Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@16:19:09 GMT

نامگذاری خیابان به نام کیارستمی؛ شاید زمانی دیگر

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۷۸۱۰

نامگذاری خیابان‌ها و معابر عمومی به اسم بزرگان اهالی فرهنگ و هنر اتفاقی است که روز گذشته در شورای شهر تهران به تصویب رسید. حسن خلیل‌آبادی یکی از اعضای این شورا و کیوان ساکت از چگونگی و تأثیر این اتفاق گفتند. آفتاب‌‌نیوز : چند روز بعد از درگذشت جمشید مشایخی بود که خبر نامگذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام این هنرمند در رسانه‌ها دست‌به‌دست شد، خبری که در ابتدا تحسین همگان را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما وقتی نام جمشید مشایخی بر زبان‌ها جاری می‌شود، ذهن‌ها ناخودآگاه یاد چهار تن از هنرمندان دیگر سینمای ایران و هم‌قطاران وی یعنی عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان می‌افتد؛ پنج نفری که تقریباً هیچ مخاطبی نیست با یکی از نقش‌آفرینی‌های این بزرگان خاطره نداشته باشد. اما این خبر اتفاق خوبی را به دنبال داشت. اعضای شورای شهر تهران در بررسی تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران پیشنهاد دادند خیابان «سپند» در منطقه یک به نام «عزت‌الله انتظامی»، بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه دو به نام «محمدرضا شجریان»، خیابان کوکب در منطقه دو به نام «غلامحسین امیرخانی» (خوشنویس)، خیابان نیلوفر در منطقه دو به نام «علی نصیریان»، خیابان معارف به نام «داود رشیدی» و 24 متری سعادت‌آباد به نام «محمدعلی کشاورز» نامگذاری شود. این پیشنهادها با 15 رای موافق و بدون مخالف در شورای شهر تصویب شد.
**اتفاقی نیکو به درخواست خانه شاعران و اهالی هنر
حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران درباره چگونگی نامگذاری و تصویب این اتفاق در شورای شهر به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در این جلسه چند دستور بود که در آن معابر، میادین، مراکز مربوط به شهرداری نام‌های جدیدی برایشان انتخاب شد که البته برخی از آن‌ها بدون نام بودند که نامی برایشان برگزیده شد. معمولاً نامگذاری معابر، خیابان‌ها، مراکز، ایستگاه‌ها، میادین میوه و تره‌بار و ... همه در یک فرآیند شکل می‌گیرد. فرآیندی که بر اساس آن اهالی محل و قشر‌های مختلف علاقه‌مند به گروه‌های مختلف اجتماعی، هنرمندان، معلمان، دانشگاهیان، جوانان و ورزشکاران در مناطق درخواست می‌کنند و ما این اسامی را برای این معابر انتخاب می‌کنیم. این چند اسم مشاهیر، شعرا و نویسندگان و همین‌طور اهالی موسیقی، تئاتر و سینما، به درخواست خانه شاعران ایران و سایر اهالی هنر، نخبگان و با توجه به مذاکراتی که با خانواده‌های ایشان صورت گرفت و و برخی که در قید حیات هستند با خودشان مذاکره انجام دادیم.
**شهر انسان‌محور با نماد‌های فرهنگی 
وی در ادامه افزود: اینکه اسامی، از اهالی هنر هستند به نظر من یک امتیاز است. در شهرِ انسان‌محور، نماد‌های موردعلاقه انسان‌ها بر معابر، گذرگاه‌ها و ایستگاه‌ها و مراکز عمومی نامگذاری می‌شود. این شهر، شهری است که مردمش علاقه‌مند به هنر، موسیقی و سایر مظاهر فرهنگ و تمدنند و به‌طور طبیعی این اسامی گذاشته می‎شوند و ما با کمال افتخار این نامگذاری را انجام داده‌ایم که امیدواریم مورد رضایت مردم باشند.

**جای خالی خیلی از بزرگان
این نماینده در پاسخ به ین پرسش که چرا نام هنرمندانی چون کیارستمی یا شهرام ناظری در میان اسامی دیده نمی‌شود خاطرنشان کرد: به ترتیبِ اسامی این کار را انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم در آینده به ترتیب برای بقیه صاحبان هنر و افرادی که نماد هویت ما هستند، بتوانیم اسامی‌شان را بگذاریم.
**اسامی شعرا جزو مناطق پایین‌شهر شده‌اند 
کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت درباره این نامگذاری‌ها و تأثیراتشان در جامعه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در همه کشور‌های پیشرفته دنیا اسامی مکان‌های زیبا، میدان‌های مهم، سالن‌های مهم تئاتر، سینما و کنسرت را به نام هنرمندان برجسته آن کشور یا دنیا می‌زنند. مثلاً ما به‌عنوان اعلام همبستگی با کشور کره جنوبی، یک خیابان به نام پایتخت این کشور یعنی سئول داریم یا خیابان جردن که در حال حاضر به نام نلسون ماندلا نامگذاری شده است. در گذشته هم در کشور ما همین‌طور بوده و معمولاً اسامی شعرا را انتخاب می‌کردند. اما اسامی که به نام شعرا برمی‌گزیدند مثل حافظ، سعدی و مولوی در حال حاضر تقریباً به مناطق پایین‌شهر تبدیل شده‌اند. در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد. در حوزه موسیقی هم این اتفاق خیلی رخ داده است. مثلاً سالن‌های موسیقی را به نام آهنگسازان بزرگ دنیا نامگذاری کرده‌اند مثل کنسرواتوار چایکوفسکی در مسکو؛ خیلی خوب است که این اتفاق بیفتد.
**راه متفاوتی که صداوسیما می‌رود
ساکت در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه محمدرضا شجریان در تلویزیون ممنوع‌التصویر است، نامگذاری یکی از خیابان‌ها به نام او چه تأثیری ممکن است بر رفع ممنوع‌التصویری ایشان داشته باشد، پاسخ داد: البته چون سیستم صداوسیما کلاً با شهرداری و حوزه هنری متفاوت است و اصولاً با ارشاد نظریه‌های بسیار متفاوت دارد، هیچ‌یک از آن‌ها از یک خط‌مشی و دستورالعمل پیروی نمی‌کنند. به همین دلیل، یک عده که در شورای شهر هستند تصمیم درستی گرفته‌اند که به‌جای اینکه اسم ضارب انور سادات را روی کوچه بگذارند، حالا اسم هنرمند را روی کوچه و برزن می‌گذارند. در کل، عملِ بسیار خوب و پسندیده‌ای است. امیدوارم این حرکت ادامه‌دار باشد و اسامی هنرمندان سرشناس مرتب دیده شود.
**انتخاب‌ها براساس مقبولیت 
وی در خاتمه درباره ملاک انتخاب این اسامی عنوان کرد: این انتخاب‌ها باید بر اساس مقبولیت و درجه هنری هنرمندان و آثار آن‌ها صورت گیرد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شورای شهر تهران عباس کیارستمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۷۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسارت ۳ هزار نفر از اهالی غزه از آغاز جنگ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، مرکز حقوق بشر میزان در گزارشی اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ در غزه ۳ هزار فلسطینی را در این باریکه به اسارت گرفته است.

این مرکز اشاره کرد که در میان بازداشت شدگان ده‌ها زن و کودک و افراد مسن دیده می‌شود.

مرکز میزان تاکید کرد که این افراد در زندان‌های نفحه و النقب محبوس هستند و هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارند و کسی حق ملاقات با آن‌ها را نیز ندارد و حتی از داشتن وکیل هم محروم هستند.

این مرکز حقوقی اشاره کرد که تمامی این افراد به شیوه‌های مختلف هم حین بازداشت، هم هنگام بازجویی و حبس تحت شکنجه قرار گرفتند.

مرکز میزان خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل و عمل به مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی خود و حمایت از غیرنظامیان در غزه به ویژه افراد بازداشت شده شد.

کد خبر 6079531 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • لحظات نفس‌گیر نجات هفت نفر از اهالی روستای تلمیشان گرفتار در آب
  • نجات ۷ نفر از اهالی کنارک گرفتار در سیل + فیلم
  • نجات ۷ کودک گرفتار در سیل توسط اهالی بلوچستان
  • اسامی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس در یزد اعلام شد
  • ترمیم اقامتگاه کشاورزان و جوی‌های آبِ روستای ماربین
  • (ویدیو) ژیلا صادقی: شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم
  • نامگذاری ۳۱ میدان در تهران به نام ۳۱ استان کشور
  • کمک ۳۱۶ هزار دلاری اهالی سینما برای غزه
  • اسارت ۳ هزار نفر از اهالی غزه از آغاز جنگ
  • یکی از خیابان‌های شهر قزوین به نام شهید آتش‌نشان نامگذاری شود