Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه بین‌المجالس (IPU) مؤسسه بین پارلمانی است که در سال ۱۸۸۹ توسط فردریک پسی فرانسوی و رندال کرمر انگلیسی تأسیس شد. این نخستین نهاد انجمن ثابت برای مذاکرات چندجانبه سیاسی بود. در آغاز این نهاد مختص نمایندگان پارلمان بود، ولی بعدها به یک سازمان بین‌المللی برای مجالس کشورهای مختلف تبدیل شد. مجالس ملی ۱۷۸ کشور (سه کشور آخر ترکمنستان، ازبکستان و وانواتو هستند که عضویت آنها در کنفرانس 137 اعطا شد) عضو آی پی یو و دوازده مجمع پارلمانی منطقه ای اعضای وابسته هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد یک عضو ناظر ثابت نیز در مجمع عمومی سازمان ملل دارد.

به گزارش «تابناک»؛ چند وقت پیش صد و چهلمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در قطر برگزار شد. ابتدا قرار بود این اجلاس در بوئنوس آیرس آرژانتین برگزار شود، ولی به گفته جمالی نوبندگانی، رئیس هیأت پارلمانی ایران در اجلاس، با تلاش جمهوری اسلامی ایران به دوحه قطر منتقل شد.

بنا بر این گزارش، هیأت پارلمانى جمهورى اسلامى ایران، پانزدهم فروردین به منظور شرکت در اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانى (IPU) وارد دوحه قطر شد و در آغاز ورود مورد استقبال محمدعلی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و یکی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان قطر قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برای شرکت در این اجلاس در هفدهم فروردین جاری، راهی قطر شد و پیش از عزیمت در جمع خبرنگاران گفت: «این اجلاس که نزدیک دویست تن از رؤسای مجالس و هیأت های پارلمانی کشورها شرکت می کنند، شبیه به مجمع عمومی سازمان ملل است که دولت ها در آن حضور می یابند.»

اما اکنون پس از یک هفته از برگزاری این نشست در دوحه، برخی حاشیه های سیاسی و اقتصادی در رسانه ها و فضای مجازی ایجاد شده است، به گونه ای که بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار اقتصادی و اجتماعی با انتشار پستی در فضای مجازی، ادعای عجیبی در این باره مطرح کرده است.

این روزنامه نگار در پست خود نوشته است: مجلس ايران با ٥٤ نفر، بزرگترين هيأت در بين‌المجالس بود که البته از ۵۴ شرکت کننده، تنها ده نفرشان نماینده مجلس بودند! این در حالی است که بنا بر ادعای وی، حق مأموریت روزی ۱۳۰ یورو در یک هفته برای اعضای هیأت پارلمانی در نظر گرفته شده بود، حال آنکه بقيه هيأت های ديگر حداكثر ده تن بودند.

وی در پایان با محکوم کردن هیأت ایرانی به فساد گفته است: فساد در همه جا نفوذ كرده است؛ حتی نهادهای نظارتی.

برای روشن شدن موضوع، تابناک با چند تن از نمایندگان و مدیران مجلس شورای اسلامی صحبت کرد. یکی از مدیران مجلس که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: جمالی نوبندگانی، رئیس هیأت ایرانی در این نشست بوده که به همراه 9 تا 10 نماینده در اجلاس حاضر بوده است.

وی ادامه داد: هیأت ایرانی حدود چهار یا پنج روز هم در قطر اقامت داشته اند که البته برخی نمایندگان از جمله علی لاریجانی، تنها سه روز در این سفر با نمایندگان بوده است. اولاد قباد، ذوالقدر، نوبندگانی، زاهدی، حسینی، کاظم جلالی، فاطمه حسینی از نماینده هایی بودند که در این سفر حضور داشته اند.

وی در توضیح این مطلب افزود: کاظم جلالی و حسینی جزو هیأت ایرانی به شمار نمی آیند، چون این دو، کرسی بین المللی در این اجلاس داشتند. در واقع خانم حسینی، حسب عنوان عضو کمیسیون زنان و حقوق بشر سازمان و کاظم جلالی، عضو هیأت رئیسه اجلاس در این نشست حاضر بودند.

وی درباره حق مأموریت اشخاص هم گفت: حدود حق مأموریت همین میزان است و حتی افرادی که نماینده مجلس نیز نبودند، حق مأموریت خود را دریافت می کنند، به طوری که حتی به خبرنگارها هم حق مأموریت پرداخت شده است.

