Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@08:17:34 GMT

71 درصد مصوبات شورای گفت و گوی خراسان رضوی اجرا شد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۸۲۱۷

71 درصد مصوبات شورای گفت و گوی خراسان رضوی اجرا شد

مشهد- ایرنا- رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: این شورا در سال گذشته 109 مصوبه داشت که 71 درصد آنها اجرا شده است.

علی اکبر لبافی روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: از این تعداد مصوبات 45 مصوبه استانی و 64 مصوبه در سطح ملی است که قابلیت تسری آن به استانهای دیگر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: تحریم، نوسانات نرخ ارز، تغییرات مکرر بخشنامه ها و رویه های اداری، کاهش قدرت خرید مردم، مشکل تامین مواد اولیه، محدود شدن منابع درآمدی و افزایش تورم باعث شد سال گذشته، سالی سخت برای حوزه تولید و کار در این استان باشد.
وی گفت: موضوعات مطرح شده در جلسات این شورا در سال گذشته شامل وجود ابهامات در بخشنامه ها و رویه های اجرایی، برداشت های سلیقه ای، موازی کاری بین دستگاه های اجرایی، مسائل بیمه ای، بانکی، مالیاتی، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت، تعاون و اصناف، تنظیم تفاهم نامه ها و تهیه جلد چهارم قوانین و مقررات مخل کسب و کار بود.
لبافی افزود: یافته های حاصل از حدود 100 نشست این شورا به عنوان چالش ها و موانع اساسی در بهبود محیط کسب و کار و انجام تفاهم نامه های استانی شامل، عدم انطباق قوانین، مقررات و دستورالعمل ها و رویه های موجود با اقتضائات موجود، متمرکز بودن اختیارات مدیران استانی، عدم اجرای ماده 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار و ماده 60 قانون رفع موانع تولید می باشد.
وی فاصله بین مدیران استانی با سطوح کارشناسی در انعکاس و انتقال نظرات و اعمال آنها، عدم حساسیت لایه های کارشناسی برای رفع موانع حوزه سرمایه گذاری، مسئولیت گریزی ناشی از عدم تفویض اختیار استانی و عدم تاثیرگذاری پیشنهادات در تصمیم ها را از دیگر چالش ها در زمینه بهبود محیط کسب و کار برشمرد.
وی اظهار داشت: هدفگذاری های امسال شورا بر مبنای بهبود وضعیت منابع به مصارف کل انسانی از 55 به 80 درصد، آزادسازی حدود 120 بنگاه اقتصادی در تملک بانکها با حدود 4.7 هزار میلیارد تومان، تامین نقدینگی 360 واحد تولیدی دارای بیش از 60 درصد پیشرفت اجرایی و تکمیل ظرفیت خالی بنگاه های اقتصادی است.
لبافی، بهبود و ارتقای بهره وری و فرهنگ کسب و کار، رشد بهره مندی بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی از 15 به 30 درصد و رشد بهره مندی بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی از 9 به 20 درصد را از دیگر اهداف امسال شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این استان برشمرد.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: رئیس مجلس برای همراهی در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی این استان اعلام آمادگی کرده است.
حمید بنایی افزود: سران قوه نیز از طرح مثلث توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی حمایت کرده اند و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به رفع و اصلاح قوانین به نفع بخش تولید وارد عمل خواهند شد.
وی برآورد اولیه خسارات ناشی از سیل امسال در این استان را 2 هزار و 40 میلیارد ریال دانست و اظهار داشت: این خسارات به وزیر کشور اعلام شده اما لازم است برآورد دقیق در این زمینه انجام شود.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اتخاذ رویکرد مناسب نسبت به افزایش تولیدات صادرات محور در این شرایط اقتصادی ضروری است.
حمید گرمابی افزود: هرچند آمریکا ایران را تحریم اقتصادی نموده اما نیاز برخی کشورها به محصولات ایران قابل حذف نیست و در شرایط تحریم نیز آن کشورها خواهان محصولات ایرانی هستند.
وی اظهار داشت: با توجه به کاهش ارزش پول ایران، زمینه برای توسعه صادرات فراهم شده و برای بهره برداری از این شرایط باید تولیدات صادراتی را رونق داد.
فعالیت شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی از دی ماه سال 1390 آغاز شده و طی سال های 1393 تا پایان سال گذشته 225 نشست برگزار کرده که حاصل آن 446 مصوبه ملی و استانی بوده است.
این شورا به خاطر ظرفیت بسیار خود توانسته است در سطح ملی نقش آفرینی کرده و منشا اثر باشد به گونه ای که با جمع آوری قوانین مخل تولید و ارسال آن به تهران نه تنها زمینه بهبود فضای کسب و کار در استان بلکه در کشور را نیز فراهم کرده است.
شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت که مبتنی بر قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور اواخر سال 1389 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل شد، محلی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت با بخش خصوصی است تا در این چارچوب نسبت به رفع موانع کسب و کار، تشریک مساعی برای تسهیل فعالیت های اقتصادی و توسعه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور گفت و گو، تصمیم گیری و اقدام شود.
این شورا علاوه بر تشکیلات مرکزی آن در تهران، در همه مراکز استانهای کشور با عضویت طرفهای دولتی شامل استاندار به عنوان رئیس شورا، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیرکل اداره امور اقتصادی و دارایی، روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان، چهار نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تشخیص مجمع نمایندگان استان، رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان، دایر می باشد.
اعضای غیردولتی این شورا در استانها نیز شامل روسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتاقهای بازرگانی شهرستانها و هشت نفر از مدیران عامل شرکتهای برتر خصوصی و تعاونی یا روسای تشکلهای تعاونی و خصوصی از بخشها و رشته های مختلف استان است.
7489 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نشست شوراي گفت و گو مصوبات مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۸۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۷۴ هزار خودرو وارد خراسان رضوی شد

