Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@12:46:20 GMT

ایران مقام نخست کشورهای پرداخت کننده یارانه سوخت

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۹۹۹۱

ساعت 24- بر اساس آمار ارائه شده در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در صدر کشورهای پرداخت کننده یارانه سوخت‌های فسیلی در جهان قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی، یارانه پرداختی انرژی در ایران را معادل ۴۵.۱ میلیارد دلار اعلام کرده که این میزان شامل ۱۶.۵ میلیارد دلار یارانه فراوده‌های نفتی، ۱۲.۳ میلیارد دلار یارانه برق و ۱۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ میلیارد دلار یارانه گاز طبیعی بوده است.

بر پایه این آمار، یارانه یادشده، ۱۰ و ۴ درهم درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است که این مسئله باعث شده تا ایران در صدر کشورهای پرداخت کننده یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی قرار گیرد.

براساس ارقام اعلام شده در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، امسال دولت بیش از ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که این میزان تقریبا دوبرابر رقم ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی کل کشور است.

یکی از مصادیق یارانه پنهان، قیمت بنزین و یارانه آن است که با توجه به تفاوت نرخ بنزین در ایران (۱۲ سنت) و نرخ متوسط بین‌المللی بنزین (۵۲ تا ۵۴ سنت)، بر اساس نرخ ارز نیمایی حدود ۸ هزار تومان است و این تفاوت‌ها در بودجه دیده نمی‌شود.

پرداخت این رقم قابل توجه علاوه بر اتلاف منابع مالی، غیرواقعی شدن تعرفه‌های انرژی و مصرف بی رویه را به دنبال دارد. موضوعی که ضرورت اصلاح الگوی تخصیص یارانه انرژی را بیش از هر زمان دیگری گوشزد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سهمیه سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۹۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر که ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب از بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مختص سازمان‌ها و نهادها از فردا پنجشنبه ششم اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: متقاضیان می‌توانند تا بیست‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با مراجعه به سامانه ketab.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

خلج با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادها می‌توانند ‎ درخواست کتبی خود را برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب جهت تجهیز کتابخانه‎‌ها، به رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کنند، افزود: پس از تأیید درخواست و تعیین میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان‌ها و نهادها اطلاع رسانی می‌شود.

به گفته مدیر کمیته اداری و مالی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سازمان‌ها و نهادها پس از دریافت اعتبار می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با مراجعه به سامانه ketab.ir به صورت مجازی خریداری کنند.

کد خبر 6087969 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • آینده‌ی انرژی و سوخت در جهان
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است