل نشوند امنیت غذایی را تهدید می‌کند، یادآورشد: وظیفه مبارزه با ملخ بر عهده دولت است و در این شش استان اعلام آماده باش و اقدامات برای دفع آفت انجام شده است، ولی اعتبار لازم برای قوت گرفتن این فعالیت‌ها که بالغ بر 10 میلیارد تومان است باید تامین شود.
درگاهی بابیان اینکه هم اکنون این مشکل کنترل شده و در صورت تامین اعتبار و اقدامات صورت گرفته این آفت با حداقل خسارت دفع می‌شود ،گفت: تا کنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چرا که 125 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند.
وی افزود: در برابر این رقم، مبلغ مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز است و پیش بینی می‌شود که در صورت انجام حمایت‌های لازم تا آخر تیرماه این آفت دفع شود.

** هجوم بی امان ملخ های صحرایی به مراتع جنوب سیستان و بلوچستان
ملخ های صحرایی از اسفند سال گذشته بخش قابل توجه ای از مراتع جنوب سیستان و بلوچستان را مورد هجوم قرار دادند که مقابله جدی با موج جدید حمله این ملخ ها به منطقه نیازمند تخصیص سریع اعتبارات ملی و استانی است.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود که بهترین تغذیه برای ملخ های صحرایی محسوب می شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 13 هزار و 20 هکتار از مراتع شهرستانهای کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر و دلگان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
غلام حیدر زورقی اظهار داشت: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مبنی بر هجوم دسته های ملخ از استان های دیگر به سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت از 13 اسفند پارسال در این استان آغاز شد.
وی افزود: پنج هزار و 970 هکتار از سطح سمپاشی شده مراتع در جنوب سیستان و بلوچستان به ملخ بالغ و هفت هزار و 50 هکتار به پوره (بچه ملخ) اختصاص داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی با هفت هزار و 440هکتار به کنارک اختصاص دارد.
وی افزود: همچنین تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی علاوه بر کنارک در سطح 100 هکتار از مراتع نیکشهر، هزار و 400 هکتار قصرقند، سه هزار و 780 هکتار چابهار و 300 هکتار دلگان انجام شده است.
زورقی افزود: از آنجایی که بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مرحله بعدی حمله ملخ به سیستان و بلوچستان از اردیبشهت ماه جاری در راه است دیده بانی و مبارزه با ملخ صحرایی با جدیت همچنان ادامه دارد.
وی از حمله ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزی به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی نام برد و افزود: اگر در مبارزه با این آفت خطرناک غفلتی انجام شود امنیت اقتصادی را که از ارکان امنیت ملی است تهدید می کند.

** ملخ های صحرایی به اراضی کشاورزی فارس وارد نشده است
مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ملخ های صحرایی که به برخی مناطق این استان هجوم آورده اند هنوز به اراضی کشاورزی وارد نشده و مبارزه با آنها در اراضی منابع طبیعی در حال انجام است.
حمید دبیری با تشریح آخرین وضعیت هجوم ملخ های صحرایی(دریایی) به استان فارس اضافه کرد: بیش از هزار و 200 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس مورد سم پاشی قرار گرفته و مبارزه با این آفت کشاورزی که یکی از خطرناک ترین آفت های شناخته شده در این حوزه است در فارس همچنان ادامه دارد.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در مقابله با این آفت کشاورزی نیز بیان کرد: علاوه بر سم پاشی اراضی منابع طبیعی در شهرستان داراب بیش از 150 هکتار از اراضی منابع طبیعی طی سه پرواز هواپیمای سم پاش، سمپاشی شده است.
دبیری با اشاره به این که سه شهرستان داراب، زرین دشت و لامرد بیش از سایر شهرستان های استان با هجوم ملخ ها مواجه اند تاکید کرد: رصد و مقابله با ملخ های صحرایی در شهرستان هایی که بیشتر با این آفت مواجه شده اند در حال انجام است البته به سایر شهرستان ها همچون فراشبند ، مهر ، ممسنی ، کازرون و رستم نیز هشدارهایی در خصوص مقابله با ملخ صحرایی داده شده است.
او در خصوص نقاط مرزی استان فارس با استان هرمزگان نیز اظهار داشت: با توجه به این که شرایط در استان هرمزگان شرایط مساعدی گزارش نشده از این رو شاهد تشدید مراقب ، رصد و پایش اراضی در نقاط مرزی استان فارس با هرمزگان هستیم تا شاهد کمترین خسارت به اراضی استان فارس باشیم.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین آفات نباتی به شمار می آیند.
شهرستان های های لامرد ، داراب و زرین دشت به ترتیب در فاصله 374 ،225 و 272 کیلومتری جنوب و شرق مرکز استان قرار دارند.

