Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@04:02:28 GMT

بوکسوری که نه «اولین» بود و نه «مسابقه رسمی» داد!

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۶۰۹۱

بوکسوری که نه «اولین» بود و نه «مسابقه رسمی» داد!

‍‍‍‍‍‍

مجله مهر: ماجرای مسابقه بوکس صدف خادم در فرانسه و پیروزی‌اش تبدیل به یکی از اتفاقاً حاشیه‌ای این روزها شده، به طوریکه خیلی‌ها در فضای مجازی از آن به عنوان اولین افتخار یک زن ایرانی در مسابقات بوکس نام بردند، اما آیا همه ماجرا همین است؟ مهدی خرم‌دل که خودش بوکسور بوده و در این حوزه مربی‌گری کرده و با فدراسیون هم در ارتباط است، در این باره متنی را نوشته است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«با وجود اینکه اساساً علاقه به نوشتن درباره ورزش ندارم، به درخواست‌های مکرر دوستان در روزهای اخیر درباره صدف خادم می‌نویسم. قاعدتاً با توجه به اینکه بوکسور، مربی بوکس و فعال در فدراسیون بودم، مطلعم. آیا صادق خادم اولین بوکسور زن ایرانی بود؟ خیر. اولین، تینا آخوند تبار بود.

آخوند تبار که بازیگر موفقی نبود، از ۹۶ تلاش کرد در ایران و تایلند تمرین کرد. در چین روی رینگ رفت و اولین مسابقه را باخت. در نتیجه عنوان «اولین بوکسور زن ایرانی» متعلق به تینا آخوند تبار است. چرا دیده نشد؟ خوب نقش «قربانی سیستم» را بازی نکرد.

آخوند تبار با حجاب روی رینگ رفت؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد اساساً محدودیتی برای بوکس با حجاب وجود نداشت. او به همان دلیلی مورد توجه قرار نگرفت که شما امروز نمی‌دانید اعضای تیم ملی جودو زنان که با حجاب مسابقه می‌دهند، چه کسانی هستند!

بوکس در بعضی کشورهای اسلامی بین زنان در حال رایج شدن است. در ایران هم هیچ منافاتی ندارد و از سانشو که گراپلینگ دارد، میزان درگیری‌اش کمتر و حساسیت نسبت به آن کمتر است. بنابراین منعی برای مسابقه بوکس زنان وجود ندارد. حتی امسال دوره مربیگری بوکس زنان در ایران داشتیم!

بعضی برندها مثل نایک اساساً پوشش اسلامی برای بوکس زنان طراحی کرده اند. بنابراین اساساً مسابقه بوکس در دنیا نیز پذیرفته شده است. از قضا هر یک ذره پوشش به نفع بوکسور است اما خوشبختانه انجمن بین‌المللی فدراسیون‌های بوکس AIBA ایرادی نگرفته و نقض بازی منصفانه در نظر نگرفته است.

خانم صدف خادم می‌توانست با پوشش نایک و با صبر در مسابقات رسمی آسیایی یا جهانی از طرف ایران شرکت کند. قطعاً در آن صورت خیلی کمتر دیده می‌شد و بدون شک (با توجه به دانشی که از بوکس دارم) شانس موفقیتش بسیار اندک بود و همان دور اول حذف می‌شد. عملکردش را در همین مسابقه باشگاهی دیدیم

حالا سوای این بحث حجاب، آیا صدف خادم در یک مسابقه رسمی انجمن فدراسیون‌های جهانی بوکس AIBA شرکت کرد؟ پاسخ منفی است. این فقط یک مسابقه «فرمالیته» برای به دست آوردن عنوان اولین بوکسور زن ایرانی بود که البته قبلاً تینا آخوند تبار این را به دست آورده است!

بدترین نوع مواجهه به حقوق زنان، تبدیل کردن این مطالبات به ابزاری برای کسب (شهرت، مقبولیت، ثروت، موقعیت) است. سواد رسانه‌ای یعنی آلت دست یک دختربچه نشویم که صرفاً قصد دارد خودش را قربانی سیستم در مسیر رسیدن به حقوق زنان جا بزند. تعداد اینها هم هر روز در حال بیشتر شدن است

می‌گویند: «دروغگو کم حافظه می‌شود». این خانم صدف خادم وقتی ایران بود در یک گفت و گو به صراحت تاکید کرد اولین بوکسور زن ایرانی «نیست». فکر می‌کنم اذعان خود ایشان برای رد ادعای مطرح شده، کفایت کند.»

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید:

کاربر دیگری هم درباره مسابقاتی که برگزار شده، تحقیق کرده است؛ محمد صادقی در این باره نوشته: «هنوز هیچکدام از خبرنگاران ایرانی و رسانه‌های مرتبط درباره این‌که صدف خادم در چه مسابقه‌ای شرکت کرد توضیحی نداده‌اند؟ فقط گفته شد «در یک مسابقه رسمی» اما کدام: باشگاهی؟ استانی؟ قهرمانی فرانسه؟ انتخابی تیم‌ملی؟ جهانی؟

همین موضوع باعث شده انواع و اقسام گمانه‌زنی‌ها صورت بگیرد هشتگ صدف خادم را که دنبال کنید نوشته‌هایی می‌بینید درباره «اولین مسابقه جهانی» «قهرمانی صدف خادم» «کسب مدال» «حضور در فینال» «بالا بردن کاپ قهرمانی» و…

اما واقعیت هیچکدام اینها نیست! کنجکاو شدم و با Franck weus رئیس باشگاه Roc Boxe در رویان فرانسه صحبت کردم، همان باشگاهی که صدف خادم در کنار ۱۵۰ علاقه‌مند بوکس دیگر در آن آموزش می‌بیند. فرانک گفت: این یک مسابقه آماتور بوکس بود در باشگاه ما برای دریافت لیسانس (مجوز رسمی) فعالیت در ورزش بوکس در فرانسه و هیچ تیتر دیگری برای این مسابقه وجود ندارد!

مجوزی که امکان اخذ آن توسط زنان در ایران وجود ندارد فلذا صدف خادم موفق شد با شرکت در کلاس‌های بوکس این باشگاه در شهر رویان و پیروزی در مسابقه با حریفش آن را دریافت کند.»

کد خبر 4595403

منبع: مهر

کلیدواژه: بوکس فدراسیون بوکس فدراسیون جهانی بوکس بوکس بانوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المپیک پاریس؛ اولین المپیک با برابری جنسیتی

در بازی‌های المپیک امسال پاریس، دستاوردی تاریخی جشن گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ویفروم، قرار است بازی‌های پاریس، با دستیابی به برابری جنسیتی کامل برای اولین‌بار تاریخی در المپیک ثبت کنند.

تعداد ورزشکاران زن و مرد در تابستان امسال برابر است و با وجود این پیشرفت‌ها، جهان هنوز راهی برای رسیدن به برابری کامل جنسیتی دارد.

بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳، تخمین زده می‌شود که رسیدن به برابری کامل ۱۳۱ سال دیگر طول بکشد.

برای اولین بار در تاریخ المپیک، زنان ورزشکار به تعداد ورزشکاران مرد در بازی‌ها جایگاه خواهند داشت. این تخصیص ۵۰-۵۰ به این معنی است که بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در تابستان امسال اولین المپیکی خواهد بود که به برابری جنسیتی کامل در زمین بازی دست می‌یابد.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، این نقطه عطف را «یکی از مهمترین لحظات در تاریخ بازی‌های المپیک و در کل ورزش زنان» توصیف کرد.

این مورد مسیر طولانی برای زنان در المپیک بوده است. زنان از زمان شرکت در بازی‌های المپیک برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۰، آن هم در پاریس، راه طولانی را پیموده‌اند. در آن سال، زنان تنها ۲.۲ درصد از کل شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند.

تعداد زنان ورزشکار به‌طور پیوسته افزایش یافته است و از المپیک ۱۹۸۴ در لس‌آنجلس، ایالات‌متحده، زمانی که زنان ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان المپیک را تشکیل می‌دادند، شتاب گرفته است.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۴۴ درصد از ورزشکاران زن بودند. لندن ۲۰۱۲ به عنوان «بازی‌های زنان» توصیف شد زیرا این اولین‌بار در المپیک بود که هر کشوری که در آن شرکت می‌کرد، زنان ورزشکار را در تیم‌های خود داشت.

سازمان زنان ملل متحد اظهار کرد که ورزش می‌تواند زندگی را تغییر دهد و این شامل ارتقای رهبری، کار گروهی، اتکا به خود و اعتماد به نفس در زنان است.

برابری جنسیتی به‌طور گسترده‌تری برای اقتصادها و جوامع مفید است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش جهانی شکاف جنسیتی خود در سال ۲۰۲۳ دریافت که پیشرفت در کاهش شکاف‌های جنسیتی به معنای رشد، نوآوری و انعطاف‌پذیری بیشتر برای کشورهاست.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پوستر رسمی المپیک ۲۰۲۴ پاریس رونمایی شد بهترین کشورهای جهان برای اشتغال زنان/ رتبه ایران کجاست؟

دیگر خبرها

  • المپیک پاریس؛ اولین المپیک با برابری جنسیتی
  • اولین خبر رسمی در مورد جانشین خمس
  • آغاز اولین حراج انواع سکه در سال جدید از ساعت ۱۲ امروز | خریداران برای دریافت سکه به تارنمای رسمی مرکز مبادله مراجعه کنند
  • اولین تصویر از کشتی غول‌پیکر اسرائیلی در بندرگاه بندرعباس + عکس
  • اولین تصاویر از شلیک موشک‌های سپاه به سمت اراضی اشغالی
  • آگهی رسمی مزایده پرسپولیس و استقلال
  • توئیت ویژه رسول خادم برای زنان سیستان و بلوچستان (+عکس)
  • ستارگان UFC ۱۰۰ و UFC ۲۰۰ حالا کجا هستند و چه می‌کنند؟
  • اعزام ۱۱ بوکسور به رقابت های بیشکک
  • عکس‌| توئیت جدید رسول خادم با تصویر زنان سیستان و بلوچستان