Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:28:10 GMT

سفر عمران خان به ايران، اهداف و دستاوردها

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۶۷۱۸

سفر عمران خان به ايران، اهداف و دستاوردها

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- اولين سفر عمران خان، نخست وزير پاکستان به ايران، مي تواند چشم اندازهاي روشني از گسترش و تحکيم روابط ميان دو کشور در سايه حسن همجواري و ريشه هاي تاريخي و ديني مشترک ترسيم کند.

به گزارش گروه نشريات خبري، وزارت خارجه پاکستان دوشنبه هفته گذشته طي بيانيه اي اعلام کرد که عمران خان اول فردا ( 1 ارديبهشت ماه) به دعوت رسمي «دکتر حسن روحاني»، به ايران سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اين اعلام نخست وزير پاکستان در اين سفر دوروزه و قبل از عزيمت به تهران براي مذاکرات با مقام هاي بلندپايه ايران، توقف کوتاهي در شهر مشهد خواهد داشت.
بديهي است که اهميت به فعليت رساندن ظرفيت ها و پتانسيل هاي بالقوه ميان دو کشور جهت همکاري هاي بلند مدت و پايدار در زمينه هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و فرهنگي از سوي هردو کشور مورد تاکيد قرار دارد.
از همين رو عمران خان روز گذشته در ديداري که با مهدي هنردوست، سفير ايران در پاکستان داشت، تأکيد کرد که اين کشور اهميت فراواني براي همسايگانش بويژه ايران که علائق و اشتراکات فراواني با پاکستان دارند، قائل است.
به نوشته روزنامه ايران تأکيد نخست وزير پاکستان براي گسترش رابطه با تهران در حالي که او بر مهيا شدن شرايط براي بهبود و ارتقاي سطح تبادلات دو کشور و ادامه روابط مبتني بر احترام و صراحت تأکيد دارد، مي‌تواند نشان دهنده آن باشد که پاکستان سعي دارد با ميانه روي در بحبوحه تحولات منطقه بر تصوير مطلوب رابطه همسايگي مهر تاييد بزند.
به گزارش اعتماد نشريه The Nation پاکستان نيز ضمن تاکيد بر اهميت اين سفر نوشت: دو کشور با وجود آنکه به لحاظ فرهنگي، زباني و مذهبي اشتراکات فراواني دارند، اما نتوانستند به خوبي از اين ظرفيت‌ها بهره‌برداري کنند.
رسانه هاي کشورمان از هر دو طيف سياسي، با طرح محورهاي مشترک و تمرکز بر سوابق و ريشه هاي تاريخي دو کشور، از ضرورت گسترش روابط کشورهاي همسايه در تمامي زمينه ها و به منظور مقابله با يکه تازي هاي ابرقدرت هاي جهاني نوشتند. اين رسانه همچنين در خصوص اهداف اين سفر نيز به گمانه زني هايي پرداختند.
رسانه هاي اصلاح طلب همچنين به طرح محوري حول روابط ايران و پاکستان و نسبت آن با عربستان اقدام کردند.
رسانه هاي اصلاح طلب
...................................
** سوابق و مشترکات تاريخي در روابط دو کشور
به نوشته روزنامه اعتماد اگر تاريخ را بررسي کنيم، مي‌بينيم اولين کشوري که پيروزي انقلاب اسلامي را در ايران به رسميت شناخت، پاکستان بود و اولين کشوري که بعد از استقلال پاکستان اين کشور را به رسميت شناخت، ايران بود...در طول تاريخ هيچگاه روابط ايران و پاکستان را نمي‌توان «بد» توصيف کرد، همواره رابطه دو کشور مبتني بر احترام متقابل و دوستانه بوده است.
روزنامه ايران نيز در يادداشتي نوشت: وجود سوابق مشترک تاريخي، فرهنگي و مذهبي در کنار ضرورت‌هاي سياست همسايگي، توجه جدي به تقويت مناسبات دوجانبه را در رويکرد سياست خارجي دو کشور حائز اهميت مي‌کند. رويکردي که مقام‌هاي تهران و اسلام آباد براي پيگيري آن مي‌کوشند زمينه‌هاي فعال کردن وجوه مختلف اين همکاري را مهيا کنند.
ايلنا: جايگاه ايران در پاکستان يک جايگاه تاريخي، فرهنگي و احساسي است.
** لزوم همکاري و استفاده از ظرفيت ها در روابط دو کشور
در بخشي از تحليل روزنامه اعتماد آمده است: سياست جمهوري اسلامي ايران در برابر همسايگانش، به ويژه براي مقابله با سياست‌هاي يک‌جانبه و خصمانه ايالات متحده امريکا و تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران، ايجاب مي‌کند که بيش از هر زمان ديگري مناسبات و همکاري‌هاي خود را با همسايگان توسعه دهد... انتظار ما در ايران اين است که اين روابط بسيار بيشتر از اين در زمينه‌هاي مختلف توسعه پيدا کند، چرا که ظرفيت بسيار بزرگي در هر دو کشور وجود دارد.
به گزارش ايسنا، رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت طي سخناني در مراسم روز ملي پاکستان اظهار کرد: در بين همسايگان ايران و در بين سرزمين‌هاي داراي تاريخ کهن، پاکستان به عنوان دروازه مهم ورود ما به شرق همواره از اهميت راهبردي برخوردار بوده است.
وي افزود: تعامل و همکاري دو کشور در حوزه‌هاي مختلف علاوه بر عضويت فعال دو کشور در مجامع بين المللي نظير گروه «D 8»، سازمان همکاري‌هاي اسلامي، کشورهاي عضو اکو و جنبش عدم تعهد، نشان از گرايش‌هاي راهبردي مشابه و مشترک دو کشور در عصر حاضر دارد.
رحماني اظهار کرد: دو ملت ايران و پاکستان به عنوان دو ملت دوست و مستقل براي افزايش قدرت و رفاه خود نيازمند توسعه همه جانبه هستند و اين مي‌تواند يک زمينه همکاري بلند مدت و گسترده را فراهم سازد.
به گزارش ايلنا يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس نيز معتقد است: به روابط ايران و پاکستان آن‌طور که بايد توجه نمي‌شود چرا که مردم اين کشور و به خصوص حزب حاکم نگاه بسيار مثبت و خوبي به جمهوري اسلامي ايران دارند... سفر عمران خان به تهران يک اتفاق مثبت است که بايد از آن براي توسعه روابط سياسي و اقتصادي بهره گرفت؛ چرا که رويکرد مردم پاکستان به ايران بسيار رويکرد مثبتي است و ما هم بايد بتوانيم از اين ظرفيت استفاده کنيم.
** همکاري هاي اقتصادي
بنا به تحليل روزنامه ايران بي ترديد موضوع روابط اقتصادي و هدف‌گذاري دو طرف براي افزايش حجم مبادلات اقتصادي که طي سال‌هاي اخير و تحت تأثير عوامل متعددي سير نزولي يافته يکي از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوي نخست وزير پاکستان با مقام‌هاي بلندپايه ايران خواهد بود.
پيرمحمد ملازهي، کارشناس شبه‌قاره نيز در گفتگو با روزنامه شرق اظهار داشت: ظرفيت خوبي بين دو کشور براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري وجود دارد که البته تا‌به‌حال از آنها نتوانسته‌اند به‌طور مناسب استفاده کنند. هدف‌گذاري‌ها براي چيزي حدود پنج ميليارد دلار تجارت بين دو کشور بوده، ولي تابه‌حال در هيچ برهه‌اي حجم تجارت از 1.2 و 1.5 ميليارد دلار بيشتر نشده است.
نفس سرمايه‌گذاري و تفکر سرمايه‌گذاري مشترک در دو کشور، خصوصا در ايالت بلوچستان هنوز هم هواخواهاني جدي در دو کشور دارد. به‌اين‌ترتيب بخشي از قضيه، به سرمايه‌گذاري مشترک برمي‌گردد، اما بخش ديگر به انرژي مربوط است...
ايسنا به نقل از وزير صنعت، معدن و تجارت نوشت: با توجه به سند توسعه همکاري‌هاي اقتصادي بين دو کشور و چشم‌انداز دستيابي به حجم پنج ميليارد دلار مناسبات تجاري تا سال 2021 اميدواريم با برقراري روابط بانکي و نهايي شدن موافقتنامه تجارت آزاد که مقرر است چهارمين دوره مذاکرات آن به زودي در اسلام آباد برگزار شود، اين مهم محقق شود.
** همکاري دو کشور در خصوص مسائل امنيتي و مبارزه با تروريسم
ايران: وجه مهم ديگر همکاري‌هاي تهران و اسلام آباد را بايد ناظر به اهميت جايگاه و مختصات پاکستان در همکاري امنيتي با ايران و مبارزه با گروه‌هاي تروريستي جستجو کرد. پاکستان اين امکان بالقوه را دارد که يکي از کشورهاي تأثيرگذار در مقابله با افراط‌گرايي و تروريسم بر آمده از انديشه‌هاي تکفيري باشد. بر همين اساس نيز احياي محور همکاري‌هاي مشترک تهران و اسلام آباد در موضوعات امنيتي منطقه بويژه جلوگيري از نفوذ تروريسم و کمک به ايجاد ثبات و امنيت در مرزها در زمره يکي از محورهاي مهم مطرح شده در رايزني‌هاي مقامات دو کشور قرار خواهد داشت.
شرق نيز به نقل از يک کارشناس نوشت: ايران و پاکستان در اين زمينه ديدگاه‌هاي متفاوتي دارند. ديدگاه پاکستاني‌ها اين است که ايران بايد امنيت مرزها را تأمين کند. آنها مرزهاي ايران را براي خودشان امن تصور مي‌کنند. واقعيت اين است که اولويت‌هاي امنيت مرزي براي آنها در مرزهاي هند (کشمير) و افغانستان (تورخم) است؛ بنابراين خيلي حاضر نيستند در مرزهاي ايران هزينه کنند. ايران هم انتظار دارد که پاکستان براي امنيت مرزها به‌طور مناسب‌تري عمل کند. به نظرم اين موضوع ديگري است که مورد بحث طرفين قرار خواهد گرفت.
** روابط ايران و پاکستان و نسبت آن با عربستان
به نوشته روزنامه ايران شايد پيامي که او پيشتر به گوش شاهزاده‌هاي سعودي رسانده که اسلام آباد در پي کاهش تنش ميان تهران و رياض است، رويکرد سياست خارجه‌اي منطقه‌اي اين سياستمدار ميانه‌روي پاکستاني را نمايان مي‌کند. چه سياست او براي کاهش تنش ميان عربستان و ايران در ميان جريان‌هاي سياسي پاکستان طرفداران بسياري دارد.
روزنامه اعتماد نيز در اين باره نوشت: مشکلات اقتصادي در سال‌هاي اخير و نياز به توسعه اقتصادي پاکستان از جمله مسائلي است که بخشي از اولويت‌هاي سياست خارجي اين کشور را به سمت تلاش براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، ارزهاي خارجي و همکاري‌هاي اقتصادي سوق داده است. پادشاهي ثروتمند عربستان سعودي، به عنوان يک متحد قديمي اسلام‌آباد، توان گسترده‌اي در تامين نيازهاي فوري و بلافاصله اين کشور دارد که در سفرهاي اخير عمران خان به رياض و وام‌هاي کلاني که از عربستان دريافت کرده است، مي‌توان نمونه‌هاي اين توان حمايتي را ديد. اما اسلام‌آباد بايد توجه داشته باشد که هر چند اين وعده‌ها مي‌تواند در کوتاه‌مدت بخشي از عوارض مشکلات اقتصادي و مالي پاکستان را تسکين دهد، اما در ميان مدت و بلندمدت، به ويژه در موضوعاتي مانند افراطي‌گري و تروريسم، مي‌تواند اثرات جبران‌ناپذيري در اين کشور داشته ‌باشد. جمهوري اسلامي ايران همواره از امنيت و توسعه اقتصادي پاکستان حمايت کرده است و هرگز روابط دوجانبه را منوط به تغيير روابط پاکستان با کشور ثالثي نکرده است. در نتيجه نخست‌وزير پاکستان، شايسته است با توجه به جميع شاخص‌ها، تصميم‌هايي در سياست خارجي اين کشور اتخاذ کند که باعث قرباني شدن منافع اساسي و بلندمدت اين کشور به ويژه ثبات و امنيت، به پاي منافع کوتاه‌مدت مالي نشود.
به نوشته روزنامه شرق اگرچه برنامه اصلي اين سفر رايزني‌هاي سياسي و اقتصادي است، اما برخي کارشناسان معتقدند عمران خان به دنبال ميانجيگري يا بهبود رابطه تهران- رياض نيز هست. براي اسلام‌آباد بهتر آن است که دو کشور بزرگ مسلمان منطقه رابطه خوبي با هم داشته باشند.
پيرمحمد ملازهي، کارشناس شبه‌قاره، در گفتگو با با اين روزنامه اظهار داشت: پاکستان با توجه به مناسبات خوبي که هم با عربستان و هم با ايران دارد، خودش را در موقعيتي مي‌بيند که بتواند براي کاهش تنش‌ها بين اين دو کشور به‌نوعي ميانجيگري کند. اين يکي از بحث‌هايي است که به ‌نظرم آقاي عمران خان پيگيري خواهد کرد. منافع پاکستان در اين است که تنش‌ها بين ايران و عربستان‌سعودي کاهش يابد. اگر اين تنش‌ها افزايش پيدا کند، پاکستان در حفظ تعادل خود بين اين دو کشور، به مشکل مي‌خورد.
مرتضي صفاري‌نطنزي عضو کميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس در گفتگو با ايلنا و در خصوص توان اسلام آباد براي ايجاد تعادل در روابط با تهران و رياض گفت: قطعا تلاش پاکستان در همين راستا است و مي‌خواهند از اين فرصت استفاده کرده و همزمان با هوشمندي از ظرفيت ارتباط با هر دو کشور بهره ببرند.
وي همچنين در خصوص اينکه آيا مي‌توان گفت عمران خان حامل پيامي از سوي رياض براي تهران است، گفت: اين امکان وجود دارد و اگر پاکستان هم اين توانمندي را داشته باشد تا اندکي روابط ايران و عربستان را تلطيف کند، قطعا اقدام خوبي است.
رسانه هاي اصولگرا
..........................
** اهميت و ظرفيت هاي سفر نخست وزير پاکستان به تهران
وطن امروزدر يک خبر کوتاه با تيتر `عمران‌خان نيمه شعبان در مشهد` نوشت: سفر عمران‌خان به تهران نخستين سفر وي به ايران بعد از رسيدن به نخست‌وزيري محسوب مي‌شود و از اهميت خاصي به دليل شرايط منطقه و همچنين روابط ايران - پاکستان برخوردار است.
«شفقت کاکاخيل» سفير سابق پاکستان در کشورهاي مختلف، در گفتگو با فارس اظهار داشت: با سفر «عمران‌خان» به ايران، اين تصور که پاکستان تمايل بيشتري به برخي کشورها دارد از بين خواهد رفت.
وي افزود: بعد از اينکه عمران‌خان به عنوان نخست وزير پاکستان قدرت را به دست گرفت سفرهاي پي در پي وي به برخي کشورهاي عربي سبب شد برخي تصور کنند که دولت اسلام‌آباد فقط به عربستان اهميت مي‌دهد. سياست خارجي پاکستان بر روابط بي‌طرفانه بين ايران و کشورهاي عربي استوار است و اين موضوع با سفر عمران‌خان به تهران بيش از پيش مشخص خواهد شد.
وي افزود: برخي دشمنان در داخلي و خارجي تلاش کردند که از سفرهاي نخست وزير پاکستان به کشورهاي عربي براي کمرنگ جلوه دادن همچنين به چالش کشيدن روابط تهران- اسلام‌آباد استفاده کنند. بنا به اعتقاد اين کارشناس عمليات‌هاي تروريستي اخير در ايالت بلوچستان، نوعي اعتراض دشمنان به سفر عمران‌خان به ايران بود.
کاکاخيل گفت: ديدار عمران‌خان با سران و مقامات بلندپايه ايران مي‌تواند بسياري از سو‌ءتفاهم‌ها بين دو کشور را رفع کند.
وي افزود: عمران‌خان فردي است که براي منافع کشورش حاضر است اعضاي کابينه دولت را تغيير دهد يا منافع شخصي را به خطر بيندازد بنابراين براي گسترش روبط با ايران از هيچ اقدامي دريغ نخواهد کرد.
در يادداشتي از تسنيم نيز مي خوانيم: انتظار مي رود روابط ايران و پاکستان با توجه به خواست و اراده دو دولت و ملت، عليرغم همه چالش هاي داخلي و موانع منطقه‌اي و بين المللي در مسير توسعه و همگرايي پيش برود. آمادگي عمران خان نخست وزير پاکستان براي سفر به تهران در راس هياتي بلندپايه در ارديبهشت ماه سال جاري حاکي از تداوم رويکرد پاکستان به حفظ مناسبات حسنه و حسن همجواري با جمهوري اسلامي ايران به عنوان تنها همسايه دوست اين کشور مي باشد.
** روابط ايران و پاکستان در طول تاريخ
«شفقت کاکاخيل» سفير سابق پاکستان به فارس گفت: پيام‌هاي سخنگو و فرمانده ارتش همچنين شخصيت‌هاي سياسي پاکستان درباره ايران به خوبي جايگاه اين کشور در سياست خارجي پاکستاني‌ها را نشان مي‌دهد.
به گفته وي با وجود اينکه اوضاع منطقه به سرعت در حال تغيير است و گاهي منافع دو کشور با هم همخواني ندارد اما اسلام‌آباد هميشه روابط خوب خود را با تهران حفظ کرده است.
وي افزود: ايران و پاکستان در شرايط سخت مانند آسيب‌هايي که سيل به وجود آورد با يکديگر همراه بودند که نشان دهند روابط عميق بين ملت‌هاي دو کشور است.
تسنيم در يادداشتي نوشت: سابقه مناسبات دوستانه ايران و پاکستان به سال هاي قبل از استقلال اين کشور از هند برمي گردد، چنانکه در دوره غزنويان تمدن، فرهنگ و آداب و رسوم ايراني ايراني در سرزمين پاکستان رواج يافت و بسياري از سخنوران ، نويسندگان و دانشمندان ايراني به اين نواحي مهاجرت کرده و مورد حمايت و تفقد پادشاهان قرار مي گرفتند. نظر به علقه ديرينه مردم شبه قاره و ايران، پس از اعلام استقلال پاکستان ، ايران نخستين کشوري بود که در 15 اوت 1947 اين کشور را به رسميت شناخت و 22 اکتبر همان سال سفارت ايران در کراچي (پايتخت وقت پاکستان) تأسيس گرديد. اين اقدام ايران خشنودي پاکستان را به دنبال داشت و سياست هاي مبتني بر حسن نيت سر لوحه روابط دو کشور قرار گرفت. از اين رو، عهدنامه مودت با استقبال دو کشور روبرو شد و در سال 1328 (1950 ) به امضاء رسيد.
در وصف روابط دوستانه دو کشور مسلمان، همين بس که مردم پاکستان اين همسايه شرقي ، ايراني ها را برادر خطاب مي کنند. دو دولت و ملت ايران و پاکستان همواره در شرايط سخت و دشوار پشتيبان يکديگر بوده و هنگام بلاياي طبيعي و بحران ها برادري دو کشور به يکديگر ثابت شده است. در جريان حوادث طبيعي چون سيل 2010 پاکستان ، ايران اقدام به ارائه کمک هاي انساندوستانه به اين کشور نموده و متقابلاً پاکستان نيز در جريان سيل اخير ايران ، با ارسال دو فروند هواپيماي سي – 130 کمک هاي خود را به مردم دو شهر اهواز و خرم آباد ارائه نموده است. علاوه بر اين ملت پاکستان و از جمله شيعيان اين کشور به صورت فردي يا در قالب احزاب و گروه ها اقدام به جمع آوري کمک براي سيل زدگان ايران نموده اند که حاکي از عمق همبستگي و قرابت شهروندان دو کشور مي کند.
مشرق نيوز در همين راستا گزارشي تصويري از جمع‌آوري کمک براي سيل‌زدگان ايراني در پاکستان منتشر کرد و در توضيح آن نوشت: ايستگاه‌هاي جمع‌آوري کمک براي سيل‌زدگان ايراني در لاهور پاکستان، کمک‌هاي مردم پاکستان براي ارسال به ايران را جمع‌آوري مي‌کنند.
** مزاياي برقراري رابطه نزديک و حسنه ميان دو کشور
فارس به نقل از کارشناس سياست خارجي پاکستان: اگر روابط سياسي، تجاري و اقتصادي پاکستان و ايران خوب باشد بسياري از قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي نمي‌توانند اهداف خود در منطقه را دنبال کنند.
وي افزود: گسترش روابط تجاري بين پاکستان و ايران شکسته شدن تحريم‌ها عليه دو کشور را به دنبال خواهد داشت و اين يعني ناکامي و شکست سناريوي سلطه بر اقتصاد منطقه با دسيسه تحريم.
کاکاخيل تأکيد کرد: پاکستان در هر شرايطي خواهان امنيت در مرز مشترک با ايران است و نمي‌خواهد مانند مرزهاي هند و افغانستان در اين مرز نيز دچار مشکل شود.
تسنيم نيز در يادداشتي به ابعاد اقتصادي روابط ايران و پاکستان نوشت: همانگونه که مقامات عالي دو کشور در بيستمين نشست کميسيون مشترک اقتصادي ايران و پاکستان در فروردين 1396 توافق نمودند، حجم روابط تجاري دوجانبه حداقل تا سطح 5 ميليارد دلار قابل افزايش است که در صورت تحقق، نه تنها منجر به افزايش رفاه و اشتغال ساکنين استان‌هاي مرزي دو کشور خواهد شد، بلکه به توسعه و امنيت منطقه نيز کمک خواهد نمود. با توجه به مشابهت سلائق و علائق فرهنگي مردم دو کشور و شرايط اقتصادي آنها که به سادگي مي‌توانند نيازهاي اوليه يکديگر را برطرف کنند؛ درهم تنيدگي هرچه بيشتر در روابط اقتصادي ايران و پاکستان، قطعا منافع بيشتر را براي مردم هر دو کشور در پي خواهد داشت و به رشد اقتصادي منطقه کمک خواهد کرد.(اين يادداشت از سوي رجانيوز بازنشر شده است.)
پژوهشم**9026**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۶۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود

«ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر رییس‌جمهور به پاکستان اظهار کرد: پاکستان، کشوری مهمی و یکی از کشورهای بزرگ اسلامی است و تقویت ارتباط با این کشور برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه اولویت جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی، تعامل و تقویت ارتباط با همسایگان است، ادامه داد: همسایگان در اولویت روابط خارجی ایران و به ویژه در دولت سیزدهم قرار دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاکستان کشوری مهم و مؤثر در منطقه‌ است گفت: جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های زیادی برای ارتباط با پاکستان دارد و تعمیق و گسترش روابط ایران و پاکستان و تعمیق اقدامات دوجانبه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران و پاکستان در زمینه‌هایی مانند اقتصادی، تجاری، تشکیل بازارچه‌های مشترک مرزی، انرژی، ترانزیت، حمل و نقل و همچنین در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم، با یکدیگر در تعامل هستند؛ هم ما می‌توانیم بسیاری از مایحتاج پاکستان را تأمین کنیم و هم پاکستان می‌تواند در این زمینه، به ما کمک کند.

رضایی گفت: بر این اساس، سفر رییس‌جمهور به پاکستان بسیار مهم است و می‌تواند منجر به توسعه و تعمیق روابط ایران با این کشور شود.

وی اضافه کرد: رییس‌جمهور ما و نخست‌وزیر پاکستان توافق کردند که در اولین گام، میزان مبادلات تجاری بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد که ما هم معتقدیم این ظرفیت وجود دارد و اگر بخش‌های مختلف دو کشور فعال شوند، می‌توانند به این حجم از مبادلات تجاری برسند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سوی دیگر، بین دو ملت ایران و پاکستان روابط و سابقه بسیار بزرگ تاریخی و فرهنگی وجود دارد. ایران و پاکستان اشتراک‌های فرهنگی، دینی، تاریخی و تمدنی بسیار زیادی با هم دارند و دو ملت ایران و پاکستان از این حیث بسیار نزدیک به همدیگر هستند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سفر رییس‌جمهور اهمیت زیادی برای تقویت ارتباط ایران و پاکستان دارد و امیدواریم ماحصل این سفر، توسعه روابط و افزایش رفاه و رضایت‌مندی برای هر دو ملت ایران و پاکستان باشد.

کد خبر 6086503 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند