Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@01:31:21 GMT

12 سد در خراسان رضوي سرريز يا در حال سرريز شدن است

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۷۶۸۴

12 سد در خراسان رضوي سرريز يا در حال سرريز شدن است

خبرگزاري آريا - مشهد - ايرنا - مدير بهره برداري و نگهداري تاسيسات شرکت آب منطقه اي خراسان رضوي گفت: 9 سد غير شرب در اين استان سرريز شده و سه سد ديگر غير شرب نيز در آستانه سرريز شدن است.

رضا نوروززاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اکنون سدهاي غير شرب زاوين کلات، سده خواف، کمايستان سبزوار، يام سبزوار، دولت آباد چناران، بقچيز بجستان، استاي تايباد، چشمه سبز گلمکان و بند گلستان در استان خراسان رضوي سرريز شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بااشاره به اينکه سد چشمه سبز در اختيار شوراي شهر گلمکان و بند گلستان نيز متعلق به آستان قدس رضوي است، گفت: 9 سد ياد شده با وجود اينکه به خاطر کنترل سيلاب دريچه هاي تحتاني آنها باز شده بود، سرريز شدند.
نوروززاده سدهاي غير شرب در حال سرريز شدن استان را نيز شامل سدهاي فريمان، چالي دره و قره تيکان عنوان کرد و افزود: اين در حالي است که سد سنگرد سبزوار و درونگر درگز از سدهاي مهم غير شرب خراسان رضوي هستند که هنوز به مرحله سرريز شدن نرسيده اند.
* ذخاير سدهاي خراسان رضوي به 44 درصد افزايش يافت
مدير بهره برداري و نگهداري تاسيسات شرکت آب منطقه اي خراسان رضوي اظهار داشت: در پي بارندگي هاي اخير ذخيره آب سدهايي که آب شرب استان را تامين مي کنند به 44 درصد رسيده است.
وي گفت: ميزان ذخاير اين سدها در مدت مشابه سال گذشته 23 درصد بود که اين ميزان اکنون حدود دو برابر پارسال برآورد مي شود.
وي افزود: هم اکنون 697 ميليون متر مکعب آب در مخازن سدهاي خراسان رضوي جمع شده است و حجم ورودي آب از ابتداي سال جاري تاکنون 460 ميليون متر مکعب بوده است.
نوروززاده اظهار داشت: سدهاي دوستي، طرق، کارده و ارداک آب شرب مشهد را تامين مي کنند.
* تاثير سرريز شدن سدهاي غيرشرب بر کشاورزي
مدير بهره برداري و نگهداري تاسيسات شرکت آب منطقه اي خراسان رضوي ادامه داد: با ذخيره سازي روان آب و تکميل ظرفيت آب مخازن سدهاي غير شرب که به مرحله سرريز رسيده اند، کشاورزان مي توانند با اطمينان از حقابه تخصصي نسبت به آبياري محصولات باغي و زراعي خود اقدام کنند.
وي گفت: در سالهاي گذشته حقابه تخصصي کشاورزان به علت کاهش ذخاير سدهاي استان صد در صد تخصيص پيدا نمي کرد.
وي افزود: از سوي ديگر سرريز شدن سدهاي غير شرب در برخي سازه ها نيز به تغذيه قنوات و چاههاي پايين دست کمک مي کند.
نوروززاده اظهار داشت: همچنين کشاورزان تا حد امکان از آبهاي رهاسازي شده بر اثر سرريز سدها براي آبياري مزارع خود استفاده کنند.
خراسان رضوي داراي 32 سد در حال بهره برداري در تربت حيدريه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تايباد، تربت جام، چناران، سرخس، نيشابور، کلات و فريمان است.
3027 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به وسعت و تعدد آثار تاریخی در استان خراسان رضوی افزود: بیش از ۸۲۵ نفر ساعت در شورای فنی استان پیرامون مسائل مرمتی و حفاظتی میراث فرهنگی بحث و بررسی شده است.

 احسان زهره وندی افزود: انجام طرح پژوهشی مطالعات راهبردی پهنه تاریخی شهرستان نیشابور و پروژه پارکینگ (ساختمان چند منظوره) واقع در بافت تاریخی تربت جام به ترتیب اولین و آخرین طرحی بود که در شورای فنی میراث فرهنگی خراسان رضوی بررسی و به نتیجه رسید.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین تعداد طرح های بررسی شده در شورای فنی میراث فرهنگی استان مربوط به شهرستان های نیشابور و مشهد بوده است.

هم اکنون استان خراسان رضوی دارای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است و بیش از ۱۰ هزار اثر معنوی، تاریخی و فرهنگی دارای ظرفیت ثبت درفهرست ملی را دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • ببینید | حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی 
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • بارش های اخیر مشکل آب سیستان و بلوچستان را مرتفع کرد
  • بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود ۳۰ درصدی داشت
  • ۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم
  • ۷۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان شمالی خالی است