از زمانیکه آمدیم دستور رهبری را در مجمع عملی کنیم، زیر بمباران تبلیغاتی قرار گرفتیم
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۸۴۸۹
به گزارش ایلنا، محسن رضایی در همایش سیاسی جوان پیشرو در مسیر تمدن سازی که به میزبانی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: خوشحالم که در جمع دانشجویان جامعه اسلامی هستم. جامعه اسلامی در هنگامه مهمی در دانشگاههای کشور به وجود آمد و توانست بخشی از خلأ فکری را در جنبش دانشجویی حل کند.
محسن رضایی با اشاره به اهمیت موضوع کارآمدی در کشور گفت: مساله کارآمدی یک مساله فراگیر و عمومی است که جا دارد که دانشجویان و اساتید ما به این موضوع بپردازند که چطور میشود کارآمدی را در دولت، مجلس، قوه قضائیه، شرکتها و بنگاهها و سایر مراکز افزایش بدهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: کارآمدی یعنی اینکه چطور میتوانیم بهره برداری بیشتری از منابع و موقعیتهای خودمان با هزینههای کمتری داشته باشیم. خارج از این بحثهای بیانی و شعاری، اگر بخواهیم عملیاتی به این سوال جواب بدهیم باید ببینیم در چهل سال گذشته کجا موفقتر بودهایم؟
وی افزود: در زمان تأسیس نهادهای انقلابی، عدهای خوشحال شدند که میتوانیم، نهادهای سنتی یعنی وزارتخانهها و دانشگاهها را انقلابی کنیم. عدهای هم ناراحت شدند که دوباره کاری و تداخل میشود. گفتند که سپاه و کمیته و سایر نهادهای انقلاب در کنار وزارتخانهها و ارتش و شهربانی ضرورت ندارد و مبارزه اداری و تشکیلاتی را شروع کردند. نهادهای انقلابی هم میگفتند که نهادهای سنتی فایدهای ندارند و باید انقلابی شوند.
محسن رضایی افزود: این نهادهای انقلابی تماماً در اثر یک ضرورت شکل گرفتند. اگر زمانی که ضد انقلاب به کردستان و سایر استانها حمله کرد، نهاد اطلاعاتی در سپاه شکل نمیگرفت. البته بعداً سازمان اطلاعاتی سپاه را گرفتند و وزارت اطلاعات را تشکیل دادند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نهادهای سنتی میتوانستند کشور را اداره کنند، شاید نهادهای انقلابی تشکیل نمیشد. هنگامی که در ابتدای انقلاب ارتش نتوانست کاری کند، سپاه سازمان نظامی خودش را با غنیمتهایی که از عراقیها گرفت، تشکیل داد. از آن زمان تاکنون، دو نوع تفکر در کشور شکل گرفته. تفکر جهادی و تفکر کارمندی. در حل مسائل کشور، این دو تفکر وجود دارد. متأسفانه بعد از دوران جنگ تحمیلی تفکر جهادی تضعیف شد.
وی با اشاره به ابعاد تأثیرگذار تفکر جهادی و کارمندی در کشور گفت: این دو تفکر امروز هم سرنوشت کارآمدی کشور را تعیین میکنند. تفکر کارمندی به عقب ماندگی در کارها و کاهش احساس مسئولیت منجر شده. در همین واقعه سیل، این سیل قابل پیش بینی و پیشگیری بوده. در مساله نوسانات ارزی، چرا در سالهای گذشته به کاهش ذخایر ارزی و گرانی دلار رسیدیم؟ اگر همه وضعیتها را با نگاه سیاسی تحلیل کنیم، شاید حل مساله به درازا بکشد. معالجه اساسی این است که در موضوع کارآمدی بحث جدی صورت نگرفته است.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در زمینه امنیت، دفاع و اداره سیاسی کلان کشور، پیشرفتهای خارق العادهای داشتهایم و کشورهای بسیاری زیادی هستند که امنیت خود را با تکیه بر ایران حفظ میکنند. اینها ناشی از تفکر جهادی است.
وی افزود: اگر بخواهیم اصلاح اساسی صورت بدهیم باید تفکر جهادی را در سطح مدیران، سبک اداره، ساختارها و فرهنگ گروهی فراگیر کنیم. گزینش مدیران در کشور ما با مشکل روبرو است. از جوانگرایی تا شایسته سالاری. در سبک اداره کشور و تصمیم گیری ها، باید با مدیریت جهادی به پیش بینی و پیشگیری مشکلات روی آورد. با سرکشی و همدردی مدیران به مناطق و استانها که مشکل حل نمیشود. مدیران باید در متن مشکلات باشند و گره گشایی کنند. ساختارها هم باید اصلاح شوند. ما نیازمند ساختار جدید در اداره کشور هستیم. در اقتصاد و تجارت باید واگذاری اختیارات صورت بگیرد و مردم خودشان زندگی شأن را در سطح استانها اداره کنند. در موضوع فرهنگ مصرفی و فرهنگ غیرمسئولانه و گفتاری باید تجدید نظر کنیم. نیاز به تحول در گام دوم انقلاب داریم. نباید با گام دوم انقلاب، عادی برخورد کنیم. گام دوم انقلاب خود باید خود یک انقلاب باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی بحثهای حاشیهای در موضوع عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع کارآمدی نظام را بالا ببرد. اگر موضوع مهمی در دولت و مجلس نادیده گرفته شود و مورد توجه قرار نگیرد، جایی هست به نام هیأت عالی نظارت، که آن را به کارشناسان میدهد. مجمع در موضوع fatf و cft، جلوی شتابزدگی را گرفت و آن را به تصمیم کارشناسانهتر ارجاع داده است. این هیأت بر امورات دولت و مجلس و قوه قضائیه بر اساس انطباق با سیاستهای کلی نظارت میکند. ادبیات دوستانه این است که مجمع را مکمل نهادهای دیگر بدانیم و تلاش کنیم که کارآمدی را بالا ببریم. البته بدون تفکر جهادی این افزایش کارآمدی امکان پذیر نیست.
رضایی در پاسخ به سوال یک دانشجو در خصوص تصمیم دولت ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران گفت: این موضوع را فقط دولت ترامپ اعلام کرده است. رئیس جمهور بعدی آمریکا میتواند این موضوع را لغو کند. این تیری که در تاریکی پرتاپ شده است در خود آمریکا هم قطعی نیست. کشورهای جهان هم نپذیرفته است و برخی کشورها اعتراض کردهاند. این تصمیم دولت آمریکا، بالاخره در قراردادها و مسائل حقوقی مشکلاتی ایجاد میکند اما در داخل کشور ما تأثیر عکس گذاشت. حتی برخی از مخالفان داخلی از سپاه و رهبری در رسانهها حمایت کردند. در چنین مواقعی ملت ایران موضع گیری قاطعانه ی خودش را نشان میدهد.
رضایی در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره برجام و سرنوشت آن گفت: ما دلمان میخواهد که دانشجویان عزیز هم نقد و هم حمایت کنند. گفتم که شروط رهبری در پذیرش برجام با برجام متفاوت است. اینکه برجامی که رهبری پذیرفتهاند را با سند اولیه برجام یکی بدانیم، ظلم به رهبری است. رهبری به دنبال منافع ملی و امنیت کشور هستند. نباید در جبهه خودی، مصوبه ناقص شورای امینت ملی را با نظر و شروط رهبری یکی بدانیم. شروط رهبری برای تأمین منافع ملی تنظیم شده بود و متأسفانه عمل نشد. من بارها برجام را نقد کرده ام. حمایت از مذاکرات به معنای حمایت مطلق از نتیجه مذاکرات نبود و بارها آن را نقد کرده ام. رهبری معظم هم از مذاکرات دیپلماتها دفاع کردند اما متأسفانه با رعایت نکردن شروط رهبری و تضمین نگرفتن مسئولان کار و عدم پایبندی آمریکا به توافق، نتیجه مناسبی از این مذاکرات حاصل نشده است. از اینکه تیم اقتصادی در جریان مذاکرات نبوده و باید ۵-۶ بند به توافقنامه افزوده میشد که وزارت خزانه داری آمریکا نتواند مانع تراشی کند را بارها گفتهام.
رضایی گفت: رهبر معظم انقلاب در دوره جدید مجمع از ما خواسته اند که در مجمع یک تحول ساختاری و محتوایی صورت گیرد. جالب اینجاست که از زمانی که ما آمده ایم دستور حضرت آقا را در مجمع عمل کنیم، زیر بمباران تبلیغاتی برخی رسانهها قرار گرفته ایم.
دبیر مجمع در پاسخ به سوال دیگری گفت: شما به عمل ما مسئولان نگاه کنید. موضع گیری ها نباید تنها معیار ارزیابی نیروهای انقلاب باشد. در طول این چهار دهه در جبهه انقلاب، اختلافاتی بوده و هست. برخیها به دلیل اختلافات شخصی نمیگذارند همه صداها و اخبار در درون جبهه انقلاب منتشر شوند. دعا کنید که انقلابی بمانیم و انقلابی بمیریم.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: رضایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکس متفاوت از رهبری در شیراز را ببینید
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب پیام حضرت آیت الله خامنه ای به کنگره بزرگداشت مصلحالدین سعدی شیرازی را به مناسبت اول اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی بازخوانی کرد.
آنگونه که ایرنا روایت میکند، متن کامل این پیام به شرح زیر است:
تجلیل سعدی، تنها تجلیل شعر و نثر شیوا نیست، تجلیل اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست، و در این دوران که انقلاب مبارک اسلامی پهنهی زندگی ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزشهای اسلامی ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایستهی خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدی بر زبان ارزشگزاران آن ارزشها و یاد او در خاطر رهروان آن وادیها مکرر و مؤکّد گردد.
اینجانب فراهم آوردگان و دست اندرکاران این مجمع تحقیقی و ادبی و هنری را صمیمانه سپاس میگویم، و این ابتکار را بزرگ و ارجمند میشمارم.
بیشک سعدی یکی از پایههای بنای استوار ادب پارسی و محصول شعر و نثر و تشکیلدهندهی یکی از برازندهترین اندامهای پیکرهی شکوهمند فرهنگ کنونی ماست. پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان، و زبان فصیح و صریح او، رازگشای گنجینههای معانی برای دلهای جوینده و مشتاق بوده است. و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیهی احباب سخن و ارباب خرد را میتوان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گلهای اندیشهی بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او جست و یافت.
شرف سعدی بر بسیاری از سرایندگان پارسی از آن است که قدر سخن را نشکسته و آن را دست مایهی تقرب و ارتزاق نساخته است. بسی اندکاند زبان آورانی که گوهر آسمانی سخن را در پای اهریمنان زمانه نریخته و تیغ ستم را بدان صیقل نداده باشند. سعدی یکی از این نادرگان است که اگر گاه زبان به ستایش گشوده، در ساغر زرین مدح خود جز داروی شفا بخش و گاه تلخ پند و اندرز نریخته است.
شعر و نثر فاخر این جهاندیدهی انسان شناس صادق، همواره پیامی را با خود حمل کرده است، یا از منبع وحی و گنجینهی قرآن و حدیث و یا از پرتو دل و احساس صاف و بیغش خود او.
شیوهی سخن بی تکلف و شفاف او نیز امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمی و محبت است. کلام او چون جوی آب زلالی، ذره ذرهی جان مستمع را سیراب میکند و بیهیچ غبار تصنع، بر دل او مینشیند. بسیارند آنها که در هر دو قلمرو نظم و نثر، سمند فصاحت تاختهاند، اما فقط سعدی است که شعری روان چون نثر و نثری آهنگین چون شعر پدید آورده و آمیزهی شگفت آوری از مضمون و ترکیب و معنی و لفظ در هر دو عرصه فراهم ساخته است.
باری اینک، بهانهای برای ابراز شیفتگی به این سخن ساز معنیپرداز فراهم آمده و به جاست که کلام او که قرنها خاطر حزین و شاد را به خود مشغول کرده و از عشق و جوانی تا ضعف و پیری را در بر گرفته و آداب صحبت را به پیر و برنا آموخته و رازهای تربیت را برای عالم و عارف گشوده، امروزه حد آن نگهداشته و حق آن گزارده شود و این حقگزاری بدون معرفت درست او، ممکن نخواهد شد.
این کنگره باید گوشههای ناشناختهی شخصیت سعدی و درخشندگی هنر او را بشناساند و راه بهرهجویی نسل انقلابی امروز از این گنجینهی قیمتی را هموار سازد. شایستهترین تجلیل سعدی همین است و جمهوری اسلامی این را برای همهی چهرههای جاودانهی هنر و ادبیات سالم مردمی، کاری لازم و وظیفهای حتمی میشناسد.
ادبیات انقلاب بر آن نیست که بنای فرهنگ و ادب تاریخی این کشور را از جای برکنده، به جای آن چیزی از نو تدارک بیند.
گذشتهی ادب و هنر ما، میراث ارزشمندی است که باید ادبیات انقلاب را مایه توان ببخشد. مشعل هدایتگر شعر و هنر انقلابی، بر بام این قلعهی شکوهندهی استوار خواهد توانست تا همهجای آفاق هنرپذیر و سخنشناس را بپوشاند و نور افشانی کند. اگرچه در این میان سعدی شیراز از آن رو که غالباً زبان و دل را پر بار از ارزشهایی میداشته که امروزه به برکت انقلاب، فضای زندگی مردم را فرا گرفته است، از امتیازی ویژه برخوردار است، لیکن حمایت از آفرینشهای شعری و هنری در نظام جمهوری اسلامی، چیزی الهام گرفته از قرآن و روش پیامبر خدا و پیشوایان معصوم علیهم السّلام است. و انقلاب اسلامی در محتوای خود جانب دار و حق گزار هنر و ادبیات است.
ادبیات و هنر به عنوان زبانی برای تعبیر بالاترین اندیشههای اسلامی در سراسر تاریخ اسلام جایگاهی ممتاز داشته و امروز نیز باید داشته باشد.
شکی نیست که انقلاب؛ سمت ادبیات و هنر را تغییر میدهد و آن را در جهتی که پسندیده و مقبول است میافکند این به نوبه خود شاعران و هنرمندان و ادیبان را به آنان که این دگرگونی بنیادین را برمیتابند، یا لااقل با آن به خصومت بر نمیخیزند، و آنان که از سر دشمنی و عناد با چرخش انقلابی شعر و ادب میستیزند، تقسیم میکند. این ماجرای همیشگی تحولات اجتماعی در همه جای جهان بوده و اکنون نیز هست، ماجرایی که در این انقلاب شکوهمند اسلامی ما نیز تکرار شد، و کسانی را دربارهی سرنوشت هماوایی هنر و ادب با این انقلاب دچار تردید و نگرانی ساخت. حقیقت آن است که انقلاب مخصوصاً آنجا که متکی بر ذهن و دل و تلاش تودههای انسانی است خود زایندهی شعر و ادب و هنر است زیرا که اینها همه مقولاتی انسانی و مردمیاند.
هرجا مردم هستند ادبیات هست و شعر و هنر است و آن چنان هست که مردم میاندیشند و میخواهند و هر چه جز آن است نه دل نشین است و نه ماندگار. انقلاب اسلامی ما علاوه بر این، فرآوردههای ذهن و دل انسان را حرمتی عظیم مینهد، زیرا به انسان اعتقادی عظیم دارد، از این روی حرکت ادبیات و هنر در جامعهی انقلابی ما علیرغم قدرناشناسی و ناسازگاری برخی از سرایندگان و سازندگان بریده از مردم به توقف و رکود نینجامید، و رو گردانی آنها که نخواستند جوشش انقلابی مردم را بشناسند و ارج نهند، به خمود و سکون این جوشش نرسید.
جوانههای ادب و هنر انقلابی در همان جهت که سرانگشت انقلاب اشارت میکرد، روییدن گرفت و بسیاری از آفرینندگان سخن به ندای انقلاب پاسخ گفتند و ما برای هنر و ادبیات فارسی آیندهای با شکوهتر و شیواتر از همیشه را انتظار میبریم.
نکتهای که ذکرآن را مفید میشمرم آن است که انقلاب برای حرکت سازندهی خود در انتظار این و آن نمیماند. این رهروانند که برای جدا نماندن از قافلهی حیات و کمال باید گرودنهی انقلاب را در یابند و بدان چنگ زنند، صلای انقلاب به همهی سرایندگان و نویسندگان و هنرمندان در حقیقت، دعوت به رستگاری و جاودانگی است، و این محصول تجربههای همیشگی تاریخ است.
در پایان سخن بار دیگر از فراهم آوردگان این کنگره بزرگ سپاسگزاری کرده، به همهی میهمانان ایرانی و خارجی، حضور در این مجمع را خوش آمد میگویم و توفیق همه را از خداوند متعال مسألت میکنم.
۲۷۲۱۹