Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@09:27:17 GMT

مفاد مصوبه خدمات سلامت دهان اجرایی شود

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۷۹۰۷

مفاد مصوبه خدمات سلامت دهان اجرایی شود

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که دندانپزشکی در ساختار اجرایی کشور متولی رسمی ندارد، خواستار اجرای مفاد بسته خدمات سلامت دهان مصوبه سال 92 شورای عالی بیمه سلامت شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا عبدالحمید ظفرمند روز شنبه در یک نشست خبری با انتقاد از مغفول مانده حوزه دندانپزشکی افزود: آنچه اهمیت حوزه دندانپزشکی را از سایر رشته‌های پزشکی برجسته می‌سازد، این است که نیاز به دندانپزشکی خدمات سلامت دهان از نوزادی تا پایان عمر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که شاید یک فرد تا آخر عمرش به بسیاری از رشته‌های پزشکی حتی یک بار نیاز نداشته باشد.
وی با تاکید بر مقوله پیشگیری در بهداشت دهان و دندان، تصریح کرد: حوزه سلامت دهان و دندان در هشت بخش تعریف شده است که بر اساس آن، وضعیت سلامت دهان و دندان افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.
ظفرمند به نقش آموزش و پژوهش در سلامت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: پژوهش در حوزه دندانپزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند ما را در اجرای برنامه‌های پیشگیری، کمک کند. بنابراین اگر برنامه ای بدون نیازسنجی در کشور انجام شود، بدون تردید اتلاف منابع مالی و انسانی و مشکلات دیگر را به دنبال خواهد داشت.
این متخصص دندانپزشکی کودکان، با انتقاد از عدم توجه به سلامت دهان و دندان، گفت: در سال 92 و پس از بیش از یک سال نشست های کارشناسی و جلسات متعددی که به منظور تهیه یک بسته خدمتی در وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه برگزار شد، سرانجام بسته‌ای از خدمات سلامت دهان در بیمه پایه همگانی آماده شد و برای بررسی و تصویب به شورای عالی بیمه سلامت ارائه شد.
وی افزود: نظر کارشناسی و موافقت چهار بیمه کلان کشور (تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، کمیته امداد و نیروهای مسلح) نیز جلب شد. نهایتاً در اجلاس شورای عالی بیمه سلامت که چهار وزیر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و چند مسئول عالی دیگر کشور حضور داشتند، در چهل و نهمین اجلاس شورا (مهر ماه سال 92) این بسته خدمتی به تصویب رسید. به دنبال آن و سپس با تصویب هیات وزیران به وزراتخانه های مرتبط ابلاغ شد.
ظفرمند با عنوان این مطلب که این مصوبه ابلاغیه رئیس جمهوری را دارد، افزود: طرح مصوب جامع سلامت دهان و دندان (بهمن ١٣٩٠) سه هدف عمده شامل کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم، ارتقای سلامت دهان مردم و کاهش هزینه‌های سازمان های بیمه‌ گر را داشت که کاملا قابل دستیابی نیز هست.
وی تاکید کرد: خدمات پیشگیری و دندانپزشکی این بسته خدمتی برای ٣ گروه سنی کودکان زیر 6 سال، 6 سال تا 14 سال و جمعیت بالای 14 سال تعریف شد که شامل معاینه و طرح درمان، آموزش بهداشت، جرم گیری و بروساژ، فلورایدتراپی، رادیوگرافی، کشیدن دندان شیری، ترمیم دندان شماره 6 و وارنیش فلوراید بود که متأسفانه خبری از اجرای آن نیست.
ظفرمند در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه یا وزارتخانه‌ای مسئول اجرای آن است، گفت: در آن زمان که این بسته خدمتی تصویب شد، منابع مالی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و منابع انسانی ارائه کننده خدمت در اختیار وزارت بهداشت بود. ولی اینکه الان کدام دستگاه اجرایی کشور مسئول اجرای آن است، با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت در حال حاضر زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار گرفته، عملاً انتظار ما پاسخگویی در این وزارتخانه است.
اجتمام*9022*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دندانپزشكي متولي ظفرمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۷۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۹۵میلیارد تومان به بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد ۱۹۵ میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

فروغ شباهنگ در جمع خبرنگاران گفت: با تلاشهای مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور و تخصیص منابع به منظور پرداخت مطالبات موسسات درمانی طرف قرارداد این سازمان، ۱۹۵ میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی استان پرداخت شد.

وی افزود: خوشبختانه سازمان بیمه سلامت روال منطقی و تا حدودی قابل قبول را در پرداخت مطالبات بخش‌های دولتی و خصوصی در حوزه‌های بستری و سرپایی در پیش گرفته که بر این اساس ۱۹۵میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی تا آبان ماه ۱۴۰۲، ۷۹ میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان سطح یک و موسسات خصوصی تا دی ماه پرداخت شده است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد: این پرداخت ها موجب ارتقاء سطح رضایتمندی مراکز ارائه دهنده خدمات شده و  به تبع آن رضایت بیمه شدگان در دریافت خدمات درمانی را سبب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شباهنگ بیان کرد: بیش از یک هزار و ۴۷۲موسسه درمانی سطح استان با این اداره کل طرف قرارداد هستند که به ۷۰درصد از جمعیت استان که تحت پوشش بیمه سلامت می باشند، خدمات درمانی مورد نیاز ارائه می کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۱ توصیه‌ مهم درباره بهداشت دندان
  • دندان‌پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان مدارس از مهرماه در مشهد
  • ویزیت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در دانشکده دندانپزشکی مشهد
  • بیمه سلامت قزوین هزینه درمان کودکان را ۱۰۰ درصد پرداخت می‌کند
  • پرداخت ۱۹۵میلیارد تومان به بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد
  • بسته بیمه سلامت برای بیماران مبتلا به آلزایمر و دمانس
  • بسته بیمه سلامت برای بیماران آلزایمری و دمانس
  • نشاندار شدن ۱۹۴۳ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت گیلان
  • ۳۹ هزار خدمات دندان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد