Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای اولین بار در کشور، بچه ماهی سوف توسط عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان تولید شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه گیلان، ماهی سوف یکی از گونه‌های ارزشمند در حوزه دریای خزر است که اهمیت فراوانی در چرخه اکولوژیک و صید ایفا می‌کند. در گذشته میزان صید این ماهی حتی به حدود ۲۰۰۰ تن در سال می‌رسید که متأسفانه به دلایلی ازجمله صید بی‌رویه و عدم مدیریت مناسب، تخریب زیستگاه‌ها و آلودگی‌های وارد شده به رودخانه‌ها، تالاب و دریای خزر باعث کاهش شدید ذخایر این‌گونه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طوری که از سال ۱۳۶۸ تکثیر و بازسازی ذخایر آن به‌طور جدی توسط شیلات ایران آغاز شد.
همه‌ساله هزینه‌های هنگفتی در راستای تأمین مولدین مناسب و انتقال آن‌ها برای عملیات تکثیر صورت می‌گیرد و این در حالی است که با کاهش ذخایر و افزایش هزینه‌ها، این تعداد کم شده و تولید گونه موردنظر را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.
در این راستا، پروژه تحقیقاتی با عنوان «اهلی‌سازی ماهی سوف سفید باهدف تأمین مولدین بازسازی ذخایر و آبزی‌پروری این‌گونه» توسط دکتر بهرام فلاحتکار، عضو هیئت‌علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان با همکاری اداره کل شیلات استان گیلان برنامه‌ریزی و با نگهداری لارو بچه ماهی این‌گونه در شرایط پرورشی و موفقیت و تطابق با غذای دستی که یکی از مشکل‌ترین مراحل تطابق در اسارت می‌باشد، پس از ۲ سال بچه ماهیان به مرحله تکثیر رسیده و طبق روش‌های تزریق و لانه گذاری از مولدین ۲ ساله لارو بچه ماهی استحصال شد.
این موفقیت بزرگ در حالی رقم خورد که تجربه‌ای دراین‌ارتباط در داخل کشور وجود نداشته و در سایر کشور‌ها نیز یک سال دیرتر به این مرحله از تکثیر نائل شده‌اند. از دستاورد‌های این پروژه می‌توان به دستیابی به روش تطابق با غذای دستی در محیط اسارت و نگهداری آن، مولدسازی و همچنین معرفی این ماهی ارزشمند به آبزی پروران به‌عنوان یک‌گونه بومی برای پرورش و کاهش هزینه‌های تولید بچه ماهی برای اهداف آبزی‌پروری اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بهار فصل تخم گذاری پرستو‌های دریای است، گفت: پرستو‌های دریایی تیره در غرب تالاب انزلی ۱۰۰ لانه ساختند.
تورج صادقی با اشاره به ورود هزار پرستوی دریایی تیره به غرب تالاب انزلی افزود: این پرستو‌ها با آشیانه سازی در چندین کلونی بزرگ لانه گزینی خود را آغاز می‌کنند.
وی با بیان اینکه این گونه از پرنده‌ها کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زاد آوری دارند اضافه کرد: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل بستر مناسبی برای لانه گزینی این پرستو‌ها است.
صادقی گفت: کارشناسان محیط زیست همزمان با زاد آوری این پرنده ها، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرستو‌ها را آغاز می‌کنند. 
پرستو دریایی تیره با (نام علمی: Chlidonias hybridus) گونه‌ای پرستوی دریایی از تیرهٔ کاکائیان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.
این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد. 
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است و این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجر است.

دیگر خبرها

  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!