به گزارش قدس خراسان، یوسف بنی اسدی اظهار کرد: ورود خودروها به این استان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ تاکنون و در بازه زمانی ۲۴ اسفندماه تا هفتم فروردین ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال پنج درصد کاهش داشته که نشان دهنده کاهش سفرهای نوروزی به خراسان رضوی است.

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: مطابق آمار تردد شمارها در ۹ معبر یاد شده، در بازه زمانی ذکر شده ۶۴۴ هزار دستگاه انواع خودرو از خراسان رضوی خارج شده است که کاهش هشت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

وی گفت: ورود وسایل نقلیه به مشهد از ۲۴ اسفندماه تا هفتم فروردین ماه نیز چهار درصد کاهش داشته اما خروج خودروها از مشهد ۲ درصد نسبت به نوروز پارسال افزایش داشته است.

بنی اسدی افزود: در بازه زمانی یاد شده در مجموع ۱۷ میلیون تردد در طول راه‌های اصلی خراسان رضوی ثبت شده است که در مقایسه با نوروز پارسال یک درصد کاهش داشته است.

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: به نظر می‌رسد همزمانی لحظه سال نو و تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان و عدم برگزاری سخنرانی نوروزی رهبری در حرم رضوی موجب شده است بسیاری از شهروندان برای مسافر نشدن و گرفتن کامل روزه‌های خود از سفر به این استان صرف نظر کردند.

دیگر خبرها

  • ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی
  • ۶۷۴ هزار خودرو وارد خراسان رضوی شد
  • بیش از هفت میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی سفر کردند 
  • سفره افطار ۶ کیلومتری در مشهد پهن شد 
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی سفر کردند
  • ۴۶ درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف استان هرمزگان منجر به مصالحه شده است
  • ورود بیش از ۶ میلیون زائر به خراسان رضوی
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به استان خراسان رضوی
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر به استان خراسان رضوی