امام محمد جمالی نوبندگانی، رئیس هیأت پارلمانی ایران در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: شمار نمایندگان در این اجلاس شش تا هفت نفر بوده، ولی کاظم جلایی، نماینده ثابت در هیأت اجرایی (IPU) هستند و خانم حسینی که کرسی دارند.

وی گفت: آقای ذوالقدر، رئیس هیأت دوستی بودند که به همراه لاریجانی به اجلاس آمدند، ولی لایجانی به دعوت دولت قطر در آنجا حضور داشت و حدود سه روز ـ از ظهر شنبه تا عصر دوشنبه ـ در اجلاس حاضر بود؛ بنابراین، ایشان هم جزو هیأت به حساب نمی آیند.
سه کارشناس از وزارت خارجه، سه مترجم نیز به دلیل وجود کمیته های مختلف در این هیأت همراه ما بودند؛ علاوه بر این، نیز خود لاریجانی یک مترجم لازم داشتند و یک نفر خبرنگار از خانه ملت و یک کارشناس از معاونت بین الملل مجلس نیز در آنجا بود.

نوبندگانی همچنین یادآور شد: از گروه (IPU) حدود دوازده تن در این اجلاس بودند. وی در پاسخ به این که ادعا شده هیأت ایرانی، بزرگترین هیأت پارلمانی در دوحه بوده و حدود 54 عضو داشته، گفت: این گونه نیست. موضوع رئیس مجلس که دو روز حضور داشته اند به ما ارتباطی ندارد، چون آنها به هر حال چند محافظ دارند یا افراد دیگری همراه آنهاست که ما تعداد آنها را نمی دانیم. گروه لایجانی با هیأت در یک هتل مستقر نبودند و مکان های جداگانه برای ما در نظر گرفته شده بود. از سوی دیگر، ما از آغاز تا پایان بودیم، ولی لایجانی به دعوت رئیس مجلس قطر در آنجا بود و کار جداگانه ای داشتند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اتحادیه بین المجالس هیات ایرانی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۷۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد: راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران

محمد رئیس زاده، در مراسم رونمایی از سامانه جامع انتظامی سازمان نظام پزشکی ضمن قدردانی ویژه از مسئولیت‌پذیری و دلسوزی تمامی دست‌اندرکاران تولید و طراحی این سامانه، گفت: سامانه جامع انتظامی با زحمات شبانه روزی چندین ماهه مرکز آمار و فناوری اطلاعات و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی در جهت خدمت به مردم و اعضای جامعه پزشکی، پیگیری حق و حقوق بیماران، غیر حضوری شدن مراجعات و تکریم اعضای جامعه پزشکی رونمایی شد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع انتظامی رسیدگی به پرونده‌های انتظامی را در معاونت انتظامی و نیز هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی تسهیل می‌کند، اظهار داشت: سامانه جامع انتظامی علاوه بر ساماندهی داده‌های هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی‌ها، همچنین این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم از حجم عظیم و ارزشمند داده‌ها در امر پژوهش و تحقیقات، رصد و مدیریت شکایات در حوزه انتظامی، رصد اخبار و پیشگیری از قصور و تقصیر در جامعه پزشکی استفاده کنیم.

رئیس زاده با اشاره به عملکرد بسیار شایسته مرکز آمار و فن آوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی در ایجاد زیرساخت‌ها،  احصا فرایندها و پیاده سازی آن، افزود: مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی کار پیچیده‌ای را در مقیاس حوزه فناوری اطلاعات قوه قضائیه و شبیه سامانه ثنا انجام داده و این کار ماندگار در وهله اول به نفع مردم و سپس اعضای جامعه پزشکی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه راه اندازی سامانه جامع انتظامی منجر به کاهش بار مراجعات مردم به هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی می‌شود، ابراز امیدواری کرد که نظام پزشکی شهرستان‌ها نسبت به بهره مندی از ظرفیت سامانه جامع انتظامی ملزم شوند و همچنین استفاده از این سامانه به کاربران و جامعه پزشکی آموزش داده شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ببینید | تشریح مأموریت هیأت بلندپایه امنیتی ایران در اجلاس سن‌ پترزبورگ
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد: راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • ممکن است چهره جدیدی رئیس مجلس شود/ هیات رئیسه ترکیبی از دو جریان اصولگرا خواهد داشت
  • اخراج پناهجویان از انگلیس به رواندا تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود
  • امضای اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان
  • کنعانی: ایران حتما در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد/ «سطح حضور» در بازه زمانی نزدیک به اجلاس اطلاع‌رسانی می‌شود + فیلم
  • اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان امضا شد
  • هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند