Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - سازمان آب و برق خوزستان ادعاي پرويز فتاح، رئيس کميته امداد امام خميني (ره) مبني بر وجود اشکال در پيش‌بيني‌هاي مديريت مخازن سدها در سيلاب خوزستان را رد و طي جوابيه‌اي اعلام کرد: داوري درباره مقوله پيچيده مديريت سازه‌هاي آبي بايد در مراجع تخصصي و نه تريبون‌هاي عمومي و سياسي صورت گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا از شبکه خبري سازمان آب و برق خوزستان، پرويز فتاح، در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران در تاريخ 30 فروردين 1398، با اشاره به سيلاب‌هاي خوزستان گفته‌‌ است: «مي‌شد اين حادثه در خوزستان رخ ندهد و حتما پيش‌بيني‌ها در مديريت مخازن سدها اشکال داشته است.» نظر به اهميت جايگاه نماز جمعه تهران و حساسيت هرگونه سخني که در اين جايگاه از جانب هر فردي بيان مي‌شود، سازمان آب و برق خوزستان، لازم مي‌داند درخصوص اين اظهارات نکاتي را به استحضار ملت ايران و بالاخص مردم خسارت‌ديده از سيلاب‌هاي اخير در خوزستان برساند.
سازمان آب و برق خوزستان در اين جوابيه ادعاي آقاي پرويز فتاح را نادرست دانسته و با توجه به سابقه‌شان در آشنايي با مديريت منابع آب و سازه‌هاي آبي، گفته‌شان را دور از انتظار تلقي کرده است.
در اين جوابيه با اشاره به اينکه بهره‌برداري از سدها فرايندي کاملا تخصصي و به دور از ملاحظات صرفا مديريتي و سياسي است، آمده است: برنامه‌ريزي و مديريت مخازن سدهاي خوزستان قبل از سيلاب‌هاي سال 98 توسط يک شوراي مشورتي 11 نفره متشکل از مجرب‌ترين متخصصان در زمينه منابع آب و هيدرولوژي دانشگاه‌ها، شرکت‌هاي مهندسين مشاور، کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان و با استفاده از دستورالعمل بهره‌برداري هر سد که توسط مشاوران و سازندگان سدها ارائه شده است صورت مي‌گيرد، تصميمات اين گروه تخصصي همواره در هماهنگي با شوراي تامين استان خوزستان به اقدامات عملياتي در مديريت و بهره‌برداري سدها تبديل مي‌شود.
در ادامه آمده است: حجم ورود آب به مخازن سدهاي استان خوزستان از ابتداي سال آبي 98-97 تاکنون بيش از 33.5 ميليارد متر مکعب بوده است، اين ميزان آب 5.5 برابر بيش از آبي است که در سال آبي گذشته در دوره مشابه وارد مخازن سدهاي استان شده است.
اين جوابيه مي افزايد: بارش نيمه اول فروردين ماه امسال در حوضه کرخه 36.7 برابر دوره مشابه در سال گذشته و 5.6 برابر دوره مشابه در متوسط ٥٠ سال گذشته است، بارش نيمه اول فروردين در حوضه کارون بزرگ (مجموع حوضه‌هاي کارون و دز) هم ٥٢ برابر دوره مشابه در سال آبي گذشته و 3.3 برابر متوسط بارش دوره مشابه در ٥٠ سال گذشته بوده است، اين ميزان بارش موجب شده تا سهم رواناب ماه فروردين تا روز 29 فروردين به تنهايي حدود 13.5 ميليارد متر مکعب برسد که اين ميزان بيش از کل حجم فعال مخازن سدهاي خوزستان مي شود؛ ميزان بارش به اين معني است که حتي اگر سدهاي استان به نحوي تخليه شده بودند که ذخيره آب پشت سدها به صفر مي‌رسيد، باز هم نمي‌شد همه بارش‌ها را در مجموعه سدهاي موجود ذخيره کرد، اين در حالي است که سدهاي خوزستان چند منظوره بوده و رهاسازي آب سدها به دليل ريسک بروز خشکسالي – با سابقه قريب به دو دهه خشکسالي در ايران - و مسائل مختلف ناشي از کمبود منابع آب، تابع متغيرهاي زيادي است و دقت پيش‌بيني‌ها نيز در آن بسيار دخيل است.
در ادامه آمده است: مقدار آبي که بيش از حجم کل مخازن سدهاي استان خوزستان بوده است، در بازه زماني 21 روزه از فروردين‌ماه در استان به وقوع پيوسته است، سيلاب در خوزستان در فروردين ماه امسال در 2 مقطع زماني متوالي حادث شد. طول زمان اين سيلاب‌ها از 5 فروردين تا 25 فروردين ماه بود، در طي اين 21 روز سيلابي، حدود 12 ميليارد مترمکعب آب وارد سدهاي خوزستان شد، بديهي است مديريت سيلاب‌ها از طريق سدها با اين حجم از ورود آب، به لحاظ فني امکان‌پذير نبوده است، با اين همه تمهيدات لازم نيز در محدوده دستورالعمل‌هاي فني و پيش‌بيني‌ها، انديشيده و محقق شده بود.
در اين جوابيه تاکيد شده است: حجم خالي مخازن سدهاي خوزستان در ابتداي فروردين ماه سال جاري 4.7 ميليارد مترمکعب بوده و اين در حالي است که در سال‌هاي نرمال حجم خالي به منظور کنترل سيلاب سدها بايد 3.9 ميليارد متر مکعب باشد. اين بدان معناست که بر اساس پيش‌بيني‌ها، حجم خالي سدها 20 درصد بيشتر از شرايط نرمال تمهيد شده بود. در حوضه کرخه ١.٥ ميليارد متر مکعب حجم خالي براي کنترل سيل منظور شده بود و طبق دستورالعمل‌هاي فني، در سال‌هاي نرمال بايد يک ميليارد مترمکعب حجم خالي براي کنترل سيلاب‌ها در نظر گرفته شود. حفظ 50 درصد حجم خالي بيشتر، معنايي جز پيش‌بيني و تمهيد مقابله با سيلاب نبود.
در بخش ديگري از جوابيه آمده است: بزرگترين سيلاب کرخه تا قبل از بهار جاري معادل يک ميليارد و 346 ميليون متر مکعب بوده است ولي سيلاب فروردين 1398 آورد آب معادل 3.9 ميليارد مترمکعب (2.9 برابر بزرگ‌ترين سيلاب تاريخ سد کرخه) ايجاد کرد. هر گونه داوري درباره مديريت بهره‌برداري از سد کرخه بايد بر اساس ظرفيت پيش‌بيني اين ميزان سيلاب و لحاظ کردن ساير متغيرهاي تأثيرگذار بر مديريت سازه‌هاي آبي و از جمله سابقه دو دهه خشکسالي و عواقب ناشي از آن در گذشته صورت گيرد.
در اين جوابيه تاکيد شده است: کشور خوشبختانه به سطحي از بلوغ فني و سياسي رسيده است که براي رخداد بزرگ سيلاب، «هيئت ويژه گزارش ملي سيلاب‌ها» با حکم رياست محترم جمهوري و از مبرزترين متخصصان کشور تشکيل شده است، اين هيات قطعا براي پاسخ دادن به گستره وسيع سؤالات طرح‌شده توسط رياست محترم جمهوري، از همکاري گروه کثيري از متخصصان کشور بهره خواهد برد، سازمان آب و برق خوزستان نيز قطعا همه داده‌هاي مرتبط با سيلاب را در اختيار متخصصان هيات ويژه گزارش ملي سيلاب‌ها قرار خواهد داد.
در ادامه آمده است: سازمان آب و برق خوزستان همه کساني را که به هر دليلي مايل به اظهارنظر درباره عملکرد مديريت سدها در جريان سيلاب‌هاي اخير هستند به منطق کارشناسي و استناد به داده‌هاي معتبر فرامي‌خواند، از تعجيل در اظهارات مخل اعتماد عمومي بر حذر داشته و از ايشان مي‌خواهد هر گونه داده و شواهد مرتبط با ادعاهاي خود را به «هيئت ويژه گزارش ملي سيلاب‌ها» ارائه کنند.
در پايان آمده است: اين سازمان معتقد است داوري درباره مقوله پيچيده مديريت سازه‌هاي آبي بايد در مراجع تخصصي و نه تريبون‌هاي عمومي و سياسي صورت گيرد، پيروي از رويه کارشناسي و مستند به شواهد و داده‌ها، بيشتر متضمن رعايت منافع ملي و اعتماد عمومي است.
/6002/9754
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۶۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب سد جگین هرمزگان رها سازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: پیرو پیش‌بینی‌های بارندگی که توسط سازمان هواشناسی اعلام شده است، اقدامات لازم برای مدیریت سیلاب احتمالی انجام شده لذا دریچه تحتانی سد جگین باز شد تا با تخلیه بخشی از آب ذخیره شده پشت سد آمادگی لازم برای مدیریت سیلاب فراهم شود.

جمشید عیدانی با اشاره به نظام‌نامه مدیریت سیلاب، عنوان کرد: اقدامات لازم پیش از وقوع سیلاب و پس از آن بر اساس نظام‌نامه سیلاب انجام می‌شود و جلسه مدیریت بحران و کمیته‌های مرتبط با آن طی دو جلسه که پیش از این در شرکت برگزار شد تصمیمات لازم برای آمادگی سدها و تأسیسات آبی گرفته شده است.

وی در همین خصوص ابراز داشت: رها سازی این آب با هدف مدیریت سیلاب احتمالی انجام شد و اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز از طریق صدا و سیما و فرمانداری و فضای مجازی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان در پایان گفت: از مردم مستقر در مناطق پایین دست سدها و مراکز جمعیتی نزدیک به حاشیه رودخانه‌ها درخواست می‌شود هشدارها و تدابیر لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی آینده را اتخاذ کنند و برای امور غیر ضروری در رودخانه‌ها و حاشیه آن‌ها تردد نکنند.

کد خبر 6080120

دیگر خبرها

  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر
  • سقط جنین در جنوب غرب خوزستان کاهش می یابد
  • آب سد جگین هرمزگان رها سازی شد
  • تعمیرات و نگهداری سدها باید عملیاتی شود
  • آماده‌باش مدیریت بحران در ۵ استان
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • سیل در سیستان و بلوچستان جان ۳ نفر را گرفت
  • راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن