Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:37:14 GMT

حضرت مهدی(عج) تجلی گر عدالت اجتماعی و حامی مستضعفان جهان

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۵۸۵۴

حضرت مهدی(عج) تجلی گر عدالت اجتماعی و حامی مستضعفان جهان

تهران- ایرنا- پانزدهم شعبان سالروز ولادت زیباترین شکوه آفرینش حضرت مهدی موعود(عج) آخرین پیشوای شیعیان است. ایشان با ظهور خویش پرچم عدالت و آزادی خواهی را در سراسر گیتی برافراشته خواهند کرد و پایه های جور و ظلم زمانه را در هم می شکنند و منجی مستضعفان جهان می شوند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، پیامبران و امامان همواره در طول تاریخ با هدایت تشریعی و ارایه طریق، گنجینه ‌های عقل بشر را شکوفا کرده‌ و آنان را به طرف سعادت و کمال رهنمون ساخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکیل مدینه فاضله یا جامعه آرمانی یکی از اهداف آنان است که افراد جامعه در آن، فارغ از هرگونه ظلم و بی ‌عدالتی به سوی کمال حقیقی و معرفت الهی پیش روند. در این میان حضرت مهدی(عج) آخرین منجی بشریت افزون بر هدایت تکوینی و باطنی خود دل های مستعد را هدایت می کند تا اینگونه با گسترش عدل و عدالت انسان را به سعادت دنیوی و اخروی برساند. ایشان یگانه فرزند امام عسگری(ع) یازدهمین امام شیعیان است که در نیمه شعبان 255 هجری در سامرا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگی به دنبال شهادت پدر بزرگوارشان در سن کودکی به امامت رسید.

نام بزرگوار ایشان محمد بن الحسن است و ابوالقاسم کنیه و مهدی، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح از القاب حضرت مهدی(عج) به شمار می روند.

** سیمای حضرت مهدی(عج)
پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) هر یک در سخنان خود به اوصاف حضرت مهدی(عج) اشاره کرده اند. امام رضا (ع) در توصیف ویژگی های ظاهری و سجایای اخلاقی آن حضرت می فرماید: چهره زیبای قائم آل محمد(عج) را هاله هایی از نور احاطه کرده است، رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) است. گرچه عمر بسیار طولانی دارد اما از سیمای جوانی برخوردار است.

** دوران حیات مهدی موعود(عج) از تولد تا غیبت
زندگی امام زمان(عج) به سه بخش غیبت صغری، غیبت کبری و دوره حکومت تقسیم می شود. حضرت قائم(عج) پس از تولد حدود پنج سال به صورت نیمه مخفی زندگی کردند که در این دوران امام حسن عسگری(ع)، بزرگان و علمای شیعه را با ایشان آشنا ساختند تا در آینده در مساله امامت دچار اختلاف نشوند. با به شهادت رسیدن پیشوای یازدهم(ع) در 260 هجری دوران غیبت صغری حضرت مهدی(عج) آغاز شد و تا 329 هجری ادامه پیدا کرد که در این زمان ایشان از طریق چهار نایب خود به اداره امور مردم می پرداختند. پس از آن از 329 هجری دوران غیبت کبرا شروع شد و این دوره تا زمانی که پروردگار عالمیان مصلحت بداند، ادامه خواهد داشت و پاسخ به احکام دینی و پرسش های مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت(عج) است. با حکم و مصلحت خدای متعال ایشان ظهور خواهند کرد تا برپایه احکام اسلام حکومت واحد جهانی را تشکیل دهند و در سایه سار آن سراسر عالم را پر از عدل و داد کنند.

** یاران خاص و نواب اربعه
منابع شیعه می گویند که یاران خاص مهدی موعود(عج) چهارتن بودند. ابو عمرو عثمان بن سعید عَمری مستقیم و به دستور امام حسن عسگری(ع) به نیابت تعیین شده بود تا با امام زمان(عج) در دوران غیبت صغری ارتباط داشته باشد. او سازماندهی شیعیان سامرا را به عهده داشت. ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید که وکالت وی را امام یازدهم(ع) تصریح کرده بود و نزد امام زمان(عج) نیز مقامی بزرگ داشت و شیعه بر عدالت، تقوا و امانت وی اتفاق نظر داشتند. ابوجعفر در این مدت وجوهات شیعه را تحویل می‌گرفت و نامه‌ها و نوشته‌هایی از طرف مهدی موعود(عج) به آنان می‌داد. ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی نامه‌ها و نوشته‌هایی منتسب به امام زمان(عج) ارایه می‌کرد و به پرسش‌های علما پاسخ می‌داد. او می کوشید تا غیبت را علاوه بر توجیه بر پایه حدیث با رویکردی عقلی نیز تفهیم کند. همچنین ابوالحسن علی بن محمد سمریاز یار دیگر امام (عج) در آن دوران کنترل شیعیان را در دست داشت.

** انتظار از منظر روایات اسلامی
درباره انتظار، آمادگی و زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود(عج) و برقراری حکومت عدالت گستر ایشان و تحقق یک جامعه و حکومتی آرمانی و مورد خواست امام زمان(عج) روایات زیادی از پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) از طریق منابع و کتب روایی بیان شده است که آنها را می توان به چندین بخش از جمله اهمیت و ارزش معنوی انتظار، فرهنگ انتظار، صبر و مقاومت در برابر ناملایمات و سختی ها، تلاش همراه با اخلاق پسندیده، پرهیز از گناه، وظایف و رسالت فرد و جامعه منتظران نسبت به امام غایب(عج) و پاداش منتظران ظهور امام عصر(عج) تقسیم بندی کرد.

** احادیث ائمه درباره امام زمان(عج)
درباره حضرت مهدی(ع) روایت ها و احادیث معتبری از ائمه اطهار(ع) برجای مانده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
-پیامبر اکرم (ص): دنیا به پایان نمی‌رسد تا اینکه مردی از اهل‌بیت من که هم نام من است، سلطنت کند.
-امام علی(ع): با مهدیِ ما حجت‌ها گسسته می‌شود؛ او پایان‌بخش سلسله امامان، نجات‌بخش امت و اوج نور است و رازی پیچیده دارد.
-امام محمد باقر(ع): قیام کننده از ما منصور به رعب و مؤید به نصر است. زمین از برای او در نوردیده شود و گنج‏های پنهان را برای او آشکار کند. سلطنت و حکومت او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند منان به دست او دین خود را بر همه دین‏ها غالب گرداند، اگر چه مشرکان را خوش نیاید. در روی زمین هیچ خرابی باقی نماند، مگر این که آبادش کند و روح اللَّه، عیسی بن مریم از آسمان نازل شده و بر او اقتدا کند و پشت سرش نماز بخواند.
-امام صادق (ع):اگر او را در یابم، تمام عمر به او خدمت می‏کنم.

** وظیفه مسلمانان جهان در قبال مستضعفان
همه مسلمانان جهان مکلف هستند تا به یاری مستضعفان و محرومان بشتابند و آنان را در مسیر رسیدن به آرمان های خود یاری رسانند. امام خمینی(ره) که خود به عنوان پیشوای مظلومان و مستضعفان جهان شناخته می شوند در یاری از مظلومان مسلمان و انقلابی به خصوص مردم فلسطین می فرمایند: «اکنون که مسلمانان انقلابی و شجاع فلسطین با همتی عالی و با آوای الهی از معراج گاه رسول ختمی مرتبت (ص) خروش برآورده و مسلمانان را به قیام و وحدت دعوت کرده اند و در مقابل کفر جهانی نهضت کرده اند، با کدام عذر در مقابل خدای قادر و وجدان بیدار انسانی می توان در این امر اسلامی بی تفاوت بود؟ اکنون که خون جوانان عزیز فلسطین دیوارهای مسجدقدس را رنگین کرده است و در مقابل مطالبه حق مشروعشان از مشتی دغل باز با مسلسل جواب شنیده اند، برای مسلمانان غیرتمند عار نیست که به ندای مظلومانه آنان جواب ندهند و هم دردی خود را با آنان اظهار نکنند.»

همچنین آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از مستضعفان جهان می فرمایند: «سیاست «نه شرقی و نه غربی»، حمایت از مستضعفان و مظلومان، دفاع از وحدت و حرکت امت بزرگ اسلامی و فایق آمدن بر عوامل اختلاف و دوگانگی مسلمین در سطح جهان، و مجاهدت برای ایجاد مدینه‌ فاضله‌ی اسلامی و تکیه بر جانبداری از قشرهای محروم و کوخ ‌نشین و به کار گرفتن همه‌ عوامل و امکانات برای بازسازی کشور در سطح داخلی کشور، خطوط اصلی برنامه‌های ما است. هدف اصلی از این همه، زنده کردن دوبارهی اسلام و بازگشت به ارزش های قرآن است و ما یک سر مو از این هدف عقب نخواهیم نشست. در جامعه ما باید عادت کمک به ضعفا که یک عادت اسلامی است، روز به ‌روز بیشتر شود. صدقاتی که مردم می‌دهند، اطعام هایی که می‌کنند و کارهای بزرگی از قبیل وقف و حبس و امثال آن‌ها که انجام می‌شود، از سنت های حسنه‌ اسلامی است. این سنت‌ها به حیات اجتماعی طیب کمک می‌کند. بنابراین نباید بگذارید در جامعه تعطیل شود. وقتی که مردم خود را در رفع گرفتاری مستضعفان و ضعفا و مستمندان سهیم بدانند، کار‌ها اصلاح می‌شود.»

** میلاد مهدی موعود(عج)، روز جهانی مستضعفان
از مهم ترین و بارزترین ویژگی های حضرت مهدی(عج) برقراری حکومت عدل جهانی است که مستضعفان جهان در آن نقش آفرینی می کنند. این خصوصیت همان مطلبی است که در کلام امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه بود و ایشان با تعابیری همچون، مستضعفان، محرومان و پابرهنه گان و ... از این قشر یاد می کنند و بر ضرورت خدمت به آنها تاکید می کردند. از رو پانزدهم شعبان «روز جهانی مستضعفان» نام گرفت تا همگان با تمام توان، در خدمت مستضعفان و محرومان بوده و مبارزه با ظلم ظالمان و مستکبران را خط مشی اصولی خود قرار دهند.

** سخن پایانی
در آستانه نیمه شعبان مسلمانان جهان به ویژه شیعیان ایران اسلامی که از روزهای پیش با آذین بندی و چراغانی خیابان ها، مساجد، آماده آیین های روز عید نیمه شعبان بودند، غرق شادی و انتظارند. برپایی ایستگاه های صلواتی، پخش شیرینی و شربت از دیگر کارهایی است که مردم منتظر انجام می دهند و ارادتمندان و منتظران با اشک حسرت و ذکر یا ابا صالح مهدی(عج) برای ظهور یوسف گم گشته زهرای اطهر(س) دست به دعا برمی دارند.

پژوهشم**9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها سالروز ميلاد امام زمان عدالت گستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۵۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو»، یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) قرار است با موضوعاتی از جمله انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگر‌های بی‌سواد، فیک‌نیوز‌ها و...)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد برگزار شود.

سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست در آستانه برگزاری اختتامیه هشتمین دوره از جشنواره طنز و رسانه، در یادداشتی به نکاتی در خصوص طنز اشاره داشته است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

طنز نوشتاری و ترسیمی: دو یار همیشگی برای بیان طنز و نقدطنز، در دو قالب نوشتاری و ترسیمی، به عنوان ابزاری کارآمد برای بیان انتقاد، سرگرمی و تفکر، نقشی مهم در جوامع ایفا می‌کند. هر دو نوع طنز با بهره‌گیری از عناصر مشترکی همچون اغراق، تناقض، تمثیل و نمادپردازی، آثاری خلق می‌کنند که مخاطب را به تفکر، خنده و گاه تأمل وا می‌دارند.

نقاط اشتراک:

هدف: نقد مسائل، به چالش کشیدن باورها، و برانگیختن تفکر انتقادیعناصر: اغراق، تناقض، تمثیل، نمادپردازیقدرت بیان: بیان ایده‌ها و مفاهیم پیچیده به شکلی ساده و جذابسرگرم‌کنندگی: ایجاد لحظات مفرح و سرگرم‌کننده

تفاوت‌ها:

ابزار بیان: طنز نوشتاری (کلمات)، طنز ترسیمی (تصاویر) محدودیت‌ها: طنز نوشتاری (وابستگی به سواد)، طنز ترسیمی (زبان جهانی‌تر) ظرافت‌ها: طنز نوشتاری (نیاز به دقت و تأمل بیشتر)، طنز ترسیمی (پیام مستقیم‌تر)

هم افزایی:

تکمیل یکدیگر: طنز نوشتاری زوایای پنهان را آشکار می‌کند، طنز ترسیمی پیام را عینی‌تر می‌کند. اثرگذاری مضاعف: ترکیب طنز نوشتاری و ترسیمی، تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد. غنای فرهنگی: تنوع و پویایی طنز در جامعه را افزایش می‌دهد.

نقش در جامعه:

آگاهی‌رسانی: به مردم در مورد مسائل مهم آگاهی می‌دهد. ایجاد گفتمان: زمینه‌ای برای تبادل نظر و بحث در مورد مسائل مختلف فراهم می‌کند. ترویج عدالت: به نقد بی‌عدالتی و ظلم می‌پردازد و خواهان جامعه‌ای عادلانه‌تر است. تهییج تفکر: مخاطب را به تفکر انتقادی و زیر سوال بردن باور‌ها و هنجار‌ها تشویق می‌کند.

چالش‌ها:

۱. سانسور:

در بسیاری از نقاط جهان، طنزپردازان با سانسور و سرکوب از سوی دولت‌ها، نهاد‌های قدرتمند و حتی گروه‌های خاصی روبرو هستند. این امر می‌تواند آزادی بیان آنها را محدود کند و مانع از انتشار آثارشان شود.

۲. تهدید و آزار و اذیت:

طنزپردازان در برخی از کشور‌ها به دلیل آثار خود مورد تهدید و آزار و اذیت قرار می‌گیرند. این امر می‌تواند شامل تهدید به خشونت، بازداشت، و حتی قتل باشد. مثل شهادت شهید ناجی العلی توسط اسراییل که آثار او را درباره فلسطین برنتافتند.

۳. خودسانسوری:

برخی از هنرمندان عرصه طنز برای جلوگیری از سانسور یا آزار و اذیت، خودسانسوری می‌کنند و از به تصویر کشیدن موضوعات حساس خودداری می‌کنند. این امر می‌تواند خلاقیت آنها را محدود کند و مانع از بیان آزادانه ایده‌های آنها شود.

۴. رقابت با رسانه‌های دیگر:

امروزه، در عرصه طنز، هنرمندان با رقابت شدیدی از سوی رسانه‌های دیگر مانند تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روبرو هستند. این امر می‌تواند برای جلب توجه مخاطبان و یافتن مخاطب برای آثار آنها چالش‌برانگیز باشد.

۵. حفظ کیفیت:

با توجه به سرعت انتشار اخبار و اطلاعات در دنیای امروز، طنزچردازان باید آثار جدیدی خلق کنند و در عین حال کیفیت آثار خود را حفظ کنند. این امر می‌تواند دشوار باشد و به تلاش و خلاقیت زیادی نیاز دارد.

۶. کسب درآمد:

درآمد بسیاری از هنرمندان ز طریق انتشار آثارشان در روزنامه‌ها، مجلات و وب‌سایت‌ها است. با این حال، با توجه به کاهش تیراژ روزنامه‌ها و مجلات و همچنین ظهور رسانه‌های آنلاین، کسب درآمددشوارتر شده است.

۷. تطبیق با تکنولوژی:

طنز پردازان و کاریکاتوریست‌ها باید با تکنولوژی‌های جدید مانند نرم‌افزار‌های طراحی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند و از آنها برای خلق و انتشار آثار خود استفاده کنند.

۸. درک مخاطبان:

مخاطبان طنز نوشتاری و ترسیمی در طول زمان تغییر کرده‌اند و کاریکاتوریست‌ها باید مخاطبان خود را درک کنند و آثار خود را به گونه‌ای خلق کنند که برای آنها جذاب باشد.

۹. حفظ انگیزه:

هنرمندان باید انگیزه خود را برای خلق آثار جدید حفظ کنند و به کار خود ادامه دهند، حتی در شرایطی که با چالش‌های مختلفی روبرو هستند.

اهمیت:

طنز نوشتاری و ترسیمی ابزاری قدرتمند برای بیان، نقد و سرگرمی هستند. نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر ایفا می‌کنند. می‌توانند به مثابه آینه‌ای باشند که معایب و تناقضات جامعه را به تصویر می‌کشند. طنزپردازان با شجاعت و ذکاوت خود، نقشی مهم در ارتقای آگاهی و ایجاد جامعه‌ای بهتر ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • سن بازنشستگی به ۴۰ رسید + شرایط
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسیده است
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسید؟
  • متوسط سن بازنشستگی به حدود ۴۰ سال و کمتر رسیده است
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسید