Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-16@04:50:31 GMT

فلاحت‌پیشه: اینستکس نتیجه‌ناچیزی داشته است

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۶۵۴۱

فلاحت‌پیشه: اینستکس نتیجه‌ناچیزی داشته است

به گزارش جهان نيوز، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعلل اروپا در اجرایی شدن اینستکس، گفت: نگاه متفاوت اروپا و ایران به این سازوکار مالی موجب اختلاف در انتظار‌های دو طرف شده است.

وی نگاه اروپا به اینستکس را فرآیندی موقتی برای گذر از افراطی‌گری ترامپ دانست و ادامه داد: اروپایی‌ها به ایجاد مناسباتی با آمریکا برای بازگشت طرف‌های برجام به اجرای این پیمان امیدوارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ساز و کار نه برای حفظ برجام بلکه به جهت حفظ اروپاست؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی را قانع نکرده است.

فلاحت پیشه افزود: اگرچه نگاه ایران به اینستکس دائمی است اما به شرایط برجام هم بازگردیم، جمهوری اسلامی به آمریکا اعتمادی ندارد. همچنین سایر عضو‌های برجام باید با تضمین، سازوکار‌های عملی را به ویژه در حوزه اقتصادی تعریف کنند.

رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی با اشاره به اینکه اینستکس نتیجه ناچیزی داشته است، گفت: جمهوری اسلامی در عمل، حساب راهبردی را روی این ساز و کار باز نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه اینستکس آثار بین المللی سیاسی مهمی دارد، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دنیا می‌خواهد با ایران رابطه داشته باشد و ترامپ در انزوا قرار گرفته است.

فلاحت پیشه تصریح کرد: ایران روی قدرت اروپا مبالغه کرده است و آنها برای حفظ ساز و کاری مانند برجام بسیار ضعیف هستند؛ به علاوه، برجام دست‌آویزی برای حفظ اروپایی است که حضورش سال‌ها از وجود آمریکایی‌ها و قدرت‌های دیگری، چون روسیه و چین تاثیر گرفته بود.

رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی افزود: پس از انقلاب و قطع ارتباط ایران و آمریکا، اروپا یک جایگزین بوده است؛ اکنون مشخص شده که اروپایی‌ها بدون آمریکا قدرت حفظ برجام را ندارند و اینستکس نشان دهنده سردرگمی آن‌هاست. اروپایی‌ها منتظر برقراری دوباره روابط ایران و آمریکا هستند تا بتوانند برای خود تعریفی داشته باشند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: ایران پس از اجرای برجام و بازگشت ده‌ها هزار یورو، فرصت‌های مهم را برای اجرای طرح‌هایی مانند پتروشیمی از دست داد؛ کسانی که ثروت‌های وارد شده به خزانه را در آن موقعیت صرف کار‌های بیهوده و زائد کردند، قطعا به کشور خیانت کردند.

رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی درباره سازوکار‌های جمهوری اسلامی با کشور‌های ترکیه، عراق، هند، روسیه و چین توضیح داد: این سازوکار‌ها بهره‌های دو جانبه را در بر خواهد داشت و بیشترین مبادلات را شامل می‌شود؛ زمانی به ساز و کار‌ها می‌توان خوشبین بود که کشور‌ها از نظر بومی و ملی ضعف سیاسی و اقتصادیشان را بپوشانند و خود اتکا باشند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا معافیت تحریمیِ ایران را تمدید نکرد

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود را تمدید نکرده است. 

واشنگتن آخرین‌بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند. 

این معافیت‌ها در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند. 

طبق متن برجام، کشورهای امضاکنندۀ این پیمان متعهدشده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

دیگر خبرها

  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • فلاحت پیشه: احتمالا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته
  • پیام مهم واکنش آمریکا و متحدان اسرائیل به حمله سپاه از نگاه فلاحت‌پیشه
  • پیام مهم واکنش آمریکا و متحدان اسرائیل به حمله سپاه از نگاه فلاحت‌پیشه /اقدام نظامی ایران، دقیق برنامه ریزی شده بود
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • پیام مهم واکنش آمریکا و متحدان اسرائیل به حمله سپاه از نگاه فلاحت پیشه /اقدام نظامی ایران، دقیق برنامه ریزی شده بود
  • آمریکا معافیت تحریمیِ ایران را تمدید نکرد