** سمپاشی بیش از 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان
کار مبارزه با دسته های ملخ بالدار صحرایی در هرمزگان با استفاده از هشت دستگاه سم پاش وانتی ، 12دستگاه سم پاش دستی و 2فروند هواپیمای مخصوص سم پاشی درحال انجام است و بیش از 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان توسط سازمان جهاد کشاورزی سمپاشی شده است.
وجود اولین دسته ملخ های مهاجر صحرایی دریایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه پارسال (1397هجری خورشیدی) در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه درغرب این استان گزارش شد.
این ملخ ها به علت نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آبهای خلیج فارس) مهاجرت کرده اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آنها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود.
دومین گزارش از ورود این آفت به هرمزگان دوم اسفندماه سال گذشته از بخش سندرک میناب واقع در شرق این استان( درفاصله 450کیلومتری ازکانون اول دربندرلنگه) دریافت شد که نشان می دهد ملخ های صحرایی باعبور از کشور عمان، دریای عمان و سواحل مکران وارد خاک ما شده اند.
وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان 259هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 300هزارتن محصول زراعی و باغی اعلام شده که بیشترین آن به میزان یک میلیون و 650 هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل می شود که بهترین تغذیه برای ملخ های صحرایی محسوب می شوند.
به گفته علیرضا صفا ایسینی مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان سمپاشی بیش از 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به وسیله دو فروند هواپیما، سمپاش های خودرویی و به صورت دستی انجام شده و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: به منظور سهولت در امر سمپاشی هوایی به غیر از فرودگاه های استان ، شش فرودگاه سیار نیز در مناطق مختلف استان هرمزگان آماده سازی شده است.
وی با بیان اینکه هجوم ملخ ها مختص استان هرمزگان نیست، گفت: ورود این ملخ ها از شبه جزیره عربستان (شامل کشور‌های عربستان، امارات و عمان) به داخل کشور و از جزیره لاوان به استان صورت گرفته و در حال حاضر برخی مناطق هرمزگان درگیر آن هستند و اینکه می گویند ملخ ها از حاجی آباد وارد بندرعباس می شوند، واقعیت ندارد.

