Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@14:55:04 GMT

روساي پارلمان هاي همسايگان عراق چه گفتند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۹۶۹۴

روساي پارلمان هاي همسايگان عراق چه گفتند؟

خبرگزاري آريا - بغداد – ايرنا – اجلاس يکروزه بين المجالس کشورهاي همسايه عراق روز شنبه با ايراد سخنان هريک از حاضران که به نوعي دغدغه هاي اين کشورها را نسبت به اوضاع منطقه منعکس مي کرد، به پايان رسيد.

به گزارش ايرنا، اغلب حاضران از روابط دو جانبه با بغداد سخن گفتند و از پرداختن به قضايا، تهديدها و چالش هاي منطقه – به عمد يا سهو – امتناع و عده اي نيز مانند جمهوري اسلامي ايران علاوه بر روابط دو جانبه بغداد و تهران به مسائل منطقه اشاره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سوريه نيز مسائل مختلفي را از جمله قضيه جولان و فلسطين مطرح کرد که رييس پارلمان عراق را به واکنش مثبت واداشت.
***رييس پارلمان عراق و فراخوان رويکرد واحد در منطقه
رييس پارلمان عراق به عنوان رييس و ميزبان اجلاس در اين نشست در ابتدا به پيروزي عراق بر داعش و بازيافت جايگاه اين کشور در منطقه اشاره کرد و گفت که عراق امروز بعد از پيروزي بر داعش سربلند بر روي پايش ايستاده و دوباره جايگاهش را در بين کشورهاي منطقه باز يافته است.
«محمد الحلبوسي» بدون نام بردن، از تمامي کشورهايي که عراق را در پيروزي بر داعش ياري کردند تشکر کرد و افزود که به نام ملت عراق به تمامي همسايگان، دوستان و شرکاي بين المللي که در کنار عراق ايستادند تقدير و تشکر مي کند.
وي ادامه داد که عراق ديگر نسبت به ايده محوربندها و جانبداري ها نگراني ندارد بلکه در صدد ايجاد شراکت راهبردي با همه کشورهاي همجوار است.
به گفته وي، عراق همان طور که با جمهوري اسلامي ايران مجموعه اي از توافقات و يادداشت هاي تفاهم را امضا کرده در عين حال همزمان يادداشت هاي تفاهم با عربستان سعودي امضا مي کند و با ترکيه و اردن و کويت روابطش را گسترش داده و در عين حال با سوريه سياست همکاري کاملا روشني را در پيش گرفته است.
وي با تاکيد بر ضرورت ايجاد يک ديدگاه مشترک بين عراق و کشورهاي همجوار، ابراز اميدواري کرد که در راستاي ايجاد يک طرح فراگير منطقه اي، اين گونه اجلاس ها منجر به ايجاد يک ديدگاه مشترک بين عراق و کشورهاي همجوار شود.
***بروجردي: آمريکا از رويکرد ضد تروريستي سپاه انتقام گرفته است
رئيس هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران در اين نشست گفت که اقدام اخير آمريکا عليه سپاه پاسداران انتقام از نقش اين نيرو در شکست داعش در عراق و سوريه است چون اين سازمان تروريستي را خود آنها ايجاد کرده بودند.
«علاء الدين بروجردي» که به نمايندگي از «علي لاريجاني» رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين نشست حضور يافته است، در ابتدا با تبريک پيروزي عراق بر داعش و ورود اين کشور به مرحله سازندگي، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران از موفقيت هاي دولت و ملت عراق خرسند است و آن را تبريک مي گويد.
وي افزود: ايران در حمايت از مردم و دولت عراق در مقابل تروريست هاي تکفيري بدون هيچ ترديد و تزلزلي از نخستين ساعات اشغال شهر موصل درخواست دولت عراق را اجابت کرد و مسووليت خود را در اين زمينه انجام داد.
وي گفت: نگاه و رويکرد اصولي جمهوري اسلامي ايران، حمايت از استقلال، تماميت ارضي، ثبات و امنيت عراق است و در مرحله جديد و دوران بازسازي و توسعه نيز نقش حمايتي خود را ادامه خواهد داد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: تلاش آمريکا براي منزوي کردن ايران در منطقه و درج نام سپاه پاسداران در ليست تروريسم نتيجه در برنخواهد داشت.
بروجردي افزود: ايران امن ترين کشور در منطقه است و تلاش مي کند اين امنيت را به کشورهاي همسايه گسترش دهد و ما نبايد اجازه تشديد بحران در منطقه را بدهيم.
رئيس هيات پارلماني ايران در نشست بين المجالس همسايگان عراق افزود: تصميم ترامپ در برسميت شناختن حاکميت رژيم صهيونيستي بر جولان سوريه، محکوم و بي نتيجه است و چيزي را تغيير نخواهد داد.
بروجردي گفت: نه آمريکا و نه رژيم صهيونيستي نمي توانند و حق ندارند درباره يک سرزمين عربي و اسلامي تصميم گيري کنند. جولان يک سرزمين سوري و اشغال شده است و قطعنامه هاي سازمان ملل و شوراي امنيت نيز بر همين تاکيد دارد و اين موضوع راه حل ديگري جز پايان اشغال ندارد.
وي در سخنان خود همچنين از ابراز همدردي کشورهاي همسايه در خصوص سيلاب هاي اخير و کمک هاي آنان بويژه طيف هاي مختلف شيعه و سني عراق به سيلزدگان ايراني قدرداني کرد.
***رييس پارلمان سوريه: ميزان سوري بودن جولان از اندازه آمريکايي بودن واشنگتن بيشتر است
رييس مجلس ملي سوريه نيز در سخنانش گفت که دشمنان سوريه در طول سنوات گذشته تمامي سلاح هاي ممنوعه و غير ممنوعه را بر ضد مردم سوريه به کار بردند اما دمشق اصرار دارد تا با همکاري عراق، تروريسم را نابود کند.
«حموده الصباغ» اضافه کرد که نبود يک کار مشترک، بر ادامه افراط گرايي و تروريسم اثر گذار است و همين امر ضرورت پشتيباني از آموزش و مبارزه با جهل و ناداني و فراهم کردن فرصت هاي شغلي براي جوانان را جدي کرده است.
وي ادامه داد که ديدار بين ملت هاي منطقه اين روزها يک ضرورت جدي شده تا امکان رويارويي با سخت ترين شرايطي را که منطقه در آن به سر مي برد، فراهم کند.
به گفته وي، دشمنان سوريه تلاش کردند که سوريه را به مرتعي براي بدترين گونه هاي بشر در تاريخ، قرار دهند و همه سلاح هاي ممنوعه و غير ممنوعه را در اختيار آنها قرار دادند که آنها نيز به نوبه خود زنان و کودکان سوري را به قتل رساندند.
وي يکي از دلايل دشمني با سوريه حمايت اين کشور از فلسطين دانست و گفت که سوريه امروز به خاطر مواضع اش در حمايت از ملت فلسطين و حمايت از مقاومت اينگونه مجازات مي شود.
وي بر ضرورت رويارويي با استعمار جديد و صهيونيست ها تاکيد کرد و خطاب به رييس جمهوري آمريکا گفت که جولان سوريه حتي بيش از اينکه واشنگتن، آمريکايي باشد، متعلق به سوريه است.
وي تاکيد کرد که سوريه هرگز از يک وجب خاک خود چشم پوشي نمي کند و در نهايت همه سرزمين هاي خود را از جمله جولان بازپس مي گيرد.
وي با اشاره به اينکه سوريه با هر اشغالگر به عنوان دشمن برخورد مي کند افزود که تمامي قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل پيرامون سوريه بر اصل احترام سرزمين سوريه تاکيد دارد.
الصباغ بر حمايت مطلق دمشق از ملت فلسطين تاکيد کرد و گفت که قدس شريف پايتخت ابدي فلسطين است.
رييس پارلمان عراق نيز در واکنش به سخنان رييس پارلمان سوريه گفت که عراق تاکيد دارد که جولان اشغالي يک سرزمين عربي است و افزود: «جولان سوري بوده، هست و خواهد بود و همه ما (اعضاي جلسه) بر آن تاکيد داريم» امري که اعضاي جلسه نيز با کف زدن از آن حمايت کردند.
***رييس پارلمان ترکيه: مي خواهيم عراق روي پايش بايستد
رييس پارلمان ترکيه نيز گفت که آنکارا خواهان آن است که عراق دوباره روي پايش بايستد و برهمين اساس از رويکرد بغداد براي گسترش مناسبات با همسايگانش حمايت مي کند.
«مصطفي شنطوب» ابراز اميدواري کرد که عمليات بازسازي در مناطق آزادشده از دست گروه تروريستي داعش زودتر آغاز شود.
وي ادامه داد که ترکيه براي ايجاد امنيت و ثبات در عراق و سلامت مردم اين کشور تلاش کرده و هيچ انتظاري از عراق ندارد جز اينکه سطح مناسبت به جايگاهي برسد که مطلوب دو ملت باشد.
وي به کمک هاي ترکيه در حمايت از بازسازي عراق اشاره کرد و گفت که آنکارا در کنفرانس بين المللي بازسازي عراق که سال قبل در کويت برگزار شد، 5 ميليارد دلار اختصاص داد.
وي از وجود طرح هاي راهبردي ترکيه با عراق خبر داد و گفت که در انتظار اجراي اين پروژه ها با عراق هستيم.
***پارلمان کويت: خواهان عراق دوست با اعراب و منطقه هستيم
رييس پارلمان کويت نيز گفت که خواهان عراقي هستيم که با جهان عرب و کشورهاي منطقه دوست باشد.
«مرزوق الغانم» اضافه کرد که اجلاس امروز بغداد از حيث محتوا، يک اجلاس بي سابقه است و عراق يکي از دروازه هاي ثبات در منطقه به شمار مي رود.
وي ادامه داد که عراق از يکسو مشرف بر منطقه شامات و از طرفي در حاشيه کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و از سوي ديگر همجوار منطقه آناتولي است و بدون عراق امن و باثبات، صحبت از خاورميانه امن، خرافه اي بيش نيست.
وي تاکيد کرد که مجلس امت کويت (پارلمان کويت) آماده همکاري با همه پارلمان ها به منظور تحقق ثبات در منطقه ايست که از جنگ و بي ثبات خسته شده است.
***پارلمان اردن: زمان بستن درها، به سرآمده است
رييس پارلمان اردن نيز در سخنانش گفت که وظيفه همه کشورهاي همجوار عراق کمک به اين کشور در امر بازسازي است.
«عاطف الطروانه» اضافه کرد که امروز در عراق پيروز و چالش پذير گردهم آمده ايم بنابراين وظيفه داريم که در امر بازسازي پشتيبان عراق باشيم.
وي ادامه داد که ملت عراق به گردن همه کشورهاي منطقه دين دارند زيرا توانستند با وحدت خود پيروزي را کسب کرده و يک روند سياسي ايجاد کننند که همه بافت هاي عراق را در برگيرد.
وي اضافه کرد که امروز در سر دو راهي قرار داريم و چالش هاي پيش رو عظيم هستند و اين چنين مرحله اي مطلبد که نقش کشورهاي منطقه در برنامه سازندگي تکاملي باشد.
به گفته الطروانه، بايد در برابر کساني که درصدد آسيب زدن به فرزندانمان هستند، با ايجاد توسعه پايدار بايستم.
وي خاطرنشان ساخت که اين مهم تحقق نمي يابد مگر با روابط ريشه دار که حرمت همجواري را نگه دارد زيرا خيري اگر باشد همه از آن بهره مي بريم و اگر شري هم باشد، همه ما را درگير مي کند.
وي اضافه کرد که بستن درها، فايده اي ندارد و از اين منظر، بايد بر سر اولويت ها به توافق برسيم تا از ظلم بزرگي که بر منطقه رفته آگاه شويم زيرا امروز اعتبار جهان عرب با توهين هايي که ملت فلسطين در معرض آن قرار گرفته، در حال از بين رفتن است.
وي اضافه کرد که بايد توافق منطقه اي براي مقابله با ظلم صهيونيست ها عليه ملت فلسطين وجود داشته باشد.
***سعودي: روابط بغداد و رياض روبه گسترش است
رييس مجلس شوراي عربستان سعودي نيز در سخناني گفت که روابط بغداد و رياض اين روزها شاهد پيشرفت کاملا مشهودي است و جديت کاملا واضحي در پيشرفت رو به جلو بيشتر روابط بين دو کشور وجود دارد.
«عبدالله بن محمد آل الشيخ» اضافه کرد که در حالي امروز در بغداد گردهم آمده ايم که «عادل عبدالمهدي» نخست وزير عراق چندي قبل در عربستان سعودي بود و اين سفر در برگيرنده تعدادي از ديدارها و امضاي توافقنامه و يادداشت هاي تفاهم بود که حاصل آن همکاري بيشتر بين دو کشور است.
وي اضافه کرد که شوراي عالي هماهنگي بين دو کشور براي توسعه بيشتر پايدار بين دو کشور تلاش خواهد کرد.
وي به اهميت همکاري بين المللي در پيروزي بر تروريسم اشاره کرد و گفت که بايد قوانين بيشتري براي خشکاندن منابع تروريسم، صدور انديشه تروريستي و حمايت از سازمان هاي تروريستي به تصويب برسد.
روساي پارلمان هاي کشورهاي همجوار عراق همچنين در حاشيه اين ديدار با نخست وزير و رييس جمهور عراق ديدار و گفت وگو کردند.
اين اجلاس در پايان در برگيرنده يک بيانيه مشترک بود که در آن اعضا، بر حمايت از امنيت و ثبات و سازندگي و عمليات بازسازي درعراق تاکيد کردند.
نشست بين المجالس همسايگان عراق روز شنبه با حضور روساي پارلمان هاي عربستان، کويت، اردن، ترکيه و سوريه و هيات پارلماني ايران به رياست علاء الدين بروجردي در بغداد با عنوان عراق؛ ثبات و توسعه برگزار شد.
خاورم *10*353*380*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس

آمریکایی ها در پاسخ به عملیات گروه های مقاومت، یک منطقه باز و خالی از جمعیت را در شهر البوکمال و همچنین برخی مناطق مسکونی را در شهر دیرالزور هدف قرار دادند.

سرویس جهان مشرق - بامداد روز سه شنبه، هفتم فروردین ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم تروریستی آمریکا، حملاتی را علیه برخی مناطق در شهرهای البوکمال، المیادین و شهر دیرالزور در شرق سوریه ( هم مرز با کشور عراق) انجام دادند.

یک منبع میدانی به جزئیات حملات در استان دیرالزور اشاره کرد و گفت: جنگنده های آمریکایی در شهر البوکمال به یک منطقه باز و خالی شلیک کردند که خسارت جانی نداشت و در در مرکز شهر دیرالزور ( مرکز استان) هم محله القصور را هدف قرار دادند.

به گفته این منبع میدانی، در جریان حملات جنگنده های آمریکایی به شهر دیرالزور، پنج تن از ساکنان مجروح شدند و تعدادی از خانه های مردم هم تخریب شد؛ مجروحان این حملات برای مداوای بیشتر به بیمارستان شهر دیرالزور منتقل شدند.

برخی رسانه ها اعلام کرده اند، حمله به استان دیرالزور پاسخی به عملیات گروه های مقاومت علیه پایگاه آمریکا در منطقه خراب الجیر در شمال شرق استان حسکه بوده بوده است؛ ظهر روز دوشنبه ششم فروردین ماه این مقر با خمپاره هدف قرار گرفت و یک نظامی آمریکایی زخمی شد.

دیرالزور در شرق سوریه واقع شده و هم مرز با عراق است و رود فرات این استان را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است؛ بخش شرقی دیرالزور در اشغال آمریکا و عناصر وابسته به آنان (نیروهای تجزیه طلب موسوم به دموکراتیک کرد) است.

شرق استان دیرالزور سرشار و غنی از منابع و میادین نفتی و گازی از جمله «کونیکو، العمر، غواری، سیجان و ...» است و آمریکایی ها به بهانه مبارزه با گروهک تروریستی داعش، این منطقه را به اشغال درآوردند و تعدادی پایگاه در این محور احداث کردند.

به گزارش مشرق، بخش غربی استان در کنترل نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت است که شهرهای مهمی از جمله دیرالزور، البوکمال و المیادین را در بر می گیرد و بخش های محدودی هم آلوده به عناصر مخفی داعش است. در مجموع حدود ۵۰ درصد مساحت استان در کنترل دولت سوریه است.

دیگر خبرها

  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس
  • شهادت یک مستشار ایرانی در دیرالزور سوریه
  • امیرعبداللهیان: سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی تحکیم روابط با همسایگان است
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟
  • ببینید | حمله جنگنده‌های آمریکایی به سوریه
  • حمله به شرق سوریه ۵ زخمی برجای گذاشت +فیلم