Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عمران خان نخست وزیر پاکستان، همسایه جنوب شرقی ایران  قصد دارد برای نخستین بار به ایران سفر کند؛ در این گفت و گو به ابعاد مختلف این سفر پرداخته‌ایم.

سیدوحید ظهوری کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان که قرار است چند روز آینده به ایران انجام گیرد، گفت: کشورهای ایران و پاکستان از جمله دول قدرتمند در منطقه هستند و این دو برای تأثیرگذاری بر دیگر کشورهای منطقه بسیار مهم بوده و هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم عمران خان پس از به قدرت رسیدن، تقریبا سیاست متعادلی را در رابطه با تأمین امنیت منطقه‌ای و بحث قدرت غیر وابسته برای پاکستان مدنظر گرفته است، به علاوه اینکه روابط نزدیک و تنگانگ با جمهوری اسلامی ایران  کمک می‌کند تا پاکستان همکاری‌های منطقه‌ای خود را افزایش دهد.

ظهوری با اشاره به علاقه عمران خان از نزدیکی روابط تهران- اسلام آباد، عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه عمران خان به گسترش روابط خود با ایران و استقلال قدرت پاکستان علاقه مند است سفر به ایران و اینکه خودش شخصا حضور پیدا می‌کند، می‌تواند برای توافقات طرفین ارزشمند و مناسب باشد.

این کارشناس مسائل پاکستان در رابطه با ظرفیت‌های تهران- اسلام‌ آباد برای گسترش تعاملات خود، اظهار کرد: با توجه به اینکه پاکستان در حاشیه دریای عمان قرار دارد و اینکه ایران خلیج فارس را تحت پوشش خود قرار داده است، از طریق دریا فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد؛ همچنین اینکه فرصت‌های خوبی در رابطه با همکاری برای جلوگیری از نفوذ قدرت‌های خارجی برای هر دو کشور وجود دارد و بعلاوه پاکستان در مراودات خود با دو همسایه دیگر خود یعنی افغانستان و هند مشکلاتی دارد در صورتی که با ایران، مانع و مشکلی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع می‌تواند برای ایران امکان برقراری با همسایه‌های پاکستان را از طریق این کشور فراهم کند، بعلاوه پاکستان هم می‌تواند از طریق ایران با کشورهای بزرگ دیگر مانند روسیه، ترکیه و کشورهای عراق و امثالهم ارتباطات خوبی برقرار کند.

ظهوری در پایان در رابطه با مهمترین پیام سفر عمران خان به ایران عنوان کرد:‌ به نظر من مهم ترین پیام سفر عمران خان به ایران بحث امنیت و ارتباطات منطقه‌ای بین دو کشور است؛ با توجه به تنش‌هایی که اخیرا به وجود آمده و فعالیت‌های گسترده عوامل خارجی در پاکستان که امروزه تلاش شده از آنها جلوگیری شود، به علاوه یک سری مسائل و چالش‌هایی با عربستان و آمریکا داشته است. این نکته هم قابل توجه است که امروزه پاکستان می‌خواهد به صورت مستقل فعالیت کند و در این زمینه می‌تواند از تجربیات جمهوری اسلامی ایران که کشور مستقلی است استفاده کند. به علاوهعمران خان تلاش می‌کند از فشارهایی که کشورهایی مانند عربستان و آمریکا علیه پاکستان وارد می‌کنند را کم کند و مشکلات منطقه‌ای که از طریق پاکستان علیه کشورهای منطقه از لحاظ تروریسم، ‌قاچاق مواد مخدر و امنیت به وجود می‌آید جلوگیری کند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی پاکستان عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۰۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند

رئیس جمهور در دیدار با همتای پاکستانی خود با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک بین دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید کرد.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه و در ادامه برنامه‌های سفر خود به پاکستان در دیدار «آصف علی زرداری» رئیس جمهور این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور عنوان کرد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر عزم مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک میان دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید کرد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام که اکنون مسئله نخست جهان بشریت شده اشاره کرد و گفت: امروز آرمان بلند امام خمینی (ره) مبنی بر آزادسازی قدس شریف به مطالبه همه ملت‌های مسلمان و آزاده تبدیل شده و همه دولت‌های اسلامی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت(ع)به‌ ویژه حضرت رضا (ع) را موجب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تاکید بر علاقه مندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

آصف علی زرداری همچنین ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه مردم بی‌دفاع غزه، بر مخالفت دولت پاکستان نسبت به هرگونه دخالت خارجی در منطقه تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • بیمارستان صحرایی در منطقه محروم «میربگ» دلفان برپا می‌شود
  • تدوین نظام مسائل محلات در کمیته عمران
  • تاثیر سفر رئیسی به پاکستان، در ارتقای امنیت مرزی/رابطه با تهران برای پاکستان استراتژیک است
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد
  • «امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان
  • اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟
  • ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند
  • رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم
  • رئیسی: ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند