Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارغ‌التحصیلان بیکار زیادی در آذربایجان غربی وجود دارند در حالی که اگر در دانشگاه‌ها مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در دستور کار قرار می‌داشت دانشجویان می‌توانستند به‌سادگی وارد بنگاه‌های اقتصادی شوند این خلاء فقط از طریق مرکز آموزشی فنی قابل پر شدن است. ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی جزء دانشگاه‌های متولی آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای در کشور هستند که بین علم، عمل و تبدیل آن به ثروت پیوند ایجاد کرده‌اند و تلاش می‌کنند از طریق تربیت تکنسین‌های ماهر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخش دولتی و غیردولتی، زمینه لازم را برای کسب مهارت، اشتغال و کارآفرینی فراهم کنند و  این دانشگاه‌ها توانسته‌اند به معنای واقعی علم را به محصول تبدیل کرده و ارتباط خوبی با صنعت برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دانشگاه جامع علمی-کاربردی در مهرماه سال 1370  باهدف افزایش سطح مهارت دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیلی و کارآفرینی تأسیس شده و  امروزه  بیش از 1000 مرکز آموزشی در رشته‌های مختلف مهارت‌آموزی در سراسر کشور وجود دارد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی یکی از مراکز آموزش عالی هستند که به ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی آموزش‌های کاربردی در جامعه، فراهم‌سازی زیربنای مناسب به‌منظور به‌کارگیری توان دانش‌آموختگان در حل مسائل کاربردی و انتقال فناوری نوین در نسل جوان و جویندگان مهارت و دانش است.

فقر و بیکاری دو عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی بیان می‌کرد:  آموزش‌های مهارتی نقش ارزنده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

محسن مددی در دیدار با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی نقش بسیار ارزنده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند تصریح می‌کند:  آموزش فنی و حرفه‌ای در استان با حضور در این حوزه همگام با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از قبیل بهزیستی، سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و کمیته امداد، با ارائه آموزش در راستای توانمندسازی زندانیان، زنان سرپرست خانوار، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، معتادان بهبودیافته، کودکان کار، ساکنین بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین‌ها  و دانشجویان گام‌های مؤثر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برمی‌دارد.

مددی می‌گوید:  توانمندسازی افراد در معرض خطر ضمن ایجاد اشتغال برای آنان و بازگشت دوباره به آغوش اجتماع، ایجاد انگیزه، امید به زندگی، گرایش به ارتکاب جرم و بزه اجتماعی را در آنان کاهش می‌دهد.

استان مرکزی در زمره سه استان برتر کشور در حوزه نرخ پایین بیکاری قرار گرفتتنها یک استان کشور در نرخ بیکاری وضعیتی بدتر از کردستان داردنرخ بیکاری در استان مرکزی 8.4 درصد است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه با اشاره به اینکه بحث اشتغال یکی از مؤثرترین راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، می‌افزاید:  با توجه به بررسی‌های انجام‌شده اکثر مفاسد در خانواده هایی که بنیان خانواده و تعهد خانوادگی در آن‌ها ضعیف بوده و  افراد فاقد شغل و درآمد صورت گرفته است.

مصطفی حبیبی می‌گوید: زنان سرپرست خانوار در معرض بیشترین صدمات قرار دارند و نیازمند خدمات بیش‌ازپیش در قالب برنامه‌های حمایتی هستند و فقر وبیکاری دو عامل اساسی درزمینه آسیب‌های اجتماعی است.

آموختن مهارت کارآفرینی از اولویت‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است

سرپرست دانشگاه علمی و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به مسائل و مشکلات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در انتخاب شغل و راه‌اندازی کسب‌وکارهای مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان بیان می‌کند: موضوع اشتغال آفرینی در کشور بسیار حائز اهمیت بوده  و از این سو دانشگاه‌های کشور سوق دادن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را به سمت کارآفرینی را در مبنای کار خود قرار داده‌اند.

یعقوب پور اسد می‌افزاید: برای مهارت‌آموزی دانشجویان در دانشگاه‌ها فنی حرفه ای تلاش می‌شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند مستقیماً وارد بازار کارشده و یا به یک کارآفرین نمونه تبدیل شوند که این امر مهم در جای خود عامل کمک به تولید ملی، انجام خدمات و گره‌گشایی از مشکل آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.

وی می‌گفت: برای افزایش مهارت‌آموزی دانشجویان در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان مرکز نوآوری ایجادشده  و فعالیت مهم این مرکز آشنا کردن دانشجویان با فضای بازار کار و ایجاد اشتغال  است و همچنین دانشجویانی که دارای طرح‌های دانش‌بنیان، نوآورانه و خلاقانه هستند با ارائه طرح‌هایشان به مرکز نوآوری و بعد از بازدید این طرح و ایده‌ها توسط اساتید مرکز آنهایی را که واقعاً قابلیت تجاری‌سازی دارند انتخاب و حمایت می‌شوند که درنهایت شیوه تجاری‌سازی و کسب درآمد از این طرح‌ها از طریق مرکز نوآوری آموزش داده می‌شود.

ایجاد مرکز نوآوری حمایت از  طرح‌های نوآورانه

پور اسد بیان می‌کند: دانشگاه علمی و فناوری کشور کلاً 120 مرکز دارد که از این تعداد فقط به 6 استان برتر مجوز تأسیس مرکز علمی و فناوری داده‌شده است و دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه  به دلیل داشتن پژوهش‌های موردتأیید دانشگاه علمی و فناوری کشور، جزو شش استان برتر بوده و  باید از دانشجویان این دانشگاه حمایت شود.

وی می‌افزاید: هدف از ایجاد مرکز نوآوری حمایت از  طرح‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای که از سوی دانشجویان به این مرکز ارائه می‌شود و به همین جهت با صندوق کارآفرینی امید در این زمینه تفاهم‌نامه امضاء شد و همچنین دانشگاه علمی و فناوری کشور مجوز یک مرکز شکوفایی نوآوری و خلاقیت را به دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اختصاص داده است.

سرپرست دانشگاه فنی حرفه‌ای آذربایجان غربی تأکید می‌کند: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه مهارتی است و بیشترین نیاز و دغدغه در این دانشگاه به‌روزرسانی تجهیزات کارگاه است که انتظار می‌رود تا مسئولین استانی این مشکلات را بررسی و حل نمایند اما متأسفانه تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسئولین و مدیران استانی صورت نگرفته است.

گزارش از زهرا بخشی

انتهای پیام/ن

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۹۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار

به گزارش خبرنگار مهر، فرشته امین، مدیر کل اداره مهارت دانشگاه و دبیر علمی دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران امروز در نشست خبری دومین نمایشگاه کار این دانشگاه اظهار کرد: انتخاب و جذب و استخدام نیروی انسانی متعهد و باانگیزه، چالش اساسی سازمان‌ها به شمار می‌آید، همچنین از دغدغه دانشجویان می‌توان به ارتباط رشته تحصیلی دانشجویان با شغل خود اشاره کرد، پس نمایشگاه بازار کار، انتخاب هوشمندانه بازار کار را در بین دانشجویان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در اولین نمایشگاه بازار کار دانشگاه تهران که سال گذشته برگزار شد، حضور داشتند. با ارزیابی‌های انجام شده متوجه شدیم که درصد خوبی از رضایت دو سویه بین دانشجویان و صنایع در قالب استخدام، کارآموزی، حمایت از پایان نامه‌ها و ... وجود داشته است.

امین تصریح کرد: امیدواریم امسال بتوانیم برنامه‌های مفرح‌تر و شادتری در نمایشگاه بازار کار دانشگاه تهران داشته باشیم. نه تنها این نمایشگاه فرصتی را برای جذب نیروی استخدامی به وجود آورد، بلکه ایجاد کنسرسیوم‌های بین سازمان‌ها برای تبادل نیروی انسانی و دانش یکی از اهداف ما بود؛ بنابراین امسال روی این موضوع تمرکز بیشتری خواهیم داشت و شعار خود را هم بر آن اساس انتخاب کردیم.

وی گفت: ارائه تنوع رشته و فرصت‌های شغلی شرط مهم دانشگاه تهران برای سازمان‌های مختلف در نمایشگاه بازار کار است، وظیفه دانشگاه تهران هم حمایت از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان جویای بازار کار است تا با نیازمندی سازمان‌ها و صنایع آشنا شوند.

امین ادامه داد: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار دانشجو از ۳ روز نمایشگاه بازدید کردند و از ۵ هزار رزومه به صنایع و شرکت‌ها توانستیم برای ۴۹۰ دانشجوی رشته‌های فنی و علوم انسانی از قبیل حسابداری و مدیریت فرصت شغلی فراهم کنیم.

امین گفت: از امروز درگاه سامانه باز و کارجویان و کارفرمایان می‌توانند ثبت‌نام کنند، ملاک ما این است که سازمان‌هایی که می‌توانند فرصت‌های شغلی متنوعی ارایه دهند حضور داشته باشند از این رو از طیف وسیع تری از سازمان‌ها در این نمایشگاه استفاده کردیم.

کد خبر 6085356

دیگر خبرها

  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • بازدید دانشجویان دانشکده بهداشت از تصفیه خانه آب ارومیه
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود