Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه هماهنگی اقدامات حوزه بهداشت و بررسی چالش‌های موجود در مناطق سیل زده، با بیان اینکه در روز‌های اخیر، اقدامات حوزه بهداشت و درمان در مناطق سیل زده نشان افتخاری برای این حوزه محسوب می‌شود، اظهار کرد: تمامی مسئولان نظام بر این نکته که تلاشگران عرصه سلامت، در مواجهه با بحران سیل اخیر، بسیار خوب و ایثارگرانه خدمت کردند، اذعان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر بهداشت با بیان اینکه از این پس، وارد مرحله جدیدی از اقدامات، در حوزه بهداشت در مناطق سیل زده کشور خواهیم شد، افزود: مرحله اول، مرحله پرآشوب مهار بحران بود که رویکرد‌های خاص خود را می‌طلبید و اقدامات مقتضی نیز انجام شد، اما هرچه سیلاب‌ها بیشتر فروکش می‌کند، مشکلات جدیدتری نیز پیش روی ما خودنمایی می‌کند؛ بنابراین نیاز است که قبل از وقوع معضل، راهکار‌های احتمالی را برنامه ریزی کنیم تا در مواقع لزوم آمادگی داشته باشیم. کمبود‌های موجود در مناطق سیل زده نمکی با تاکید بر تشدید اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت محیط و کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده، بیان کرد: کمبود‌های موجود در مناطق سیل زده کشور از قبیل، کمبود وسایل بهداشتی و حمام و سرویس‌های بهداشتی، عدم دفع پسماند و لاشه حیوانات در این مناطق و آلودگی آب آشامیدنی از جمله مواردی هستند که ممکن است به سلامت مردم آسیب رسانند، بنابراین، جلب همکاری‌های بین بخشی، در این حوزه‌ها ضرورت زیادی دارد؛ چراکه بسیاری از این اقدامات در حیطه وظیفه وزارت بهداشت نیست، اما بر سلامت مردم تاثیر مستقیم دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز می‌توانند با انتقال تجارب خود به دانشگاه‌های استان‌های درگیر سیل کمک کنند، گفت: باید برای ادامه این مسیر برنامه ریزی کنیم تا مرحله جدید را نیز موفقیت آمیز سپری کنیم. اگر این دوره به خوبی سپری شود، تجربه بسیار گرانبهایی در حوزه کنترل بیماری‌های واگیر در بحران سیل، در اختیار خواهیم داشت.

نمکی گفت: وقوع سیلاب، گرفتاری‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد، اما در عین حال موجب پرآبی تالاب‌ها و چشمه‌های آب زیرزمینی شد که می‌تواند مشکل کمبود آب و خشکسالی را در بسیاری از نواحی کشور رفع کند.

وزیر بهداشت با تاکید بر تشدید نظارت‌های بهداشتی در مناطق درگیر سیل کشور، عنوان کرد: در فاز جدید اقدامات بهداشتی در مناطق آسیب دیده از سیل، ضرورت دارد که تیم‌های نظارتی، مبتنی بر برنامه‌های از پیش تعیین شده تقویت شده و افزایش پیدا کنند و موضوع بهداشت در این مناطق به صورت علمی و سازمان یافته شده، دنبال شده و کنترل شود. به معنای دیگر باید فراتر از اتفاقات حرکت کنیم. مانند شکارچی‌ها که در مواقع شکار، محدوده‌ای جلوتر از هدف را نشانه گیری می‌کنند تا وقتی شکار با سرعت به آن محدوده رسید، با تیر شلیک شده از سوی شکارچی، مورد اصابت قرار گیرد.

نمکی بیان کرد: مراقبت از ابتلا به بیماری‌های واگیر در این مناطق باید همچنان ادامه پیدا کند؛ چراکه ممکن است، ارگان یا نهاد دیگری به وظایف خود به خوبی عمل نکند و ماحصل آن آسیب رسیدن به سلامتی مردم باشد. در این زمینه باید برنامه‌ای منسجم تهیه و عملیاتی شود.

وزیر بهداشت خطاب به معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و معاونان وزارتخانه، گفت: در مورد مراقبت از سلامتی مردم در مناطق سیل زده، باید از تمام ظرفیت‌های ملی بهره بگیریم. در این زمینه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های علمی و حضور خیّرین می‌تواند راهگشا باشد.

نمکی از تامین برخی تجهیزات مورد نیاز در حوزه اورژانس و تامین بخشی از منابع مالی جهت جبران زیرساخت‌های آسیب دیده خبر داد و گفت: دارو‌های مورد نیاز در این مناطق نیز در اسرع وقت تامین شد و در این زمنیه هیچ کمبودی وجود نداشت. ضرورت توجه به مراقبت از بهداشت روان مردم در مناطق سیل زده وزیر بهداشت با بیان اینکه ضرورت دارد تا استان‌هایی که درگیر سیل نبوده، اما متاثر از خطرات وقوع سیل هستند نیز، مورد بررسی قرار گیرند، افزود: مسئله مراقبت از بهداشت روان مردم در مناطق سیل زده نباید فراموش شود و اقدامات در این زمینه باید تداوم داشته باشد.

نمکی با بیان اینکه در مناطق سیل همچنان باید گوش به زنگ بوده و با هوشیاری عمل کنیم، ادامه داد: گرمی هوا و نابسامانی بین بخشی، دو خطر عمده‌ای است که باید مراقب آن باشیم. اگر با افزایش دمای هوا، هوشمندی ما در اتخاذ تصمیمات صحیح و انجام اقدامات متقضی نیز افزایش پیدا کند، خطری پیش روی ما قرار نخواهد گرفت.

وزیر بهداشت گفت: در کشور ما هر استان، الگوی خاص خود را دارد، بنابراین نمی‌توان برای تمام استان‌ها یک الگو را در نظر گرفت. در مناطق سیل زده هم مسائل و مشکلات متفاوت است. با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها باید برنامه‌های مورد نیاز را تهیه کرده و با فرمانداران و استانداران هماهنگی‌های لازم را انجام داده و وارد عمل شد.    انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۶۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ساخت همراه‌سرا در نزدیکی بیمارستان‌های پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حمید جمال‌الدینی، در این بازدید خطاب به مسئولان و بانیان احداث همراه سراها، گفت: این اقدام شما در راستای فرموده رهبری است که هیچ خانواده‌ای افزون بر رنج بیماری، نباید متحمل رنج دیگری شود.

وی افزود: این قبیل کارها موجب ایجاد آرامش خانواده بیمار و افزایش امید به زندگی و کوتاه‌شدن روند درمان بیماران می‌شود.

معاون وزیر بهداشت، با پرداختن به نیات و رویکردهای خیرین، گفت: بیشتر کسانی که خود به طور مستقیم وارد کار شده‌اند، معمولاً تجربه برخورد نزدیک با بیماری و گرفتاری‌های جانبی آن را داشته‌اند. در واقع استیصال عامل و نقطه اتصال آنها شده است و به جای ناامیدی و بریدن از دنیا، به امر خیر و یاری رساندن به هم‌نوعان پرداخته‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر دستور وزیر بهداشت مبنی بر تجلیل از خیرین، افزود: اقدام دست‌اندرکاران همراه‌سراها بسیار در خور توجه است. برای نمونه این بزرگواران با راه‌اندازی چند همراه‌سرا در نزدیکی یکی از بیمارستان‌های مهم تهران، توانسته‌اند با مشارکت نزدیک به ۱۰ هزار خیر، فرصت بیش از ۱۰۰ هزار شب اقامت برای نیازمندانی که اکثراً از مناطق کم‌برخوردار بوده‌اند، فراهم آورند که کاری ارزشمند، درخور توجه و شایسته تجلیل و تقدیر است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردمی، گفت: سلامت یک مساله چند بُعدی است که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارد و بیش از سه چهارم مسائل و تأمین همگانی آن در اختیار تولیت نظام سلامت نیست.

وی تصریح کرد: تأمین و ارائه خدمات سلامت مستلزم همکاری‌های میان‌بخشی و مشارکت دیگر دستگاه‌ها و نهادها در این مقوله مهم است و بخش‌های مختلف دولت، مجلس، نهادهای عمومی غیردولتی همچون شهرداری‌ها و نهادهای مدنی و گروه‌ها باید در این مسئله مشارکت کنند.

جمال الدینی در پایان خواستار بسط و گسترش تجربه‌های موفق با همکاری و مشارکت مسئولان و نهادهای مختلف شد.

کد خبر 6064023 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اهمیت ساخت همراه‌سرا در نزدیکی بیمارستان‌های پایتخت
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • اقدامات آبفا برای کنترل کیفیت آب مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان امین اصفهان و عیادت از بیماران
  • افزایش خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان تهرانی
  • می‌توان از ظرفیت نیروهای جهادی برای کاهش تصادفات استفاده کرد
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • ٢۰ هزار بازدید در حوزه بهداشت انجام شده است
  • بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان فارابی تهران
  • تزریق ۱۲۵۵ مورد واکسن فلج اطفال در مناطق مرزی کشور