Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس اعلام هواشناسی مازندران سامانه بارشی که از پنجشنبه شب هفته گذشته وارد استان شد تا چهارشنبه هفته جاری تداوم دارد.
بنابر پیش بینی امروز شنبه هواشناسی مازندران شدت باران طی روزهای دوشنبه و سه شنبه بیشتر می شود و در ارتفاعات نیز بارش ها همراه با برف خواهد بود.
در حال حاضر عمده شالیزارهای مناطق مرکزی بویژه حوزه آبریز 110 هزار هکتاری هراز واقع در شهرستان های آمل ، بابل ، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر آب تخت شده و آماده نشاکاری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران و باغداران مازندران توصیه کرد تا در این مدت و زمان مساعد شدن شرایط جوی ، پوشش نایلونی خزانه های برنج را هم بر ندارند و برای کسب راهنمایی و توصیه های فنی لازم به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
مدیر موسسه تحقیقات برنج مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که مدیریت خزانه برنج به نسبت انجام نشاء در بارندگی و خطر سیلاب به مراتب آسان تر است.
عبدالرحمان عرفانی افزود: با توجه به پیش بینی کاهش دمای هوا طی روزهای آینده با انتقال بوته شالی برای انجام عملیات نشا در زمین اصلی علاوه مشکلات مدیریت آب در مزرعه ، نشاء با مشکل رشد نیز مواجه می شود.
این کارشناس برنج از شالیکاران مازندران خواست تا نسبت به توصیه های کارشناسی توجه کنند و از طرفی کشت نشاء هنوز دیر نشده و عجله ای نکنند.
نخستین نشاء مکانیره شالی برنج از نوع ارقام طارم بیست و یکم فروردین با حضور استاندار مازندران در زمین حدود چهار هکتاری در روستای ' باقر تنگه ' بخش بهنمیر شهرستان بابلسر انجام شد.
مازندران با داشتن حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید 42 درصد نیاز کشور را تامین می کند.
6990/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 برنج جهاد کشاورزی زمین کارشناسی هواشناسی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۰۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی برآورد کرد ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری تولید و حداقل ۱۰.۵ میلیون تن خریدتضمینی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهادکشاورزی، سهراب سهرابی به مناسبت نامگذاری روز ۳۱ فروردین با عنوان "روز ملی گندم و نان" افزود: هماهنگی‌های لازم با شرکت بازرگانی دولتی ایران و مجموعه وزارت جهادکشاورزی انجام شده و بیش از ۱۱۰۰ مرکز خرید تضمینی، آماده تحویل گندم کشاورزان است.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته را ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن عنوان و اظهارکرد: با این روند در یک برنامه دو تا سه ساله به خودکفایی پایدار گندم خواهیم رسید. گندم مورد نیاز کشور سالانه ۱۲ میلیون تن است.

وی درباره برداشت گندم در سال زراعی جاری گفت: برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم از روزهای هفتم، هشتم و نهم فروردین در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

سهرابی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات برداشت گندم در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت این محصول در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ هزار دستگاه کمباین آماده ارایه خدمات به کشاورزان است، گفت: کشاورزان در برداشت محصول از کمباین‌هایی که معاینه فنی برایشان صادر شده است و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند و در شب گندم برداشت نکنند.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی در همین حال از کشاورزان خواست با توجه به ادامه بارش‌ها و افزایش بیماری‌ها و آفات گندم مانند زنگ زرد و سفیدک پودری، به مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و طبق دستورالعمل‌ها مبارزه را انجام دهند.

وی توصیه کرد: آبیاری مزارع در اراضی آبی نیز بر اساس دستورالعمل‌ها و در زمان‌های متناسب با افزایش دما و خشکی انجام شود.

وی افزود: مدیریت تغذیه گیاهی در مرحله داشت به خصوص در مناطق معتدل کشور و اقلیم‌های سرد کشور مهم است و عملیات مصرف کودهای پتاسه و سولفات آمونیوم و ریزمغذی‌ها باید اجرا شود.

سهرابی ادامه داد: کشاورزان با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلند مدت به هیچ وجه پس از برداشت محصول گندم، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.

وی دلیل نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور با عنوان "گندم و نان" را به دلیل اهمیت آن در زنجیره غذایی انسان‌ها و نقش آن در امنیت غذایی و تامین پروتیین مورد نیاز مردم ایران دانست.

کد خبر 746018

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران
  • بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است
  • تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج
  • نشاء مکانیزه برنج در آستارا