** آغاز دور دوم مبارزه با پوره های ملخ صحرایی در بوشهر
دور دوم مبارزه با پوره های ملخ صحرایی براساس جدول زمانبندی ابلاغ و در 9 کانون آلوده که درمرحله دوم 12 هزار هکتار بوده در استان بوشهر آغاز شد.
براساس پایش ها کانون های آلوده در استان بوشهر شامل شهرستان های تنگستان، دشتستان، دیلم، دشتی، دیر و گناوه است که سمپاشی این مناطق تا 10 اردیبهشت ادامه دارد و دور سوم سمپاشی ها براساس شرایط و نیاز در دستور کار قرار می گیرد.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ، براساس پیش بینی ها 20 هزار هکتار از مناطق مختلف استان بوشهر به عنوان مناطق آلوده شناسایی شده که از این میزان در مرحله نخست که از اول بهمن آغاز شد 2هزار و 100 هکتار، مرحله دوم (پوره ها) 12 هزارهکتار و مابقی سمپاشی در صورت نیاز در مرحله سوم براساس پیش بینی ها که با هجوم ملخ های بالغ مهاجر روبرو خواهیم شد، انجام می شود.
خسرو عمرانی یادآورشد: با بسیج همه امکانات، ستاد بحران در همه شهرستان ها فعال و اطلاع رسانی لازم به مردم و کشاورزان دراین زمینه انجام شده و همه چیز در استان تحت کنترل و در دست پیگیری و اقدام است.
وی بابیان اینکه بوشهر از استان های پیشرو در مبارزه با ملخ صحرایی است، گفت: با توجه به اینکه ورود نخستین گروه ملخ ها به استان بوشهر از اول بهمن گزارش شد 36 گروه ردیاب در این استان تشکیل و همه امکانات برای مقابله با این آفت بسیج شد.
وی افزود: کارسمپاشی در استان بوشهر با چهار دستگاه ماشین سمپاش یو وی ال، سمپاش های زمینی و هفت باند فرودگاه و یک فروند هواپیمای سمپاش برای مقابله با این آفت دراستان مستقر شده است.
عمرانی گفت: تاکنون بیش از یکهزار و500 لیتر سم دراستان بوشهر برای سمپاشی عرصه های مختلف در فاز نخست مصرف شده است.
وی گفت: بیش از 10میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای آماده سازی امکانات، خرید سمپاش ها و مصارف سم‌ها هزینه شده که دستگاه‌های مختلف در این زمینه کمک کرده اند.
عمرانی گفت: با توجه به پیش بینی ها حضور ملخ‌ها تا پنج سال آینده در کشور ادامه دارد و باعث آسیب و ضرر می‌ شود که باید برنامه ریزی دقیق و مدونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم.
عمرانی گفت: این ملخ‌ها همه گیاهان سر راه خود را می‌خورند و اگر کنترل نشوند روزانه 200 تا 400 کیلومتر قدرت پروازی و در صورت مبارزه نکردن تا سه هزار و 500 کیلومتر قدرت جابه جایی دارند و اگر در استان بوشهر با ملخ‌ها مبارزه نشود به استان فارس و پس از آن به نقاط هجوم می‌ برند.
عمرانی اظهارداشت: در صورت تاخیر در مبارزه، پوره‌ها می‌ توانند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر جابه شوند به همین دلیل ملخ های بالغ در هر مکانی دیده شوند باید در مدت سه روز مبارزه انجام شود .

** زمین گیری ملخ های صحرایی در جنوب کرمان
برنامه ریزی و تمهیدات اندیشیده شده از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان طی ماه های اخیر برای مواجهه با ملخ های صحرایی بالاخره این ملخ ها را در حوزه جاموریان زمین گیر کرد.
بدون شک جنوب کرمان، یک منبع غذایی ویژه برای این حشراتِ جان سخت به شمار می رود و اگر مسئولان استان کرمان نتوانند از پسِ کنترل این حشراتِ نابودگر برآیند، بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی این خطه در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آمادگی کامل این سازمان برای زمین گیر کردن ملخ های صحرایی خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای مبارزه با ملخ های صحرایی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اتخاذ شده است.
مجید فرخی افزود: یک فروند هواپیمای سمپاش و 10 دستگاه ماشین مجهز به دستگاه سم پاش در منطقه جازموریان آماده مبارزه با ملخ صحرایی است.
وی بیان کرد: با توجه به هجوم ملخ صحرایی به برخی استان های همجوار خلیج فارس و نظر به هشدار سازمان حفظ نباتات مبنی بر آمادگی کامل برای مبارزه در دشت جازموریان، با پیگیری به عمل آمده، دیده بانان و دستگاه های مبارز مستقر هستند و جای هیچگونه نگرانی نیست.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان همچنین گفت: هم اکنون شبکه های پیش آگاهی و مراقبت مبارزه با آفت ملخ در کرمان فعال شده است.
محمدرضا پورخاتون با اشاره به اینکه جمعیت ملخ ها در عربستان کنترل نشده تصریح کرد: بی شک این کم کاری، موجب سرایت جمعیت زیادی از ملخ ها به سایر کشورها می شود.
پورخاتون با اشاره به اینکه هم اکنون باغات و مزارع از نظر وجود آفت ملخ صحرایی مورد بررسی قرار می گیرند تصریح کرد: در صورت افزایش جمعیت ملخ های صحرایی از حد مجاز مبارزه شیمیایی علیه این آفت انجام می شود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: امکان هجوم و تشدید جمعیت ملخ صحرایی از اردیبهشت سال جاری در مزارع استان کرمان وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: این ملخ ها در دسته های چند صد هزار تایی از عربستان و خلیج فارس عبور کرده و به هرمزگان آمده اند و اکنون جنوب استان های کرمان و فارس را درگیر کرده اند.
سعید برخوری با بیان اینکه تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان یکی از میزبانان سنتی این ملخ بوده است، افزود: با توجه به خشک شدن تالاب در سال های گذشته و کمبود علوفه در این منطقه این نگرانی وجود داشت که دسته های ملخ به مزارع و باغ های شهرستان های جنوبی هجوم ببرند.
وی تصریح کرد: تاکنون 700 هکتار از مزارع جنوب استان برای مقابله با ملخ های مهاجر سمپاشی شده و گروه های اعزامی از سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان و وزارت جهاد کشاورزی در منطقه حضور دارند و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد فائو نیز در رصد و کنترل این افت با ما همکاری می کند، پس جای نگرانی نیست.

