Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر علمی همایش فقه گردشگری و معاون علمی و پژوهشی جامعه المصطفی تبریز گفت: ۳۰۰ مهمان از ۵۰ ملیت در این همایش حضور دارند که پژوهشگران حوزه گردشگری اسلامی هستند و سه روز میهمان تبریز خواهند بود. ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین رحیم قربانی عصر امروز در نشست خبری نخستین همایش بین المللی فقیه گردشگری که در جامعه المصطفی تبریز برگزار شد، محورهای علمی این همایش را برشمرد و اظهار داشت: «ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری» با سرفصل مفهوم شناسی؛ اصطلاح شناسی؛ مسئله شناسی و موضوع شناسی؛ تاریخچه؛ مبانی نظری؛ نظریات و فرضیات؛ روش شناسی؛ «جایگاه گردشگری در آموزه­‌های دینی» با سرفصل مستندات متون دینی: گردشگری در قرآن؛ گردشگری در روایات؛ گردشگری در تاریخ اسلام و مسلمین؛ گردشگری در فقه و سیره؛ اخلاق و آداب گردشگری؛ ابواب فقهی و نحله‌­های مرتبط با گردشگری؛ «ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه‌­ها و انواع گردشگری» با سرفصل حوزه‌­های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، هنری، آثار تاریخی و باستانی و انواع مختلف گردشگری از مهمترین محورهای همایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: «فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران» با سرفصل تاریخ شهر اسلامی؛ روند شکل گیری شهر اسلامی؛ شهر در متون و آموزه‌­های دینی؛ فرهنگ ملی و عمومی شهر اسلامی؛ آداب و سنت‌های شهر اسلامی؛ انطباق و مغایرت شهر با آموزه­‌های دینی؛ فرهنگ دینی در ساختار شهر اسلامی؛ جلوه‌­های زیباشناختی و هنری شهر اسلامی؛ توسعه شهر اسلامی؛ شهر و جهان­شهر معنوی و ظرفیت‌های بلاد اسلامی؛ شهر معاصر اسلامی؛ شهر از منظر قرآن؛ محله اسلامی؛ مراکز اسلامی؛ «جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران» با سرفصل حقوق مدنی ظرفیت‌ها و چالش‌ها، آئین ­نامه ‌ها و ضوابط گردشگری؛ تمدن نوین اسلامی و گردشگری و « تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی» با سرفصل تبریز در گذر تاریخ؛ تبریز، شهر معنوی؛ تبریز، جهان­شهر معنوی؛ فرهنگ بومی تبریز؛ توسعه تبریز؛ مکتب تبریز؛ تاریخ، طبیعت و مفاخر آذربایجان؛ تبریز، شهر علمی؛ تبریز، باغ‌­های ایرانی اسلامی؛ تبریز و مراکز شهر اسلامی دراین همایش مورد توجه قرار می‌گیرد.

دبیر علمی همایش فقه گردشگری و معاون علمی و پژوهشی جامعه المصطفی تبریز با اشاره به اینکه ذیل این محورها شوراهای علمی و تخصصی کار کردند که شامل 15 نفر از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کشور هستند، ابراز داشت: بیش از 50 داور حوزوی و دانشگاهی مقالات همایش را ارزیابی کردند و بر اساس شاخص‌های پایگاه استنادی جهان اسلام داوری شدند. 

وی خاطر نشان کرد: نزدیک به 250 مقاله به دبیرخانه از کشورهای مختلف رسید که بیش از دو سوم مقالات خارجی و به 5 زبان فارسی، انگلیسی، اردو، آذری و ترکی بوده است. ایران، آفریقای جنوبی، ترکیه، هند، آذربایجان و افغانستان بیشترین مقالات را به دبیرخانه ارسال کردند.

‌استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی شفت و فومن در دستور کار مسئولان قرار گرفترویداد "نوگام گردشگری" در زاهدان برگزار می‌شودافتتاح دهکده گردشگری ساحلی شهرستان عسلویه به روایت تصویرظرفیت‌های گردشگری سلامت اردبیل قابلیت معرفی در سطح بین‌المللی را دارداردبیل میزبان ‌همایش و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو شد

حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه از بین 250 مقاله، 150 مقاله در داوری پذیرفته شد گفت: از این تعداد 58 مقاله امتیازات بالا را کسب کرده و 10 مقاله حائز رتبه شدند که آثار رسیده به عنوان دستاورد علمی در 4 جلد کتاب منتشر می‌شود. ضمن اینکه از این مقالات علمی چندین طرح علمی هم  استخراج و مورد بررسی قرار گرفت که در آیین افتتاحیه رونمایی می‌شود. 

دبیر علمی همایش فقه گردشگری و معاون علمی و پژوهشی جامعه المصطفی تبریز خاطرنشان کرد: 300 میهمان از 50 ملیت در این همایش حضور دارند که پژوهشگران حوزه گردشگری اسلامی هستند و سه روز میهمان تبریز بوده و ضمن حضور در این همایش بین المللی از اماکن گردشگری تبریز، بازار تبریز و مساجد تاریخی و زنده شهر دیدن خواهند کرد.

وی ادامه داد: پرفسور محمد بطور از مالزی، پرفسور سید مهد عزیزالدین حسین از هندوستان و همیرا زمانی فراهانی از ایران از افراد برتر و صاحب نظران در مورد گردشگری حلال در دنیا هستند که سخنران اصلی این همایش خواهند بود.

دبیر علمی همایش فقه گردشگری و معاون علمی و پژوهشی جامعه المصطفی تبریز در پاسخ به سوالی مبنی بر مفهوم گردشگری حلال، با اشاره به اینکه 30 نوع گردشگری داریم ابراز داشت: انواع گردشگری با عناوینی مانند صلح، جنگ، فرهنگی، سلامت، تاریخی، طبیعی و... در دنیا مرسوم است که گردشگری‌ای مانند گردشگری سکس و... هم وجود دارد که به عنوان گردشگری حرام مطرح است و تلاش می‌کنیم از نگاه علمی، گردشگری حلال را ترویج کنیم.

وی افزود: تایلند و ژاپن کشور اسلامی نیست ولی انجمن گردشگری حلال دارند چراکه متوجه ظرفیت بالای گردشگری حلال هستند تا از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده کنند ولی عراق که بالاترین ظرفیت گردشگری حلال را دارد، هنوز نتوانسته به این ظرفیت به صورت علمی توجه کند اما ما تلاش می‌کنیم چالش‌ها و آسیب‌های موجود در مسیر گردشگری حلال را بررسی کنیم.

انتهای پیام/

R7887/P/S6,47/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۸۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم،‌ دبیرعلمی همایش علمی اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با اشاره به اینکه به این همایش ۱۰ مقاله علمی در زمینه سه محور همایش ارائه شده است گفت عوامل اقتصادی مهار تورم، عوامل ساختاری مهار تورم و الزامات اقتصاد ایرانی در زمینه مهار تورم از محور‌های این همایش بودند.

وی اضافه کرد این همایش یک روزه علمی با همکاری ۱۵ نهاد و مرکز علمی و باهدف کمک به تحقق شعار سال و ارائه راه حل برای چالش ها‌ی اصلی اقتصادی کشور برگزار می‌شود.

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم در نوبت عصر این همایش با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد اسلامی در گرو میدان داری مردم در اقتصاد است گفت حضور مردم در اقتصاد و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد راه‌حل رفع مشکلات اقتصادی کشور است.

محمدمنان رئیسی با تاکید بر ضرورت پیدا کردن راه‌های ورود مردم به اقتصاد گفت هر زمانی که مردم به اقتصاد ورود کنند دچار تحول و موفقیت‌های زیادی در اقتصاد می‌شویم و بها دادن به سرمایه‌های خرد مردم یکی از راه‌های تحقق مشارکت مردم در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه تمرکز گرایی در اقتصاد و حذف مردم در اقتصاد از مشکلات و آسیب‌های اقتصاد کشور است افزود برای رشد مشارکت مردم باید نهاد دانشگاه و حوزه میدان داری کنند و در این زمینه نیازمند جهاد علمی هستیم و باید جهاد علمی را در مدیریت کشور ضریب دهیم

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان
  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • کنفرانس بین‌المللی آبزی پروری نوآورانه با حضور پژوهشگران جهانی در گرگان
  • فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد
  • اعلام فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه
  • تعاونی‌ها در خوزستان توسعه یابند
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • حضور بیش از ۲ هزار شرکت تجاری در ششمین نمایشگاه اکسپوی ایران