Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@02:26:57 GMT

سیاست یک بام و دو هوای پاریس در طرابلس

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۰۰۷۳

سیاست یک بام و دو هوای پاریس در طرابلس

تهران- ایرنا- برخلاف فرانسه، کشورهای انگلیس، آلمان و ایتالیا از حمله نظامی حفتر به طرابلس انتقاد و حمایت خود از دولت وفاق ملی لیبی را اعلام کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از 'اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا'، موضع اتحادیه اروپا در قبال لیبی از نگرانی های بروکسل در خصوص امکان رخنه بیشتر داعش در این کشور، تعمیق جنگ داخلی ونهایتا مهاجرت تعداد بیشتری از لیبیایی ها به اروپا سرچشمه می گیرد؛ بنابراین طبیعی است که اروپا خواهان آتش بس فوری و انجام مذاکرات صلح باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست انگلستان برای آتش بس فوری (در قالب طرح قطعنامه جدیدی به شورای امنیت سازمان ملل متحد) نیز در این راستا و نشان از تمایل اروپا برای کنترل بیشتر بر فرایند سیاسی جدید در لیبی و امکان مدیریت تحولات پیش روی دارد.
لیبی طی چند هفته اخیر و با آغاز حملات نیروهای وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر» که بخش هایی از شرق لیبی را در کنترل خود دارد، شاهد جنگ و خشونت و درگیری است. در اثر این درگیری ها، شماری غیرنظامی کشته یا زخمی شدند و عده ای نیز تن به آوارگی داده اند.
سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته اعلام کرد که در جریان درگیری ها در طرابلس پایتخت لیبی 18 هزار نفر در این شهر آواره شدند.
برخی از کارشناسان مسائل آفریقا در ارتباط با نا آرامی ها در لیبی معتقد هستند که اقدام اخیر ژنرال حفتر فرمانده ارتش این کشور برای تصرف طرابلس، واکنشی به بی ثباتی در شمال آفریقا و نگرانی دولت های غربی از به قدرت رسیدن اسلام گراها است. نیروهای تحت فرمان او که گفته می شود از حمایت برخی از دولت های عربی از جمله عربستان برخوردار است، از حدود سه هفته پیش حرکت به سمت طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کردند و شامگاه ۱۷فروردین مدعی شدند که فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به کنترل خود درآورده‌اند.
شورای امنیت سازمان ملل اقدام ژنرال حفتر را «تهدیدی برای ثبات لیبی» خوانده و از او خواسته‌اند که حرکت به سوی طرابلس را متوقف کند.
انگلیس، آلمان و ایتالیا نیز ولو با وصف تکرار کلیشه قدیمی 'که هیچ راه حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد'، حمایت خود را از دولت وفاق ملی در طرابلس اعلام کردند، اما فرانسه منتظر روشن شدن آینده سیاسی لیبی و سپس موضع گیری درباره نزاع میان نیروهای نظامی دولت وفاق ملی و نیروهای نظامی تحت فرمان ژنرال حفتر است. فرانسه بصورت سنتی در پی اعمال نفوذ در آفریقا و حصول منافع از این قاره فقیر بوده است. این رویکرد سودجویانه حساسیت دول دیگر را برانگیخته است. با توجه به حمایت فرانسه از اعتراض های سال 2011 (1389) و نهایتا سقوط قذافی و نیز سیاست های آشکار پاریس در حمایت از دولت مستقر در طرابلس توقع میرفت که فرانسه این بار نیز بصورت آشکاری علیه حمله ژنرال حفتر موضع گیری کند، اما با گذشته روزها از تهاجم نیروهای این نظامی کهنه کار به طرابلس شاهد موضعگیری روشن و معلومی از سوی فرانسه نبودیم.
طارق مغریسی (Tarek Megerisi ) نویسنده گزارش تاکید می کند که فرانسه منتظر است که 'برنده بازی' معلوم شود و سپس به ابراز نظر و روشن ساختن جهت گیری سیاسی خود در قبال لیبی و نهایتا انتخاب شریک آینده خود دست بزند. عده ای حتی معتقدند که پاریس پا را از این فراتر گذاشته و به طرفداری از نیروهای حفتر روی آورده است. هنوز مقیاس و نحوه این حمایت آشکار نیست اما دولت وفاق ملی اعتراض خود را نشان داده است و ضمن متهم کردن فرانسه به حمایت از نیروهای نظامی وابسته به ژنرال حفتر، همکاری های امنیتی خود با پاریس را به حالت تعلیق در آورده است. وزارت کشور لیبی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «تمام روابط امنیتی بین این وزارتخانه و طرف فرانسوی به دلیل موضع پاریس در حمایت از ژنرال حفتر جنایتکار تعلیق می‌کند».
کارشناسان سیاسی در اروپا نگرانند که رویکرد فرانسه در قبال لیبی از متحدان اروپایی اش زاویه بیشتری پیدا کند و نهایتا بسوی سیاست های منفعت طلبانه و حتی مزورانه برخی کشورها همچون عربستان و آمریکا نزدیکی شود.
شبد**9460**1859

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سكوت فرانسه ليبي برنده بازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیلیان امباپه، سه‌گانه و آدیوس پاریس!

به گزارش "ورزش سه"، باشگاهی که در سال 1970 تأسیس شد و به ویژه در دهه گذشته با مالکیت قطری‌ها، موفقیت‌های زیاد داخلی کسب کرده، حالا رویای سه گانه را دارد. امباپه می‌خواهد با کسب اولین لیگ قهرمانان تاریخ پی اس جی و مهم‌تر از همه، فتح سه گانه با پاریس وداع کند.

اگرچه در فرانسه همچنان از خداحافظی با بهترین گلزن تاریخ پاری سن ژرمن امتناع می‌کنند و به دنبال امیدی اندک هستند تا در صورت قهرمانی اروپا، او تصمیم خود را تغییر دهد، اما تصمیم ستاره پاریسی مدت‌هاست که گرفته شده است. برای او بازگشتی وجود ندارد و حتی سه‌گانه نیز نمی‌تواند نظرش را تغییر دهد، علی‌رغم این واقعیت که مربی او، لوئیس انریکه، هنوز امیدش را از دست نداده است.

امباپه با فرصتی روبه‌رو است تا به‌عنوان یک قهرمان، به‌عنوان یک ناجی، به‌عنوان یک ابرستاره، پاری سن ژرمن را ترک کند. تیمی که چهارشنبه گذشته جواز حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد، جایی که بروسیا دورتموند را پیش رو خواهد داشت. پاریس اگر ببرد، ممکن است در فینال با رئال روبه‌رو شود. برنده بازی بایرن-رئال اگر تیم مادریدی باشد، جذاب‌ترین رویارویی‌ تاریخ پی اس جی رقم خواهد خورد؛ تقابل امباپه با تیم فصل بعدش.

هشت گل در ده بازی، نمایش تعیین کننده در مرحله یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، امیدها به کیلیان برای رسیدن به فینال را بالا برده است.

امباپه چندی پیش سوپرجام فرانسه را با پی اس جی برد و در لیگ فرانسه نیز قهرمان خواهند شد. فینال جام حذفی را در 25 می مقابل لیون خواهند داشت و سه بازی نیز تا فتح لیگ قهرمانان اروپا فاصله دارند. سه گانه و آدیوس پاریس.

دیگر خبرها

  • عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد
  • اعزام پلیس‌ مراکش به المپیک ۲۰۲۴
  • راهکار فرانسه برای کمبود پلیس در المپیک پاریس
  • سایه ترس از ترور و اعتصاب بر المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • حمایت فرانسویان از فلسطین
  • فرنگی کاران خوزستان سهمیه المپیک پاریس را کسب کردند
  • تظاهرات ضدصهیونیستی و نژاد پرستی در پاریس
  • کیلیان امباپه، سه‌گانه و آدیوس پاریس!
  • نتانیاهو دست به دامن فرانسه شد
  • نتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شد