** رصد ملخ های دریایی در خرمشهر با چهار گروه در حال انجام است
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: چهار گروه برای پایش و رصد ملخ های دریایی در مناطق مختلف این شهرستان تشکیل شده و فعالیت می کنند.
محمد مطرودی اظهار داشت: این چهار گروه در مناطق حفارشرقی، حفارغربی، شلمچه، غرب کارون و جزیره مینو برای پایش ملخ دریایی کار خود را آغاز کردند.
وی گفت: با توجه به مشاهده ملخ دریایی به صورت انفرادی در شهرستان خرمشهر لذا شرایط به مرحله ای نرسیده که مبارزه علیه ملخ دریایی آغاز شود و در حال حاضر این ملخ ها رصد و ردیابی می شوند.
مطرودی افزود: طبق دستور العمل جهاد کشاورزی رصد و پایش ملخ دریایی تا خرداد ماه سال 98 در استان خوزستان ادامه دارد.
آفت ملخ صحرایی که از مضرترین انواع ملخ است از صحرای آفریقا و عربستان عبور و از خلیج فارس وارد برخی شهرهای جنوبی ایران شده اند.
نخستین ورود دسته ای ملخ دریایی در تاریخ هشتم بهمن امسال در منطقه بندرلنگه هرمزگان محرز شد. 12 بهمن نیز جهاد کشاورزی هندیجان مشاهده این آفت را تایید کرد.
هم اکنون 97 تیم پایش برای رصد این آفت در خوزستان تشکیل شده است.
گرچه این میهمانان ناخوانده در استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان حضور یافته اند اما دیگر استان ها نظیر خراسان رضوی و جنوبی نیز به منظور جلوگیری از گسترش آن به استان ها کار سمپاشی را آغاز کرده اند.
وظیفه مبارزه با ملخ بر عهده دولت است و در این شش استان اعلام آماده باش و اقدامات برای دفع آفت انجام شده است، ولی اعتبار لازم برای قوت گرفتن این فعالیت‌ها که بالغ بر 10 میلیارد تومان است باید تامین شود.
تا کنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چرا که 125 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند.
در برابر این رقم، مبلغ مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز است و پیش بینی می‌شود که در صورت انجام حمایت‌های لازم تا آخر تیرماه این آفت دفع شود.
در سال 1340 یکبار ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند که بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار هکتار زمین آسیب دید.
1352/
گزارش از نوشین مطلبی خواه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ملخ صحرايي استانها تجميع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در پنجره زمستانی یک خرید بسیار جذاب داشت و عبدالکریم حسن، مرد سال فوتبال آسیا را به تهران آورد.

عبدالکریم بعد از باز شدن پنجره پرسپولیس در نیم فصل دوم خیلی زود در ترکیب اصلی سرخ‌ها جا افتاد و حالا عضو جدانشدنی یازده بازیکن اصلی اوسمار است.

کاپیتان سابق قطر کوه عضله است و با عملکرد فنی خوب و بدنی آماده حریفان مستقیمش را حسابی به دردسر می‌اندازد. در یک صحنه بازی با صنعت نفت عرفان قهرمانی با خطایی که بیشتر شبیه فنون رزمی است سعی در متوقف کردن عبدالکریم داشت.

دیگر خبرها

  • مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی! (عکس)
  • هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب ایران در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود/ حتی از طوفان "گونو" هم بیشتر بارید
  • بارش‌های برخی مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود / حتی از طوفان گونو هم بیشتر بارید
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است
  • هشدار جدی هواشناسی به ۴ استان ؛ سیل و طوفان در راه است
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها